Kreupel na nieuwe ijzers; Peesprobleem??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Kreupel na nieuwe ijzers; Peesprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 15:14

Oké, ik zal eerst even de medische voorgeschiedenis uitleggen; jullie weten misschien dat mijn reusje voor ik hem kocht een zware hoefbevangenheid heeft gehad. Daardoor heeft hij een nogal slechte hoef rechtsvoor. Hij heeft RV ook een afwijkende pas-afwikkeling. Hij zet (net als een mens) eerst de achterkant van zijn hoef op de grond en rolt dan verder netjes naar voren af. Verder is hij nu bijna hersteld van een knolhoef, met nog wel een vrij platte zool, ook als gevolg van die bevangenheid. Als hij net beslagen is loopt hij altijd een paar dagen wat gevoelig op die voet. Niet kreupel, maar elk steentje of bultje in de grond voelt hij.
Nu heeft hij eind vorige week een ruimer ijzer gekregen om te zorgen dat hij zo lang mogelijk zonder problemen door kan lopen op zijn ijzers. Hij heeft dus nu ook langere takken. En dát is dus nu waarschijnlijk het probleem. Hij heeft geen warme voeten, is niet gevoelig op kloppen op de wand of zool, je kan hem knijpen of porren waar je wilt op zijn benen, geen reactie. Maar tóch is hij op het hard behoorlijk kreupel. Ik denk nu dus dat door het veranderde looppatroon de pezen een opdonder hebben gekregen.
De smid heeft me geadviseerd een week rust te houden en dan rustig wat stapwerk op het harde te gaan doen, zodat de pezen rustig kunnen wennen aan dit nieuwe ijzer. Hij staat wel 24 uur per dag in de wei.
Wat denken jullie? Moeten deze ijzers er onderuit en weer die (te) krappe ijzers terug, of inderdaad nog even aankijken? Dat heeft wel mijn voorkeur, omdat hij nu voor het eerst normale ijzers heeft, en op het zachte loopt hij eigenlijk nauwelijks kreupel. (De veearts zegt geen problemen te zien in het voorlopig op deze manier op rust houden van mijn paard.) Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:30

Ten eerste, ik ben geen hoefsmid of veearts of heb in die richting gestudeerd. MAar, een te groot ijzer lijkt mij ongezond, zeker als de reden is om het ijzer er langer onder te houden, want wat is lang? Een ijzer MOET gewoonweg goed passen, niet te klein en niet te ruim!!!! Daarnaast moet het ijzer de afwikkeling van de voet niet belemmeren of hinderen.
Je hebt in je verhaal over dat hij nu eindelijk normale ijzer eronder heeft, wat voor type ijzer had hij dan voorheen?
Mij komt dit als vreemd voor.

Wat mij ook vreemd in de oren klinkt is dat je een paard koopt met een historie van hoefbevangenheid. Dit is iets waar je paard altijd gevoelig voor blijft dus zal je daar altijd rekening mee moeten houden. Ze hebben vaak een gevoelige onderzool en vinden bv beslaan pijnlijk. Herstel van hoefbevangenheid duurt minimaal een jaar en daarbij is zeer regelmatig bezoek van een smid nodig (daarom snap ik niet dat je een ijzer neemt die er langer onder kan blijven). Tevens moet je altijd allert blijven op eventuele risico's die weer een nieuwe bevangenheid kan veroorzaken (voer, enten, ziekte, stress, enz). Wat was jou doel geweest met dit paard toen je hem kocht? Wetende dat hij een kans heeft dat hij nooit rad zal lopen.

Zoek voor veel info over hoefbevangenheid op de engelse sites. In engeland is veel onderzoek naar gedaan en o.a. naar ijzers, voeding enz.

Mij lijkt me niet goed wat je nu hebt gedaan aan het beslag en zou anders een paardenkliniek met een hoefsmid opzoeken voor goed advies.

Succes.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:50

Mmmm... Ik kan ook niet geheel in je smid zijn idee komen, maar misschien heeft hij wel gelijk en is het inderdaad goed zoals hij zegt.

