vraagje over de B proef (jury misschien?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

vraagje over de B proef (jury misschien?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 16:58

Ik was vandaag even voorlezer(vrijwillig nog wel) Tong uitsteken
Proef 10 was het.
Voor mij was het al weer een tijd geleden dat ik een B proef heb gezien.
Ik stond dus vrolijk voor te lezen(plensbuitje ga je niet dood van) Verward
en daar stond dan:
van hand veranderen in middendraf,daarna arbeidsdraf.
Daar val ik over.Dus misschien een goede vraag voor de jury's.
Wat is juist.
Betekend dit na de middendraf(enkele passen) een arbeidsdrafje hebben of betekend dit de hele diagonaal uitrijden en pas na de letter een arbeidsdrafje inzetten?
Ik vraag me dus af wat je juiste manier van uitvoeren is?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:00

Weet je zeker dat er staat "van hand veranderen in middendraf" ?
Volgens mij wordt er in de meeste B-proeven gevraagd om van hand te veranderen en daarbij enkele passen middendraf te tonen, correct me if I'm wrong.
Dan houdt dit in dat je in arbeidsdraf de diagonaal op rijdt, enkele passen middendraf toont, en daarna (nog steeds op de diagonaal) weer teruggaat naar arbeidsdraf.
Als er een gehele diagonaal middendraf gevraagd wordt dan hoort er ook een "eindstation" bij te staan (K, M, F of M).
Bij enkele passen middendraf heb je in principe de hele diagonaal de tijd om die passen te tonen, maar het is natuurlijk wel erg fraai als deze ongeveer op het midden getoond worden, dan kun je ook weer een nette overgang naar de arbeidsdraf op dezelfde diagonaal rijden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:11

in het B is het idd precies wat Oscar beschrijft. In de hogere klassen is het bv:
K-X-M van hand veranderen in middendraf
M arbeidsdraf

Je rijdt de diagonaal op en stelt je paard recht. Dan verruim je naar middendraf en een paar passen voor M zet je de overgang terug in zodat als de ruiter ter hoogte van M is het paard weer in arbeidsdraf loopt met de stelling en buiging voor de wending.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 17:17

Toen ik met mijn jonge paard B reed was dat nog met de oude proeven.
De nieuwe zit ik helemaal niet meer in en vroeg me dus af of dat ook al staat het er anders of het dan nog steeds het zelfde inhoud.
Dus die paar passen en dan terug.Dat leek mij van wel,maar ik wil het graag zeker weten(af en toe perfectionist Haha! )

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:40

Ik heb vandaag nog zitten jureren, heb het boekje hier naast me en er staat letterlijk: "daarbij enkele passen middendraf". Dus ik snap niet wat je nu bedoelt?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:41

'daarbij enkele passen middendraf' staat er in de B proef,
dit betekend dus maar een paar passen en dan meteen
weer arbeidsdraf, dit is dus al voordat je weer bij de
volgende letter bent.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:16

Er staat in iedere B-proef 'van hand veranderen, daarbij enkele passen middendraf' Knipoog Ik weet niet wat voor boekje je hebt gebruikt Verward *LOL*

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 23:25

Hoe ik erop kom is eigenlijk omdat er staat.
.....van hand veranderen daarbij enkele passen middendraf.
Dan volgt er een komma en dan pas staat er daarna arbeidsdraf.
Als je dus tussen die twee stukken even stil bent,dan komt het wat vreemd over.
Daardoor dat ik zoiets had van he?
Hoe ik het zelf zou rijden is zoals al aan gegeven wordt.Op het midden zorgen voor een paar mooie passen en dan weer terug.
Ik vroeg me gewoon af hoe een jury dit onderdeel graag ziet en correct uitgevoerd vind.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:27

Precies zoals het er staat: enkele passen middendraf. Goed voorbereiden en weer netjes terugrijden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 07:14

Fitz.
Hoe zit het met het volgende:
Tussen B-F arbeisstap
A afwenden arbeidsdraf

Moet je tijdens het afwenden aandraven of na het afwenden, ik deed het dus na het afwenden en kreeg meteen een drie. Ook zo vaag.

