verkleuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-01 22:13

Mijn 5 jarige voskleurige merrie krijgt met de dag meer witte haren in haar vacht. Ik heb haar pas vier weken dus weet helaas niet hoe ze er voorheen uitzag. Toen ik haar een maand geleden kocht was ze heel licht "stekelharig". Nu lijkt het wel alsof ze schimmel gaat worden. Met de dag komen er nieuwe witte haren bij. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 22:22

yep mijn oude verzorgwelsh was in de winter donkerbruin en haar zomervacht is schimmel, heel grappig om te zien...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 22:25

is het geen schimmel??????
heeft ze ook meerdere kleuren in d'r staart??? kan vosschimmeltje zijn misscien??????
of komt door de zon mischien

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-01 22:33

Ze heeft vrij blonde manen en staart met wat rode haren ertussen. Ik dacht ook al aan een roodschimmel, maar wist niet of dat seizoensafhankelijk was / op haar 5de nog kan veranderen.

ik ben benieuwd naar haar wintervacht!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:48

Wij hadden eerst ook zo'n pony. Wij noemden die kleur: bruin-roan, omdat het zo ook op het vaccinatieboekje stond. Het is echt heel apart in de winter was de hele pony bruin en in de zomer wit met een bruin hoofd en wat bruine appeltjes.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:52

ik heb een moorkopschimmel verzorgt, in de winter was ze bruin, in de zomer echt schimmel

[img]../upload/4/donjawinter.jpg[/img]
Dit is dus donja in de winter.....


[img]../upload/4/donjazomer.jpg[/img]
En dit is haar in de zomer....

Soort kameleon paard dus.

Wat voor kleur staat op de papieren van je ijsje dan?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 13:00

Op haar papieren staat gewoon vos. Ik zou haar nu stekelharig noemen, maar het lijkt nog wel meer te gaan worden, dan zou ze roodschimmel worden. Maar misschien blijft het hier wel bij. Wel spannend.

De pony's die jullie beschrijven zijn allemaal in de zomer lichter/ witter, kan het ook andersom? En zou ze inderdaad op deze leeftdij nog roodschimmel kunnen worden?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 14:33

Je zou even terug moeten gaan in haar afstamming... er zal altijd ergens een dominant gen van moeten zijn en in jouw geval kan dat vos of schimmel zijn. Misschien zit er in de voorouders een (rood)schimmel? Roodschimmel komt trouwens niet zo vaak voor bij ijsco's, schijnt eruit "geevolueerd" te zijn...

Het paard van een vriendin van mij wordt is zomers een soort levervos met lichte manen. In de winter lijkt het wel een palomino! Mijn paard is zomers zwart en in de winter bruinig, dat ze altijd lichter worden in de zomer in onzin (of het moet door de zon komen Lachen )

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 14:46

M= vos,
VM= zwart
MM= onbekend
VMM= zwart

V= zwart
VV= schimmel
VVV= bruin
MVV=schimmel


Haar opa is dus schimmel. En verder terug nog een paar schimmels. en bruinen en zwarten en vossen

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 16:42

Bij ons staat een paardje dat roodbruin is en die wordt met de zomer bijna helemaal wit en daarna weer een beetje roodbruinig met een paar witte haren ertussen.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 17:16

Het zou best eens kunnen, er zijn paarden die verkleuren, kijk maar naar Lippizanners.

Tot hun tiende zijn ze schimmel en na hun tiende zijn ze helemaal wit geworden.

Het zou ook best kunnen zijn met je paard.

Anders zou je zeggen dat ze grijs worden van ouderdom, maar dat is niet het geval, nu omdat ze nog maar pas vijf is.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 17:28

Mijn verzorgpony heeft het ook. In de winter is ze zwart met een paar witte haartjes er tussen en in de zomer zitten er veel meer witte haartjes tussen.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 02-02-22 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 18:35

Haha! Grappig dimmelim, straks blijkt Sefja een schimmel te zijn... weet je zeker dat Eric haar niet heeft geverfd.... Lips are sealed

Maar er zit dan toch een schimmel in haar voorouders! Dat verklaart denk ik toch wel wat...