bram is ziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-01 23:54

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-06 18:10 ]</font>

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 01:40

Zou je er niet toch een dierenarts bijhalen? Het klinkt een beetje als een soort van spierbevangenheid. Maar daar weet ik het fijne niet van.

Trouwens, 19 is toch niet zo heel erg oud? Als hij normaliter gezond is...

Heel veel sterkte, ik hoop voor je dat het allemaal wat meevalt.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 10:00

Hoi Ymke,
Inderdaad, toen ik het las, dacht ik ook aan iets van spierbevangenheid. Heeft hij de vorige dag(en) stilgestaan en toch de gewone hoeveelheid biks gehad misschien? Of is hij los geweest en heeft hij zich toen ontzettend uitgesloofd? Het zijn maar ideeën hoor. Wat zei je instructeur ervan? Ik zou er inderdaad wel een dierenarts bij halen, als het spierbevangeheid is, is er zeker wat aan te doen, maar als je te snel weer wat gaat doen, kan hij daar altijd last van blijven houden. Wilde hij nog wel lopen of eigenlijk helemaal niet meer? Veel vragen, maar zo kom je er misschien achter wat er is.
Veel succes en groetjes van Jet.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 13:53

Op zich klinkt het wel als spierbevangenheid, maar ik kan het zweet en de warme benen niet plaatsen. Mijn paardje loopt ook snel een bevangenheidje op (helemaal sinds hij een zware aanval gehad heeft), maar hij zweet nooit, loopt alleen erg kort en kan zijn achterhand er niet onderbrengen. Goed warm in pakken en alleen een beetje droog hooi geven kan zeker geen kwaad. Kijk wel uit met bix e.d. Verder raad ik je aan toch de DA er bij te halen. Misschien maak je je nu zorgen om een kleinigheid, of is het heel makkelijk te verhelpen. laat hem er zeker niet mee doorlopen, want waarschijnlijk wordt het dan alleen maar erger...

Laui

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-01 18:06

bedankt voor de reactie's. Hij heeft de dag ervoor gewoon gelopen, en zijn normale hoeveelheid eten gekregen.Hij wou absoluut niet lopen. Vandaag alleen aan de hand gestapt.Hij was wat stuiterig, en liep nog houterig maar zag er wel wat fiever uit dan gisteren.Morgen weer stappen. Een paar mensen op de manege dachten ook aan spierbevangenheid, en een meisje op de manege die voor DA studeert heeft even gekeken, maar wist nog niet zo veel om echt zeker te weten wat het nou was. Als het morgen weer beter gaat haal ik de DA er niet bij, zo niet dan haal ik hem er wel bij..

groetjes ymke

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 23:00

klinkt als spierbevangenheid ofwel maandagziekte.
kan gevaarlijk zijn dus ik zou er de veearts bijhalen, ze kunnen er verlamd van raken!!!!!!
gillian

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 22:35

Een bepaling van een spierenzym (CK) in het bloed geeft de diagnose. Haal er in ieder geval een dierenarts bij want zonder behandeling kan een spierbevangenheid nogal eens chronisch worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 15:13

ik weet niet wat je verstaat onder een dagje stilstaan maar het lijkt me gezien de leeftijd van Bram zeer onverstandig hem een dag in zijn box te laten staan.
Het beste is Bram zo vaak mogelijk beweging te geven, hebben jullie misschien een weide, stapmolen of kun je hem 2 keer per dag aan de hand stappen naast het dagelijkse rijden? Voor oude paarden geldt zeker dat rust roest.