wat vinden jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel vinden jullie dt je moet verdienen om een pony te hebben?

150
2 (3%)
200
7 (12%)
250
11 (18%)
300
38 (65%)

Totaal aantal stemmen: 58


SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 17:06

Hoeveel vinden jullie dat j aan inkomsten moet hebben als je een pony hebt?

Of hoeveel hebben, jongeren die nog op school zitten en hel allemaa zelf moeten betalen, soms eens dat je ouders je iets bijdragen, maar dat er buiten gelaten.

En welk baantje eist niet heel veel tijd, en verdient toch vrij goed?
Is de ochtendkrant (ben even de naam kwijt) goed verdienend?
= dan 6 dagen per week 's ochtends vroeg je nest uit Haha!

De poll is dus voor een stal die een lage prijs heeft.
En dan zijn de antwoorden met opzijleggen vab geld voor de DA, opsparen dus.
Hoeveel vinden jullie dat er minimaal voor de DA opzijgelegd moet worden?

Sanne
Laatst bijgewerkt door SanneVD op 26-04-03 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:20

Ik denk dat je voor een goedkope stal op ongeveer €100.- tot €150.- zit. Zeker in het begin moet je een voorschotje hebben voor eventuele DA-kosten. Daarna komt de smid er nog bij (alleen beslaan +- €35.- eens in de 2 maanden), wormspuiten (€10.- eens in 2 maanden) en er moet altijd geld blijven voor de DA.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:21

Eh die optie staat er niet bij, de inkomsten die in de poll staan zijn imo nog steeds te weinig om een pony/paard te kunnen houden.

Van 300 euro kan je zeker weten de stalling inclusief voer enz krijgen. Misschien ook nog wel hoefsmidkosten en wormenspuiten. Maar als de pony ziek... dan is het geld op. En wil je de pony verzekeren? Dat kost ook geld.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:24

flair schreef:
Eh die optie staat er niet bij, de inkomsten die in de poll staan zijn imo nog steeds te weinig om een pony/paard te kunnen houden.

Van 300 euro kan je zeker weten de stalling inclusief voer enz krijgen. Misschien ook nog wel hoefsmidkosten en wormenspuiten. Maar als de pony ziek... dan is het geld op. En wil je de pony verzekeren? Dat kost ook geld.


Hier ben ik het helemaal mee eens, stel dat er eens wat gebeurd, je paard wordt ziek en hij moet voor langere tijd in behandeling bij een veearts (niet te hopen natuurlijk maar kan altijd) dan zit je en kan je je paard niet onderhouden. Het zou heel leuk voor je zijn maar denk ajb goed na waar je aan begint!!

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 17:30

hm raar ik had nog toegevoeg meer dan 300 (graag in topic melde hoeveel).

Staat er dus niet, weet niet of je de poll wel kan veranderen, anders hoort die optie er dus nog bij.

Ik weet dat je natuurlijk geld nodig hebt voor het begin.

Stalling ligt zo rond de 50-150 euro idd, met voer en stro zo ongeveer.
Daarbij komt idd wormenkuur en hoefsmid bij.
En spullen die kapot gaan na een tijd, maar dat is niet maandelijks, en dat is een onbepaalde tijd en keer, niet echt regelmatig dus.


Maar hoe doen andere jongeren dat dan die niet fulltime werken, zowat alles zelf moeten betalen.
Die toch een pony hebben.
En als er echt iets gebeurt hun ouders wel bijschieten natuurlijk.

En ja ik ga een verzekring nemen (tegen dood en dat soort dingen en een extra voor DA-kosten).

Sanne

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:59

Ik denk dat je dat niet zo kan zeggen. Dat hangt ook af van je stallingskosten, en hoeveel geld je apart hebt gezet voor onvoorziene zaken en of je ouders bij willen en kunnen springen als dat nodig is...

