Koliekpaard wel of niet laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Koliekpaard wel of niet laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 23:23

Ik heb een paard van 13 jaar .Ze heeft 3 keer in Utrecht gestaan voor koliek (1 keer geopereerd,2 keer verstopping).Ik wil haar dit jaar graag laten dekken.Zou ze meer kans hebben op koliek?Ik ben bang dat de koliek uiteindelijk haar dood wordt en wil dan verder met een kind van haar,vandaar deze dekking.Ze heeft op haar 7de al een veulen gehad (helaas verkocht),het is dus niet haar eerste.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 00:12

Je zou je merrie gewoon kunnen laten dekken. Voor die tijd kun je nog even overleggen met de DA wat de eventuele gevolgen kunnen zijn. Door de operatie heeft je merrie natuurlijk wel het nodige littekenweefsel aangemaakt. Door de dracht en aansluitende geboorte kan het zijn dat de darmen te weinig plaats hebben en het littekenweefsel gaat opspelen. Helemaal vlak na de geboorte van het veulen is de kans groot op koliek, doordat de darmen ineens weer meer plek krijgen...

Ik zou gedurende de dracht voor voldoende ruwstoffen zorgen, en dagelijks zelfgekookte lijnzaad met zemelen geven...en er rekening mee houden dat je misschien met een flesseveulen komt te zitten als de moeder wel mocht koment te overlijden na de geboorte. De kans is ook aanwezig dat het veulen niet eens geboren wordt...nou ja, ik wil er verder niet over uitwijden.

Je moet jezelf wel afvragen of het naast de emotionele waarde van het veulen uit je eigen merrie wel zo verstandig is om een veulen te fokken. Ik zou persoonlijk niet nog drie jaar willen wachten voordat ik met het veulen verder zou kunnen. Voor hetzelfde geld wordt je merrie 31 jaar, en dan zit je met twee paarden. Kun je dat financieel aan? Bovendien moet je er altijd rekening mee houden dat er wat met het veulen gebeurt en het nooit drie zal worden...

Ik persoonlijk zou niet dekken. En t.z.t een driejarige of ouder kopen waar je eventueel mee door kunt....

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 00:14

Eigenlijk denk ik dat je deze vraag beter aan je veearts kan stellen. Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat voor soort koliek ze heeft gehad en wat er gebeurd is tijdens die operatie.
Met deze informatie is het onmogelijk om te zeggen of dekken wel of niet verstandig is.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:28

Een paard wat zo gevoelig is voor koliek en luchtzuiger is heeft, lijkt mij, meer risico op complicatie bij een veulen dan een gezond paard. Vraag het na bij je dierenarts en vraag naar de resultaten van het luchtzuig onderzoek in Engeland (waarbij luchtzuigers aangetoont maagzuur problemen hebben).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:30

Eleonoor, hoe kom je nu bij luchtzuigen? Ken je het paard?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:37

Ook ik denk dat je deze vraag beter aan je dierenarts kunt voorleggen. Hij weet precies wat er met jouw paard gebeurd is en zal het risico waarschijnlijk beter kunnen inschatten.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 22:25

Cassidy schreef:

Je moet jezelf wel afvragen of het naast de emotionele waarde van het veulen uit je eigen merrie wel zo verstandig is om een veulen te fokken. Ik zou persoonlijk niet nog drie jaar willen wachten voordat ik met het veulen verder zou kunnen.


Ik heb mijn huidige paard ook als veulen gekocht en heb erg veel plezier beleefd aan de opfok/africhting/opvoeding.Mede daardoor wil ik opnieuw een veulen.
Verder hartelijk dank voor je uitvoerige reactie.Ik was al van plan naar Utrecht te bellen,maar wilde weten hoe een ander hier over denkt. Party!!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:36

Kimmes schreef:
Ik heb een paard van 13 jaar .Ze heeft 3 keer in Utrecht gestaan voor koliek (1 keer geopereerd,2 keer verstopping).Ik wil haar dit jaar graag laten dekken.Zou ze meer kans hebben op koliek?Ik ben bang dat de koliek uiteindelijk haar dood wordt en wil dan verder met een kind van haar,vandaar deze dekking.Ze heeft op haar 7de al een veulen gehad (helaas verkocht),het is dus niet haar eerste.


In welke mate is koliekaanleg erfelijk?!
Loop je niet een grote kans zometeen met een veulen te zitten waarvan je je ook afvraagd wanneer komt de volgende koliekaanval en tocht naar Utrecht?

Ik begrijp dat je je paardje (en de herinnering eraan) niet kwijt wilt, maar weeg de volgende dingen af:
1. het risico op koliek (en overlijden daardoor) tijdens en kort na de dracht
2. erfelijkheid van de koliekgevoeligheid
3. veulen is nooit een kopie van mama (Er zijn altijd dingen anders in karakter etc. en misschien wel juist trekjes waar jij niet mee kan opschieten).

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 21:37

Ik heb met Utrecht gebeld.Zij zagen in principe geen bezwaren.Wel adviseerden ze mij om een echo van haar buik te laten maken.Dit om te kijken of de darmen goed geheeld zijn en dan kon hij meteen de baarmoeder en eierstokken bekijken.
Ik ga dus eerst maar eens een afspraak hiervoor maken.Wie weet ziet hij meteen ook al een goed eitje en als alles dan goed is ,kan ze meteen naar de hengst (Manus)!

kimmie_tje

Berichten: 74
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:59

Heey Monique, Kimmie doet ut nu toch goed?? ik denk wel dat ze ut kan...
Ze heeft er nu nog geen last van gehad en ik denk nie echt dat het zo erfelijk is.. maar je gaat haar dekken om ook een andere reden he!! Als Kimmes er nie meer is heb je toch nog iets van der!
Als ze in utrecht zeggen dat er niets mis is en je der gewoon kan laten dekken moe je da gewoon doen.. Misschien heeel misschien kan ik de helft van het dekgeld meej betalen.. maar dat weet ik nog nie
Dan kan je wel heel veel gaan overwegen maar daar kom je ook nie zo ver meej.. natuurlijk
Nouw ik ga morgen lkkr rijden en der stal uitmesten
Je zult ut nie geloven maar ik heb nu al gek op der!! *LOL*
Kussies Mars..

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 00:36

Leuk berichtje,Mars Lachen.Morgen..euh (zie tijd) vandaag komt de veearts,om een echo te maken.Ik hoop op groen licht.Enne..samen dat veulentje lijkt me een goed plan .xxx Mo.

kimmie_tje

Berichten: 74
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:33

Heey mo, Ik weet nog nie of ut van me ouders mag, dus dan moet ik er een rustig avondje voor nemen en alle prijzen weten, dan weet ik hoe duur ut is enzo.. jah?? enne hoe is ut bij de dierenarts gegaan? sorry kon dinsdag nie komen! Verdrietig
Maar ik Ga Woensdag lkkr me haaar aan de longeerlijn lopen..
Vertel me wel ALLES he!!
Greetz Mars

kimmie_tje

Berichten: 74
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:37

k kom toch ff snel!