geven jullie je paarden ook kruiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

geven jullie je paarden ook kruiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 09:54

Ik heb laatst zo'n catalogus van de paardendrogist aangevraagd, en daar staan toch een heleboel kruiden enzo in. Ik ben van plan om mijn paard foenegriek, lijnzaadolie en easy going te geven voor op de wedstrijden.
Geven jullie je paarden ook kruiden en wat voor?

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:13

Bedenk wel even voor welk doel je welke supplementen geeft. Vaak worden er meedere supplementen gevoerd waarvan de samenstelling grotendeels overlapt. Dat is een beetje zonde van je geld.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:23

Zo hoef je alleen foenegriek te geven als je paard gevoelig is voor hoesten, anders niet. Lijnzaadolie voor de vacht en wat extra energie en easy going als er reden is voor problemen met het bewegingsstelsel. Anders gewoonweg niets geven. Foenegriek mag bv niet aan drachtige merries worden gegeven, let daar goed bij op.
Kan ook in zeldzame gevallen zijn dat paarden allergisch reageren op kruiden, wees daar bedacht op (uiten in bulten, hoefbevang of koliek verschijnselen). Je kan niet zomaal lukraak wat gebruiken en zal zelfs zonde van je geld zijn als het niet nodig is.
Dus hierbij sluit in aan bij het advies van Jantien, alleen supplementen voeren als het echt nodig is en doe het met verstand.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 12:04

ik ga lijnzaadolie geven voor een mooie gezonde vacht en easy going voor op wedstrijden zodat ze niet zo gestrest is
dit sond er bij foenegriek in de paardendrogist:

Foenegriek is rijk aan vetten, vitamine A,B,C,E,kalk en fosfor en heeft een positieve werking op de spijsvertering, melkproductie en op de algemene weerstand.

er staat dus nix bij van luchtwegen enz. Verward Verward

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:38

hmz raar. ik voer mijn paard wel eens eguingold mix bij voor een zwaardere training of wedstrijd zodat hij net iets meer heeft dan normaal maar dit gebruik ik niet zo vaak alleen na een vakantie om zijn concitie weer op peil te brengen.

verder zitten er in de musli al erg veel kruiden en olien waardoor overige dingen eigenlijk niet meer nodig zijn. ik voer alleen wel knoflooksnippers bij tegen vliegen ed maar dit is ook goed voor de bloedsomloop ed. als je paard het niet nodig heeft zou ik het zeker niet voeren.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:31

mijn paard krijgt wel een kruidenmix van de paardendrogist met foenegriek, knoflook enz. en het bevalt prima hij zit sindsdien beter in zijn vel en glans mooier dan ooit te voren.
je kan de paardendrogist e-mailen en om advies vragen, je krijgt heel snel antwoord, heb ik ook gedaan.

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 17:17

Foenegriek helpt idd bij lichte verkoudheid, snotneusjes ed. Knoflook werkt bloedzuiverend en houdt de vliegen weg.

Ik zou eerst eens naar je gewone voer kijken wanneer je het gevoel hebt dat je paard iets tekort komt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:03

Normaal gesproken niets. Vorig jaar toen hij last van zijn luchtwegen had voerde ik om de dag een aftreksel van kamille, tijm, zeewier en zoethout. Daar doorheen wat zemelen, muesli en een vit. C pil met Hesperidin erin. Of het hielp? Geen idee, maar na een tijdje is het overgegaan en niet meer teruggekomen.
(Overigens daarvoor ook de veearts erbij gehad hoor)
Misschien straks, omdat hij een maand geleden is geopereerd aan een botsplinter (geen OCD, accuut trauma, ook kraakbeen weg en beschadigd) msn zwavel voeren. Schijnt stimulerend te werken.
Of het werkt is altijd de vraag, maar zolang het niet schadelijk is en je het niet overdrijft... denk ik dan

