12-jarig meisje 3-jarige zadelmak maken (on)verant

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

12-jarig meisje 3-jarige zadelmak maken (on)verant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 22:35

..woord? (Sorry pastte er niet meer op).

Wat vinden jullie ervan dat een 12-jarig meisje een 3-jarige KWPN-hengst zadelmak maakt/inrijdt?

Meisje bij ons op stal rijdt nu bij onze buurman, had ze 2 weken geleden afgesproken, hij vroeg of ze op zijn hengst wou zeggen. Ik vond het zeer onverantwoordt.

Vandaag ging ze voor het eerst ophangen, paard bokte hoog en ze knalde met haar heup op het zadel.

Wat vinden jullie hier nu van en hoe zit dat nu precies met verantwoordelijkheid. Stel ze valt er wel af en breekt iets, wat dan?

Ik ben het er niet mee eens dat ze zo'n meisje op zo'n paard proberen te zetten, bij ons op stal mocht ze echt niet op de jonge paarden, de eigenaar vind dat niet verantwoordt en dat heeft hij haar ook uitgelegd.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:49

zeker niet verantwoord hoe moet zo'n klein meisje zo'n paard aan kunnen. Het inrijden van hengsten is besteed aan ervaren mensen niet aan rondhuppelende truttelmeisjes!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 23:13

Dat vroeg ik me dus ook al af.. Ik beleer ook hengsten (friese) en daar heb ik ook soms mijn handen nog vol aan.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:24

Ik weet niet hoeveel ervaring ze heeft, maar in eerste instantie zeg ik dat het niet verantwoord is. Zeker omdat het een hengst is.

Vroeger heeft een vriendin ook haar verzorg Fjord ingereden, toen moet ze ook een jaar of 12 zijn geweest. Maar goed, dat beestje kende ze al van veulen af aan en was super mak.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 23:26

1 jaar rijervaring op de manege.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:27

Ik vind dat leeftijd niet zoveel zegt, maar als hij bij het hangen als gaat bokken.. Scheve mond

Maar hier achter de computer kan ik niet zien hoe ze met paarden omgaat en hoeveel ervaring ze heeft.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:28

Summertje schreef:
1 jaar rijervaring op de manege.



Dan vind ik dat zeker onverantwoord! Lips are sealed

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:45

Ik vindt dat leeftijd wel veel zegt in dit geval. 12 jaar is altijd te jong om een hengt te beleren. Kijk het zou iets anders geweest zijn als het een shet was geweest, (die voor anderen dus veel te klein is) en met goede begeleiding. Maar hier lijkt het mij volkomen onverantwoord, een KWPN zou prima door een ervaren volwassenen gereden kunnen worden, en een hengst al helemaal. En over aansprakelijkheid, de eigenaar van het paard is aansprakelijk als zij dr nek breekt.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:48

Tessebes schreef:
Vroeger heeft een vriendin ook haar verzorg Fjord ingereden, toen moet ze ook een jaar of 12 zijn geweest.


Ben je een fjord nou aan het vergelijken met een 3-jarige KWPN hengst?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:51

Boogiegirl schreef:
Ik vind dat leeftijd niet zoveel zegt, maar als hij bij het hangen als gaat bokken.. Scheve mond

Maar hier achter de computer kan ik niet zien hoe ze met paarden omgaat en hoeveel ervaring ze heeft.


Ik vind dat geen enkele 12 jarige (al rijdt ze 10 paarden per dag vanaf haar derde) verantwoordt een 3 jarige KWPN HENGST kan zadelmak maken. Zowel mentaal als fysiek niet! Bovendien is het belachelijk dat de eigenaar van het paard dit toestaat, er zal maar wat met met meisje gebeuren! Hij is wel verantwoordelijk voor de elende!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:57

Samsam"]
[quote="Tessebes schreef:
Vroeger heeft een vriendin ook haar verzorg Fjord ingereden, toen moet ze ook een jaar of 12 zijn geweest.


Ben je een fjord nou aan het vergelijken met een 3-jarige KWPN hengst?
[/quote]

Quote ajb volgende keer de complete alinea. Volgens mij staat er namelijk nog bij dat die super mak was.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 08:46

onverantwoord! eigenaar van de hengst is volledig aansprakelijk als er iets met het meisje gebeurd! Zo'n meisje vind het uiteraard reuze stoer en spannend, maar beseft niet wat er KAN gebeuren, de vraag is of haar ouders hiervan op de hoogte zijn?? Lips are sealed je moet er toch niet aan denken dat ze in een rolstoel terecht komt door een verkeerde val Lips are sealed
maar als iedereen ermee instemt; ouders, eigenaar hengst en meisje tja dan kunnen wij vinden wat we willen....en dan gaat zoiets vaak nog goed ook!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 08:55

Het zal er veel aan liggen wat het paard doet,
maar zoals deze doet zou ik het echt niet verantwoord vinden !
Kijk een pony van 1.50 kan ik me voorstellen,maar een grote hengst...!

