[VD] liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

[VD] liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 12:39

Ik ga er nog lang niet aan beginnen hoor, maar ik weet dat er verschillende manieren zijn om je paard te laten liggen. Ik ken iemand en die teelt een voorbeen op (en trekt het wat naar achter) en trekt het paard met zn hoofd naar de kant waar het voorbeen dus omhoog is. Het paard leert zo wel lekker snel hoe hij moet gaan liggen. Ik heb echter weleens gehoord dat dit geen goeie methode is, omdat het een erg onnatuurlijke manier is om te gaan liggen voor het paard. Maar een paard gaat toch altijd met zn voorhand eerst omlaag als ie wil liggen. (heb haar overigens nog nooit bezig gezien, maar ze heeft me verteld hoe ze t doet)
Ikzelf denk dat zoiets als Nathalie Penquitt doet, dus eerst andere dingen leren en dan dus eigenlijk stapje voor stapje laten liggen fijner is voor het paard, maar wat vinden jullie ervan? De eerste manier betekent natuurlijk wel dat je niet eerst allerlei andere dingen aan je paard hoeft te leren om hem op de grond te krijgen.
Ik zou graag jullie beredeneringen willen horen waarom een bepaalde manier beter of slechter is dan een ander.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:53

de bovenste manier heb ik destijds hon leren liggen (de tijd dat er nog geen info was) Dit is trouwens (kwam ik later via een docu weer achter) de manier waarop ze stuntpaarden leren vallen.
Denk niet dat je paard op deze manier sneller leert liggen dan op andere manieren
Vraag me ook af of ik de persoon ben van wie je het hebt Haha!
Nadeel ervan is dat het paard met het aanleren daadwerkelijk valt, met de rug naar jou toe (leuk werkje voor je tenen Haha!)

Met andere manieren heb ik nog geen ervaring


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:25

Wanneer je haar het compliment geleerd hebt op 2 benen en je laat haar daarna knielen op twee benen kun je haar al snel omtrekken en laten liggen. De stap van het knielen naar het liggen is nog maar heel klein.

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 15:12

Nee hoor Stef, heb die eerste manier niet van jou. Het lijkt mij sneller gaan omdat je op de eerste manier in 1 dag al een liggend paard hebt (niet dat hij het dan al op commando kan). Bij de andere manier heb je bij wijze van spreken op dag 1 "alleen" nog maar een knielend paard.
Stef, ondervind jij verder geen nadelen van het paard zo aan t liggen brengen? (behalve natuurlijk het oppassen voor je tenen Knipoog )Zoals ik al eerder zei, ik heb het iemand nog nooit een paard zo zien leren, maar het lijkt mij dat je op de eerste manier je paard "dwingt" en op de tweede manier je paard "vraagt" om te liggen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:16

nee, eigenlijk niet, maar er hoeft inmiddels geen ruk en pluk werk (voorzover je dat zo noemt) aan te pas te komen. Ik vraag een voetje, haal die iets achterwaarts/neerwaarts, en commando down, en ze ligt

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:19

Je kan ook als je ziet dat je paard gaat liggen of rollen het commando geven.
Dat gaat denk ik wel heel lang duren maar ikzelf ben er ook mee bezig Lachen

Mijn geit kan trouwens ook liggen op commando, dat was niet de bedoeling om te leren maar hij doet het als ikzelf ergens ga liggen/zitten, komt hij lekker bij me liggen Lachen
Dat doet hij omdat als ik hem zag liggen, kwam ik er leker bij zitten en aaien enzo, en zo te merken vond hij dat fijn dat hij nu bij mij komt liggen ipv ik bij hem Lachen

Het zou vast ook bij paarden werken, maar bij mn geit heeft het toch wel een jaar ofzo geduurd en sommige paarden staan op als je erbij komt zitten. Het is dus niet ideaal.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:49

Dennis heeft het een keer per ongeluk gedaan na/onder het knielen. Toen heb ik hem beloond en het de volgende dag(op een andere manier met het comando wat ik wou gaan gebruiken) nog eens gevraagt en hij deed het.
Normaal sta ik aan de linker kant en kriebel aan z'n rechter been, dan gaat hij op z'n eigen manier liggen(soms z'n linker voor been eerst, soms de rechter). Als hij het niet op deze manier doet en ik het toch voor elkaar wil hebben(wat ong 1 op de 50 keer gebeurd) vraag ik eerst een compliment, vraag door naar het knielen en geef hem dan een klein duwtje tegen zijn billen. Dan doet hij het ook keurig.
Als ik het een andere pony zou gaan leren zou ik het dus van uit het knielen doen en dan als het kwartje gevallen is het zelfde comando geven als bij Den. Dennis komt wel met zijn benen naar mij toe te liggen, dat schijnt niet de goede manier te zijn ivm rollen. Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Den weet donders waneer hij moet liggen en waneer hij mag rollen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers