oude merrie met mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

oude merrie met mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 20:16

Ik schrijf dit voor een vriendin van mij. Ze heeft een oude merrie van 27 die al een paar jaar met pensioen is. Als ze in de zomer in de wei staat is haar ene witvoetje bij de eerste zonnestralen al verbrand. De hele voet zet op en de korsten gaan bijna niet weg. Ze heeft al bijna alles geprobeerd: springschoen om, sok, enz. Niks werkt.
Insmeren met zonnebrandolie werkt ook niet.
Het is soms zo erg dat ze eigenlijk naar stal zou moeten, maar dat is ook weer zielig voor het paard.

Is er misschien iemand met een oplossing???

Groetjes Inge

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:17

Ik heb mijn paard d-tox gegeven van de paardendrogist en de plekken ingesmeerd met sudocreme. Het is het enige wat geholpen heeft. De dierarts wist er geen raad meer mee. Hij heeft een half jaar een dik en open been gehad en liep er meestal niet goed op. Mijn paard is 14 jaar en had dit toen hij 12 jaar was. Afgelopen zomer niets aan de hand. Zodra ik een plekje zag komen dan de dosering van d-tox omhoog en het ging verder perfekt.

Succes met je oude merrie.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:16

Je kan idd dik sudocreme er opsmeren om de korsten eraf te halen doe daarna wassen met betadine scrub en dan hydrocortiderm erop, hyd erop blijven smeren en dan als het beter gaat stoppen zoniet dan na ± 3 dagen weer wassen enz... De d tox is ook te proberen, of mok cure, succes ermee, het been scheren helpt ook.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:24

shaneen schreef:
Je kan idd dik sudocreme er opsmeren om de korsten eraf te halen doe daarna wassen met betadine scrub en dan hydrocortiderm erop, hyd erop blijven smeren en dan als het beter gaat stoppen zoniet dan na ± 3 dagen weer wassen enz... De d tox is ook te proberen, of mok cure, succes ermee, het been scheren helpt ook.

Het been scheren lijkt me hier juist geen goed idee! als het door zonnestralen komt, kan het daardoor alleen maar erger worden. Maar die D-tox is wel goed spul. Zou ik zeker proberen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:50

Maakt het misschien verschil wanneer je de merrie pas later op de dag buiten zet, wanneer het gras droog is, dauw weg enzovoort?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:54

beste sherwood, ik weet het het klinkt heel tegenstrijdig maar het werkt, het was de enige manier om mijn merrie mokvrij te houden en idd ook wat jantien zegt later op de dag naar buiten en voor dat het schemerd weer naar binnen.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:18

zonnebrandolie trekt veel te snel in de huid
heb je ook wel eens zonnemelk geprobeert met de hoogste factor die er is helpt bij mijn paard wel die had het zelfde probleem.Ik smeer het met warm weer 2 a 3 keer per dag in wannneer ze weer op stal komt after sun er op om het been weer te laten afkoelen.
Je moet wel van een goed merk doen .

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 20:02

Crissy schreef:
Citaat:
Ik heb mijn paard d-tox gegeven van de paardendrogist en de plekken ingesmeerd met sudocreme. Het is het enige wat geholpen heeft. De dierarts wist er geen raad meer mee. Hij heeft een half jaar een dik en open been gehad en liep er meestal niet goed op. Mijn paard is 14 jaar en had dit toen hij 12 jaar was. Afgelopen zomer niets aan de hand. Zodra ik een plekje zag komen dan de dosering van d-tox omhoog en het ging verder perfekt.


Ik vroeg me af wat voor dosering je geeft.En waaar je die sudocreme vandaan haalt.

groetjes Inge

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:13

Jantien schreef:
Maakt het misschien verschil wanneer je de merrie pas later op de dag buiten zet, wanneer het gras droog is, dauw weg enzovoort?


Komt er dus op neer om de boel in elk geval zo droog mogelijk te houden als ik het goed begrijp; Dat was ook mijn eerste ingeving. Allerlei smeerseltjes zullen daar niet bij helpen lijkt me. Zonnebrand kan natuurlijk, maar bij het eerste best zonnestraaltje ???? Lijkt me juist positief te moeten werken.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:17

Sudocreme kan je gewoon bij kruidvat of trekpleister kopen is daar het goedkoopste. D-tox geef ik dagelijks 1 schepje nu hij niets heeft. In de zomer soms 2 of 3 schepjes als ik een plekje zag komen of bij erg zonnig weer. Toen hij het zo erg had gaf ik 10 dagen lang 4 schepjes per dag en na die 10 dagen was het voor 80% over.