[AR] Na een slechte ervaring terug voor de wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

[AR] Na een slechte ervaring terug voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 22:40

Toen Mysty 2.5 jr was hebben we haar voor de kar gezet.
Op ons stagebedrijf toen hadden ze daar veel ervaring mee en die hielp ons dus ook.
Mysty leek nog braver dan Pinky. Maar helaas was dat schijn.
De 5e of 6e keer voor de kar sloeg ze op hol, om niets.
We zijn tegen een lantaarnpaal beland en het was einde oefening.
Mijn kar in de kreukels en Inge en ik kregen angst (en mysty ook).
Na een maandje dubben durfde ik Pinky weer voor de wagen te zetten. Zelfs van hem kreeg ik angst! Gelukkig beweest hij ons weer -zoals altijd- dat hij een geweldige tuigpony was en gaf ons het vertrouwen in mennen terug.

Er stond op de planning dat Mysty Pinky zou komen helpen afgelopen winter/deze zomer. Dissel en al is er al, nu de pony nog Scheve mond
Maar na dat ongeluk hebben we Mysty niet meer voor de wagen gehad...
Maar ik ben zo angstig...
Ze wordt zoiezo beleerd door Cor (waar Pinky ook door beleerd is). Maar komt dit nog goed? Ik durf het zelf echt bijna niet meer en Inge al helemaal niet...
Opzich ben ik niet bang voor een ongeluk. Maar dadelijk staan ze in 2span, gaat Mysty aan de kletter en Pinky mee.. Dan men ik dus NOOIT meer... Moet ik dat ervoor opgeven? Moet ik het wagen?
iemand ervaring met zo'n 'ongeluk'?

BTW Mysty is een echte vluchter, ze stopt niet voor iets engs (zoals Pinky) maar ze rent ervoor weg...

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:07

Ik zou idd een eravaren persoon haar opnieuw laten beleren. Echt vanaf het begin. Dus eerst slepen zonder wagen en daarna voor de kar. Probeer desnoods een andere pony te vinden waar ze eerst mee in het span kan. Zo houd je Pinky voor jezelf "veilig".
Veel succes ermee.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:32

Opnieuw inspannen, met een goed geremde wagen. Inspannen moet goed gaan, omdat oorzaak en gevolg denken bij paarden niet ontwikkeld is. Tussen het inspannen en het ongeval wordt door het paard geen link gelegd, dat doen wij. Zelf breng je onrust doordat je weet dat het de vorige keer mis is gegaan.
Laat het inspannen dus door iemand doen met verstand van zaken en probeer zelf zo rustig mogelijk te zijn, bij het treuzelen af.
Misty lost alles wel voorwaarts op, dat moet je haar nageven en dat maakt het vluchterige goed hanteerbaar.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:31

Tja, moeilijk. Ik heb dus 2x een ongeluk met Dennis gehad en hij heeft me vrijdag weer een verschrikkelijke hardverzakking bezorgt naar dat liep goed af.
Meer dan haar proffecioneel laten beleren kan je denk ik niet doen. Jou eigen schrik(en die van Inge) moet gewoon slijten. En dat kan alleen maar door het echt te doen. Ik heb Dennis na dat 1e ongeluk ook meer dan een jaar niet voor de kar gehad. De 2e keer heb ik hem er sneller weer voor gezet, maar weer helemaal bij de basis begonnen(er achter lopen, band d'r achter enz). Het gekke was dat ik Tammy wel d'r voor drufte te zetten, zelfs jonge(en een paar maanden geleden nog groene) Pauleen maar mijn eigen vertrouwde, droge, zich nergens druk over makende Dennis niet. Gewoon in alle rust gaan oefenen. Anders ga je eerst naast de kar lopen, dat heb ik met Dennis ook een heel tijd gedaan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:18

Misschien kun je je zelf helpen door met andere (brave) paarden te mennen, naast Pinky. Misschien helpt dat je schrik ook iets weg te nemen.

Ik vond het eng, weer voor het eerst op de wagen na mijn akkefietje met Isolda. Maar door dat ontzettend brave paard, kreeg ik weer wat meer vertrouwen. Als Misty proff. beleerd wordt, kan jij misschien in die tijd wat meer vertrouwen opdoen met wat andere paarden Verward

Isolda heeft ook een soortgelijke ervaring gehad bij het beleren en ik heb jaaaarenlang plezier van haar gehad. (het liep helaas een beetje raar af Knipoog )

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:24

Helaas kan ik er over meepraten Huilen , ik heb vorig jaar september een ellendig ongeluk gehad met een fries waarvan het hoofdstel plotseling afviel.
Hij sloeg acuut op hol en we belanden in een diepe sloot. Mijn hele vertrouwen is volledig weg en ik heb nu zelf een pony staan die ik voor de wagen wilde trainen maar ik durf niets meer .
Ik heb er gewoon helemaal geen zin meer in en dat maakt me erg verdrietig want iedere keer als ik mijn mooie tuigspulletjes zie en mijn prachtige pony denk ik, ik wou dat ik het aandurfde.
Ik was best al ver in de training, kan de bak al eggen en buiten in het bos wandelen met tuig op, maar nu.... Huilen .

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:33

Onze verzorghengst is er tijdens het beleren vandoor gegaan, maar zonder kar. Hij is een paar kilometer weggerend. We zijn gewoon weer rustig begonnen. Het beestje heeft geen angst meer. En loopt nu weer af en toe voor de wagen.
Ik zit er altijd op, en mijn kennis ernaast. De hengst wil weleens wat harder, maar dan rem ik hem gelijk. Dat heb ik ondertussen wel geleerd.
Ik zou dus Misty gewoon opnieuw laten beleren, en dan rustig, evt met een ervaren persoon naast Pinky. Misschien nog iemand die bij Misty loopt.
Succes.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 22:27

Bedankt voor de fijne antwoorden weer Lachen .
Ik denk dat we het ook wel weer aan gaan durven. Maar inderdaad ZEKER bij Cor. Of het 2 span er ooit van komt durf ik niet te zeggen. Dat hangt er echt helemaal van af hoe ze het enkelspan oppakt bij Cor en wat Cor ervan denkt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:35

2 Jaar terug ben ik met Isabeau op een rijdende auto geklapt (ze stond toen voor de wagen, steigerde en sprong een paar meter vooruit). Ik heb haar toen 3 maanden of langer niet voor de wagen gehad en ben helemaal opnieuw begonnen. Dus lange lijnen, slepen, en toen pas weer de wagen erachter. Nu gaat het goed.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:02

Polly is vorig jaar ook een keer aan de kletter gegaan met de kar. Ze was de hele weg al een het zieken, dwars voor de wagen staan enzo. Op een gegeven moment was ik het zo zat (ze was gewoon aan het uitproberen, want zodra ik van richting veranderde was het goed) ik heb haar toen een tik (dus geen mep!!!) gegeven en daar gingen we. Het heeft een tijdje geduurt voordat ik weer durfde, maar ik men wel weer (nu ff niet ivm veulen)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:29

Ik denk dat het in dit geval juist goed is om het in een tweespan met Pinky te proberen. Zolang Pinky rustig blijft zal ze dit overbrengen op Misty.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 21:16

Misschien wel lageveld maar Pinky is ook pas een jaar in het tuig en de winter heeft hij amper iets gedaan. Super veel ervaring heeft hij dus ook niet.
En ik ben zo bang dat Pinky ook gaat rennen of wat dan ook als Mysty dat doet....

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:06

Waarom laat je Pinky en Misty niet een keer bij Cor in het tweespan lopen?
Misschien dat als dat goed gaat, jullie ook wel weer durven. Tot die tijd lekker vertrouwen opbouwen met Pinky in het mennen en Misty overlaten aan Cor.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:23

Dat je Misty wil laten beleren door een ervaren, professioneel (?) iemand is niet verkeerd, maar ga er ook zelf in de leer. Ten slotte ben jij en Inge degene die met Misty zullen moeten gaan mennen. Je kunt nooit teveel leren

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 20:44

Cor helpt inderdaad ook tegelijk mee om ons wegwijs te maken (althans, dat deed hij wel toen ik Pinky bracht en zelf weinig men ervaring had).
Overigens willen we zodra we 2span rijklaar zijn ook lessen gaan nemen en bij de menvereniging.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:32

