Hoe ik Pompidou aantrof in haar weiland...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Hoe ik Pompidou aantrof in haar weiland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 11:00

Ze had twee dekens op, een tussendeken (zogenaamd dus waterdicht) en zo'n harry's horse regendeken. Omdat het zo koud was en waaide.
Ik was al de gehele dindag niet geweest, ik moest van 11 uur s'ochtends t/m 1 uur s'nachts werken.
s'Morgens kreeg ik een raar gevoel, en wilde per sé, voordat we naar A'dam gingen, even naar Pompidou, ik vertrouwde het niet zo.

Ik kom aanlopen, en zag haar in de verte staan, met haar hoofd naar beneden gebogen. Meestal als ik haar roep, komt ze luid hinnikend op me af gerend.
Nu niet. Ze reageerde ook niet.
Ik moest nog een heel eind lopen, ze stond helemaal schuin achterin.

Toen ik aankwam, wist ik niet wat ik zag!

Die onderste deken is op de een of andere rare manier, van haar rug gegleden, terwijl die andere is blijven liggen. De voorkant van die onderste deken zat wel nog vast, dus die deken is naar de voorkant gegleden, en is haar hals gaan afknellen, ze moest echt met haar hoofd naar beneden hangen, wilde ze lucht krijgen volgens mij.
Ik op haar ingepraat, en meteen die deken los gemaakt, en die andere er ook meteen afgehaald.
Ze stond helemaal versufd, heel eng.

Op de grond zag ik ook allemaal losgewoelde aarde, en ze stond echt vlakbij de sloot.
Ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren! Scheve mond
Die deken was ook echt helemaal stuk, overal lag ook voering enz.

NOOIT NOOIT meer'goedkope'dekens voor mij!! Ik ga een heel goede Bucas of Rambo oid aanschaffen, zodat ik weet dat mijn paard er veilig mee staat...

Ze staat nu dus wel zonder dekentje, ik ga zometeen (heb vrij gekregen) heen om te kijken hoe ze het heeft.
Ze moet nl van de veearts (ivm blessure) dag en nacht op het land staan. Dus een goede deken kan ze wel gebruiken. Lips are sealed

Het zit m'n merrietje niet mee. Ach gut
Laatst bijgewerkt door Anneke op 01-05-03 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:04

Dan schrik je wel volgens mij!!
Maar heeft jouw paardje nog een deken (2 zelfs) op? Haike staat allang weer zonder deken buiten, en peerke (ok is shet, dus heel anders) heeft nog een deken opgehad.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:05

Je wilt er idd niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, maar dat het aan goedkope dekens ligt maak je mij niet wijs iig. Ongelukjes zitten in een klein hoekje, je weet nooit wat er is gebeurd waardoor het is gekomen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:05

waarom heb je je paard nog onder de dekens staan en dan nog onder zulke warme?

De hond is de betere mens

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:05

Jeetje, dat is niet niks! Je moet je kapot geschrokken zijn. Hoe maakt ze het nu? Gaat het al beter? Je zou toch niet verwachten dat zo'n deken zomaar helemaal kapot kan gaan.. Is toch een stukje verantwoordelijkheid van de makers ervan, vind ik..

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:06

Da`s schrikken zeg!! Wij hebben voor onze paarden ook Rambo`s dekens, de dunne Rambo Turnout lite. Ademend, maar waterdicht. Ze blijven super zitten, ook bij rollen enzo... Ze kosten wat, maar zijn dat zeker waard!!

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:08

Goh, wat akelig, wat een mazzel dat je er zo bijtijds bij was! Ik vind alleen 2 dekens ook wel erg veel, dat krijgen mijn paarden (dravers met amper wintervacht) alleen op als het vriest. Maar ik heb ook Rambo dekens, ideale dekens, nog nooit in al die jaren dat ik ze heb is er iets mee gebeurd. Hoe gaat het nu met je paard, lijkt ze weer helemaal normaal?

Extremely rare and Beyond Compare

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:08

jemig. het is al lente hoor!!!
is het niet een beetje erg veel dekens... Verward
misschien had ze het te warm en probeerde al die dekens van zich af te rollen????

ik zou alleen een goed dun zomerdekentje opdoen als ik jou was...het is snachts al lang niet zo koud meer en zo maak je van je paard alleen maar een bevattelijk wezentje, of is het een bejaard oma paardje???? Haha!

