Hoe een luchtzuiger wat dikker krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Hoe een luchtzuiger wat dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 13:57

Hoe kan je een paard wat door het luchtzuigen mager is geworden weer wat dikker krijgen?
Ik denk niet te veel voer geven, omdat het risico op koliek al groter is?

Hij staat nu op 1 kg basisbrok en 1 kg sportmueslie allebei van havens en de hele dag buiten met (nu nog) 2 uur weidegang. En verder veel hooi.

Hij wordt dagelijks recreatief gereden (uurtje).


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:00

Ik zou 'm zoveel mogelijk buiten proberen te houden zodat de kans tot zuigen verminderd. Verder veel ruwvoer aanbieden, kuil vult meer op dan hooi (wel beperkt aanbieden in het begin vanwege het groter eiwitgehalte), verder kan je hem/haar geweekte bietenpulp geven en gevlokte gerst en/of maïs is ook bekend voor dikmakers ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:15

Een luchtzuiger kan haast niet dikker worden, hij zit immers vol met lucht. Een band is dan de oplossing, of hem zo veel mogelijk buiten zetten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:34

Luchtzuigers "eten" die lucht niet op hoor. Ze slikken het zelfs niet eens in. Het mager worden is meer doordat ze hun tijd "high" besteden van het zuigen en dus niet eten dat ze zo slank worden.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:35

Een luchtzuiger moet/mag je zoveel ruwvoer geven als hij opkan. Dat heeft twee goede redenen...zoveel mogelijk het voedselpatroon uit de vrije natuur nabootsen....en omdat er steeds voer in de maag komt, is de maag minder zuur, waardoor het luchtzuigen zelf afneemt. Een luchtzuiger zet je bij voorkeur de hele dag op de wei, maar als dan niet kan, geef hem dan maar zoveel hooi als hij wil...En de kans op koliek door luchtzuigen: daarover zijn de gebruikers hier op bokt het niet eens. In de wetenschappelijke pers wordt in ieder geval steeds meer bericht dat er geen verband is tussen luchtzuigen en koliek.

Mijn paard is in ieder geval gezond dik, heeft nooit koliek gehad (behalve dan een valse koliek omdat ze drachtig is) en zuigt al jaren happy lucht. Zo ken ik er nog veel meer op bokt. Kortom: misschien krijgen ze koliek, maar het hoeft absoluut niet!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:10

zoek een hobbie Haha! Haha! Tenminste je paard, door veel hooi en een jolly ball. En verder sonja, ze krijgen vaak een hoop lucht binnen. En het werkt het zelfde als een glas in een bak water, waar lucht zit kan geen water komen. Dus waar lucht zit kan geen voer bij. Van lucht krijgen ze dus ook een vol gevoel.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:16

De lucht gaat wel degelijk de maag in, als jij lucht opzuigt gaat het ook naar je maag (voor een boer Haha! ).

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

serenta

Berichten: 2271
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:27

Ik zou hem er mais bij geven, als je maispoeder doet niet vergeten nat te maken en niet te grote hoeveel heden tegelijk.
En het werkt goed.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:50

unity,
ik begin de discussie lucht in de maag niet helemaal opnieuw. Ik laat het in dit topic bij: onderzoek heeft aangetoond dat de lucht niet ingeslikt wordt. De lucht dus niet in de maag komt, maar een bolletje vormt in de slokdarm en dan weer naar buiten stroomt. Als jij het beter meent te weten dan de medische faculteit van een aantal gerenommeerde universiteiten dan stel ik voor dat je je eigen onderzoek opstelt, maar dan graag wetenschappelijk verantwoord en niet gebaseerd op "ik heb gehoord dat...en dus is het zo". In ieder geval stel ik voor dat je mensen met een luchtzuiger niet de stuipen om het lijf jaagt met inmiddels behoorlijk achterhaalde onzin!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:39

Tja, Anya, de "mythe" zit er zo verschrikkelijk diep in en zo weinig mensen nemen de tijd deftig research te doen over de materie. Ik heb zelf een luchtzuigertje verkocht en juist daarom heb ik alles uitgevist wat er te vinden was ... en juist door m'n zoektocht ben ik veel te weten gekomen. Het feit is, lucht "eten" ze niet op, en komt dus zeker niet in de maag!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:05

ik ben het deels met Anya eens, maar ik heb dus ook een luchtzuiger, die is uit frustratie&pijn(zichzelf kreupel geschopt en toen 2 weken boxrust) gaan kribbebijten, dat ging vanzelf over in luchtzuigen, deed het alleen op zn voerbak

hij had heel de dag hooi en afgewisseld met kuil, en verder kreeg ie 5x per dag wat voer, pulp, muesli, brok

hij had dus niet last van zuur in zn maag, dus dat was niet de reden van het luchtzuigen

maar inmiddels hebben we een nieuwe stal huis en staat hij weer aan huis(toen stond hij op een pensionstal) en staat hij van 10-6 in de wei met nog 2 paarden, er staat weing gras en t paard van mn moeder ging aan t hek staan bijten, die van mij ging meedoen en dat ging weer over in luchtzuigen

hij heeft soms een band om, dan doet hij het niet, maar ja vind zo'n band niet echt ideaal eigenlijk

zn voerbak heb ik ingesmeerd met cribbox en daardoor staat ie op stal niet meer te zuigen, alleen op de wei aan het hek, dus ik gooi heel veel hooi in de wei, dan gaat ie hooi staan eten, maar soms laat ie het hooi liggen en gaat ie ff staan luchtzuigen.

soms doe ik zn band wel om, maar als mn moeder ze buitenzet dan heeft ie zn band niet om.

hij is heel gevoelig voor koliek en hij heeft regelmatig koliek gehad, en sinds hij toen die and om kreeg heeft hij geen koliek meer gehad....kan toeval zijn maar ik weet dus niet wat ik er van moet denken!

nu ie zn band niet vaak meer omheeft, heeft hij 1x heel lichte krampkoliek gehad, dat met wat stappen zo weer over was

verder is die van mij absoluut niet mager, maar hij krijgt dan ook 3 kg sportbrok en 3 scheppen muesli per dag, en 3x per week heb ik een uur intensief les, de andere dage wordt hij flink gelongeerd, of rij ik hem lekker een halfuurtje vwnw of gaat ie mee de bossen in

ik vind eigenlijk 1 kg muesli en 1 kg brok wel weing voor jouw paard!dat kreeg mn recreatief bereden pony ook! en die was toen absoluut niet dik, dus ik denk dat jouw paard gerust wat meer brok mag hebben hoor!

en onbeperkt hooi, verder regelmatig ontwormen en dan zal je paard(ondaks dat het een luchtzuiger is) ook echt wel dikker worden, want ik geloof niet dat luchtzuigers dun worden omdat ze luchtzuigen, ze moeten alleen de kans hebben om ipv lucht te zuigen, te kunnen eten!

als hij bv de halve dag staat te zuigen zal ie niet zo'n honger hebben of zn eten minder goed verteren, want ze kunnen lucht wel degelijk in hun maag krijgen, dat kan een mens ook, als je bv een boer laat!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:17

Dat met die boer laten, dat is weer een geheel nieuwe vergelijking. Interessant. Je moet je dan eerst afvragen wat een boer laten precies is, en dan een vergelijking maken tussen de anatomie van een paard en een mens...En dan vallen je een paar verschilletjes op...Zoals dat een paard niet kan overgeven bijvoorbeeld en een mens wel...Daar is een anatomische reden voor....De vergelijking boer laten bij een mens en al dan niet lucht in de maag van luchtzuigen is dus een niet relevante vergelijking.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:52

Anya schreef:
unity,
ik begin de discussie lucht in de maag niet helemaal opnieuw. Ik laat het in dit topic bij: onderzoek heeft aangetoond dat de lucht niet ingeslikt wordt. De lucht dus niet in de maag komt, maar een bolletje vormt in de slokdarm en dan weer naar buiten stroomt. Als jij het beter meent te weten dan de medische faculteit van een aantal gerenommeerde universiteiten dan stel ik voor dat je je eigen onderzoek opstelt, maar dan graag wetenschappelijk verantwoord en niet gebaseerd op "ik heb gehoord dat...en dus is het zo". In ieder geval stel ik voor dat je mensen met een luchtzuiger niet de stuipen om het lijf jaagt met inmiddels behoorlijk achterhaalde onzin!

Hoho, het is niet mijn bedoeling om iemand de stuipen op het lijf te jagen..... En het is ook niet dat ik het heb van ergens horen zeggen. Het staat in enkele schoolboeken(oa voeding)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:59

Anya schreef:
Dat met die boer laten, dat is weer een geheel nieuwe vergelijking. Interessant. Je moet je dan eerst afvragen wat een boer laten precies is, en dan een vergelijking maken tussen de anatomie van een paard en een mens...En dan vallen je een paar verschilletjes op...Zoals dat een paard niet kan overgeven bijvoorbeeld en een mens wel...Daar is een anatomische reden voor....De vergelijking boer laten bij een mens en al dan niet lucht in de maag van luchtzuigen is dus een niet relevante vergelijking.


klopt, dat ze niet over kunnen geven heeft te maken met de peristaltische bewgingen van de slokdarm, bij mensen kan er iets terug naar boven bij een paard niet

maar of er lucht en/of gassen terug naar boven kan dat heeft niets met de bewegingen van die slokdarm te maken

maar ik ben dus niet een gelovige van een lchtzuiger heeft zn maag vol met luht en eet niet en krijg koliek, zo erg geloof ik dat ook weer niet

maar wat ik hier zie is als mn paard echt heel de dag staat te zuigen hij heeel lang over zn eten doet als ie weer op stal staat, en ook zn hooi niet opeet(zal ie dan toch vol zitten ivm de lucht?)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:17

weet je ik begin deze discussie niet opnieuw. Zoek op de term windsucking air e.d. en je vindt de onderzoeken. Ik heb ze ook hier op bokt ergens gepubliceerd, in het engels weliswaar...

En er zijn inderdaad nog veel boeken die de oude kennis m.b.t. luchtzuigen verhalen. Die boeken moeten nodig geupdate...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:24

ik begin toch helemaal geen discussie?er zijn 10000 mengingen over luchtzuigen, ik zie dat mijn paard, ook al is t een luchtzuiger, zowel met als zonder band weleens koliek heeft en als ie heeft staan zuigen eet ie minder snel zn ete als wanneer ie overdag niet heeft staan zuigen, maar ik ken meerdere luchtzuigers, 1tje heeft nog nooit een band omgehad en ook nooit koliek gehad, een anderehad altijd een band om, toen zn band kapot was is ie dezelfde week nog overleden aan koliek, of het toeval is of niet weet ik niet!het verschilt ook nog eens per paard.

maar om even on-topic te blijven, ik denk dat Shaienne haar paard meer brok moet geven en onbeperkt hooi, dan wordt hij vanzelf wel dikker, want hij krijgt imo wat weing voer voor een paard dat dagelijks een uur wordt bereden.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:36

Er zijn altijd mensen die geloven dat de lucht in de maag komt...die discussie bedoel ik. En dat luchtzuigers daardoor koliek krijgen...die discussie bedoel ik ook. Koliek heeft eveneens 1000 en 1 oorzaken, dus is het niet meer dan logisch dat sommige paarden (luchtzuiger of niet) koliek krijgen en sommige niet...

Het topic gaat over een luchtzuiger die al dan niet mager zou zijn door luchtzuigen. Waar ik bang voor ben is als mensen mager worden te makkelijk gaan toeschrijven aan luchtzuigen dat er dan niet naar een andere misschien veel logischer oorzaak gezocht wordt. Misschien heeft het paard wormen, of is er iets anders aan de hand. Of misschien krijgt het paard wel weinig voer...Dat lijkt me inderdaad een zinvoller discussie.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:02

dat is toch wat ik ook zeg? in m 1e bericht zei ik al dat hij wel wat meer voer mag hebben, en dat ze hem regelmatig moet ontwormen.

want of de lucht nu wel/niet in de maag komt(daar zullen de meningen wel altijd over verdeeld blijvem, ik weet niet wat ik er van denk mn paarden zien er goed uit dus of die ene die luchtzugt de lucht nu wel/niet in zn maag heeft zitten maakt me vrij wenig uit, zolang ie er maar goed uitziet&goed loopt)

ik vind nogsteeds dat dit paard vrij wenig brok krijgt voor wat hij moet doen, mijn pony kreeg dit toen ze recreatief werd gereden en die werd er niet dik van, dus kan me voorstellen dat een paard er dan wel wat mager door wordt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:42

Ik ken mensen die hun paard van het luchtzuigen af hebben gekregen. Dit door ze 2x per dag een schepje rozenbottels te geven. Wil je hier meer over weten p.b. dan even.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:35

Shaienne schreef:
Hij staat nu op 1 kg basisbrok en 1 kg sportmueslie allebei van havens en de hele dag buiten met (nu nog) 2 uur weidegang. En verder veel hooi.

Hij wordt dagelijks recreatief gereden (uurtje).


Ik zou als ik jou was geen sportmuesli meer geven maar rijkere meusli of de meusli vervangen voor brok. In de eerste variant zit namelijk veel meer energie en minder eiwitten en zetmelen, dus kan hij daar dus wel zijn energie mee aanvullen maar niet voller van worden. Verder vraag ik me af wat jij veel hooi vind. Mijn luchtzuiger krijgt 4 x per dag kuil en daarnaast nog minimaal 2 plakken hooi voor de nacht, die staat dus de hele dag te kauwen. Verder krijgt hij s'ochtends 1 schep muesli, in de middag een 1/2 schepje brok en s'avonds weer 1 schep muesli ( we hebben het dan over een grote E-pony)

Verder wil ik me niet in mengen in de discussie over het luchtzuigen, mensen met vragen kunnen me altijd pb-en maar ik heb inmiddels in dit topic weer hele domme dingen gelezen......................

Het ergste van een luchtzuiger zit hem niet in het luchtzuigen maar in de onwetendheid waarom een paard luchtzuigd.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:09

Mijn paard zuigt ook al 10 jaar lucht.Van een band kreeg ze keelontsteking, dus die heeft ze niet meer om.Ze heeft 3 keer koliek gehad (1 keer geopereerd,2 keer verstopping),maar volgens de artsen,in Utrecht,had dit niets met het zuigen te maken.Toen de tandarts er voor haar was,zei hij dat het beginnen met zuigen, wellicht iets met wisselen van de melktanden te maken had en dus geen verveling,zoals meestal word gezegd.Mijn paard heeft absoluut geen nadelige gevolgen van het zuigen (behalve erg veel windjes ) en zuigt juist tijdens het eten, hapje/zuigje/hapje/zuigje, zowel met haar biks als met haar hooi,ook na een snoepje ofzo.De rest van de dag niet.Haar buurvrouw andersom;zuigt de hele dag,behalve tijdens het eten.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 09:30

Bedankt voor de anwtoorden!
Ik weet niet precies hoeveel hooi hij krijgt, maar zoveel dat hij het niet allemaal opeet. 's ochtends ligt er altijd nog hooi over in de stal.

De weidegang wordt nu langzaam opgebouwd, want het gras is nog niet zo heel erg hoog en ze moeten er ook langzaam aan wennen.
Volgens mij staan ze er nu 2, 5 uur per dag op en straks staan ze de hele dag op gras en met mooi weer ook snachts.

Hij krijgt nu nog niet zoveel voer, omdat hij eerst bij de vorige eigenaren maar een halve kilo onderhoudsbrok kreeg, maar wel onbeperkt kuilvoer. Dus dat krachtvoer moeten we ook langzaam opbouwen.
Dus hij kan makkelijk 3-4 kg op een dag hebben?
De sportmueslie krijgt hij op advies van de fouragehandel, omdat ie een beetje sloompjes was.
Maar dan zou ik dus wel overleggen dat ie het beste het meerdendeel onderhoudsbrok kan krijgen en een beetje sportmueslie.

Ik vroeg het me dit af, omdat ik nog een luchtzuiger ken en die is ook heel erg mager, dus ik dacht: het hoort erbij ofzo. Maar dit schijnt dus niet te zijn.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:47

Het is idd niet zo dat alle luchtzuigers mager zijn. Net als bij mensen heb je verschillende types. Je hebt dikke mensen die heel nerveus (de binnenvetters ) zijn en dunne mensen (heel snelle verbranding door de stress).
Mijn paard is ook een luchtzuiger en als die niet getraind wordt is hij binnen no time zo rond als een fjordje.
Hij krijgt momenteel 3 kilo sportbrok en een kilo muesli, veel stro en 7 uur weidegang per dag. We trainen western en lange afstanden op hoog tempo. Meneer is niet mager en zeker niet sloom. Dus niet alle luchtzuigers over 1 kam scheren Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:59

een bandje omdoen werkte bij exel, maar zorg dan voor een zonder verdikken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:51

Anya schreef:
Dat met die boer laten, dat is weer een geheel nieuwe vergelijking. Interessant. Je moet je dan eerst afvragen wat een boer laten precies is, en dan een vergelijking maken tussen de anatomie van een paard en een mens...En dan vallen je een paar verschilletjes op...Zoals dat een paard niet kan overgeven bijvoorbeeld en een mens wel...Daar is een anatomische reden voor....De vergelijking boer laten bij een mens en al dan niet lucht in de maag van luchtzuigen is dus een niet relevante vergelijking.


Ik lees dit topic toevallig omdat ik ook een luchtzuiger ken, maar wil me er verder echt niet in mengen!
Ik wil alleen even vertellen dat ik een aantal paarden ken bij ons op stal die na teveel gras gegeten te hebben echt wel een boer kunnen laten! Dat heeft niks te maken met dat paarden niet kunnen overgeven, ze borrelen gewoon lucht op en het klinkt nog bijna hetzelfde als een 'mensenboer' ook!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Googlebot, kimwilliam, Lui_ en 39 bezoekers