[NH] mijn paard wil niet verder lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

[NH] mijn paard wil niet verder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 22:19

hai allemaal

Ik heb soms het probleem dat mijn paardje geen stap meer wil verzetten, soms moet ik erg boos worden voor ze weer voorwaarts wil gaan. Ik ben ook met NHén bezig, ze heeft het al even niet meer gedaan, maar wat moet ik doen als ik haar uit de wei haal of naar de bak loop en ze wil ineens geen stap meer verzetten (ze is trouwens haast nergens bang voor dus dat is het niet). Ik heb dit geprobeerd: touw op 1 bepaalde spanning houden, trekken (alleen met halster en touw), met zweepje (dan doet ze het meestal wel, maar ik wil niet altijd met m'n zweepje rondlopen), achterwaarts laten gaan, afwachten.

Moet dit probleem opgegeven moment wegvagen als ik bezig ben met grondoefeningen en join-ups??

ik hoor graag meer

groetjes Rachel

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 22:20

dit doet zich alleen voor aan de hand

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:21

Kun je dan niet als ze dat zomaar doet, haar achterhand bijvb laten wijken voor druk? Dan komt ze dus met haar hoofd naar jouw te staan en der kont weg...niet duwen, maar als je naast haar staat en ze wil niet vooruit dan haal je met lichte spanning haar hoofd richting jouw en dan aai je op de plek van haar kont waar je straks druk wil geven...dat doe je zo'n 3 seconden...

dan geef je met je vinger lichte druk, reageert ze niet op die druk dan iets harder (telkens 3 seconden ertussen om het paard de tijd te geven te reageren) reageert ze, ookal is een poging tot of een klein minipasje meteen je hand loslaten bij het hoofd (iig het touw laten vieren) en aaien op de plek wat je net druk hebt gegeven op de achterhand.

Het is net als dat een onderdanig paard zijn achterhand wegdraait voor de leidende merrie zodat de leidende merrie (of hoger in rang staand paard) bij de waterbak kan...

Dit is dus een grondoefening die je zou kunnen proberen op dat moment.
Dan moet ze namelijk toch bewegen, is het niet vooruit dan maar opzij...

Succes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:49

M'n tinkerhengst weigert ook af en toe mee te lopen als we hem uit de wei plukken. Ik werk met een lange leidkoord, en gooi dan gewoon het uiteinde naar z'n kont. Hij loopt dan zo mee hoor!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:04

Ja met het lange leidkoord of te wel leadrope kan ook, maar niet iedereen heeft dat.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:19

Het goede daarvan is dat het niet eens deel van je touw moet zijn, ik had het eerst ook niet en toen gebruikte ik gewoon twee touwen. Eentje om te leiden en eentje om in geval van "nodig" naar z'n kont te gooien. Die deed ik gewoon door m'n lusjes van m'n broek waar een riem in gaat.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 21:21

Bedankt voor de tips allemaal, ga het eens proberen

groetjes rachel

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:23

sonjabelgium schreef:
Het goede daarvan is dat het niet eens deel van je touw moet zijn, ik had het eerst ook niet en toen gebruikte ik gewoon twee touwen. Eentje om te leiden en eentje om in geval van "nodig" naar z'n kont te gooien. Die deed ik gewoon door m'n lusjes van m'n broek waar een riem in gaat.


Haha handig Haha! Slim idee

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:22

nog even een aanvulling, je hebt het over join-ups. Ik zelf weet uit ervaring dat je dit niet te vaak moet doen, en zorg voor veel evrschillende dingen. Paarden raken heel snel verveeld. Daarnaast is trouwens het touw strak houden en gelijk!!! loslaten als ze een stapje naar voren doet, ook een goede methode.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 20:51

nou maar op de laatste methode luistert ze helemaal niet, ik heb echt vaak heel lang volgehouden, in hoop dat ze de volgende keren steeds iets sneller toe zou geven, maar ze blijft er gewoon met haar koppie naar voren staan. Ik lette op elke verandering in haar lichaam, maar die spanning kan haar gewoon niet zoveel schelen. Daar trekt ze zich niet zoveel van aan, zoals meerdere dingen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:30

misschien vind ze het dan toch wel saai worden ofzo, heb ik namelijk ook gehad.... hoe vaak doe je iegenlijk grondwerk, en wat voor dingen doe je dan? rijd je ook??

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:18

vond je eerste oplossing het beste. het kost wat tijd, maar geloof me het werkt wel. gewoon gedult.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:58

oke ik weet er ook nog 1, bind aan het einde van je longeer zweep een wortel en ga op de rug van je paard zitten. Hang vervolgens de longeer zweep als een hengel voor je paard LET OP!!!! hij moet wel de wortel kunnen zien. Wedden dat hij gaat lopen Haha! Haha! Het slaat natuurlijk nergens op maar leuk issie wel.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:37

Ik doe net als ik het cirkling game wil doen. Mijn fjord doet dit namelijk ook, ook als hij de stal niet in wil. Soms loopt hij dan ook nog achteruit.
Ik maak dus het cirkling game gebaar. Een tik achter mijn rug met touw of zo werkt averrechts namelijk. Er iemand achter laten lopen (die niets doet!) helpt ook.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 15:22

wat is het teken voor de circling game??

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:32


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:42

Probeer zo min mogelijk je voeten te bewegen (dus te gaan lopen) als je paard gaat staken. Degene die zijn voeten het meest beweegd is degene die onderdanig is. Kijk maar eens bij paarden die onderdanig gedrag vertonen. Er komt een paard aan en de rest gaat uit de weg.

