Rangorde bepalen of gewoon vuil vechten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Rangorde bepalen of gewoon vuil vechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 18:01

Dit jaar is het eerste jaar dat er een ander paard bij onze groep komt. De eerste keer dat hij met wat andere paarden heeft gestaan en iemand zijn pony ging halen, greep hij een van de merries. Ik heb wel eens bijtplekken gezien, maar dit waren echt eieren. Twee dagen daarna ging iemand anders zijn paard van het land halen en greep hij Lars. Het begon met bijten in Lars zijn hals en daarna steigeren met dekneigingen. Lars die normaal best wel van zich af slaat, heeft staan gillen als een speenvarken. Een paar dagen daarna hebben we besloten alle paarden tegelijk naar buiten te gooien en er was niets aan de hand (dat was afgelopen zaterdag).
Gisteren ging ik Lars van het land halen en begon dat paard weer te dreigen. Oren naar achteren en proberen te bijten. Na een flinke schreeuw van mij, droop hij af en kon ik verder lopen met Lars.
Nu is het vandaag weer fout gegaan. Lars en dat paard stonden op het land, iemand gooide zijn paardje erbij, maar er ging wat mis met de deken. Hierdoor raakte het paardje in paniek en begon te rennen. Lars en dat andere paarden begonnen ook te rennen en dat paard begon dus weer met trappen en daarna steigeren en dekneigingen. Lars heeft weer de boel bij elkaar staan gillen. Ik was er zelf niet bij, maar hoorde het van de anderen. Na 10 minuten was het over en gingen ze gewoon weer grazen. Lars heeft nu op zijn hals twee bulten van de beten. En ik ken bijtbulten, maar zo groot al deze heb ik ze nog niet gezien. Ik was des duivels en kon dat andere paard z'n nek wel omdraaien.
Bij ons op de boerderij zeggen wat mensen dat het echt om vuil vechten ging bij dat paard en de eigenaresse gooit het op rangorde bepalen. Ik weet het even niet meer, maar heb geen zin in een paard wat elke keer mijn paard in elkaar slaat en bijt. Hebben jullie enig idee of dit nog steeds rangorde gedrag is of dat er wat mis is met dit paard. We hebben dit probleem al een keer meegemaakt met een ander paard en die had dus gewoon een kronkel in zijn kop en kon niet met andere paarden staan.
Er zijn geruchten dat het paard wat dit nu doet, dit ook deed op de stal waar hij eerst stond.
Ook bij het van stal halen van andere paarden, kan hij het niet nalaten om ze een flinke knauw te verkopen.
Graag jullie reacties


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:19

hallo,
ik heb er helaas niet heel veel verstand van, maar ik vind dit toch wel erg ver gaan.
doet dat paard het ook zo erg bij anderen, hebben die ook van die bijtplekken?
gr, vamp

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 18:25

Op dit moment grijpt hij alleen nog Lars. En dan die merrie van eerst, maar haar hebben ze in een andere wei gezet

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:44

Als ik het goed begrijp begint dat paard alleen te bijten als er iemand zijn paard uit de groep haalt. Als dit zo is gaat het in ieder geval niet om rangorde bepaling, want dat gebeurt meestal alleen als ze net in de wei staan, en zoals ik het bij onze kudde zie is de leider al snel bepaalt en hoeven ze daarna daar ook niet meer om te vechten. Ik denk dus dat het gewoon aggressief gedrag is van het andere paard, maar ik zou geen idee hebben waarom hij dit verdrag vertoont Verward

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:05

Ik denk ook dat het om aggressief gedrag gaat meestal id de oudste merrie diegene die bovenaan staat . En naar 1 x vechten weten ze hun plats wel dus ik denk niet dat hij met andere paarden om kan gaan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:52

Sommige paarden zijn niet ontzettend bedreven in socialen omgang met andere paarden, omdat ze die nooit gehad hebben (toen ze jong waren bijvoorbeeld) Ik zou het paard op een apart landje zetten, zo dat hij wel contact kan hebben met de andere paarden. Zo kunnen ze wel kennismaken en rangorde uitvechten, maar elkaar niet verwonden. Dit zou eigenlijk altijd moeten gebeuren voordat een nieuw paard bij de kudde komt, om ongelukken te voorkomen, vooral als het een vrij klein landje is.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 07:24

naar een paar keer vechten weten ze echt wel hoe de rangorde is!
dus ik denk niet dat ie het doet om de rangorde te bepalen.
op de stal waar ik eerst stond hadden ze ee kudde van zo'n 11 pony. als er een nieuwe bijkwam werd die eerst een week in de bak gezet. (de hoek van de bak grenst aan de wei.)
dan werd eerst het paard dat het hoogst in rang stond bij de nieuwe pony in de bak gezet. die vochten dan meestal even en dan wist de nieuwe gelijk wie de baas was.
daarna werd de nieuwe bij de kudde gedaan.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 17:26

Dat is het rare, dit paard heeft een paar keer met het paard wat de hoogste rangorde heeft gestaan en dan is er niets aan de hand. Hij laat andere paarden ook met rust, zelfs de paarden die lager in rang staan dan mijn paard. Zeker omdat hij een merrie heeft aangevallen, vind ik het allemaal zo vreemd.
We hebben in ieder geval afgesproken dat we het nog even aankijken. Maar als hij het nog 1 keer doet, gaat hij linea recta naar een ander land.
Dank jullie wel voor jullie reacties, ik heb nu eigenlijk wel bevestiging dat dit gedrag is wat niet past.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:33

Rangorde bepalen houd nooit op! Dit blijft steeds veranderen! Bij ons duurt het echt ook lang eer dat echt het gevecht gesloten is en dan nog veranderd er wel eens wat. Als je een paard in en uit de wei haalt veranderd de rangorde, want er gaat er 1 weg. Daarom kan er dan naar je gebeten worden. Als het echt om een aggressief paard zou gaan zou deze altijd onhandelbaar zijn in en uit de wei, maar zo als ik het lees is het puur nog de onrust in de kudde in de wei.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:05

ja is niet best he ilse, eerst was mystery de donder kop maar die houdt zich nou wel rustig.

Vorig jaar heb ik toch ook geprobeerd om mys daar op het land te zetten hun met zijn tweeen nou mystery heeft wel een aantal keren bijna in de sloot gelegen omdat hij maar door bleef trappen. En idd als ik mystery of pieta uit de stal haal dan probeert hij idd te happen.

Sonja had aan maaike geschreven dat wayne en lars alleen een beetje gestoeid hadden nou dit noem ik geen stoeien meer......

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:38

ik heb mijn paarden al een aantal jaren in een koppel lopen, op diverse stallen.

Mijn ervaring is dat het ong 2 weken duurt voor er echt rust is in de kudde en de rangorde is bepaald.
Ik weet van de kudde waar ze nu staan wie de baas is , wie onderop staat en de bijna precise volgorde daar tussen.

Er zijn altijd wel eens "knok partijtjes" als er bv een te dicht bij de ander komt.

ik denk dat jullie het nog ff aan moeten kijken en misschien de paarden wel een paar dagen met rust moeten laten.
Geen vreemde paarden erbij en de groep tot rust laten komen.
Moet er dan wel een ander paard bij zet die dan eerst een paar dagen naast de wei zodat ze kunnen snuffelen.

Is het 'bijtende 'paard wel helemaal in orde.
Wij hebben een tijdje een paard gehad wat in het begin normaal deed, maar wegens lichamelijke klachten dus zo nu en dan agresief gedrag vertoonde tegen over andere.
Mijn fjord kon altijd erg leuk met hem stoeien, maar later was dat dus niet leuk meer en wou ik ze niet meer bij elkaar hebben.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 13:34

We hadden afgesproken dat we het nog even aan zouden kijken. Alleen is het gisteren weer fout gegaan. Het paard begon weer Lars aan te vallen en Lars had nu zoiets van...ik laat me niet op mijn kop zitten. Helaas is de tinker die Lars aanvalt veel sterker en kent de "slagen van de zweep" want hij komt uit het "wild". Ik heb er nog even naar staan kijken, maar het werd echt vuil spel. Lars heeft weer als een speenvarken lopen gillen en heeft een paar klappen tegen zijn hoofd gekegen. Hij heeft weer onwijze bulten (maatje tennisbal) op zijn nek en ik ben gisteren een half uur bezig geweest met het masseren van zijn rug (hij was compleet verkrampt). Ik heb besloten om Lars ergens anders te zetten. De tinker stond net op het land en we konden hem nergens anders kwijt. Ik heb Lars bij zijn twee vriendinnen gezet en alles was weer koek en ei.