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 11:10

Ze zijn niet heel dik hoor. Pompidou is echt een koukleum, dat wil je niet weten. En ze moet echt dag en nacht buiten staan, waar geen beschutting is. En s'nachts is het hier echt onder de 10 graden. Vandaar dat ik die 'dikke' eronder heb gedaan, want het waaide echt puur hard.

Ze laat ook heel goed merken of ze het koud heeft. Dan staat ze te wachten voor het hek, en te hinniken.

Nu is de temperatuur weer een stuk hoger. Het was puur voor die nacht. Ongeluk zit idd in een klein hoekje.
Toch denk ik dat het met een meer kwaliteitsvollere deken niet snel had gebeurd...

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:15

Ja, geen wonder dat het een enorme koukleum is als je ze zo als watje houdt...
Anneke, leer dit heel snel: een paard hefet het nagenoeg nooit echt koud als het niet vriest. Je moet deze zomer als de gesmeerde bliksem dat paard de deken af doen en deze pas weer opdoen als het snachts richtign de 5 graden gaat, en overdag ook nog maar een graad of 12 is.
Als je op deze manier je paard blijft houden, is ze vroeg of laat echt ziek. Een paard dat te warm wordt gehouden is eerder ziek dan een paard wat iets te fris wordt gehouden. En een dubbele deken in mei is gewoon niet normaal. Afdoen zodra het weer weer iets beter wordt.

Over dit incidentje, dat is gewoon dikke pech. Gelukkig was je er op tijd bij.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:22

Jeetje zeg, wat schrikken... gelukkig is er niks ernstigers gebeurd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik direct naar de datum van plaatsing keek toen ik las over de dikke deken...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 11:30

Ik vind dat je nogal overdrijft Dees.
Alsof ik haar dik onder de wol stop!!??
Ze staat normaal gewoon met zo'n katoenen zomerdeken. En als het regent en waait, krijgt ze een ongevoerde regendeken op van Harry's Horse.
Ik ken zat paarden die gewoon nog met nog dikkere opstaan, zeker als ze op land staan.
Vergeet je niet dat ze dag én nacht op een weiland staat, zonder beschutting?

En nog iets, ik ben niet degene die haar zo gemaakt heeft. Bij de vorige eigenaren stond ze continu op stal, en kwam amper buiten. Tsja logisch dat ze niet tegen dit weer opgewassen is.
Ik maak haar juist wat harder, maar ik vind dat je niet hoeft te overdrijven door hoppa zonder deken dag en nacht buiten te gooien.
Het is op de boerderij echt koud, vooral als het waait. Dan lopen wij er overdag ook met dikke fleece truien rond hoor.
Dus dan mag Pompidou s'nachts echt wel een deken hebben hoor.
En om me daar nou over te moeten verantwoorden? Ik weet dat ik goed voor mn dieren ben.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:46

Nou goed, misschien wat overdreven, maar ik heb een duidelijk andere mening over hoe je een paard moet houden kennelijk.
Ten eerste: een luxe paard zoals Pompidou hoort snachts op stal. Punt. Alleen in hoogzomer zou je ze dag en nacht in de wei kunnen laten. En als motivatie voor de 24/7 weidegang een blessure aandragen is mij niet goed genoeg. Een nacht op stal kan prima met bijv.een peesblessure (ik heb geen flauw idee wat je merrie heeft trouwens), de nacht op stal is beter dan het lopen van allerlei andere risico's zoals verkouden (demp kan gevolg zijn) en uitbreken, uitglijden.

Verder, tegen deze tijd heeft een gezond paard geen deken meer nodig. Paarden zijn geen mensen, jij bent van geboorte af aan naakt en hebt die dikke trui echt nodig, een paard heeft als het goed is een geschikte vacht. En vet in zijn vacht die hem beschermt tegen regen en wind.
Als je hem extra wilt beschermen tegen hade wind en regen, dan is een regendek ruimschoots voldoende bij deze temperaturen.