Je verdient te weinig als je naast je stalling en maandelijkse onderhoud van je paard niet kan sparen en geen geld hebt voor de aanschaf van je eigen kleren, en andere terugkerende kosten... Hoeveel je nodig hebt voor kleren verschilt ook per persoon. Evenals hoeveel je uitgeeft aan uitgaan, snoep, cadeautjes e.d.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:05

En vergeet vooral niet dat je ook ooit het huis nog uit wilt/moet. Dan heb je ook huur, gas/water/licht, boodschappen, en alles wat daarbij komt te betalen. Dan valt het vies tegen wat je overhoud met een gemiddeld salaris aan het eind van de maand als je een paard hebt!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:44

Ik werkte vroeger voor mijn paard op de markt.
Daar heb ik vanaf mijn 11de gestaan en verdiende daar genoeg voor de stalling mee.
Verder pastte ik op kids in de buurt en van familie.
En natuurlijk al mijn zakgeld enzovoort opsparen en mijn kleedgeld ging er aan op *nieuwe spullen, entingen enz.*

Ef snel uitgerekent en in guldens was dat dus 160 gulden voor de markt.
Iets van 40 gulden voor het oppassen.
En dan nog mijn zakgeld, dat was helaas maar 5 gulden per week dus ehmsz.... 20 gulden erbij.
300 gulden kleedgeld in de drie maanden dus 100 gulden per maand.

Dus in totaal had ik 320 gulden en dan had ik het geluk dat mijn ouders wel bijsprongen als er eens iets tussen kwam wat meer kostte dan ik had.

En dan nog het geld voor Kerst en mijn verjaardag nog...dat ging ook allemaal op aan mijn paard.

En toch vondt ik eht fantastisch!!! Haha!

was ook supertrots toen ik van mijn kerstgeld nieuwe transportbeschermes gekocht had, stonden zo mooi.

Mijn ouders betaalde wel mijn wedstrijdgeld enzo, dat was dan een cadeau van hun zo eens in de 2 maanden.
En dan had ik idd nog een verzekering en 1 a 2 keer in de week les, 1 keer op een manege en 1 keer prive bij ons op stal.

Daarbij gerekent dat het tegenwoordig allemaal duurder is geworden heb je denk zeker wel die 300 euro nodig per maand.
En dan niet meer stappen, shoppen en leuke dingen doen tenzij iemand je meeneemt die betaalt Haha!

Dus het is wel zeker de moeite waard, heb er nooit spijt van gehad...maar sjips, denk goed waar je aan begint

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 19:36

flair"]
En vergeet vooral niet dat je ook ooit het huis nog uit wilt/moet. Dan heb je ook huur, gas/water/licht, boodschappen, en alles wat daarbij komt te betalen. Dan valt het vies tegen wat je overhoud met een gemiddeld salaris aan het eind van de maand als je een paard hebt!
[/quote]

Tja maar zo kan je alles op gaan noemen.

Maar ik ben nog lang niet uit huis.
Het gaat ook over een bijbaantje, over en jaartje of 2 als ik met school klaar ben, dan kan ik meer gaan werken natuurlijk.

Maar er zijn toch ook mnensen (jongeren) die het zelf betalen.. zonder echt meebetaling van oudts, mits er iets ergers aan de hand is natuurlijk, naja natuurlijk, als zo een afspraak is gemaakt.

Maarja ik hoef geen stal met binnenbak, geen luxe, dan heb je toch geen stal van 300euro per maand die betaald meot worden (inc. voer en stro etc)

[quote="joyce B schreef:
Je verdient te weinig als je naast je stalling en maandelijkse onderhoud van je paard niet kan sparen en geen geld hebt voor de aanschaf van je eigen kleren, en andere terugkerende kosten... Hoeveel je nodig hebt voor kleren verschilt ook per persoon. Evenals hoeveel je uitgeeft aan uitgaan, snoep, cadeautjes e.d.


