overgang dressuur naar westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

overgang dressuur naar westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 10:39

Ik weet niet of iemand van jullie hetzelfde probleem heeft, maar ik merek dat ik op een westernzadel geen aansluiting voor mijn knieën kan vinden, hierdoor vind ik mezelf nogal onstabiel zitten, hebben jullie tips hoe ik mijn evenwicht terug kan vinden op een westernzadel?
ik heb nl nogal een snel paard, zij vind het westernzadel geweldig, en neemt de bewegingsvrijheid met vol enthausiasme, dit is niet zo handig voor mij, ik wil haar opvangen op mijn zit, maar kan de goede zit nog niet helemaal vinden, misschien beugels langer/korter? zit nu op ong. dezelfde maat als dressuurzadel, hierop zit ik altijd vrij lang.

Tips a.u.b.

Groetjes
Tamara


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:49

Heel kinderachtig misschien, maar neem gewoon even een paar zitlesjes, waarbij je niet moet schromen om af en toe even de knop vast te houden. In het begin mis je inderdaad de kniewrongen, dus je zult je zit opnieuw moeten vinden.
Dus lekker aan de lijn, en zitten, zitten, zitten....
(je volgende klacht gaat waarschijnlijk pijn in je enkels worden, maar dat verdwijnt ook vrij snel)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:11

Of doe een 'passenger ride' , teugels los en ga maar draven in de bak. Het paard mag dan zelf weten waar en hoe hard hij loopt als hij maar blijft draven. Dan gewoon gaan lichtrijden, in het begin zal je je knop nog wel goed vasthouden Lachen En dan dus gewoon meerijden, draaft je paard langzaam, jij dus ook, gaat hij ineens versnellen, zorg ervoor dat je meegaat, gaat hij zigzaggen, jij ook weer en zo verder Lachen Alleen als je paard in stap of galop valt corrigeer je hem/haar. Doe dit dagelijks en je zit verbeterd enorm. UIteraard kan je dit eerst in stap doen en uiteindelijk ook in galop.


chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:57

Is een hele overgang. Heb het zelf 5 jaar geleden meegemaakt. Is een kwestie van veel doen en oefenen om meer op je kont te gaan zitten en je benen te ontspannen. Heb zelf toendertijd 2 weken iedere dag les genomen om door de moeilijke tijd heen te komen. Oefening baart kunst. Heb zelf 2 weken lang ongelooflijke pijn aan mijn zitknobbels gehad. Komt echt goed. Knipoog Ik heb pas een keer op een dressuurpaard gereden en dat ging voor geen meter meer. Miste de ruimte in het zadel en had het idee dat ik de eerste 3 dagen niet kon plassen. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:03

chex schreef:
Heb zelf 2 weken lang ongelooflijke pijn aan mijn zitknobbels gehad.


Soms is het best handig om een dikke kont te hebben. Jij hebt gewoon te weinig spekkies Chex! Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:08

Ik heb bij engels en western dezelfde zit-, en rijhouding.
Een overgansfase is er bij mij dus ook niet geweest. Ik denk dat het voor jou inderdaad nog wat wennen is, maar je gaat er alleen maar onafhankelijker door zitten Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:22

Zit je wel lekker in een Engels zadel dan Rom? Geen problemen met de knieaanligging? Ik moet altijd echt even wennen aan kniewrongen. Of heb jij een Engels zadel met weinig steun?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:34

Yeps, ik zit lekker in een engels zadel. En net als bij western zitten sommige zadels heel anders dan andere. Ik heb alleen nog geen zadel meegemaakt waar ik niet lekker in zat eigenlijk. Even wennen en dan gewoon rijden Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 13:35

Ik heb inderdaad de pijn in mijn enkels al gehad, en ook mijn knieën waren het er eerst niet mee eens, voor de rest heb ik al een vrij onafhankelijke zit, en in draf met lichtrijden heb ik niet zo'n probleem het gaat meer om haar snelle galop, ik moet nu naar voren zitten (verlichte zit) anders heb ik het gevoel dat ik eraf stuitert (dit zal voor het oog mischien heel erg meevallen, maar ben nogal perfectionistisch).
Ik wil kunnen aangalopperen en lekker achterover zitten, maar hierbij heb ik dus het probleem dat ik de kniewrongen mis, ik kan hierbij geen aanleuning vinden.
(stiekem galopeer ik wel normaal zittend, maar hou wel stevig die handige knop vast, voor het geval ze toch ineens stevig remt).

Mijn zit is verder denk ik goed, ik rijd ook dameszadel en dan leer je wel goed "onderuit" zitten.

hebben jullie nog meer tips voor me?

ik wil voornamelijk buitenritten maken met het westernzadel en rijdt dan liefst met losse teugel ( ik heb mijn paard geleerd te stoppen als ik ho roep, en dit doet ze dan ook meteen, ook vanuit rengalop)


Groetjes
Tamara

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:55

Het probleem wat jij eventueel hebt is dat je te ver naar achteren wil gaan zitten met een western zadel. Dat je tegen de Candel wil gaan zitten. Moet je niet doen. Dan krijg je bij elke galopsprong het idee dat je gelanceerd wordt. Bij mij heeft het geholpen om in het begin te gaan staan in de beugels tot ik het ritme had. Vanaf dat moment gaat het eigenlijk vanzelf. Veel succes.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:04

GOED OP JE REET ZITTEN Tong uitsteken Knipoog niet te ver naar voren maar ook niet te ver naar achteren. En veel mensen denken dat je je benen helemaal naar buiten meot steken, maar dat is echt niet zo. Gewoon goed rechtop op je kont zitten

keep your head up

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 10:24

Ik ga denk ik inderdaad te ver naar achteren zitten, zal proberen wat meer rechtop te zitten.
Ik houd mijn benen licht aangeloten als in gewoon zadel (nou ja poging tot) is dat wel goed?

groetjes
Tamara


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers