Paard knalt tegen bak-beschotting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Paard knalt tegen bak-beschotting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 10:09

Sinds kort hebben zowel mijn nichtje als ik een eigen paard. Hartstikke leuk, gezellig en ze staan samen op stal. Ik heb een Fries (had eerst een haflinger maar kon er niet aan wennen Huilen ) en zij een fjord van een jaartje of 3 dus nog behoorlijk jong. Voorheen (de afgelopen weken) reden we telkens samen, zij op haar Fjord, ik op de haf. Maar omdat beide paarden naast elkaar op stal staan en ook in de paddock dikke vriendjes zijn merkten wij dat haar Fjord telkens erg op de haf was gericht. Als ik met de haf de bak uitging wilde hij gewoon niet blijven en werd best lastig.

Nu heb ik de haf dus ingeruild want ik kon aan de gangen/de maat maar niet wennen en ik heb dus een fries, waarmee dus de Fjord geen enkele band heeft. Daarme dachten we dus dat het probleem van dat bak-gedrag ook meteen wel opgelost zou zijn.

Dus niet. Gisteren wilde ik na een half uurtje in de binnenbak nog even naar buiten om te stappen. Dus ik de bak uit.... hoor ik ineens achter me een harde knal. Haar Fjord was dus, als een dolle stier, achter mij aangerend, en knalde vol tegen de beschotting (of hoe heet de houten rand van de binnenbak in hemelsnaam) van de bak aan. Frusty

Mijn nichtje rijdt vele malen beter dan ik en heeft ook gewoon rijtechnisch best veel verstand ervan. Ik kan gewoon niet begrijpen waarom dit gebeurde, zij ook niet want het paardje reageerde op geen enkel stop-teken. Logischerwijs is zij behoorlijk geschrokken, en gisterenavond zei ze dat ze dit echt heel erg vind omdat ze het nu moeilijk vind hem te vertrouwen omdat hij ineens zo iets deed waarmee hij ook gewoon een actie ondernam die gevaarlijk is voor hemzelf.

Heeft iemand een verklaring waarom dit zou kunnen zijn gebeurd?

Aanvankelijk dachten wij dus dat hij achter de haf aanging, maar ik ging nu de bak uit op een fries Verward . Bij andere bak-genoten doet hij dit overigens niet dus óf hij rent achter MIJ aan (en daarvoor kan ik me geen reden bedenken) of er is iets anders aan de hand...

We hebben besloten dit samen te gaan oefenen, dus bak in en uitlopen... en dan in stap, gewoon aan het halster, en langzaam opvoeren. Ik heb zelf nooit zoiets meegemaakt en vind het echt heel vreemd....

Bedankt vast Lachen

PS> voor de mensen die mij in een eerder topic aanraadden lessen te nemen> ik heb een instructeur gevonden en ga dus binnenkort daar mee beginnen!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:26

Ze staan samen op stal zeg je, ook zeg je dat jullie ze nog maar 'sinds kort' hebben. Zijn er nog andere paarden in de buurt?

Ik kan mij zo voorstellen dat het voor de fjord een behoorlijke overgang was naar een nieuwe stal. En gelukkig: een vriendje. Is hij net een beetje aan de situatie gewend gaat het vriendje weg. Ok er komt wel een paard voor terug, maar die moet goed in de gaten gehouden worden (stel dat die ook nog eens weggaat).
Verder is de fjord pas 3.

Ik denk dat je veel antwoorden zelf al kunt halen uit je stukje en ik denk ook dat je oplossing wel zinnig is (wellicht kun je de fjord zo stallen dat hij contact heeft met meerdere paarden en niet alleen met de fries).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:28

Een paard is een kuddedier, het fjordje wil gewoon niet alleen achterblijven volgens mij (instinctief weet een paard dat alleen achterblijven gelijk is aan kwetbaarheid)!!!!! Hoe je het best oplost is door met z'n twee weg van elkaar te rijden en net voor het fjordje de zenuwen krijgt terug keren, maar telkens iets verder weg proberen te gaan (op buitenrit bijvoorbeeld kan je dit heel goed toepassen). Of het fjordje doen wegstappen van de fries terwijl zij blijven staan en dus niet meekomen ... zo van die dingen. Vooral veel geduld hebben.

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 11:40

Vergeten te melden: De paarden staan op een pensionstalling met c.a. 80 paarden. De haf is niet weg, staat nog steeds op de pensionstal, alleen dus bij een nieuwe eigenaar (gelukkig, want zo kan ik haar ook nog eens zien). In de paddock staan er zo'n 12 paarden bij elkaar. De nieuwe fries staat in de paddock NIET bij de fjord, de haf nog steeds wel. Daarom snap ik er dus ook niets van. vooral ook omdat het fjordje dit gedrag niet vertoont als er een ander in de bak is en die vervolgens weg gaat...

(sorry voor de hiaten in het eerder verhaal)
en vast heel erg bedankt maar weer!