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:06

Onlangs kreeg ik van een vertegenwoordiger in 'paardenmiddelen' Knipoog een boekje met wat er allemaal wel niet te koop was. Je lacht je toch helemaal wezenloos !!
Geloof me, 90 % (minstens) is puur commercie !
Er zullen best wel middeltjes zijn die voor bepaalde problemen goed helpen, maar het meeste wordt paardeneigenaren gewoon aangepraat. Zo van... 'het bestaat, dus het zal wel nodig zijn' Veel dikke onzin dus.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:28

Voor mijn verjaardag heb ik een heel leuk boek gekregen "wat de stalmeester nog wist" en daar staan een hele hoop "huis" middeltjes in. Ik heb nu wat uitgeprobeerd, wat bij Dikke echt heel goed helpt (de dure middeltjes die ik van de DA had gekregen, hielpen dus niet Scheve mond !!).
Hij kreeg de afgelopen 4 weken, 2 keer per dag een bekertje bio-garde yoghurt door z´n eten, samen met een flinke snuf oregano. De brei-ige poep die hij steeds had, is nu eindelijk voorbij Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 06:41

Citaat:
ik ga lijnzaad geven voor een mooie gezonde vacht


Zonnebloemolie werkt net zo goed en is veel goedkoper

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:53

goed voer en een goede conditie en training helpen ook goed.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:00

Eleonoor schreef:
Zo hoef je alleen foenegriek te geven als je paard gevoelig is voor hoesten, anders niet. Lijnzaadolie voor de vacht en wat extra energie en easy going als er reden is voor problemen met het bewegingsstelsel. Anders gewoonweg niets geven. Foenegriek mag bv niet aan drachtige merries worden gegeven, let daar goed bij op.
Kan ook in zeldzame gevallen zijn dat paarden allergisch reageren op kruiden, wees daar bedacht op (uiten in bulten, hoefbevang of koliek verschijnselen). Je kan niet zomaal lukraak wat gebruiken en zal zelfs zonde van je geld zijn als het niet nodig is.
Dus hierbij sluit in aan bij het advies van Jantien, alleen supplementen voeren als het echt nodig is en doe het met verstand.


Easy going is niet voor het bewegingsstelsel maar om je paard wat kalmer te krijgen. Het is geen doping dus worden ze er niet sloom van meer wat hebbelijker.

Overigens is FoeneGriek ook een antioxidant(vrije radicale vange) en helpt het lichaam afvalstoffen af te voren uit het lichaam.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 09:11

Nanda schreef:
Citaat:
ik ga lijnzaad geven voor een mooie gezonde vacht


Zonnebloemolie werkt net zo goed en is veel goedkoper


oke bedankt dat kan ik dan ook gebruiken Knipoog

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:26

Ik geef mijn verzorgponies een schepje zeewier per voerbeurt voor een mooie vacht.
Daarbij geef ik sinds half maart een schepje kruidenmelange, die speciaal is voor ponies die een grote kans op hoefbevangenheid hebben.
De ene pony is al hoefbevangen geweest en de andere shetland is puur uit voorzorg.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:36

Is dat soms Laminaze van de "paardendrogist"

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:37

Dat weet ik niet.
Het zit in ieder geval in een plasticen zakje en het weegt ongeveer 1 kg.
Het spul was gisteren op gegaan en dus moet ik vandaag nieuwe halen. Ik kan het je wel laten weten hoe het heet.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:11

mijn merrie krijgt zonnebloem olie en wortels wanneer ze strax in het land gaat de hele dagen krijgt ze geen wortelen meer dan krijgt ze zo al genoeg binnen via het gras............
ik wil strax wel beginnen met knoflookals het veulen eruit is ikweetnamelijk niet of het schadelijk is voor het veulen

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:26

Knilles krijgt van de baas knoflooksnippers, foenegriek, black as knight en een of ander anti-jeuk kruidenmixje van Jordens Hippo...

