ervaring met k.i.??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

ervaring met k.i.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 23:08

mijn merrie is vorige week dmv ki gedekt, weet iemand hoe groot de kans is dat ze dan drachtig worden?? dit gaat haar eerste veulen worden, ze is een quarter horse van bijna 6... Scheve mond

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:54

De precieze kansen zou ik je niet kunnen vertellen, maar mijn ervaring met k.i is dat ze vaker de 1e x dekken drachtig zijn dan 'natuurlijk' dekken...
Leuk voor je dat ze gedekt is!! Nou hopen dat er wat moois uitkomt he?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:03

Is de da de dag erna niet geweest?
Om het paard te scannen of het eitje ook weg is, dan weet je of ze drachtig is Lachen

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:26

Mijn merrie is met K.I. Gedekt. Het was in een keer raak. Eerste veulen en 11 jaar oud. Goed he?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:35

adriana schreef:
Is de da de dag erna niet geweest?
Om het paard te scannen of het eitje ook weg is, dan weet je of ze drachtig is Lachen

Kleine correctie:
Dan weet je of je niet te vroeg hebt geinsemineerd,
op 18 dagen scannen geeft al heel wat meer zekerheid en de kans dat er daarna nog iets mis gaat is vrij klein.
Wil je het 100% zeker weten kan je later nog een keer laten scannen of opvoelen. Zo rond de 2 tot 3 maanden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:28

Volgens mij maakt het ook nog een verschil of je met bevroren of vers sperma insemineert. Met vers sperma heb je een hogere slagingskans.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:32

ik hou zelf niet van ki, puur omdat mijn ene merrie daar absoluut niet tegen kan en dus 0 % drachtig word.
Helaas is er bijna geen een friese hengst meer die natuurlijk dekt en is mijn merri enu ook (andere merrie hoor) met ki gedekt.
maar volgend seizoen zal het anders gaan, dan hoef ik geen goedgekeurde friese hengst meer want aangezien ik geen lid van het FPS meer ben krijg ik toch geen papieren erbij (of ik moet 250 euro extra neertellen!)
dus dan zal er denk ik wel natuurlijk gedekt gaan worden.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 10:39

hets sperma was nog warm dus...ik doe het ook liever natuurlijk maja..ze is op woesdagavond geinsemineerd en vrijdagochtendwas de eisprong geweest, maar was er nog een klein eitje vrijgekomen, dus als na 18 dagen blijkt dat ze drachtig is moet ze na 40 dagen nog een x gescant worden of het geen tweeling is...en als het een tweeling is moet het worden afgebroken helemaal, omdat dat bij quarters nooit goed kan gaan (= nog nooit goed gegaan bij dat ras :S) ik weet wel dat je beter iets te vroeg dan te laat kan insemineren, want sperma leeft 48 uur en na de eisprong moet het binnen 10 uur zoiets worden geinsemineerd, anders is het eitje dood...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:42

Ik vind het voordeel van KI dat er geen ziektes kunnen worden overgebracht. Ik snap ook niet waarom zo veel mensen KI als 'slecht' of 'minder goed' betitelen. Ik vind dat KI veel voordelen heeft in vergelijking met natuurlijk dekken.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:21

Volgens mij "leeft"het eitje van de merrie 12 uur
dus na de eisprong heefrt het 12 uur de tijd om bevrucht te worden
mijn merrie word woensdag weer gescand (ook op 18 dagen)
spannend he?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 16:23

jah hoe is het gegaan???