veulentje alleen laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

veulentje alleen laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 11:21

Wanneer laten jullie je veulentje voor het eerst alleen?
Ik bedoel dan de merrie meenemen en het veulentje alleen op stal laten.
Ben ik met 7 dagen te vroeg om mijn merrie buiten de stal te poetsen? zodat er dus alleen maar een deur tussen merrie en veulen zit.
Ik vind zelf eigenlijk van niet, merrie en veulen blijven er zelf gewoon rustig onder, maar iemand bij ons op stal begon er gelijk over te zeiken dat het veel te vroeg was en ging mij helemaal uitschelden.
Wat vinden jullie hiervan?

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:45

Je bent er helemaal niet te vroeg mee, ik begin er liever nog eerder mee.
Hoe later je ermee begint hoe meer stress de merrie en veulen er van krijgen.
Het hangt ook van de merrie zelf af, ik heb 1 keer een merrie een dag na de geboorte er al even bij vandaan gehaald, toen was ze wat paniekerig.
Maar na 2 dagen later weer proberen was dat over.
Je moet op je gevoel vertrouwen, maar wacht er niet te lang mee!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:48

Gewoon lekker doen hoor. Die paar minuutjes kan makkelijk. Hoe wil je anders je merrie straks weer gaan rijden? Dat is anders helemaal niet te doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:05

ik haal mijn merrie dr ok gewoon bij weg om te rijden veulen ging eerst heel erg te keer maar wor steeds minder omdat het veulen weet dat mama terug komt.. hehe

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:52

Door omstandigheden hebben wij dat pas gistern voor het eerst gedaan, veulen was toen 3,5 weken oud. Het ging overigens gewoon prima. De buurmerrie had meer moeite met het korte vertrek van haar vriendin dan het veulentje....
Toch, hoe eerder hoe beter. Krijg je mooi zelfstandige veulens van. Ik vind 1 week helemaal niet te jong. Prima.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:11

Ik vind het eerder te laat dan te vroeg. Toen ik nog merrie's reed die ik in de sport uitbracht maar waar ook ieder jaar een veulentje bijliep. Toen haalde we ze de eerste dag altijd al een paar minuutjes weg. Zo wennen ze eraan, en maakt het een stuk makkelijker.

Mijn kleine veulentje wilde vandaag geheel de andere kant op dan ma. Ma liep gezellig naar de buitenbak voor haar dagelijkse beweging en voor het rollen, en die kleine was toch van plan om eerst eens bij de andere paarden te gaan kijken, toen even bij de geit, want die is ook wel heel raar. Toen wilde hij nog wat grasjes pakken, en na lang zeuren van mij..............gingen we dan eindelijk naar de buitenbak.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:10

Ja wij hebben wel niet ieder jaar een veulen gefokt, maar als je met de merrie wilt rijden, kan je denk ik het beste vanaf dag 1 beginnen met het veulen even alleen laten, mits de stal veilg af te sluiten is.
Bij ons heeft dat nooit problemen opgeleverd.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:28

We hebben na een dag of 2 het veulen alleen gelaten. En de merrie vond het nog erger dan het veulen. Momenteel is het veulen 2,5 maand en weet precies wanneer zn ma weer even weg moet. Hij maakt zich wel druk, maar niet zozeer om het feit dat hij bij zijn moeder weg is, dat boeit hem niet zo, maar meer dat hij alleen op stal staat en niet kan klieren.....we laten hem ook altijd uit de stal, wanneer zijn moeder er niet bij staat. Vervolgens lopen we met hem aan het halstertouw naar haar toe en dat gaat perfect!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:00

ik heb sym nooit alleen gelaten. exel mams wel. ging ik met sym wandelen. vind ik veel fijner werken en het is minder traumatisch voor het veulen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

serenta

Berichten: 2271
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:04

Je bent echt niet vroeg ermee, en het is hoe eerder hoe beter voor zowel de merrie als veulen. Maar je zegt zelf al dat ze er bijde vrij kalm onder blijven. Dus er is dan toch helemaal nix aan de hand. Maar er zijn altijd mensen die klagen bij andere omdat ze denken het beter te weten. Dus kijk gewoon zelf hoe ze erop reageren das veel belangrijker dan een mening van iemand anders.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 23:10

Dank jullie wel voor jullie meningen.
Mijn veulen is inmiddels 12 dagen en, vanaf 7 dagen, elke dag even alleen geweest.
Eerst heb ik mijn merrie een paar keer buiten de box gepoetst, daarna ben ik met haar gaan lopen, iedere dag een stukje verder.
Ze blijven er allebei vrij rustig onder.
Het veulen hinnikt wel naar haar moeder maar verder is ze rustig.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 07:41

Ik ben na vijf dagen weer op de merrie gaan zitten en had de merrie er toen een kwartier af ongeveer, helemaal geen probleem, die twee van mij zijn heel makkelijk.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 49 bezoekers