En E afwenden
XA halve grote volte rechts
Ik krreeg als commentaar dat ik mn zweep niet mag overpakken naar de binnenkant....... dat mag toch altijd alsje op de andere hand overgaat?

Viv

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 07:53

ik pak dus nooit mijn zweep over want dat vind ik niet
netjes staan tijdens je proef, ik heb er gelukkig nog nooit
commentaar op gehad.

het is inderdaad afwenden bij A en pas als je recht op
de A-C lijn bent aandraven. Althans zo heb ik het nu 2x
gedaan.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:43

Die zweep overpakken zou ik maar achterwege laten, dat geeft een ontzettend rommelig beeld en ik zet er ook altijd wat over op het protocol.

En idd eerst afwenden en daarna aandraven lijkt mij het meest logisch.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:50

Ik zou toch in de wending al gaan draven. Er is ook een proef waar in zit: E afwenden, daarna arbeidsdraf, dus er zit wel degelijk verschil in.
Ik zou geen onvoldoende geven als je tot na de wending wacht, maar dat ligt er ook weer aan hoe lang je wacht, als je al bij D bent of nog verder, tja dan wordt het toch een beetje een probleem. Op een 3 zou ik dan nog niet uitkomen, maar wij kunnen hier vandaan niet zien wanneer en op welke manier je aandraafde.

Zweep overpakken is slordig en geeft een erg onrustig beeld, maar er staat nergens dat het niet mag, dus echt punten ervan trekken daarvoor kan niet, maar ik kan me wel voorstellen dat de oefening zo rommelig wordt dat je in de onvoldoende uitkomt.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:03

Leuk dat zelfs hier op Bokt al verschillen zijn: persoonlijk vind ik dus in de wending al gaan draven erg slordig worden. Ik zie liever dat mensen eerst afwenden en dan gaan draven.
Ach ja, jurysport he Knipoog

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:45

Ik vind het ook niet ideaal, maar heb de proeven niet gemaakt.
Ik hou er gewoon rekening mee dat in de ene proef staat Bij A afwenden en aandraven, en in de andere, Bij E afwenden, daarna arbeidsdraf. Dus volgens mij is er een verschil.
Maar nogmaals ik ga niet met onvoldoendes gooien hierom.
En ik doe ook niet zo vaak B meer, dus van mij hebben jullie op dit punt bijna nooit last. Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:18

[quote="Fitzroy"]Leuk dat zelfs hier op Bokt al verschillen zijn: persoonlijk vind ik dus in de wending al gaan draven erg slordig worden. Ik zie liever dat mensen eerst afwenden en dan gaan draven.
Ach ja, jurysport he Knipoog[/quote]

Ja oke maar das dus wel lastig als je moet rijden en er is dus niet duidelijk wat men wil zien of hoe men het ziet. Denk je het goed te doen krijg je nog een drie.
Naja volgende keer beter, deze jury jureerde zo laag dat het waarsch meteen haar eerste en laatste was bij de vereniging, dr stond meer commentaar op het protocol dan punten. En echt opbouwend was het commentaar ook niet echt.
Viv

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 22:17

Ik ben het er niet mee eens dat er gezegd wordt dat er verschil zit in wat jury's willen zien,in die zin dat sommige ruiters er ook echt een potje van maken door bv de hoeken nooit te raken,afwenden of ze een volte maken,alles losgooien om in galop te komen en de hoefslag niet eens raken.Allemaal dit soort dingen.
Kijk als je bij A moet afwenden en arbeidsdraf dan is het logisch dat dit netjes wordt uitgevoerd.Hoe netter hoe beter je punt.Of je nu in de wending al aandraaft of pas als hij recht is.Als het maar netjes uitgevoerd wordt.Sorry maar als ik sta te kijken naar proeven zie ik af en toe van die ruiters die heel ongeintereseerd zomaar wat rond rijden,de proef nog nooit gezien hebben en vrolijk met toeschouwers praten. Misselijk Zo ken ik een meisje dat zo rijd en alsmaar kwaad is dat ze zo weinig punten heeft(nog lang geen winstpunt)Ze rijd al bijna 20 jaar wedstrijd en hangt nog steeds in de B.Wat wil je als je na deze tijd nog niet weet waneer je op het goede been zit.
Ik ben een(soms iets te erge)perfectionist en vind zoiets verschrikkelijk om te zien.
Natuurlijk is het niet erg al je niet zo goed rijd nog,als er maar kan worden gezien dat je het tenminste probeerd!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 07:41

holly schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat er gezegd wordt dat er verschil zit in wat jury's willen zien,in die zin dat sommige ruiters er ook echt een potje van maken door bv de hoeken nooit te raken,afwenden of ze een volte maken,alles losgooien om in galop te komen en de hoefslag niet eens raken.Allemaal dit soort dingen.

