Halthouden: net niet stilstaan met groeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Halthouden: net niet stilstaan met groeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 21:53

Slordig probleempje. Thuis absoluut geen last van, op concours wel.
Na het groeten, op het moment dat ik mijn teugels weer in twee handen pak, loopt ze net een pasje onder me vandaan. Is gewoon zonde vind ik zelf.

Thuis meerdere malen geoefend, teugels in 1 hand, even wachten, teugels weer in 2 handen. Niks aan de hand... maar in de proef flikt ze het me bijna iedere keer weer. Iemand tips?

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:06

Je kan 2 dingen doen, net doen alsof je neus bloed en het de bedoeling was om voorwaarts te gaan, of een keer flink ingrijpen tijdens de proef.
Kost je wel wat punten, maar kans is groot dat het dan snel over is. Ze hebben het zo snel door dat je tijdens de proef in dit soort dingen wat makkelijker bent omdat je het netjes probeert te doen.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:26

Wat ik heb gedaan, is bepaalde proefonderdelen oefenen in het bos. Met halthouden en groeten had ik nog wel eens dat hij wat rondkeek, thuis in de bak natuurlijk niet, maar wel op wedstrijd en ook in het bos; toen ben ik het in het bos gaan oefenen en dat scheelde een hoop. Het is toch kijkeriger en minder "vertrouwd" dan thuis in de bak en daarmee benader je wel een beetje meer de wedstrijdomgeving denk ik. Bij mij heeft het geholpen, dus wie weet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:58

Jammer dat ze in de dressuur niet hetzelfde hebben als wat wij in de western hebben, namelijk Fool 'm School 'm. Een onderdeel waarbij een proef gesimuleerd wordt, maar je niet beoordeeld wordt. Je kunt dus je proefje rijden, jury zit erbij en kijkt, maar je krijgt geen punten oid. Zo kun je nare gewoonten tijdens een wedstrijd uit de wereld helpen Lachen
Hebben ze in de dressuur ook geen oefenwedstrijden? Dan zou ik gewoon eens ingrijpen tijdens een proef.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 23:15

Kan ik natuurlijk eens doen tijdens een onderlinge wedstrijd ofzo, opzich wel een idee.
Wat Lovely zegt zal ik ook eens proberen, want buiten doet ze het inderdaad ook, misschien nog wel wat erger, maar dan ben ik er iets minder bewust mee bezig dan in de proef Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 06:43

ik zou idd een keer te plekke ingrijpen. Heb het laatst ook met Pablo gedaan, die wilde niet stil staan bij het afgroeten en ik heb net zo lang gewacht totdat hij dus wel bleef staan en toen pas aangestapt. (Had er toch een 5 voor).

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:31

Oefen je altijd de AC lijn? En met losrijden, doet hij het dan? Ik zou er met losrijden zeker de nadruk op leggen. Dus echt doen alsof je binnenkomt. Halt-wachten-teugels in 1 hand-wachten-teugels vastpakken-wachten en vertrekken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:31

Hey Nienke, ik zal er zaterdag wel ff voor zorgen dat je er aandacht aan besteed Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 18:47

goed opsluiten van te voren met binnen komen en 4kant halthouden en dan teugels opgesloten in 1 hand en dan groete. groet niet te snel maar niet te langzaam. en als hij 4kant opgeslote staat dan hoeft hij geen been te verzette meestal willen ze dan ff en pas weg doen omdat ze niet goed staan , let er eens op in je proef, wat hij doet wat jij doet ...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:00

Oefen je dit onderdeel ook een paar keer op het losrijterrein ?
Dat zou ik in elk geval doen, maar waarschijnlijk ben je zelf ook al op dit idee gekomen Knipoog
Je kunt ook tijdens het verkennen van de ring even halthouden op de lange zijde en evt. corrigeren (niet op de A-C lijn, want dat wordt beoordeeld als binnenkomen).

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:42

starletta schreef:
goed opsluiten van te voren met binnen komen en 4kant halthouden en dan teugels opgesloten in 1 hand en dan groete. groet niet te snel maar niet te langzaam. en als hij 4kant opgeslote staat dan hoeft hij geen been te verzette meestal willen ze dan ff en pas weg doen omdat ze niet goed staan , let er eens op in je proef, wat hij doet wat jij doet ...


hmm maar het kan toch ook zo zijn dat ze juist liever weer aanlopen als ze vierkant staan omdat dat niet de gemakkelijkste houding is omdat een paard bijna nooit aan 2 kanten even sterk is?