Ik ben niet iemand die uitgaat, en als ik dat zelfs ooit zal doen dan komt de pony op de eerste plaats (maar uitgaan zit er bij mij echt niet in)
Kleding koop ik ook alleen als ik het nodig heb, niet omdat ik iet zo leuk vind, kan voorkomen maar is eigenlijk ook nooit zo geweest Haha!.


Maar zijn er dan geen jongeren van 14-18 die het zelf betalen?
Die nog op school zitten etc?

Sanne

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:34

ik studeer, ben 1ejaars.
ik heb een baantje, daarmee verdien ik +-75 euro per maand
krijg studiefinanciering, 70 euro
m'n 'ouderbijdrage' is 175 euro
van dat geld moet ik mn kleren enzo betalen, dictaten voor school (eens in de 2 maand +-25 euro)
er komt bij mij dus per maand 325 euro in...
daar gaat af:
30 euro aan niet paardendingen
dan heb ik voor mn knollie nog zo'n 290 euro.
* 150 euro stalgeld
hou ik 140 euro over... maar daar gaat de smid, wormenkuur, enting, chippen, knoflookpoeder, verzorgspul, nieuw dekentje, noem maar op nog vanaf.
aan t eind van de maand heb ik meestal nog iets van 30 euro over...
ik heb op t moment geen (betaalde) les.
ik heb genoeg spaargeld om een da te kunnen betalen als dat nodig is, kan gewoon bellen als ik t niet vertrouw en hoef me niet druk te maken over de rekening. door elke maand wat te sparen blijft dat spaargeld ook nog een beetje op peil. *LOL* mocht ik echt in de probs komen dan springt mn pa wel bij, maar in principe kan ik het zelf af.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:15

Toch wel meer dan 300 euro hoor....

Ik betaal 150 euro aan stalling (incl, stro, kuilgras en bix)
1x per 2/3 maanden de smid (enkelt bekappen) 25 euro
Verzekering ongeveer 30 euro per maand
Geld opzij leggen voorals er iets kapot gaat 50 euro per maand
En dan nog de DA ontworming, tandarts e.d.
Ook koop je wel eens iets nieuws...

Denk er dus goed over na

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:32

Ik denk dat het onmogelijk is om hier zo een bedrag op te dreunen. Het ligt er namelijk helemaal aan wat jouw stalling je gaat kosten, wat je verder nog aan niet paardgerelateerde kosten hebt en wat/of je ouders kunnen bijspringen.
Je moet iig voldoende geld verdienen om het volledige onderhoud te kunnen betalen en wat te kunnen sparen. Verder neem ik aan dat je ook nog weleens iets voor jezelf wilt doen: winkelen, bioscoopje, zwemmen, of zoiets. Daar zul je ook wat geld voor moeten over houden.
Ik denk dat de lol er gauw af is wanneer iedere cent die je verdient meteen naar je paard gaat... Maar dat is voor iedereen anders.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:34

ik heb 200 gekozen. dat verdien ik denk ik gemiddeld in de maand en ik kan er een pony van onderhouden.
MAAR, ik heb gratis stalling. als jij een stalling van 175 in de maand hebt kun je van mijn salaris echt geen pony onderhouden.
het ligt er dus aan waar jij je paard gaat stallen. en misschien betalen je ouders wel bij?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:11

Ik heb 2 ponys, waarven ik 1 eigenlijk zelf moet betalen.
Ik betaal voor stalgeld zon 75 euro per maand excl hooi en stro.
Ik zou niet weten hoeveel ik uitkom voor hooi en stro in de maand, maar ik verdien zon 170euro (ochtendkrant Haha! ) in de 4 weken en ik haal het ruim. Maar mijn ouders zijn ook wel zo makkelijk dat als ik niet uit zal komen dat zij bijschieten. En ze staan zomers dag en nacht buiten en dan betaal ik alleen 75 euro en dus geen hooi en stro en dan spaar ikd at geld op.