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:25

Ik denk eerlijk gezegt niet dat een KWPN hengst van 3 jaar VEEEEL groter is maar goed. Hoe groot IS hij eigenlijk?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:39

Ik moet regelmatig friese hengsten longeren en beetje zadelmak maken, maar ik stap er niet zelf op! , niet dat het niet mag hoor, maar dat doe ik niet, wil niet verongelukken op een anders paard Haha!
Maare ik ben zelf 15 jaar, gelukkig weet ik wel een beetje waar ik mee bezig ben, en ik ben nu bezig onze nrps merrie te longeren en hulpen bij te brengen.
Maar een 12 jarige meisje met een kwpn hengst,lijkt mij ook niet veilig.
Ik ga soms al door de bak heen met een paard aan de longe , laat staan een 12 jarig meisje, die vliegt er achter aan Haha!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 10:54

Het schijnt nu dat het paard 2 weken is weggebracht naar een professional, maar ik vind het nog steeds levensgevaarlijk. Een meisje van 12 hoort lekker met plezier op een pony naar haar maat te hobbelen en hoort nog vanalles te leren.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:17

Ik vind het ook niet goed.
Zelf ben ik 16 en rijd wel vaker pony's in. De eerste die ik deed toen was ik ook 12, dat waren mijn eigen pony's, die ik al lang had. Waren beide hengsten van 1.45m.
Maar om een meisje van 12 een KWPN hengst in te laten rijden vind ik niet goed.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:30

Mystica schreef:
Ik denk eerlijk gezegt niet dat een KWPN hengst van 3 jaar VEEEEL groter is maar goed. Hoe groot IS hij eigenlijk?

waarom ken ik dan veel 3 jarige paarden van ruim boven de 1.70 Verward

Maar om op het topic verder tegaan
Belachelijk!!!!

Voor dat penny grietje omdat ze geen spier verstand heeft
en de paarden eigenaar nog minder

Over een tijdje hebben we weer een "gevaarlijke" knol in ons nederlandje erbij

Goh, hoe zal dat nu toch kunnen Lips are sealed Misselijk

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:32

de leeftijd doet het volgens mij niet hoor !
maar als ze maar 1 jaar rijervaringen heeft is ze nog een beginner en zker niet klaar om een grote KWPN hengst in te rijden !

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:45

Levensgevaarlijk, voor die meid en voor het paard. Want als ze het paard niet onder controle heeft dan heb je er later ook problemen mee..

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:51

idd, ik vind het ook belachelijk.
Ik rij nu zelf 7 jaar, en vind mezelf nog niet zo goed rijden om een hengst in te rijden.
Maar 1 jaartje .
Als er iets gebeurd, en daar heb je grote kans op, dan zit de eigenaar met de gebakken pere.
Snap ook niet dat ouders daarmee instemmen .
Ik weet niet of ze het weten hoor.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:32

K4t3r schreef:
de leeftijd doet het volgens mij niet hoor !
maar als ze maar 1 jaar rijervaringen heeft is ze nog een beginner en zker niet klaar om een grote KWPN hengst in te rijden !

Ja maar op die leeftijd kun je onmogelijk zoveel ervaring hebben om zn groot beest in te rijden, hengst nog wel, heeft ze eigenlijk wel begeleiding (dus zeer ervaren instructie)

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:32

Ik vind het heel erg onverantwoordelijk stel dat er wat gebeurd..
zo veel ervaring zal dat meisje niet hebben..
ik heb ook mijn paardje ingereden een paard dat heel moeilijk is, groot is, heel hoog kan bokken, en heel hard kan rennen maar wel met hulp van mijn instructrice en een vriendin
daarbij komt er nog bij kijken dat het paard een hengst is en dat meisje 12 jaar is!
belachelijk en doe er wat aan, zodat er straks nog ongelukken gebeuren!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:13

Ik was ook 12 toen ik mijn 3,5 jarige KWPN ruin te rijden kreeg. Was 8 keer op gezeten. De wereld verging hoor, een 3 jarige rotknol (vader is Aram) door een manegemeisje (had verder geen ervaring) laten rijden? Mijn ouders moesten wel gek zijn! Waren ze kennelijk ook, want dat beest heeft echt nog geen enkele levende ziel een haar gekrenkt. Ik ben er af gedonderd, meer dan eens, maar dan nog...
Nu rijdt mijn 13-jarige zusje onze 8 jarige hengst. Beest doet niks. Goed, die heeft ze niet zelf ingereden en onze 7 jarige knol was noodgedwongen aan mij overgeleverd wat inrijden betreft (levensgevaarlijk, zojuist gecastreerd, direct van de renbaan, zowat 4 jaar).
Het ligt heel erg aan het paard. 3 jarige hengsten kunnen echt ontzettend vervelend zijn, die zitten midden in de puberteit en met die hormonen erbij is het geen feest. Maar je hebt ook hengsten die nergens last van hebben en heel braaf zijn & blijven. Bokken doen ze ook vrijwel allemaal wel eens, dus tsja...
Het blijft denk ik volledig de verantwoording van de eigenaar en de ouders van het meisje zouden van mij ook hun handtekening moeten zetten dat ze ermee instemmen. Mensen flippen vaak gelijk als ze het woord 'hengst' horen, hoewel dat wat mij betreft helemaal geen garantie voor problemen is. De ene 12-jarige is de andere ook niet, maar het geniet zeker niet mijn voorkeur. Een jonge hengst moet een goede opvoeding krijgen en consequent behandeld worden en dat kunnen lang niet alle mensen!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:15

Iemand met 1 jaar (manege) rijervaring zou ik sowieso al nooit een paard of pony laten inrijden volgens mij is dat vragen om problemen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeRekers, nick_en_ik, Riviera87, xVerax en 114 bezoekers