Halsverlenger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 19:32

Wat is dit nou precies?, ik heb dit al meerdere malen gezien, en plaatjes van gezien, maar nooit echt bij ene paard dus weet ik ook niet hoe ze werken en wat ze doen.

uitleg is dus eigenlijk wel makkelijk, van wat ik tot nu toe heb gezien is het ene vaste slof ofzo? Verward

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:12

het is gemaakt van een soort elastiek, het gaat achter zijn oren , door het bit, naar de zij of onderkant van de longeersingel, doordat het zo elastisch is, is het zo vriendelijk voor het paard , en de druk achter de oren zorgt ervoor dat ie eerder zal nageven .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:16

En ook heerlijk in de elastiek kan gaan hangen Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:19

Oh oh runningkawa - lekker subtiel weer Knipoog

Ik ben het wel met je eens hoor, al moet ik bekennen dat ik er hele goede
ervaringen mee heb bij Lorrie... En met longeren (lees: echt longeren, niet aan een touw laten rondrennen dus Knipoog ) gebruik ik um nog steeds. Maar ik pak um dan ook aan de zijkanten vast (zoals een bijzet) zodat er geen sprake kan zijn van hangen. Dat risico loop je wel als je hem onderdoor laat lopen door de voorbenen bedoel ik.

Maar ja, je weet het he; als je niet kunt rijden (zoals ik) dan TREK je je paard toch in de krul???????? Lachen *grinnik*

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:25

runningkawa schreef:
En ook heerlijk in de elastiek kan gaan hangen Lachen


M.a.w. bruikbaar als je je paard wilt omscholen tot fitnesstoestel? Tong uitsteken
Veel gewichtheffen voor mooi brede schouders?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:41

Voor mooie spierballen Tamary Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:56

Ja hoor, met flexibel instelbare weerstandsniveaus.....
duh

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:31

Waar de kennis van de ruiter ophoudt beginnen de inkomsten van de ruitersportzaken. *LOL*
Helemaal met Kawa eens en inderdaad lekker subtiel *LOL*
Ik vraag me overigens af welke malloot ooit de naam halsverlenger heeft uitgevonden, het is mij nog nooit gelukt om de hals van mijn paard te verlengen. Verkorten is geen probleem, voorbeelden bij bosjes. Onlangs ook weer iemand zien rijden die haar paard probeerde de koprol te leren.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 00:10

Foto ervan is te zien op ITP, bij de foto's van DePennyBitch. Die waar ze te paard zit, de tweede foto.

Ik heb ook zo'n ding (en heb ook al vaak bedacht waarom dat ding in vredesnaam halsverlenger heet, is echt belachelijk. In de Divozagids staat btw ook dat hiermee het paard niet 'achter de teugel' zou gaan ofzoiets, slaat ook nergens op).
Ik longeer er weleens mee, maar: mijn eigen beest is niet van plan naar beneden te komen op dat ding, ze steekt haar hoofd in de lucht en dat hoofd blijft daar. Zowel lieve woordjes als het elastiek strakker hebben geen/nauwelijks uitwerking, dus ik heb het maar opgegeven en longeer haar nu weer gewoon op een touwtje, dat werkt perfect.
Het andere paard longeer ik wel altijd met het elastiek, maar longeren op izch doe ik niet veel met haar en ik moet nog wat knopjes vinden. In elk geval loopt die de meeste tijd zich helemaal te onttrekken door haar hoofd ongeveer tussen haar knieën te steken, of ze loopt heel hard, heb daar het evenwicht nog niet in gevonden.

Goed, om een lang verhaal kort te maken: bij sommige paarden is het fijn om ermee te longeren. Ik ken aardig wat mensen die het fijn werken vinden.
Maar ik zou er iig nooit mee gaan rijden.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 07:43

Ik vind het een lastig ding.
Mijn kennis had er eentje, voor de pony van zijn dochter. Die pony trok haar telkens uit het zadel en met een vrij losse halsverlenger deed de pony het niet meer.
Dus die heb ik een keertje meegenomen en geprobeerd. Mijn pony liep gewoon door die halsverlenger heen. De volgende dag liep hij ook niet echt lekker meer. Dus ik gebruik hem nooit meer.
Ik longeer gewoon met een touwtje. En met rijden gebruik ik alleen een Thiedeman als hulpteugel.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:35

Mijn merrie loopt met de halsverlenger juist met een hele korte hals, die ze bovendien nog helemaal omhoog in de schouders drukt ook. Maw, bij sommige paarden werkt het HELEMAAL niet. Bij andere paarden werkt het gewoon niet.

Wil je goed bijgezet longeren, investeer dan in de pessoa teugel, stukken beter.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:39

Ik heb het ook een paar keer geprobeerd met mijn 3 jarige, was bang dat hij door een vaste bijzet misschien in paniek zou raken.
Ben niet zo ervaren met longeren en kende het paard niet goed genoeg.
Maar na een paar keer had hij door dat hij toch wel naar links en rechts kon kijken als hij goed zijn best deed. Werden wel lekker zijn onderhalsspieren getraind. Haha!
Nu longeer is met vaste bijzet en dat gaat veel beter.

Btw, bij de ruitersportzaak heb ik gevraagd of een paard niet op zo'n elasiek kon gaan hangen. Volgens de eigenaar was dat absoluut niet mogelijk.
Vroeger, toen mijn zusje nog niet zo ervaren was en haar d pony niet echt de baas kon, was nogal een sterrekijker, was dat stiek voor korte tijde makkelijk

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:39

Back on topic: wat is het:
Men neme een lang stuk elastiek, zeg 1,7m. lang. Aan beide eindkanten zet men een gesp (plastic, lekker goedkoop) zodat het vastte klikken is aan bijvoorbeeld een zadel of longeersingel. Ergens halverwege het elastiek een soort schuifje (dit is het traploos verstelbare gedeelte) waar het elastiek net doorheen past.
Gebruiker doet het ene gespje vast, leidt elastiek door bitring zelfde zijde, dan over het hoofd heen achter de oren langs, bij de andere bitring weer erdoor en dan het uiteinde dat je nog over hebt weer naar het zadel cq. longeersingel.
Je hebt lieve paarden, en die gaan dan vreselijk rond achter de teugel proberen nog wat te kunnen bewegen, je hebt stoute paarden die besluiten dat ze er dan maar lekker met de mond in gaan hangen...en dan heb je nog een hele categorie die iets anders bedenkt om onder het getrek van dat stuk elastiek uit te komen.

Bespaar je de centen, het werkt niet. Als je paard ermee kan lopen is dat ONDANKS, niet dankzij.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:40

Ik heb nog nooit een paard er correct op zien lopen,
met deze hulpteugel stimuleer je een valse knik en het wegdrukken van de rug wat resulteert in een slecht achterbeen gebruik.
WAARDELOOS ding!
Geef mij maar een touwtje!
En als ik ze even wil attenderen op het feit dat ze achter ook nog een stel benen hebben bind ik even een elastische bandage achterlangs, werkt ook prima!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:41

Overigens vind ik elastiek zowiezo een ramp bij paarden, je nodigt de paarden uti om lekker te hangen en zo houd je een taai dier over!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 10:24

als ik het zo lees is dat wat wij(let op nou komt het) het elastiek noemen, gewoon net als van die touwtjes, maar dan elastiek voor bij het longeren? of zit ik nou weer fout.

als het wel zo'n ding is weet ik wel wat het is Lachen

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:29

JA, met wat fantasie lijkt het erop...
Maar die touwtjes hoor je anders vast te knopen, die horen niet achter de oren langs, en dus wordt je paard ook niet zo heel erg in een valse knik geduwd zals het elastiek dat doet...