Kijk als je bij A moet afwenden en arbeidsdraf dan is het logisch dat dit netjes wordt uitgevoerd.Hoe netter hoe beter je punt.Of je nu in de wending al aandraaft of pas als hij recht is.Als het maar netjes uitgevoerd wordt.


Sorry maar mn puntelijst zegt toch echt dat dit wel degelijk verschil uitmaakt. Kijk rommelige proeven heb ik het niet over maar puur de presiezie zoals het in het boekje staat en zoals het geintrepeteerd kan worden. Als er bv staat: Daarna, kijk das duidelijk.
Uit mijn protocol maak ik op dat ik idd in de wending aan moet draven, het commentaar was: in stap (ik draafde na het afwenden pas aan, 1 pas recht en weg), blijkbaar is dat dus niet goed.
Naja leer voor de volgende keer.

Tsja en wat het losgooien in galop betreft. Ik gooi de boel ook wat losser, staat idd niet mooi, maarja ze is nog jong en loopt nog geen Z, ze heeft die ruimte nodig om te kunnen galoperen helaas. Komt wel goed hoor, ben al blij dat ze tenminste galopeerd in een bak (buiten tijdens endurance is het geen probleem, kilometers achter elkaar, maarja daar hoeft ze niet in de krul te lopen) Haha! .

Ik rij gelukkig wedstrijden voor mn lol en wp boeien me niet zoveel. Ik probeer uit mn protocollen wat te leren waar ik mee verder kan en dat gaat aardig. Onze talenten liggen op een ander vlak en dressuur is een leuke afwisseling.

Viv

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 14:44

ik zeg ook niet dat jij zo verschrikkelijk rijd.
Ik zeg alleen dat er sommige tussen zitten die enorm zeuren over een jury terwijl ze er zelf met de pet naar gooien.
Een jury ziet heus wel of je je best doet of niet.
Als je goed je best doet en je haald nog niet zo'n hoge punten dan is dat helemaal niet erg hoor.Daarvoor is dat punten briefje.Dan kun je thuis verder oefenen.

Ik heb een aantal jaar geleden een gesprek gehad met meneer en mevrouw van Baal(dat zijn jury's uit onze regio)
Het ging toen over Arthur van Rooij.
Deze jongen rijd paarden van andere en zodoende kom je hem vaak weer tegen in de lagere klasses.
Het viel mij op dat hij altijd won ook al zat er eens een proef tussen die helemaal nergens op leek.
Op het moment dat ik dit geprek had,had hij net gereden en ook al zag het er vrij netjes uit,er zaten veel bokkensprongen in en het paard schoot vaak opzij.
Mijn proef daarin tegen was wel juist uitgevoerd,maar toch won hij.Hij had 174 punten en ik 169.
Het commentaar van de twee jury's was toen dat ze hem gewoon zijn punten geven zodat hij dan sneller met dat paard in de hogere klasses terecht zou komen,ook al reed ik op dat moment beter.
Onze paardjes waren allebei pas drie en de klasse was toen L.
Kijk dit vind ik ook niet kunnen.
Kijk ik heb dan zoiets van,is zijn proef niet netjes genoeg om te winnen maar moet hij toch perse een winstpunt.Geef hem die dan maar laat hem dan ook gewoon op de plek eindegen die hij verdient ipv hem gewoon elke keer laten winnen.
Ik bedoel ik reed toendertijd ook elke keer met een ander paard en kwam dus Artur keer op keer weer in mijn ring tegen.Maar 7 van de 10 keer reed hij ook maar echt een proef om te winnen.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:20

Als jurylid vind ik dus dat dit soort dingen niet mogen gebeuren
"Het commentaar van de twee jury's was toen dat ze hem gewoon zijn punten geven zodat hij dan sneller met dat paard in de hogere klasses terecht zou komen,ook al reed ik op dat moment beter."

