Valse knik wat doe je eraan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 09:10

Barb loopt dus met een valse knik wat doe ik eraan?? En het is dus niet zo dat hij aan de teugel getrokken wordt.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 10:06

iets toestaan met je handen en naar je handen toedrijven, zou ik zo zeggen. Maar moeilijk om te zeggen zonder het te zien natuurlijk...

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 10:55

h
Laatst bijgewerkt door janna op 22-03-22 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 11:37

het is inderdaad nog beter om het paard met de neus naar voren te laten lopen dan de valse knik aan te houden. Wat je kunt proberen is het paard heel diep en rond instellen. Het punt waar je op moet letten is dus dat het hoogste punt in de nekwervels niet meer vlak achter de oren is, maar vlak voor de schoft! Het paard mag best achter de loodlijn komen op dat moment, maar laat hem niet te kort worden in de hals, probeer de hoek neus-hals-borst groot te houden.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:02

vanuit voorwaarts-neerwaarts je paard omhoog rijden. Veel (halve)l overgangen rijden en..... instructeur zoeken.
Succes

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:13

d
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 12:29

Hierbij een foto van Barb met valse knik

Afbeelding

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 12:40

zo op het eerste gezicht heb ik het gevoel dat Barb dus duidelijk wel weet waar jij z'n hoofdje ongeveer wil hebben (neus/loodlijn), maar verder is hij niet ontspannen in zijn kaak en zijn nek en hij lijkt zelfs wat onderhals te gebruiken..

Ik heb het idee dat hij hier op de foto ook wat tegen je hand zit te werken of niet? Dat is namelijk altijd al funest: een paard dat gespannen is in zijn kaak, kan zijn lijf verder niet goed ontspannen....

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 12:54

Deze foto is genomen toen hij ook nog niet goed los was. En hij heeft me een onderhals die hij helaas ook ooit tegen me gebruikt. Maar ik ben meer bezig hem laag in te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 14:25

Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald, nl. een paard bovenin rijden en de valse knik. Een valse knik in nl. niet hetzelfde als het niet optimaal bovenin rijden van een paard.

Een valse knik krijg je wanneer een paard zich opricht door het aanspannen van de onderhals. Het paard buigt dan af vlak achter de kaak waardoor zijn hoofd heel netjes aan de loodlijn kan zijn. Een paard is hierbij ook niet nageeflijk. Goede oprichting gebeurt vanuit de aanspanning van de bovenlijn van de spieren in de hals en het ondertreden van de achterhand. Het paard is hierin wel nageeflijk en de aanleuning is controleerbaar.

Een valse knik voorkom je alleen door te werken aan de basis. Blijf controleren of de aanleuning die je hebt ook echt van jou is maar ook iedere pas moet van jou zijn. Kun je je paard overal een actieve pas naar voren laten maken en kun je hem altijd een paard pasjes terug laten komen waarbij hij netjes terugkomt op zijn achterhand. Wil je paard je hand volgen, blijft hij nageeflijk. Kun je tempowisselingen rijden waarbij je de positie van de hals gelijk houdt? Kun je je paard lager instellen op elk gewenst moment en kun je je paard hoger instellen op elk gewenst moment. Als je dit allemaal voor elkaar hebt dan zal er van dat valse knikje ook geen sprake meer zijn.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 14:52

Quote Visje:Oh oh, zie ik daar een corsica rijbroek van Eurostar? (mmm... off topic

Geen idee welk typ maar wel met kunstleren kontstuk.

Jippie, Barb heeft een problemen met zijn achterbenen waardoor de achterhand er niet goed onder kan treden. Ik kan hem wel op elk moment vooruit rijden hij is heel goed aan de hulpen. Alleen mijn hand laten volgen niet helemaal en hij misbruikt die onderhals tegen mij Schijnheilig .

Bedankt voor alle tips, ik heb 2 x per week les en daar ben ik ook constant met de basis bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 15:07

De bedoeling van het rijden van tempowisselingen is juist dat het paard zijn achterhand laat ondertreden. Wanneer je een paard passen naar voren rijdt mag hij niet veel harder gaan maar moet hij vooral ruimer worden. Als Barbje een probleem heef tbij het ondertreden denk ik ook dat daar het probleem van je valse knik zit.
Misschien kan een fysiotherapeut je specifieke oefeningen geven voor jou paard zonder dat je gaat overbelasten.

heel veel succes er mee!!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-01 15:13

Hij krijgt er op dit moment medicijnen voor sinds 2/3 weken. En dit werkt heel goed. Hij gaat nu ook ruimer lopen en meer veren dus ik verwacht dat de achterhand onder laten treden ook makkelijker wordt voor hem. Ik ben op dit moment olv mijn instructrice bezig met veel tempowisselingen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 17:46

En zo hebben we het cirkeltje weer rond. Wat hier trouwens prima bij aansluit is het betoog van Zep over verzameling op ditzelfde forum.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 22:25

Ik had ooit hetzelfde probleem (en zonder mijn huidige instructrcie hing ik volgens mij nu nog met valse knik in de L).
Inderdaad hand laten volgen, gevoel proberen te krijgen dat je richting halsstrekken gaat, dan zit je goed.
Dit gaat het makkelijkst op een volte, waarbij je hem steeds een beetje laat zakken in de stelling (snap je?)

Kijk eens als je aan het rijden bent of je de spier die in het midden van de hals zit breder kunt zien worden en hem ziet 'blubben'.....dan is het goed, als hij die spier loslaat.

Succes, en vraag je instructrice er ook eens naar!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 08:43

We zijn op dit moment bezig met uitzakken etc alleen meneer drukt elke keer zijn kaak er weer in. Ik rij eigenlijk alleen op de volte met buiging en stelling. Ik ben gisteren met minder teugeldruk gaan rijden verslag staat bij verslag van de dag.