Voordelen dressuurzadel ten opzichte VZH zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Voordelen dressuurzadel ten opzichte VZH zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 11:59

Ik ben van plan een nieuw zadel te kopen.
Nu is mijn probleem, wat moet ik kiezen? een dressuurzadel of een veelzijdigheidszadel.
Ik rij dressuurwedstrijden ( nu nog ) in de B
Als ik thuis in de bak rij, rij ik over het algemeen dressuur , en 1 a 2 keer in de week springen ( meestal niet hoger dan 90 cm ) Ook doe ik springwedstrijden, ook in de B.

Nu weet ik dus niet meer wat ik moet kiezen. Een dressuurzadel heb ik nog niet echt nodig, maar (zoals ik van veel mensen hoor ) verbeterd het wel je zit.
Als ik dan wil gaan springen, moet ik mijn zadel wisselen ( en dus gewoon mijn oude VZH zadel pakken ) Dat is wel een nadeel. Wat zijn de andere voordelen van een dressuurzadel?

Kies ik dus een veelzeidigheidszadel, heb ik geen problemen met zadelwisselen enz. Maar het staat ( vind ik ) wel minder netjes op een dressuurwedstrijd.

Wat zouden jullie kiezen als je in mijn situatie zit?

(L)


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:08

Het ligt eraan waar je je aandacht op wilt vestigen. Als ik het zo lees, dan rijd je voornamelijk dressuur en lijkt het me het handigst dat je een dressuurzadel koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:08

Als je al een veelzijdigheidszadel hebt om mee te springen, dan zou ik er een dressuurzadel bij kopen. Op een veelzijdigheid kun je ook wel goed (leren) zitten, maar op een dressuurzadel is toch het fijnst als je het mij vraagt.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 12:14

Tessebes schreef:
Het ligt eraan waar je je aandacht op wilt vestigen. Als ik het zo lees, dan rijd je voornamelijk dressuur en lijkt het me het handigst dat je een dressuurzadel koopt.


Ik ben niet van plan om mijn aandacht specifiek op dressuur te gaan richten, maar nu rijd ik idd meer dressuur dan dat ik spring, omdat ik een jonge pony heb, die ik eerst dressuurmatig goed wil rijden voordat ik probeer verder te komen in het springen. Ze heeft wel aanleg voor springen en vind het ook leuk, vandaar dat ik af en toe wel een springwedstrijdje rijd. Nu richt ik me eerst op dressuur, en doe ik springen 'erbij' Zodat ik over een jaar kan kiezen wat ik nou echt wil gaan doen.
bedankt voor de tips, ik denk dat ik toch voor een dressuurzadel ga, meer tips zijn altijd welkom! Tong uitsteken

(L)

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:14

Ik zat met hetzelfde probleem,
ben alleen met een dressuurzadel begonnen,
en wilde toen meer mengen...
Achteraf wil ik dus wel weer de dressuur in,
maar ik doe het voorlopig met een stubben vzh richting dressuur..
Die dingen zijn alleen wel erg duur (hoewel mijne 2e hands al een stuk betaalbaarder was)

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:23

Ik heb zelf altijd 2 zadels gehad, zowel een dressuur- als een springzadel. Dan moet je dus ook wisselen, maar zolang ze beide passen zie ik hier geen probleem in. Althans mij heeft het nooit iets uitgemaakt.
Als je pony nog jong is zou je ook nu een dressuurzadel kunnen kopen en voorlopig nog met je vzh springen. Dan kun je weer sparen en over een jaar of zo als je meer mag gaan sprinegn, je vzh inruilen op een nieuw vzh of een springzadel.
Springen gaat, is mijn ervaring, toch altijd het beste op een springzadel en dressuren op een dressuurzadel. Voor een recreatieruiter die gewoon voor de fun rijdt, veel naar buiten gaat en af en toe een sprongetje wil meenemen is een vzh-zadel geschikt. Het is net wat je zelf wilt!!

Veel succes met je keuze!! Knipoog

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:59

om er thuis wat mee te springen kan het echt geen kwaad hoor, in het parcours lijkt me het daarnaast wat minder.

dus ik laat de keuze maar aan jou over.
ik zou persoonlijk kiezen om een dressuurzadel aan te schaffen en dan voor op concours als je moet springen je vzh erop te leggen.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:48

waarom wil je wisselen? Als je oude zadel nog goed past zou ik voor een dressuurzadel gaan. Voor die enkele keren springen heb je dan het andere zadel. Ik vond mijn dressuurzadel grote verbetering.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:03

Als het oude zadel nog goed past dan zou ik idd het dressuurzadel kopen. Het oude zadel kun je dan mooi gebruiken voor buitenritten, springen endergelijke.
Ik heb zelf ook twee zadels. Het 'wisselen' van zadel zie ik niet als probleem. Ze zijn allebei compleet en hebben hun eigen shabrakjes. Ik moet alleen bij het opzadelen even nadenken of ik naar buiten wil gaan of dat ik wil dressuren Haha!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 15:05

Lieke schreef:
waarom wil je wisselen? Als je oude zadel nog goed past zou ik voor een dressuurzadel gaan. Voor die enkele keren springen heb je dan het andere zadel. Ik vond mijn dressuurzadel grote verbetering.


Ik wil een nieuw zadel omdat het zadel wat ik nu heb begint te slijten, en erg netjes om daarmee op een wedstrijd aan te komen vind ik niet ( bij springen zal het wat minder een probleem zijn ) Maar het zadel past nog prima!

(L)


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:34

nou dan zou ik voor de dressuur gaan Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:56

Ik vind zoiets ook moeilijk hoor. Want ik rij veelzijdig, maar vind een dressuurzadel veeel fijner zitten! Succes met de keuze

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:54

dressuurzadel kopen en je vzh houden voor springen (+wedstrijden) en buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:06

sluit me bij de rest aan
vzh houden om te springen en buitenritten enz
En dressuur zadel erbij

Zelf heb ik ook een spring en dressuurzadel
maar dat wisselen gaat goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Roosyes en 29 bezoekers