Wat verstaan jullie onder 'ingrijpen' als hij niet stil wil blijven staan? Volgens mij valt er dan niet veel in te grijpen. Tenminste, de mijne wil ook nooit stilstaan en het enige wat ik eraan kan doen is muisstil zitten en vooral je kuiten niet aanspannen. Want als ik ingrijp als hij niet stil wil staan door de teugels er wat meer aan te nemen gaat hij achterwaarts, tenminste op het moment dat hij gespannen is zoals in de proef. Of als je iets te hard ingrijpt dan staat hij vooral níet meer stil, omdat hij dan weer 'bang' is voor mij als we gaan halthouden.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:59

hmm maar het kan toch ook zo zijn dat ze juist liever weer aanlopen als ze vierkant staan omdat dat niet de gemakkelijkste houding is omdat een paard bijna nooit aan 2 kanten even sterk is?


ja kan ook is ook te begrijpen alleen als je paard dat snapt en meestal hoe hoger je komt dan snapt hij het dan staan ze heel makkelijk 4kant. maar het kan wel kloppe bij sommige paarden

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 20:09

Vandaag in de proeven: stond alle 4x met groeten stil Haha!
Op het losrijterrein ging het ook goed, nu dus eindelijk ook in de proef en ik heb geen idee wat ik anders heb gedaan Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:21

Ironique wilde helemaal niet meer vooruit vanwege de regen Knipoog, was dat de oplossing?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:19

Misschien had de voorlezer invloed Verward Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 22:23

Romkabouter schreef:
Misschien had de voorlezer invloed Verward Haha!


Of ze bleef staan omdat ze je moeders paraplu zo eng vond Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:42

Naz"]
[quote="Romkabouter schreef:
Misschien had de voorlezer invloed Verward Haha!


Of ze bleef staan omdat ze je moeders paraplu zo eng vond Haha!
[/quote]

Huh? Heeft het geregend dan? Haha!
Na, ik vind dat ze voor dat stilstaan best een puntje extra hadden mogen geven; had je je winstpunt ook weer binnen gehad

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:04

vind je het gek waarom zou een paard stil moeten staan om te groeten weer zoon domme uitvinding van de mens laat een paard lekker een paard zijn en niet omdat wij dat zograag willen ze stil laten staan om te groeten jezus!!!jouw paard laat zich niet op de kop zitten hij gewoon slim!!!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:08

goed geslapen vannacht?

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:31

duidelijk niet dus Tong uitsteken

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:36

Dola: halthouden is trouwens een vorm van gehoorzaamheid, niet van slimheid. Paarden zijn dieren en die denken niet: ´hey, laat ik eens niet doen wat mijn baas wil, want dan ben ik lekker slimmer!´ Het is maar een DIER! die denken niet als mensen, dus ook niet zoals jij! Dat hij niet wil halthouden heeft dus iets te maken met de invloed van de ruiter of een ander probleem met het paard zelf!


Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 21:16

dola schreef:
vind je het gek waarom zou een paard stil moeten staan om te groeten weer zoon domme uitvinding van de mens laat een paard lekker een paard zijn en niet omdat wij dat zograag willen ze stil laten staan om te groeten jezus!!!jouw paard laat zich niet op de kop zitten hij gewoon slim!!!


Verward Slim, dat klopt, maar hiermee gewoon ongehoorzaam.

Anyway, het gaat inmiddels beter, mede dankzij de tips (niet bovenstaande) die hier gegeven zijn, thanx!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:02

hmz, gek dat ze het thuis wel doet alleen op concour niet, ik zou zeggen. ga het oefenen in de meest extrema omstandigheden. langs de weg Tong uitsteken bijv. of flak bij herrie, of langs mensen en van die dingen. misschien dat het dan beter gaat. en wat je ook kunt doen is na dat je haar stil hebt laten staan nog iets langer te wachten dan eigenlijk nodig is. en wanneer ze dat doet haar uitbundig belonen. veel succes er mee!

... And we like all the fluffy animals.


dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:58

jah dat is waar wat je zij over gehoorzaamheid daar kan ik je geen ongelijk in geven maar dat paarden niet kunnen denken heb je wel mis ze zullen heus niet denken zoals wij maar als een paard je eraf gooit en je durft er vervolgens niet meer op en de volgende keer naar een aantaldagen er weer op stapt zal hij weer hetzelvde doen om ervoor te zorgen dat hij niet voor jouw hoeft te werken en dan kunnen het wel beesten zijn maar dan nog als je je paard met respect behandels krijg je dat 10 keer zo hard terug!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:27

ehm Dola ik snap niet zo goed waarom je een paard niet met respect zou behandelen als je hem stil wilt laten staan???


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Doedatje en 11 bezoekers