Katten vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Katten vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 18:38

Ik heb een nogal energieke kat van 2 jaar. We hebben haar al sinds ze uit het nest kwam. We woonden eerst in een appartement, dus kwam ze niet buiten (alleen op het balkon). Sinds een aantal maanden wonen we in een huis met patio. Nu wil mijn kat niets liever dan naar buiten gaan. Aangezien ze nog bij ons in de straat aan het bouwen waren, wilde ik haar niet eerder naar buiten doen.
In de zomer wil ik ook weleens lekker m'n schuifpui open kunnen zetten, dus dan moet poeslief ook naar buiten kunnen. Maar hoe pak je dat aan?
Ik ben bang dat als ik haar voor het eerst echt naar buiten laat gaan, ze niet meer terug komt. Ik kan mijn kat niet aan een touwtje of iets in de patio vastbinden, want ze wordt al gek als ze een halsbandje om krijgt.

Dus: hoe pak je dat aan: je kat voor het eerst naar buiten laten gaan?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 18:41

Je kan je kat rustig naar buiten doen, ze komen namelijk wel terug op de geur van het huis, zorg dus dat je kat lang genoeg is binnen geweest zodat hij/zij het huis goed kent en rustig is in huis.
Meestal gaan ze de eerste keer toch niet verder dan de tuin..

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:43

Als je je kat twee weken ong, netjes in huis houd en haar of hem daarna na buiten doet is er niks an hand hoor, je kunt hem of haar gewoon lekker naar buiten doen ...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:46

Zorg er eventueel voor dat er een mogelijkheid is dat ze zelf weer naar binnen kan (kattenluik of kattentrappetje) dan kun je rustig naar je werk of weg zonder dat poeslief uren voor de deur zit te miauwen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 19:57

Mijn kat is het dus niet gewend om buiten te zijn. Heeft ze nooit gedaan omdat ze al van kleins af aan bij ons is. Ze kent het huis goed, want we wonen er inmiddels een maand of 4. Maar ik ben bang dat als ze naar buiten gaat, ze rond gaat zwerven en dat ze dan allerlei gevaarlijke dingen gaat doen. Het is een nogal bijdehante kat die nogal van uitdagen houdt.
Mijn allereerste kat was voor mijn ouderlijk huis doodgereden toen ze een jaar oud was, op een vrij rustige weg. Dus daar ben ik nogal bang voor.

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:08

Zorgen dat ze honger heeft en haar na een uurtje naar binnen lokken met eten. Op deze manier de kat steeds naar buiten laten en ook weer naar binnen lokken. Eten, snoepjes, kijk maar wat werkt. Die van mij lust alleen brokjes en voor een bepaald merk doet ze een moord. Op die manier krijg ik haar altijd naar binnen.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:22

Becky, onze kat, kwam uit het asiel. Ze had 6 jaar op een flatje gewoont, en was dus nooit naar buiten geweest.
Toen ze bij ons kwam is ze na een week of 2 ontsnapt. Ik was doodsbang dat ze niet meer terug zou komen. Maar na 5 minuutjes was ze weer terug hoor Lachen.
Onze ervaring is, dat als katten een paar weken binnen zitten en je laat ze dan naar buiten, dat ze dan gewoon weer terugkomen. We hebben al behoorlijk wat katten gehad, en het is altijd goed gegaan.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:44

Na een paar weken binnen te zijn geweest weet een kat idd. de weg terug naar huis te vinden.
'k Zou me niet teveel zorgen maken, mevrouw komt vast weer terug !

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:50

Ze komen idd wel weer terug.

Onze kat loopt buiten met een tuigje om. Vond ze vreselijk in het begin, maar zelfs katten wennen aan iets Haha!

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:20

Ik denk ook dat ze wel weer terugkomt hoor. Onze kat tijgerde in het begin ook niet verder dan een rondje om het huis. Anders doe je haar een in het begin even een bandje om met je adres en tel.nr erop? Mocht ze dan verdwalen dan kan ze in elk geval terugbezorgd worden.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:24

Ik weet niet of je kat gechipt is? Mocht ze wel weglopen/ de weg kwijt raken kan ze in ieder geval worden herkend aan haar chip.

Dat we onze kitten voor het eerst naar buiten deden hebben we haar aan een tuigje vast gezet, na een week steeds een paar uurtjes buiten zijn geweest hebben we haar gewoon los gelaten. Zij loopt met ons mee als we de honden gaan uitlaten en blijft gerust 3 straten verderop zitten om met andere katten te spelen. En toch komt ze steeds terug. Ze weet gewoon waar ze woont.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:27

Je kunt je kat gewoon naar buiten laten hoor. Doe dat wel op een dag dat je gewoon de tijd hebt. Je kat zal een aantal keren terugkomen om te checken of het huis er nog wel staat. Knipoog Hij zal de eerste keren nog dicht in de buurt blijven en echt ver weg lopen doen ze meestal niet. Ik zou wel een halsbandje met een kokertje om doen als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:21

Voor je ze naar buiten laat gaan, eerst er een gewoonte van maken om haar voordat je zelf naar bed gaat haar blikvoer te geven (of iets anders waar ze dol op is). Dan komt ze gegarandeerd uiterlijk rond voertijd weer binnenwandelen hoor!
Lekker dat ze nu voortaan naar buiten kan!
Die van mij gingen vroeger ook zo graag naar buiten, maar nu zijn ze echt te oud en hou ik ze binnen. Ze zijn 16, en DickyDick is echt een magere ouwe gammele kat. Vorig jaar ging een of ander dom wijf hem steeds eten geven, terwijl hij een bandje omhad met een hangertje dat hij absoluut niets anders mocht eten dan z'n eigen dieet. Maar ze vond hem zo zielig dat ze 'm toch elke dag eten gaf. En melk, terwijl hij dat absoluut niet mag hebben..... Grrrrrrrrrrrrrrr!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:26

Kun je niet een waslijn in het verlengde van je tuin hangen en daar een riempje aan doen dat vast zit aan haar halsbandje? dan kan ze wennen zonder dat ze in 7 sloten tegelijk loopt.