Brand op manege De Paardenhoeve

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Brand op manege De Paardenhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 15:47

Bron: BN de Stem


'Waarom moeten ze ons steeds hebben?'
Door Sanne Schelfaut


Maandag 28 april 2003 - BERGEN OP ZOOM - Een felle brand heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag de hooiopslagplaats bij manege De Paardenhoeve aan de Verlengde Zandstraat verwoest. Tweehonderd ton hooi, stro en gereedschap ging in vlammen op. De eigenaren van de manege zeggen dat de brand is aangestoken. Politie noch brandweer kan dit echter bevestigen.

Afbeelding


Brandweerlieden bestrijden de felle brand in de hooi-opslagplaats van De Paardenhoeve.
(Foto Con Clasquin)


65 paarden en pony's moesten worden geƫvacueerd. Zij liepen geen verwondingen op. De manege zelf en andere belendende gebouwen raakten niet beschadigd. Alleen de metalen loods direct naast de opslagplaats liep roetschade op. De koetsen en paardentrams die in deze loods stonden, waren er uit voorzorg uit gehaald. De eigenaren van de manege, Mark en Vivian Hoeffgen, weten zeker dat de brand op hun terrein is aangestoken. Brandweer en politie kunnen dit niet bevestigen.
Mark Hoeffgen was nog in de manege bezig toen hij rond 2.00 uur onraad rook. "Ik liep naar de opslagplaats en zag dat het rondom helemaal in brand stond. Voor mij een teken dat het is aangestoken. Er was geen sprake van onweer en het had hard geregend, dus broei in het hooi dat buiten lag, kon ook niet."

Hulp
De familie Hoeffgen kreeg al snel hulp van vier brandweerwagens uit Halsteren en Bergen op Zoom. Daarnaast kon het echtpaar een beroep doen op familie en vrienden. Zij bekommerden zich vooral over de tientallen paarden die uit hun stallen moesten. "We hebben ze naar de ponywei gebracht. De meeste zijn dat gelukkig gewend. Alleen een paard dat het vuur had gezien, wilde niet mee." Een paar uur na het uitbreken van de brand, zitten de helpers uit te blazen in de kantine van de Paardenhoeve. De 24 brandweermannen daarentegen kunnen nog lang niet naar huis, want het blussen van een fikse hooibrand duurt lang. "We hebben het vuur onder controle, maar het duurt zeker nog tot zaterdagavond voordat we hier klaar zijn. Al het hooi en stro moet met een shovel uit elkaar worden gereden. We kunnen het risico niet nemen dat het nog ergens broeit", aldus officier van dienst C. Brechts zaterdagmorgen om 4.00 uur.
Verslagen
De mannen en vrouwen in de kantine zitten er verslagen bij. "Wie doet nou zoiets? En het is niet eens de eerste, maar de derde keer dat ze hier hooi in brand hebben gestoken. Zo kun je toch niet verder?", aldus Tineke de Dooy. Ze refereert aan de branden van 1992 en 1993. In het najaar van 1992 stond de hooiopslagplaats ook in brand. Een jaar later reed een brandende hooiwagen het terrein van De Paardenhoeve op. "In beide gevallen is het zo goed als zeker dat er opzet in het spel is geweest. Wie of waarom is de grote vraag. Ook nu weer. Ik woon hier vlakbij en was nog op toen ik de vlammen zag. Ik was m'n honden aan het uitlaten toen ik de hemel oranje zag kleuren. Toen ik dichterbij kwam, wist ik genoeg", aldus De Dooy, die opnieuw een sigaret opsteekt. "Ach man, ik vind het zo verschrikkelijk. Ze hebben het nog maar net overgenomen. Zo kun je toch geen bedrijf opbouwen?"
De mensen in de kantine laten zich een pilsje inschenken door barman Ollie. "Ik dacht dat mijn dienst er op zat, maar je ziet wat er kan gebeuren", aldus Ollie, die het gezelschap weer enigszins aan het lachen krijgt.
Een dag later is er weer vers eten voor de beesten, die al vroeg in de ochtend weer op stal zijn gezet. Vivian Hoeffgen meldt dat het lesprogramma in de manege gewoon is begonnen. "Hier hebben we geen schade, dus waarom niet? We hebben geluk met de windrichting gehad. Er zat amper wind en de rook ging niet de kant van het bos op, maar richting Moerstraten. Alles was dan ook vlot onder controle." Vivian baalt nog steeds als een stekker. "We hebben met niemand ruzie en hadden volop plannen. En dan krijg je dit."
De brandweer is tot zaterdagavond in de weer geweest met nablussen. De Schansbaan tussen Bergen en Halsteren is zeker zes uur afgesloten geweest. De politie heeft een onderzoek naar de brand ingesteld, omvang van de schade is niet bekend.

LLLLaura
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-12-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:30

Wat vreselijk!! probeer je een bedrijf op over te nemen krijg je zoiets! Mensen die zoiets doe zijn gewoon niet goed wijs zoiets doe je toch niet, en niet alleen voor de dieren die in gevaar komen, maar je moed zakt er lekker door als je net alles hebt overgenomen, wat een puinhoop zullen ze daar hebben zeg. dat kost ze heel wat tijd om alles weer op te knappen.