Het is ten eerste zo dat je paarden/pony's combinaties niet met elkaar mag vergelijken. Iedereen in de ring rijdt voor zijn eigen punten. En je behoord dus op de plek te rijden die je score uitmaakt. Als men zo gaat jureren kan men beter als jury tegen hem zeggen dat ie niet hoeft te rijden om zijn paard te sparen en de prijs zo meegeven. Een zeer kwalijke zaak dus.
En ik kan me voorstellen dat als dit door juryleden gezegd wordt dat dit niet erg leuk is, laat staan sportief voor de mederuiters.
Als jurylid hoor je hier onbevooroordeeld tegen over te staan en elke combinatie opnieuw te bekijken.

De beste combinatie hoort te winnen en niet de combinatie die je uit een bepaalde klasse wilt laten promoveren.

Het is nm. ook nog zo dat dit niet helpt omdat deze combinatie naar het schijnt steeds weer met andere paarden in een lage klasse uitbrengt.
Misschien een idee om eens in overweging te nemen voor een bond, om net als met een zzntal keren Z is geweest dat men in de Z moet blijven uitkomen, Dit ook te doen bij de L bijvoorbeeld. Dus vier keer met een paard uitgekomen in de L dan voortaan met elk nieuw paard in de L uitbrengen. En dit moet dan gelden voor elke klasse of zo. De regel wel alleen voor bij de paarden.
De paarden die men voor de verkoop nm. snel wat wil laten doorstromen zijn vanaf de M pas echt aantrekkelijk.
Maar dan ook de regel dat een paard pas op een bepaalde leeftijd in een niveau uit mag komen.
Die regels zijn er momenteel wel maar liggen te laag en er word amper op gecontroleerd. Dit heeft als gevolg dat er veeel paarden nodeloos vroegtijdig overwerkt/kapot zijn.
Volgens mijn mening zo dit al veel ergenis en kapotte paarden schelen.

Maar ja wie ben ik?

(een jurylid)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 16:57

ja precies echt eerlijk komt het niet over en leuk is het ook niet.Je begint namelijk al aan je proef met het idee dat hij het toch wel wint.

Er was toendertijd sprake van dat hij over zou gaan naar ???de hogere klasses maar dat is niet doorgegaan,als zijn paarden Z zijn worden zij overgenomen door ik geloof petra van Esch en hij begint weer met een jong paard opnieuw.

Aan de andere kant ik deed mijn best en kreeg mijn punten toch wel bijelkaar dus dat was niet zo'n probleem,het ging er mij toen meer om waarom hij juist altijd eerste werd terwijl hij dat soms echt niet verdiende

Nou ik zo aan het denken was aan vroeger Haha! Ik heb het wel eens meegemaakt bij de pony's dat ik soms een jury had(1 persoon dus) die absoluut geen schimmels mooi vond.Ik reed toen 3 schimmels en het maakte niet uit hoe ik reed ik eindigde toch nooit hoger dan halverwege bij haar.In de uitslagen stonden de schimmels altijd achteraan,haha.Zij was van mening dat schimmels niet kon lopen.
1 van de drie was Z dressuur geweest en was heel chique.

Maar goed we dwalen af want het ging eigenlijk over wat een jury een correcte manier van uitvoeren van de onderdelen vond

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:13

Ik ben het als jurylid helemaal met de vorige reactie eens. Dit soort dingen kunnen echt niet.
Ik had zaterddag ook iemand in de baan, waarvan het paard soms even erg ongehoorzaam was, maar ook stukken super voor elkaar (M1), zei kwam toen op 158 uit, dus ja net een winstpunt. Maar had de 3en voor verzet met andere dingen opgehaald.
2e proef was ze eerste met 177 punten. Toen hoorde ik ook pas dat ze Prix st George reed met een ander paard.
Maar zo zie je maar weer dat dat geen garantie is voor winstpuinten en prijzen (in de 1e proef dan)