Heb laatst s in zo'n boekje van jordens zitten kijken, wat ze alleen al aan varianten in KNOFLOOK hebben...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:13

Foenegriek, als de snotneusjes komen opzetten. Mijn jaarling vorig jaar had opgezette keel en was heel erg verkouder, hoesten en bij de dierenarts bleek dat ze een klein ruisje op de longen had doordat ze wat ziek was. Heb toen foenegriek gegeven incl. siroop en ze was weer helemaal beter. Gelukkig maar, was al bang voor dampigheid enzo.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:17

Ik ben gek op kruiden/homeopathie weet ik veel wat. Al het alternatieve ben ik erg nieuwsgierig na. Uiteraard wel heel goed uitkijken want als iets niet nodig is kan het ook schaden. Overdaad schaadt mijns inziens wel degelijk. NEe zeg ik verkeerd, kan wel degelijk schaden. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de endurance mix van Hilton Herbs. Verder ga ik een kruidenliksteen van Hippolyt kopen. Dat is eentje die is uit het himalayagebergte gehakt met veel zuivere onvervuilde mineralen, zouten etc. Ziet er leuk uit en kan je ophangen. Volgende week ga ik het halen. Eens kijken wat de knollies er van vinden.

'Paint' it 'Black'

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:39

Ik gebruik Hilton Comfort en Navilam o vanaf maart voor mij merrie die gevoelig is voor hoefbevangenheid. De andere twee krijgen vanaf het voorjaar foeneknof/rozebottel. Alledrie krijgen ze Probiotica op het moment dat het voer veranderd dus als ze dag en nacht in het land komen en geen brok meer krijgen.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 07:00

Die van mij krijgt knoflook. Daarnaast krijgt ze elke dag zelf geplukte en gedroogde brandnetelen. Zowel als thee als blaadjes door het voer heen. Verder wil ik haar nog distels gaan geven mocht ze dat lekker vinden, en gewone rozenbottels (als ik die kan vinden). Ze krijgt nu ook heel af en toe rozenbottelthee en vindt ze ook heerlijk. En natuurlijk zonnebloem olie en eens in de week gekooktlijnzaad (en dan heb ik OOK nog een beetje lijnzaad meel door mijn 5 kg zemelen heen, waarvan ze 3 handjes per dag krijgt).

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:16

Ik ben heel geinteresseerd in kruiden, maar geef ze maar heel weinig. Je geeft gauw teveel toevoegingen, en het merendeel is volkomen onnodig. Mijn hengst krijgt momenteel alleen maar goed voer, en hij heeft een vacht waar de meesten jaloers op zijn! Knoflook gaf ik vroeger, nu niet meer. Ik kon er geen enkel positief effect van ontdekken, en waarom het spijsverteringsstelsel belasten met iets dat toch niks nuttigs doet.

Extremely rare and Beyond Compare

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:25

anydale"]
[quote="Nanda schreef:
Citaat:
ik ga lijnzaad geven voor een mooie gezonde vacht


Zonnebloemolie werkt net zo goed en is veel goedkoper


oke bedankt dat kan ik dan ook gebruiken Knipoog
[/quote]

Ja, klopt maar lijnzaad is ook weer erg gezond voor het darmstelsel. Zo gebruiken wij het graag bij paarden die koliek gevoelig zijn.

Trouwens zonnebloemolie kan in het bloed gezien worden als doping (als ik me niet vergis). Ik gebruik het ook hoor, daarniet van. Ik geef het voor idd een blinkende vacht en bij paarden die snel vermageren. Door de zonnebloemolie nemen ze de voedingsstoffen in het voer makkelijker/beter op.

Mijn moeder is nogal pro kruiden, ik wat minder, voor mij hoeft het niet zo. We hebben hier een eigen kruiden tuin waar ze voor haar paarden geregeld wat kruiden uit haalt.

Knoflook geven we ook maar dan puur in de vliegentijd en af en toe tussendoor.

Rozebottels voor vit. c

Foenegriek als eetlust opwekker en bij verkoudheid.

Brandnetel; bloedzuiverend.

Iets van zwavel voor slechte hoeven

Dat zijn wat producten die we door de jaren heen hebben gebruikt.
Ik zelf hou van het zeealgen mixje dat vol met mineralen zit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kyrkelover, nadcha, SentiBot en 20 bezoekers