Het ligt denk heel erg aan hoeveel je kwijt bent aan stalgeld en de grote van je paard(dus de hoeveelheid eten), maar ik denk opzich dat je tog wel rrond moet komen van 200 euro. Maar dat is dan exclusief ernstige dierenartskosten.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:41

Uit jouw reacties op div. antwoorden/suggesties maak ik op dat jouw besluit al vaststaat...
(Maar dat je je ouders nog wilt/moet overtuigen?)
Toen ik 14 was wilde ik ook zo heeeeeeeeel graag een eigen paard/pony.
Mijn ouders bleven keihard NEE zeggen.
Ik haatte ze natuurlijk; maar wat ben ik ze er later dankbaar om geweest!
Met lang niet altijd zeker van werk/inkomsten zijn, neem je toch een giga verantwoording op je, met een pony die WEL zeker moet kunnen zijn van onderhoud...
Vind je het niet een idee om (tijdelijk) een lease-pony te proberen, zodat je ziet hoe het in de praktijk voor je uitpakt?
Of delen/bijrijden met iemand?
Een verzorgpony waar je ook op mag rijden is natuurlijk het ALLERvoordeligst.
Ik wens je wijsheid.

P.S. DROMEN Dromen kost NOP en dat kun je (zonder teleurstellende polls) zo veel en zo lang doen als je wilt!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:01

Ik heb 300 gedaan maar eigenlijk vind ik dat het meer dan 300 moet zijn... bij ons betaal je voor de stalling 375 euro per maand maar dan praat ik ook wel over een goede stalling..
Maar wat dacht je vanw at voor kosten er allemaal nog bijkomen..hoefsmid, veearts enz.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:28

mijn keuze staat er niet bij en die ligt VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL hoger dan 300..........................

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 13:39

Botervlieg schreef:
(Maar dat je je ouders nog wilt/moet overtuigen?)

Mijn ouders willen het wel, maar ze vinden dat ik alles zelf moet betalen.
Ze willen wel af en toe iets bijleggen, maar niet een groot bedrag voor iets leuks ofzo.

Citaat:
Vind je het niet een idee om (tijdelijk) een lease-pony te proberen, zodat je ziet hoe het in de praktijk voor je uitpakt?
Of delen/bijrijden met iemand?


Ik ga die pony ook eerst leasen, maar kan haar daarna overkopen, vandaar.
Wel een idee van een bijrijder (maarja je koopt een paard voor je zelf en niet meteen om voor de helft af te staan, vind ik)
Maar het kan wel, maar in mijn nabije omgeving weet ik niet zo iemand, en iemand die ik (nog) niet ken vind ik ook moeilijk, weet niet hoe die met paarden is, moet zelf nog een band opbouwen etc.
Maar het zou misschien wel kunnen ja.

Ik heb wel van een paar vrienden/kenissen die les willen hebben van me, maar we hadden nooit een pony of paard waarop dat kon, dus nu dan wel, en dan krijg ik daar een bedrag je voor, als extra's natuurlijk, daarp kan ik niet de pony onderhouden Haha!

Maar neem er dan dus een ochtenkrant bij.
Daarnaast pas ik ook nog wel eens op, maar dat is niet reggelmatig, dus van dat geld moet ik niet uitgaan, maar dan moet ik denken dat is wat extra's.


Als ik een stal van 120, met stro en hooi, zonder voer heb, dan om de 2-3 maanden wormenkuur en hoefsmid hebben (nog niet zeker over beslaan omdat dat amper bestraat is, en vlak bij het bos toch wel)

Zo even uitgerekend:
stal:
120 per maand
Hoefsmid:
25 per keer(per 2 of 3 maanden)
Wormekuur:
63,50 voor 5 spuiten
63,50 : 12 = 5,29 per maand
globaal genomen, want je moet ok weer van het gewicht hebben, dus nooit een spuit ineen keer Haha!


per maand:
120
8,33 of 12,50 (= 2 maanden of 3 maanden)
10,58 of 15,87 (= 2 maanden of 3 maanden)
_____________
138,91 of 148,37

Zak voer:
6,45 per 25 kilo
+/- 2 kilo per dag
6,45 : 25 = 0,26 per kilo
7(dag) x 2(kilo) x 4(week)= 7 x 0,52 x 4= 14,56 per maand

138,91 + 14,56 = 153,47
148,37 + 14,56 = 162,93

extra per maand erbij:
100/150 euro

klopt dit dan wel zo ongeveer?