Maar ik hoorde ook van iemand die de M2 pony van zijn zoontje had doorverkocht, dit beestje niet wilde springen, zoon lief niets liever. Leuk meisje voor gevonden, 8 jaar en het is een C pony, dus ideale leerpony.
Eerste keer wedstrijd, kind doodzenuwachtig. Was ze bij de eerste proef 1e met iets van in de 170 punten, maar de tweede proef bijna laatste met krap 140 punten. Commentaar van de jury: "pony is veel te ver afgericht, loopt al veel te verzameld voor de B, laat zo'n kind eerst maar eens bewijzen dat het kan rijden, zo kan iedereen het." Nou, ik moet zeggen dat ik op zo'n moment niet trots ben op mijn collega juryleden hoor. Zo'n kindje moet als de donder de B uit.
Maar ik voel dan toch wat eigen frustratie bij zo'n jury opkomen, waarschijnlijk nooit een leerpony gehad. Waarom kunnen mensen nou niet blij zijn met ouder die een leerpony kopen, waar zo'n meisje van 8 vreselijk veel plezier van kan hebben en veel van kan leren.
Taak van de ouders is dan wel het kind eraan blijven herinneren dat het voornamelijk de pony is die de kar trekt. Ik zie namelijk te vaak kinderen op een leerpony, die vervolgens denken dat ze kunnen rijden, daarna een groen paard kopen, en dan blijkt ineens het aandeel van de pony veel groter dan verwacht, en hebben we er weer een vereden jong paard bij. Frusty
Voor alle duidelijkheid, ik heb nooit een leer pony gehad, heb daar geen frustraties over, en had zo'n meisje met alle plezier de punten gegeven waar ze recht op had. En al was het niet met alle plezier, dan had ik het nog gedaan. Je beoordeeld wat je ziet en niet de verhalen erom heen.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:47

helemaal mee eens

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:59

Trouwens even een ervaring uit eigen kast

Ik heb dus een schimmel
En 5 jaar geldeden op de Nederlandse kampioenschappen werd ik bij 3 juryleden als tweede en een keer eerste geplatst.
Bij de vierde proef liet mijn groom en voorlezer de papieren zien en was het commentaar uit de aut "goh een Fries"
Dit wist ik natuurlijk nog niet want ik moest rijden. Na de proef op weg naar de juryauto vertelde mijn voorlezer dit aan mij. Bij de juryauto kreeg ik hetcommentaar van deze jury dat ik mijn paard maar moest invlechten en de sokken scheren en zo want dit kon hij niet beoordelen.
Op dat moment heb ik er op gewezen dat mijn paard een kruising Fries Andalusier was en dus niet ingevlochten hoeft te zijn. Ik werd in deze ring negende???????????????
Dus geen finale plaats, maar ik vond dat ik wel de wereldbeker zelfbeheersing had gewonnen.
Frustraties hierover ja soms
Maar juryleden blijven ook mensen en ik ben blij met mijn Hoge school bijna witte FRIAN met superlange manen waar ik trots op ben. En een gemiddelde poetsbeurt van circa twee en een half uur voor nodig heb.
En als iemand niet kan zien als mijn paard niet ingevlochten is hoe hij technisch presteerdt, snap ik niet wat zo'n persoon op de Nederrlandse kampioenschappen doet.
Bij bestgaand rijpaard was iedere jury ervan overtuigd dat het super was en in de kur ook.
Dus zoals ik al eerder zij als jury mag je geen persoonlijke ideeen op je combinaties loslaten maar beoordelen op wat je in de ring ziet

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:59

Om ook eens ergens op terug te komen.... Graag jullie mening juryleden Knipoog
Vorige wedstijd bij ons op de manege was er een meisje dat werkelijk de HELE proef op het verkeerde been had lichtgereden, echt alles.
Er zat geen stukje in waar ze op het goede been aan het lichtrijden was.
Ik was best heel benieuwd naar haar punten en wat bleek: TWEEDE geworden met 170 punten!!!! Hoe kan dit vraag ik me dan af????!!!!!
De proef was verder netjes hoor, de figuren gingen redelijk goed, maar hoe kun je het winnen van anderen die ook best redelijk gereden hadden, maar dan wel op het juiste been. Wordt hier helemaal niet op gelet???

Groetjes Simone