Suikerpulp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Suikerpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 12:50

Ik heb zonet een zak suikerpulp gehaald omdat Laica toch niet dikker wil worden ook al staat ze nu op een aardig groot stuk land.
Alleen mijn vraag is hoeveel en hoe moet je het voeren?
Er werd mij aangeraden om een kwart kg te geven en dit eerst te laten weken in water.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:46

hoi,
Ik heb mijn pony een tijd bietenpulp gevoerd. Is dus niet hetzelfde.
Ik gaf 2 koffiemokken pulp en dan liet ik dat een nacht weken in een halve emmer water.
Het maakt ze wel wat dikker, maar mijn pony werd er wel fel van.
groetjes marlon

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:05

Ik voer de zelfde hoeveelheid dan marlon7 en ze staan er niet fel door. Ik meng er wel geplette gerst en gevloktje maïs door omdat die twee ook gekend zijn voor hun vullende kwaliteit zonder al te grote energieleveranciers te zijn.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:13

Ik voer de paarden altijd bietenpulp. Een kg (droog) per paard en dat zet ik dan 's avonds in een halve emmer water, zodat ze het 's morgens geweekt als ontbijt kunnen eten. Het bevalt prima.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 14:25

Het moet dus wel nat gemaakt worden?
Ik heb namelijk nu een beetje in water staan maar het zet niet uit ofzo. Het staat er nu 1 uur in.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:32

Probeer het anders eens in heet water te wellen. Als het suikerbietenpulp is (pulpbrok) dan zet het heel veel uit!! 1 kg wordt dan een emmer vol pulp. Wij wellen het met kokend water (gaat lekker snel, natuurlijk wel goed laten afkoelen natuurlijk) en we wellen dan 1,5 kg brok met 3 liter water. Als de pulp die jij hebt helemaal niet uitzet dan is het in iedergeval geen geperste pulpbrok.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:02

sonjabelgium schreef:
Ik voer de zelfde hoeveelheid dan marlon7 en ze staan er niet fel door. Ik meng er wel geplette gerst en gevloktje maïs door omdat die twee ook gekend zijn voor hun vullende kwaliteit zonder al te grote energieleveranciers te zijn.

hoi,
Ik denk dat die van mij ook fel werd omdat hij s´avonds gewoon zijn brokken kreeg. De pulp was er meer voor om hem een beetje dikker te maken. Vork
Ik liet de pulp gewoon een nacht in het water staan.
groetjes marlon

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:10

Waar ik vroeger verzorgde, kregen ze ook suikerbietenpulp... Dit is levensgevaarlijk als het niet eerst geweekt wordt. Het zet enorm uit. We deden het altijd in de verhouding 1:2, dus voor elke schep pulp, minimaal 2 scheppen water... Met koud water moest het dan een aantal uur staan, maar binnen maximaal 24 uur (liever 12 uur) opgevoerd worden, anders ging het gisten (en dat rook en voelde je dan ook wel)
Ik weet niet of dit hetzelfde is, als wat jij nu hebt!

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 19:18

Het is inderdaad geen pulpbrok het zijn snippers. Ik heb het 3 uur in het water gehad, en het zette niet uit. Ik zal het straks is met heet water proberen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:01

Hé Loos, ze stond koud een week op het land.. wat doe joe expect? Haha!

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 21:08

Dat ze moddervet wordt Knipoog