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 13:41

nemo schreef:
Ik heb 300 gedaan maar eigenlijk vind ik dat het meer dan 300 moet zijn... bij ons betaal je voor de stalling 375 euro per maand maar dan praat ik ook wel over een goede stalling..
Maar wat dacht je vanw at voor kosten er allemaal nog bijkomen..hoefsmid, veearts enz.


Ik heb dan niet zo'n luxe stal.

Dat weet ik ook, vandaar ook mijn poll/vraag.

En voor de rest:
Ik had dus dat boven 300 erbijgemeld maar dat kwam er ineens maar nit te staan.
Later heb ik dat ook in het topic gemeld, vandaar...

Sanne

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:46

SanneVD"]
[quote="Botervlieg schreef:
(Maar dat je je ouders nog wilt/moet overtuigen?)

Mijn ouders willen het wel, maar ze vinden dat ik alles zelf moet betalen.
Ze willen wel af en toe iets bijleggen, maar niet een groot bedrag voor iets leuks ofzo.

Citaat:
Vind je het niet een idee om (tijdelijk) een lease-pony te proberen, zodat je ziet hoe het in de praktijk voor je uitpakt?
Of delen/bijrijden met iemand?


Ik ga die pony ook eerst leasen, maar kan haar daarna overkopen, vandaar.
Wel een idee van een bijrijder (maarja je koopt een paard voor je zelf en niet meteen om voor de helft af te staan, vind ik)
Maar het kan wel, maar in mijn nabije omgeving weet ik niet zo iemand, en iemand die ik (nog) niet ken vind ik ook moeilijk, weet niet hoe die met paarden is, moet zelf nog een band opbouwen etc.
Maar het zou misschien wel kunnen ja.

Ik heb wel van een paar vrienden/kenissen die les willen hebben van me, maar we hadden nooit een pony of paard waarop dat kon, dus nu dan wel, en dan krijg ik daar een bedrag je voor, als extra's natuurlijk, daarp kan ik niet de pony onderhouden Haha!

Maar neem er dan dus een ochtenkrant bij.
Daarnaast pas ik ook nog wel eens op, maar dat is niet reggelmatig, dus van dat geld moet ik niet uitgaan, maar dan moet ik denken dat is wat extra's.


Als ik een stal van 120, met stro en hooi, zonder voer heb, dan om de 2-3 maanden wormenkuur en hoefsmid hebben (nog niet zeker over beslaan omdat dat amper bestraat is, en vlak bij het bos toch wel)

Zo even uitgerekend:
stal:
120 per maand
Hoefsmid:
25 per keer(per 2 of 3 maanden)
Wormekuur:
63,50 voor 5 spuiten
63,50 : 12 = 5,29 per maand
globaal genomen, want je moet ok weer van het gewicht hebben, dus nooit een spuit ineen keer Haha!


per maand:
120
8,33 of 12,50 (= 2 maanden of 3 maanden)
10,58 of 15,87 (= 2 maanden of 3 maanden)
_____________
138,91 of 148,37

Zak voer:
6,45 per 25 kilo
+/- 2 kilo per dag
6,45 : 25 = 0,26 per kilo
7(dag) x 2(kilo) x 4(week)= 7 x 0,52 x 4= 14,56 per maand

138,91 + 14,56 = 153,47
148,37 + 14,56 = 162,93

extra per maand erbij:
100/150 euro

klopt dit dan wel zo ongeveer?
[/quote]

Tof Schijnheilig dat je je sommen zo goed gedaan hebt!
Ik ben daar niet zo'n crack in, maar ik neem aan dat je berekening wel klopt (en anders krijg je wel reacties van andere meedenkers )
Voor de hoefsmid zou ik trouwens 1x per 6 weken aanhouden. Kan het alleen maar meevallen, toch?
Wat ik nog mis is... Frusty yoh, yoh, de paardentandarts! Ben je misschien nog niet mee bekend, maar die is voor paarden net zo zinnig als voor mensen! Zoek maar info. op, of ga een keer naar een lezing (NVVR organiseert dit soort dingen wel).