En dan.... Natuurlijk moet een paard wennen als ie totaal andere 'schoenen' krijgt, dat is logisch. Maar peesprobleem? Nee, dat lijkt mij niet. Ik denk dat het probleem echt een gevoelige hoef is.
Heeft je paard geen gekanteld hoefbeen dat op de zool drukt? Dat lijkt mij bij jou paard het meest voor de hand liggend, vanwege de hoefbevangenheid. Zijn er foto's van z'n hoeven gemaakt tijdens of na die hoefbevangenheid? Zo nee, dan zou ik persoonlijk heel snel naar een DA met foto-apparaat crossen!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 15:57

Elenoor, ik snap je twijfels. Ik wist toen ik hem kocht dat ik goed op zou moeten blijven letten, en dat heb ik dus gedaan. Ik heb hem nu iets meer dan een jaar en de hoefvorm is weer bijna normaal. Tot op heden heeft hij een balkijzertje gehad met twee extra lippen en een lederen zooltje, wat precies passend lag onder zijn voet. Voordeel: geen belemmering bij afwikkeling van de voet, meer steun voor de achterzijde en zijwand van de hoef en mider gevoelig op de zool. Nadeel: vaak naar de smid om te verleggen, daardoor ondermijning van de hoefwand door vaak nagelen, verstikken van de straal door zooltje, (ondanks teer en werk ertussen). Nu, meer dan een jaar verder, is het zooltje en het eigenlijk vrij krappe balkijzer verleden tijd, hij heeft nog wel 2 extra lippen aan de zijwand. Nu staat hij op een normaal passend ijzer (maatje 8), maar omdat hij dat niet meer gewend is, heeft hij nu wat last van zijn pezen gekregen. Volgens de smid zou dat tijdelijk moeten zijn en is het op de lange termijn te prefereren boven de kleinere ijzers, die elke 5 tot 6 weken verlegd moesten worden. Nu kan hij 8 weken met een paar ijzers voordat ze verlegd moeten worden en heeft de hoefwand de tijd om te herstellen. Ik gebruik mijn paard alleen recreatief en dat gaat echt top. Hij gaat normaal echt als de brandweer, heeft lol in zijn "werk" en wilt altijd lopen. Op deze manier wordt hij 100 met zijn voeten, volgens de veearts, als we deze drempel maar overheen komen. Duim je voor mijn paardje en mij?

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:01

ik zal voor je duimen , maar ik denk wel dat je of de smid teurg moet laten komen, of er een dierenarts naar moet laten kijken , want goed is het bij lange na niet!sterkte.....


Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:44

ik denk inderdaad dat het ligt aan het feit dat hij nu andere ijzers heeft en dus anders op zijn hoeven staat.
Toen mijn paard aangepast beslag kreeg heb ik voor de eerste week pijnstillers meegekregen, om hem makkelijkere en zonder pijn aan de nieuwe stand te wennen.
Misschien kun je overleggen met je DA of jij dat ook mag krijgen. Tenminste als je DA er achter staat met deze nieuwe ijzers.
sterkte

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:18

Je bent goed bezig wanneer je het beslag van je paard in overleg met hoefsmid en DA doet. Veel meer kan je eigenlijk niet.

Wat betreft de kreupelheid, hij is alleen kreupel op het harde, bij een peesprobleen zou hij ook op het zachte kreupel zijn. Daarom denk ik eerder aan een gevoelige zool oid.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 15:41

UPDATE: Gisteren was de veearts er onverwachts en die wilde 'm nog eens zien stappen op het hard. Laat er nou gewoon niks meer aan te zien zijn?! De VA was zeer tevreden. Ik hou hem voor de zekerheid nog een paar dagen op rust voor ik weer langzaam aan het stapwerk begin met hem. Ik is BLIJ!!! Blijkbaar dus toch gewoon een kwestie van wennen geweest! Bedankt allemaal voor het meedenken!

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:32

gelukkig Haha!:D:D:D:D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _MelissaV, GoogleAdsense, OmgiliBot en 25 bezoekers