Ik laat Lars daar nu staan en we gaan kijken of het allemaal zo wel goed gaat. Eigenlijk was de afspraak dat de tinker uit de groep gehaald zou worden, maar zijn eigenaresse wil dit niet en heb ik maar "eieren voor mijn geld" gekozen.

Als de tinker nu uiteindelijk dezelfde vechtpartijen met andere paarden aangaat, moet hij wel weg.
Ik heb best wel vaak paarden zien vechten, maar dit was echt hard om hard. En aangezien Lars nu tegenstand ging bieden, en ook nog ijzers heeft...vind ik het een beter idee om ze te scheiden.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:59

Ik vind dit geen rangorde bepaling meer,
ik zou niet weten waarom die tinker zo zou vechten, maar het is GEEN rangorde bepaling, ook als ik lees dat hij telkens jouw paard moet hebben.

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:00

regine schreef:
Rangorde bepalen houd nooit op! Dit blijft steeds veranderen! Bij ons duurt het echt ook lang eer dat echt het gevecht gesloten is en dan nog veranderd er wel eens wat. Als je een paard in en uit de wei haalt veranderd de rangorde, want er gaat er 1 weg. Daarom kan er dan naar je gebeten worden. Als het echt om een aggressief paard zou gaan zou deze altijd onhandelbaar zijn in en uit de wei, maar zo als ik het lees is het puur nog de onrust in de kudde in de wei.


rangorde bepalen houd idd nooit op. maar dit lijkt mij niet echt rangorde bepalen meer.
wel vervelend dat jouw paardje nou weg moet, terwijl die andere er als laatste bijkwam

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:22

Lekker is dat,wat zegt de boer of stalhouder hier van? Dit is niet normaal,je kan toch ook die tinker apart zetten of stormt hij/zij dan door het stroomdraad heen.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:09

tinker appart zetten.
die van mij is ook al een keer gillend van pijn van de beten in haar nek dwars door de prikkeldraad omheining gejaagd. het was een wonder dat ze niks had behalve inderdaad van die enorme beetwonder, maar het had erger kunnen zijn. dit was ook echt vuil gedrag van de ruin die zo doet als de merries hengstig zijn. Hij houdt dan ook niet op maar gaat echt zo lang door tot ie wint.

later met een ander paard in de wei heeft ze door zo iets dus haar griffelbeen kappot geslagen gehad. Ik neem nu dus geen risico's meer. heb het helemnaal gehad. wat knok oke maar dit was ook net zo als jij beschrijft vuil spel.

nu staat ze glukkig met een paardje samen wat goed gaat, maar ik moet er niet meer aan denken dat ze in een kudde moet. Ik hou mijn hart vast. Ik krijg ook het idee dat altijd de zelfde paarden de pineut zijn hoe dan ook. ze zullen wel iets uitstralen van kwetsbaarheid. nu slaat die van mij bij voorbaat al van zich af naar anderen en dat is ook eng.

ik vindt dat de tinker appart moet. die zorgt voor de problemen

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 14:36

Jullie hebben gelijk, de tinker moet eigenlijk apart. Maar aangezien de eigenaresse van de tinker nogal nuchter over de zaak doet en het nu 1 op 1 is, heb ik besloten de wijste te zijn. Lars staat nu met zijn vriendinnen op een stukje land, wat qua voedingswaarde meer bij zijn ras hoort (niet zo groot en minder rijk), dus heel erg vind ik het niet.

Lars is in ieder geval veilig. En ik hoop dat de tinker het echt alleen maar op hem gemunt had. Dan is alle rust nu weer terug in de groep.... hopelijk.

Ennuh....wij hebben officieel wel een staleigenaar, maar die bemoeit zich nergens mee. Ze weet nog net aan wat een paard is, maar daar houdt het dan ook echt bij op

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:16

hoi ilse

nou vandaag was mystery aan de beurt, hij heeft mys gegrepen in zijn nek en mys liep erg stijf. dus sonja kan wayne maar beter ergens anders gaan zetten. dit is echt niet meer normaal. (ik was er zelf niet miranda vertelde mij het..)

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, miepmier26, s0173957 en 9 bezoekers