Je zult je merrie meer moeten harden. En dat kan echt per seizoen hoor. Het is echt niet zo dat je ze voor de rest van haar leven zo in de dekens moet hebben. Bovendien, je had het in je eerste stukje over een dikke winterdeken PLUS een regendek...dat zwak je pas later af naar een zomerdekje ....
Een paard dat je 24/7 op het land wilt houden, kan maar beter hard zijn. Paarden die het koud krijgen zonder al die dekens in april/mei wanneer het snachts 8 graden is en overdag ongeveer 15 met uitschieters naar 20, horen op stal snachts. Die heb je al veel te lang als watje gehouden. Je hebt Pompidou nu, wat is het, een jaar of 1,5? Welnu, die had allang gewend kunnen zijn aan zonder deken. Deze week is niet geschikt om veranderingen door te voeren, gezien de weersverwachting...maar zodra er weer mooi weer komt, dekens eraf. allemaal.
tot die tijd zou je elke ochtend de deken eraf moeten halen (bij regen mag regendek alleen wel opblijven), en savonds je dier op stal zetten met een dun zomerdekje. En als je haar dan eenmaal zonder dekens hebt staan, dan niet eerder weer op dan dat het paard met de haren rechtovereind op zijn kont je triest aankijkt. Harden dat dier! Anders hou je de rest van haar leven dit zielige gedoe...

Maar goed, het is jou keus. En je wilt het duidelijk anders doen dan ik verstandig vind. is ook prima. Jouw paard.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:47

Anneke schreef:
Ik vind dat je nogal overdrijft Dees.
Alsof ik haar dik onder de wol stop!!??
Ze staat normaal gewoon met zo'n katoenen zomerdeken. En als het regent en waait, krijgt ze een ongevoerde regendeken op van Harry's Horse.
Ik ken zat paarden die gewoon nog met nog dikkere opstaan, zeker als ze op land staan.
Vergeet je niet dat ze dag én nacht op een weiland staat, zonder beschutting?

En nog iets, ik ben niet degene die haar zo gemaakt heeft. Bij de vorige eigenaren stond ze continu op stal, en kwam amper buiten. Tsja logisch dat ze niet tegen dit weer opgewassen is.
Ik maak haar juist wat harder, maar ik vind dat je niet hoeft te overdrijven door hoppa zonder deken dag en nacht buiten te gooien.
Het is op de boerderij echt koud, vooral als het waait. Dan lopen wij er overdag ook met dikke fleece truien rond hoor.
Dus dan mag Pompidou s'nachts echt wel een deken hebben hoor.
En om me daar nou over te moeten verantwoorden? Ik weet dat ik goed voor mn dieren ben.

Anneke een normaal KWPN paard dat niet werkt staat nooit met een deken, alleen soms als het heel hard vriest. Als je je paard nu dag en nacht met een deken buiten zet dan kan ze zich niet aanpassen aan haar natuurlijke omgeving. Mijn advies, s avonds even nog een dekentje op en overdag niet. Regen kunnen ze hebben als het niet echt heel koud is en dan bedoel ik onder de 5 graden. Over een paar weekjes de hele handel eraf. Voelt ze zich echt veel lekkerder bij hoor.
Je moet ook jouw kougevoel niet met dat van een paard vergelijken, Die kunnen veel beter tegen kou dan wij, ze worden geboren met een jas en wij niet.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 11:57

Dees, ik heb dezelfde opvattingen als jou.
Liefst hou ik haar s'nachts binnen, vooral met dit soort weersvoorspellingen. Maar ook met oog op diefstal, meer kans op blessure's e.d.
Dat is ook wat ik altijd doe, behalve met die Shire dan. Knipoog
Maar met zo'n paard als Pompidou (vorige paarden ook) áltijd s'nachts binnen.
Maar op advies van de veearts moet ze s'nachts buiten blijven, omdat ze veel moet bewegen.
Ik zie dat liever niet, maar goed zo'n veearts heeft er toch stukken meer verstand van, niet?

En aangezien ik het niet gewend ben een luxe paard 24/7 op land te laten staan, moet ik ook maar een beetje behelpen.
Die rotdeken van Harry's horse lekte al door (net nieuw!! Boos! ) vandaar dat ik die andere 'regen'deken eronder gedaan had.
Dan blijft ze tenminste droog dacht ik.
Ik vond zelf ook dat die deken ff 'too much'was, maar goed het was echt klote weer, en dat zou het blijven. Vandaar die optie.

Ok in het eerste bericht schreef ik dikke winterdeken. Lichtelijk overdreven, het is zo'n tussendeken zeg maar. Wás het.
Zal ik veranderen, voor misverstanden.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:57

Ik weet niet waar jij het op baseert dat je paard die dekens nodig heeft, en ik krijg ook het idee dat het klimaat bij jullie anders is als hier (Friesland), maar dat maakt ook niet uit allemaal, het is idd jou paard, jou beslissing. Maar wat ik zelf zou doen: de gok nemen en af en toe gaan kijken of het paard het koud heeft (als je tenminste de mogelijkheid hebt om regelmatig te gaan kijken). En pas als het beestje staat te rillen (dus niet alleen zielig kijkt) een deken opdoen. Maar ik weet natuurlijk niet wat ze onder de leden heeft, dus misschien is dat wel een te groot risico. Maar het lijkt me vooral voor je zelf wel gemakkelijker als je van die dekens af kunt komen, omdat je er altijd om moet denken.
Gelukkig maar trouwens dat dit ongelukje goed afgelopen is. Heeft ze er nog wat aan over gehouden?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:01

Ik zou Pompidou gewoon s'nachts op stal zetten met een zomerdekentje. En overdag op het land. Voor de blessures maakt het echt niet uit of ze s'nachts binnenstaat of niet! En zeker als er geen continue controle is, zoals bij jou, zou ik niet zomaar paarden 24/7 buiten zetten (je ziet maar wat er gebeurd met die klap en nu weer met de deken). Kan me niet voorstellen dat het slecht voor de blessure zou zijn als ze s'nachts binnen staat.
Paarden buiten zetten overdag met een regendeken kan net, mits toezicht. Paarden dag en nacht buiten zetten met een deken is vragen om moeilijkheden en al (zoals je zelf al hebt opgemerkt) helemaal met goedkopere dekens. Waarschijnlijk heeft ze het warm gehad en een poging gedaan van de deken af te komen.

Gelukkig is alles goed afgelopen.

ps. mensen kunnen soms ook 'te' goed voor hun dieren zijn. Ook ik heb een enorme kou kleum. Die staat s'nachts met een zomerdekentje nog op stal en overdag zonder. Gisterenavond heeft hij nog een paar uur buiten gestaan (uitgewaait) en met een waterdichte ongevoerde deken. Maar die van mij wordt dagelijks bereden en heeft een super dun vachtje. Een paard die niets doet heeft nu zeker geen tussen deken nodig, echt niet!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 12:03

Pff nu niet allemaal gaan denken dat ik mn paard onder de wol stop, en betuttel hoor.

Ik weet wanneer ze het koud heeft en wanneer niet. Dat geeft ze zelf al prima aan, en wordt ze zeg maar stekelharig. Knipoog En gaat voor het hek lopen dribbelen. Maar ook omdat ze s'avonds gewoon graag op stal wilt. Wat dus niet 'mag'. Wat ik weer ontzettend vervelend vind, ik ben als de dood dat er wat gebeurt in zo'n nacht.

Ze staat met mooi weer gewoon lekker in d'r blootje op het land, alleen wanneer ik weet dat het gaat waaien en regenen, en het s'nachts onder 10 wordt, krijgt ze een deken op. Ze staat echt anders volop in die wind. Dat kan ze niet hebben. Die miep heeft echt een vachtje van niets.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:04

En twee regendekens NOOIT overelkaar leggen ivm de gladde oppervlak van een waterdichte deken. Daarover glijdt de tweede ALTIJD!!!

Hoe goed zo'n veearts ook is, kan me nog niet voorstellen dat een paard met blessure nou zo spectaculair beter wordt als die 24/7 buiten staat tov s'nachts binnen. Kan me voorstellen dat je hem gevraagd had of het misschien goed wat 24/7 buiten te zetten dan kan ik me voorstellen dat hij daar 'ja' op had gezegd. Maar dat dit absoluut nodig is?????

