op de wei: geen krachtvoer meer ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

op de wei: geen krachtvoer meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 08:37

In de winter staan mijn paarden overdag op de paddock en 's nachts op stal en krijgen ze hooi te eten en 's avonds en 's ochtends brokjes en musli (de shet van 11 maanden veulenbrok) Ze krijgen al nooit echt veel krachtvoer, tenslotte hoeven ze nauwelijks te werken (ik rijd Guinness 1-2 x per week recreatief).
Nu staan ze weer lekker op de wei, zo'n uurtje of 10 per dag (staat veel gras), 's nachts heb ik ze nog wel op stal, maar misschien laat ik ze in de zomer wel gewoon in de paddock.
Nu vraag ik mij af of ik het krachtvoer niet beter wat terug kan brengen in de zomer, ik denk er bijv. aan om alleen nog 's avonds brokjes te geven.
Hoe denken jullie daar over ??

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:48

Wanneer er voldoende gras op de wei staat, dan kun je dat wel doen. Hou het wel in de gaten. Zodra je merkt dat je paarden er niet genoeg aan hebben, kun je de voergift weer wat aanpassen.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:39

Ik geef aan het begin van het seizoen, nu dus, helemaal geen brok meer er bij. Pas in juli gaat het gras weer minder voedingswaarde krijgen, en ga ik incidenteel weer eens wat bijvoeren. Maar dan vaak alleen na het rijden en niet elke dag. Gras is heel gezond voor een paard en als je maar 2x per week rijdt heeft het echt meer dan voldoende voedingswaarde.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:21

Als ze van de zomer hele dagen op de wei staan voer ik mijn paard meestal niet meer bij. Dit hangt natuurlijk wel af van de hoeveelheid gras die ze tot haar beschikking heeft. Zoals ik het bij jou hoor hoef je volgens mij niet meer bij te voeren, of in ieder geval niet veel. Je kunt natuurlijk ook altijd aan je paard merken of hij genoeg krijgt, bv als hij dunner wordt of minder actief kan je hem beter nog wat bijvoeren