Ik zou in ieder geval niet afwachten als je paard gaat staken. Ik weet niet wat voor een halster je gebruikt, gebruik je een touwhalster? Als je paard een stap naar voren doet, laat je dan op tijd los? Een touwhalster is wat scherper dan een gewoon halster. Als je daar druk op zet, en hij doet een stap naar voren, dan moet het wegvallen van de druk de beloning zijn....

Intussen mag je, als je al druk legt op het touwhalster NIET van je plek afgaan. En ook NIET stoppen voordat je PAARD een stap heeft gedaan. Ik denk dat je te vroeg hebt opgegeven de eerdere keren dat je paard in verzet ging. En ze heeft geleerd dat jij op den lange duur toch opgeeft....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:50

Dat hielp allemaal niet bij mij, echt niet. Het enige wat hielp is het cirklingame en evt. (tjs ik kan het ook niet helpen)voor hem zitten, met lang touw, op mijn hurken.(2 meter). Dit deed ik voordat wij het cirkling game oefden in de bak. Dus blijven uit nodigen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:58

Biepmiep, je paard neemt een loopje met je. Als hij niet voorwaarts wil, dan gaat hij toch achterwaarts? Wat jij aan het doen bent is pappen en nathouden...en je paard heeft intussen wel gewonnen.
Pat Parelli heeft drie stadia van vragen. Eerst suggereert hij, dan vraagt hij, en dan EIST hij van een paard. Dus in dit geval maakt het niet uit of je paard niet vooruit wil. Cirkling game is goed, en anders EIS je van je paard dat hij achteruit gaat....hij moet gewoon bewegen...op het moment dat jij het wilt. Dus niet gaan zitten en uitnodigen en nog meer van die ongein...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:56

Dat voor hem zitten was toen ik hem net had en niet was begonnen met de games. Nu draai ik met het touw, of meestal komt het niet zover, til ik mijn hand op in de looprichting.
Alleen is het lastig als ik soms niet zijn aandacht heb.
Voorbeeld: we staan voor de ingang van de stal: he shetlanders op de wei; daar kijk ik liever naar dan dat ik naar binnen ga. Dan moet ik veel doen om zijn aandacht te krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:16

Eh....heb je een touwhalster? En een leadrope? Dan weet je precies de drie stadia die PP gebruikt om een paard een paar stappen terug te laten doen. En op het moment dat je paard zijn aandacht niet bij jouw heeft doe je de jo-jo game. In de drie stadia: suggest, ask en demand....

En het lijkt me misschien niet zo'n goede vergelijking tussen een situatie die jij had dat je je paard net had en de verhoudingen nog niet zo kloppen, en een NH die een probleem tegenkomt met een paard dat ze al langer heeft....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 07:21

Ja je hebt gelijk. In haar 1e berichten had ze het echter alleen NIET over het cirkling game, en dat is het enige wat met mijn pony ook helpt.
Die andere handelingen (druk op halster, achterwaarts gaan) hebbeb wij ook allemaal gedaan toen Buddy er pas was, maar hij liep meestal niet.
Pas sinds het tillen van je hand om voorwaarts te gaan en het evt.draaien van uiteinde touw (ik loop altijd met lang touw ipv halstertouw) loopt-ie...meestal...

Ik baal ook hoor, denk je dat het goed gaat, staan we weer poosje VOOR de stal. Meestal is er een soort reden zoals: De anderen staan nog buiten of zo, maar uiteindelijk gaat-ie wel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 08:16

Kijk....uiteindelijk gaat-ie wel. Dus op dat moment heb jij gewonnen. En ik denk dat het op de lange duur beter gaat, en je de momenten dat je weer voor de stal staat korter worden en minder vaak voorkomen.

Hoe vaak ben je met hem bezig gedurende de week?

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:52

Hij heeft nu dagelijks weidegang en doet verder niets ivm onduidelijke kreupelheid, die niet meer zichtbaar is, maar laat hem nog wel ff staan.
Sinds paar weken met Parelli bezig, gisteren pakket besteld, daarvoor met mondelinge aanwijzingen enz. ALs pakket er is, begin ik stap voor stap, aan de hand van de boekjes.
Hij wordt ook af en toe gereden door iemand die al verder is met freestyle enz.
Om te kijken hoe hij zich gedroeg.
Nu: prima. Alleen aan de hand kijkerig en soms staken.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:41

Volgens mij bedoelen jullie toch squeeze game ipv circling? Owkee, komt gedeeltelijk op het zelfde neer maar toch.
Parelli heeft een oefening om je paard te leiden. Je loopt zelf naast het paard(schouder hoogte) en de carrot stick (voor de niet-parelliers stok van 1.10 m ofzo, geen zweep) rust op zijn schoft.
Fase 1: Wijzen in de looprichting (zoals bij squeeze)
Fase 2: carrot stick verplaatsen naar de kont
Fase 3: licht tikken op de kont
Fase 4: Harder tikken (tot er een reactie komt, die MOET komen)

Als je naast of schuin achter je paard loopt is het veel makkelijker om hem in beweging te krijgen. Probeer dat eens. later kan je dit uitbreiden:
Loop (schuin) voor hem en trek (in fases!) aan het touw, geen reactie: fase 4 is met de carrotstick (met een touwtje eraan) naast het paard slaan, ongeveer in het midden.

Succes!