wachthengsten wat betekend dat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

wachthengsten wat betekend dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 20:04

Ik heb een vraagje,
Ik heb weinig van verstand van fokken, maar als een hengst in de wacht staat wat betekent dat dan??

Ik dacht dat hij dan nog niet helemaal goedgekeurd was ?? maar nog wel een kans krijgt na een bepaalde periode.. Klopt dat. Scheve mond


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:10

Dat betekent dat hij op grond van zijn afstammelingen (veulens, 3-jarigen, 7-jarigen en 11-jarigen) niet meer mag dekken.
Dat kan zijn door gebreken, sportresultaten die niet voldoende zijn van de nakomelingen enz.
Als je je merrie door een hengst laat dekken die op wacht is gezet (en hij is niet goedgekeurd door een EU erkend stamboek) krijg je dus een register-B papier waar je niks mee kunt Scheve mond

Maar als de nakomelingen later toch goed blijken te presteren, kan hij alsnog van de wacht gehaald worden Lachen

Bij de 11-jarige nakomelingen is het definitieve afstammelingen onderzoek, een hengst wordt dan voor het leven goedgekeurd, of afgekeurd.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 20:58

ok duidelijk.
Mijn paard zijn vader staat dus in de wacht bij de tuigpaarden...
Het papier wat ik er bij heb is een volledig stamboekpapier van het kwpn..
Klopt dat dan ?? of kan dit niet??... Het is een ruin dus verder is het niet echt belangrijk maar ik was er wel nieuwsgierig naar.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:04

Er staat op het papier of het volboek is of een register A/B als het goed is.
Er kan best een volboekpapier bijzitten als het veulen geboren is voordat de hengst op wacht werd gezet volgens mij Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 21:22

Er staat ingeschreven in : VB. (volboek toch )
Ik weet niet wanneer hij op wacht gezet is.. zal het eens uitzoeken.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:34

Veulenboek denk ik *LOL* Hij zal wel niet opgenomen zijn in het stamboek met drie jaar, omdat het een ruin is. Maar hij heeft dan wel gewoon een vol papier.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 05:41

ok.. zegt weer genoeg hoeveel verstand ik er van heb Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 06:06

Een ruin blijft altijd in het veulenboek staan, zelfs als hij naar de keuring is geweest en ster is geworden. Alleen een merrie en een goedgekeurde hengst krijgens stb op hun papier.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:22

Dat durde ik niet met zekerheid te zeggen Dendrofleur. Ik weet wel precies hoe dat bij het NRPS gaat, maar het KWPN zit ik minder in. Is ook niet zo nodig, want ik heb een B-register ruin *LOL*

Maar het zat dus toch wel in elkaar zoals ik al dacht Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:29

Als de moeder van je paard met deze hengst is gedekt toen hij nog was goedgekeurd krijgt hij gewoon veulenboek papier. Maar laat je een merrie dekken met een wachthengst (dus als hij niet meer is goedgekeurd) dan komt de nakomeling in register A (als de hengst bij een EU erkend stamboek is goedgekeurd), of in register B (als de hengst niet bij een EU erkend stamboek is goedgekeurd).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:34

Ja ik heb dus ook een wachthengstjaarling. Ondanks dat de hengst een tijdje het no 1 dressuurpaard van de wereldranglijst was. Zijn veulens vielen tegen en daarna dekte hij bijna niets meer. Mijn Welcome jaarling zal dus gewoon in het stamboek opgenomen worden als driejarige. Ze is nu bezig van een lelijk eendje in een mooie zwaan te veranderen *LOL* .

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:44

Welcome is toch niet op wacht gezet? Dat was toch Feinbrand? Of heb ik iets gemist?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:58

Volgens mij heeft iemand hier een tijdje terug beweerd dat Welcome op wacht gezet werd. Dat en het feit dat hij vorig jaar maar twee merries gedekt heeft, veroorzaakte bij mij deze conclusie.
Maar misschien is het alleen een blik in de toekomst Verward

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:06

Volgens mij is hij nog gewoon goedgekeurd, kan wel zijn dat hij uitstel had wat betreft nakomelingen tonen, maar dat hij op wacht is gezet, is volgens mij l*lkoek Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Unit en 59 bezoekers