Ik houd er zelf ook niet zo van om met touwtjes te longeren, moet ik bekennen, maar ook daarbij drukt mijn paard de hals tussen de schouder en los hangt alles weer. Dus het kan aan mijn paard liggen, bij mijn paard is de pessoa het meest effectief.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

tuttie
Berichten: 55
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: dichtbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:44

ik ben het niet helemaal met jullie eens. Voor een jong paard kan het sowieso goed zijn. Dan zit hij niet vast, maar voelt wel druk. Mijn jonge dieren reageren er super op. uiteindelijk moet je je paard met goed rijden rond kunnen rijden en zonder elastiek, maar bij longeren vind ik het een goed (vriendelijk) middel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:52

tuttie schreef:
ik ben het niet helemaal met jullie eens. Voor een jong paard kan het sowieso goed zijn. Dan zit hij niet vast, maar voelt wel druk. Mijn jonge dieren reageren er super op. uiteindelijk moet je je paard met goed rijden rond kunnen rijden en zonder elastiek, maar bij longeren vind ik het een goed (vriendelijk) middel.


Dat was ook mijn insteek en heb het stiek een paar keer geprobeerd.
Paard van mij is aardig bij en niet zo snel onder de indruk en had al snel door dat hij zich best door dat stiek heen kon drukken om lekker om zich heen te gapen naar van alles en nog wat.
Dus dat werd niet echt wat.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:12

Dan leer je juist die jonge dieren dat hangen lekker comfortabel is en dat ze niet hun eigen hoofd hoeven te dragen...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 18:08

ah helemaal top, dan weet ik precies wat het is nu, wij hebben er ook 1 en die gebruiken we bij lieve tommy flyer, die z'n naam vaak eer aan doet(mornington flyer) en daardoor ook z'n hoofd bij jezus op tafel loopt, dit helpt wel om z'n koppie iets lager te houden, al gaan we nu wel ene touwtje inkorten(we kochten een chambon in de uitverkoop en die hadden ze alleen in maat full, heeeeeeeeel veel te groot voor dikke tommy), omdat hij niet genoeg in z'n dikke rug ontspant, waardoor z'n rug heel zwakjes is.

lang verhaal waar het op neer komt is, dank je voor alle uitleg etc. en einde verhaal Knipoog

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:08

op de manege is ook een eigenponytje die het heeft. Maar ik vind het echt zielig, en zie het nut er ook niet echt van in. Ze hebben hem dan ook VEEL te strak zitten. Echt hoogstens 30 centimeter van singel tot bit! En dan helemaal in de krul getrokken, belachelijk gewoon! Ik kan me ook niet echt voorstellen dat het werkt.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:44

Ook Tiko is geweldig goed, in in het elastiek te gaan hangen en er verder vrolijk doorheen lopen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:30

[quote="ikke"]Waar de kennis van de ruiter ophoudt beginnen de inkomsten van de ruitersportzaken. *LOL*

Helemaal mee eens en kan niet vaak genoeg herhaald worden! dus, mede namens alle slachtofferpaarden!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:43

[Quote Ikke:] "Ik vraag me overigens af welke malloot ooit de naam halsverlenger heeft uitgevonden",

De malloot die een zelfbedacht gat in de markt en zijn zakken mee weet te vullen misschien? Misselijk

[Quote Ikke:] "het is mij nog nooit gelukt om de hals van mijn paard te verlengen. Verkorten is geen probleem, voorbeelden bij bosjes. Onlangs ook weer iemand zien rijden die haar paard probeerde de koprol te leren."[/quote]

1 iemand? In mijn omgeving loopt een heel bos vol op die manier een lekker ontspannen buitenritje te verzieken! Misselijk

Op maneges doe ik (als ik ze niet kan vermijden) maar liever helemaal m'n ogen dicht (Oeps, loop ik daar tegen een betweter aan? Sorry!) Ach gut

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bowo, fro, Mandy73_unes, Sintara en 85 bezoekers