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 12:08

Nee het was echt zijn advies.
Omdat als je een paard op stal zet, en s'morgens weer losgooit, een paard vaak gaat rennen naar de anderen en ff gek gaat lopen doen, zeker zo'n heet ding als Pompidou. Daar was hij bang voor.
Als een paard 24/7 buiten loopt, hebben ze die frissigheid niet. Pompidou evengoed wel, maar goed. Knipoog

Die dekens was stom, dat heb ik nu zelf wel geleerd of niet? Verward

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:10

Je geeft zelf aan dat Pompiduo het niet leuk vind zo lang in de wei en dus voor het hek gaat drammen. Plus dat ze waarschijnlijk nu ook wel sprintjes zal trekken. Vraag me af of een beetje sprinten als ze s'ochtends in de wei komt nou zo veel erger is dat het hollen en drammen voor het hek wat ze nu doet. Plus, ik zou nooit een paard 24/7 buiten zetten als er geen toezicht bij is.
En, advies van veearts is geen rechtersveroordeling. Bel hem anders voor advies met je ervaringen tot nu toe. En hoe loopt ze nu, nog kreupel?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:16

Mijn e-pony ziet er ook heel zielig uit als hij de hele dag in de regen en wind heeft gestaan.
Maar toch is het maar schijn want hij kan naar binnen als hij wil (open stal) hij staat dus 24/7 buiten en ik heb nog nooit een deken opgehad.

Als hij wat fanatieker getraind zou worden in de winter dan zou hij wel een deken opkrijgen maar de afgelopen jaren heb ik dat nog niet nodig gevonden.

Paarden kunnen behoorlijk wat hebben maar ja je moet ze er wel langzaam aan laten wennen natuurlijk.

Als ik jou was zou ik beginnen met overdag zeker geen deken op!
Een beetje regen maakt echt niets uit.
Voor de nacht kun je dan altijd nog kijken.
Afgelopen week kwam ik 's avonds rond acht uur van mijn werk en het was nog bijna 20 graden terwijl het er toch echt koud uitzag buiten.
Dus de temperaturen vallen wel mee!

In ieder geval ben ik blij dat alles goed afgelopen is en ik hoopdat dit het laatste ongelukje was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:17

Ik ga even backtopic als dat mag Haha!
Ik denk niet dat het dekenprobleem komt doordat het "goedkope" dekens zijn, maar eerder door wat Eleonoor een klein stukje hierboven zei: twee waterdichte dekens kunnen niet over elkaar.
Als die regendeken trouwens al meteen niet waterdicht was, waarom ga je d'r dan niet mee terug? Je koop het toch als regendeken, die moet dan toch tegen water kunnen denk ik zo?
Ik heb onze paarden al twee herfsten 's nachts onder de regendeken van Harrys Horse gehad, en er is nog nooit een druppie doorheen gekomen.
Voor Mileen heb ik voor in de winter met het buitenspelen ook zo'n dikke (400grams) regendeken, en ook die heeft al aardig wat noodweer doorstaan. Ik denk dus dat je een maandagochtendexemplaar getroffen hebt, en daar zou ik persoonlijk nooit genoegen mee nemen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:41

Dat is dus de reden waarom ik eigenlijks nooit dekens op doe ik het land.
Paarden rollen even, en hups de deken hangt om de hals oid, ze staan der op, en deken kapot en paard raakt er in verstrikt, en inprenciepe gaat het niet echt om de kwaliteit deken hoor, het kan bij elke deken gebeuren.
En een paard hoeft nu geen dekens meer op!
Mijn paard is in de winter geschoren, en ze staat nu zonder deken buiten is normaal gesproken een echte kouwkleum,maar ze heeft nergens last van ";)

Maar ik kan me voorstellen dat je schrok,paard kan behoorlijk vast komen te zitten in die dekens

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:52

oh vervelend zeg! die van mij liep altijd zonder dek in het land! afgelopen jaar is ie voor het eerst geschoren, dus hij moest wel! nu loopt ie lekker met een bucas waterdicht dek op! aan het begin had ik er nog een deken onder! maar dat is echt niet handig!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, rozebadeend, xdesix, XladyX en 33 bezoekers