Ik moet eerlijk zeggen dat Cor zeker wel wat kan, al vind ik hem soms wat 'lomp' (heb hem bezig gezien daar op de plak)

Persoonlijk denk ik dat je hem ook in moet schakelen om Mysty voor de kar te zetten, denk dat als je met haar in het tweespan begint na een (misschien) 'traumatische' ervaring, ze in het enkelspan toch niet zal willen lopen.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:30

Hoi Tess, nou ik voel met je mee, hoor! Ik heb ooit een Haflinger gehad die voor de wagen (in de bak) aan de kletter ging en uiteindelijk zelfs over het hek sprong! Stond wel banketstaaf, paard hangend in het lamoen aan de andere kant van het hek, ik verfrommeld tussen wagen en hek (kwam er zelf zonder kleerscheuren vanaf). Ik heb me uiteindelijk zelf weten te bevrijden, heb het tuig van de Haflinger (gedeeltelijk gebroken) los gemaakt zodat ze weer met haar hoeven op de grond kwam. Daarna als ik maar met het tuig kwam aanwandelen om met mijn Fjord te gaan mennen stond die Haflinger te trillen in de box. Nou, dat was voor mij genoeg... geen mennen meer voor haar! Ook al zou een ander haar opnieuw beleren zou ik voor mezelf als koetsier met haar niet meer instaan, ik zou toch denken dat ze weer aan de haal zou gaan en dat natuurlijk overbrengen op haar...

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:45

Ik heb dus ook die ervaring meegemaakt.
1x voor de wagen, waarbij ik hem wel weer terug kreeg en later 2x voor een sleep.

Toen ben ik ook gestopt ermee.

Ik heb nog wel eens een aanbod gekregen toen ik mijn koetsiersbewijs aan het halen was 3 jaar geleden en nu ik bezig ben met de fjord kwam Felix ook weer ter sprake.

Ik zou het ontzettend graag willen en het zal misschien ook best lukken, maar de vraag is of ik ooit weer vertrouwen krijg in Felix voor de wagen.
En dat denk ik dus niet.

Danno wodt op dit moment beleerd en hij gaat waarschijnlijk van de week voor het eerst voor de kar.
Misschien dat ik felix ooit nog naast danno voor de kar zet.

voor jou dus die zelfde vraag , krijg je weer het vertrouwen terug i dat paard.

Overigens men ik gewoon met andere paarden hoor.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:55

ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan alle tips....maar er zijn 2 verschillen:mysty is qua karakter niet een gemakkelijk men-paard,als dat zo is dan kan het zijn dat je vaker tegen het probleem aan loopt en dat uiteindelijk blijkt dat ze er gewoon niet geschikt voor is of:de angst zit teveel in jou en inge waardoor je het zult overbrengen op mysty.
dus idd laten beleren door cor,vervolgens zelf ook lessen nemen en daarna met 2 span ook eerst weer onder begeleiding van cor....

ik heb met tink ook talloze malen vreemde dingen meegemaakt,want zij heeft de neiging zich om te draaien of achteruit te willen bij gevaar,waardoor ik dus een aantal keer met kar en al zowat dubbel lag of in een prikkeldraad hing(he karin?)of in een sloot stond,en zelfs heeft tink eens achteruit gebokt en kwam met beide benen over de zweng,dr achterbenen kapot enz. maar ik heb altijd het vetrouwen in háár gehouden,elke keer weer,en zij gek genoeg in mij met gevolg dat ik gewoon niet meer bang ben voor die dingen,en als je daar niet bang voor bent,dat dat kan gebeuren,dan heb je ook weer vertrouwen in jezelf en gaat het weer vanzelf....
dus blijven oefenen met pinky,tegen je angst,en begeleiding nemen......

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:18

peohh als ik al die verhalen hoor krijg ik wel een beetje de zenuwen hoor!
ik ben nu bezig met koetsierbewijs en begin daarna met mijn eigen pony...
al die enge verhalen!!!

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:36

Ey, ik ben ook al 3x op de kletter geweest, en 1x omgegaan (gelukkig allemaal met goede afloop), het eerste wat ze me geleerd hebben is: direkt na het ongeluk (of de volgende dag) verder gaan, want anders ben je echt alle vertrouwen kwijt! Ik wens je veel suc6!!