Misschien wil 1 van je lesklanten wel bijrijden? Da's dan iemand die je kent! En je kunt ook bijrijders (op proef) zoeken, via Bokt bijv., of jullie eigen buurtsuup(s). Voor het bijrijden kun je een vergoeding vragen.

Zelf heb ik alleen ervaring met verzorgsters. Daar zaten erge missers tussen, maar ook superdesupermeiden, die ik 200% kon vertrouwen met m'n hartelapjes!
En als je paard de bijrijdster lief vindt, dan ben je toch alleen maar blij met een extra mensenvriendin voor hem (i.p.v. aan jezelf denken)?

Tenslotte: een lease-paard kun je soms ook met z'n 2-en doen (en daar gaat die opm. hierboven dan weer voor op).

Lastig, he? Maar van een goed doordachte beslissing krijg je niet zo gauw spijt als van 'hoppetee, gaan met die banaan, we zien wel waar het schip strandt' en dan na een poosje afscheid Verdrietig Huilen moeten nemen van je Number One!
Toch?
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 28-04-03 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:47

SanneVD"]
[quote="Botervlieg schreef:
(Maar dat je je ouders nog wilt/moet overtuigen?)

Mijn ouders willen het wel, maar ze vinden dat ik alles zelf moet betalen.
Ze willen wel af en toe iets bijleggen, maar niet een groot bedrag voor iets leuks ofzo.

Citaat:
Vind je het niet een idee om (tijdelijk) een lease-pony te proberen, zodat je ziet hoe het in de praktijk voor je uitpakt?
Of delen/bijrijden met iemand?


Ik ga die pony ook eerst leasen, maar kan haar daarna overkopen, vandaar.
Wel een idee van een bijrijder (maarja je koopt een paard voor je zelf en niet meteen om voor de helft af te staan, vind ik)
Maar het kan wel, maar in mijn nabije omgeving weet ik niet zo iemand, en iemand die ik (nog) niet ken vind ik ook moeilijk, weet niet hoe die met paarden is, moet zelf nog een band opbouwen etc.
Maar het zou misschien wel kunnen ja.

Ik heb wel van een paar vrienden/kenissen die les willen hebben van me, maar we hadden nooit een pony of paard waarop dat kon, dus nu dan wel, en dan krijg ik daar een bedrag je voor, als extra's natuurlijk, daarp kan ik niet de pony onderhouden Haha!

Maar neem er dan dus een ochtenkrant bij.
Daarnaast pas ik ook nog wel eens op, maar dat is niet reggelmatig, dus van dat geld moet ik niet uitgaan, maar dan moet ik denken dat is wat extra's.


Als ik een stal van 120, met stro en hooi, zonder voer heb, dan om de 2-3 maanden wormenkuur en hoefsmid hebben (nog niet zeker over beslaan omdat dat amper bestraat is, en vlak bij het bos toch wel)

Zo even uitgerekend:
stal:
120 per maand
Hoefsmid:
25 per keer(per 2 of 3 maanden)
Wormekuur:
63,50 voor 5 spuiten
63,50 : 12 = 5,29 per maand
globaal genomen, want je moet ok weer van het gewicht hebben, dus nooit een spuit ineen keer Haha!


per maand:
120
8,33 of 12,50 (= 2 maanden of 3 maanden)
10,58 of 15,87 (= 2 maanden of 3 maanden)
_____________
138,91 of 148,37

Zak voer:
6,45 per 25 kilo
+/- 2 kilo per dag
6,45 : 25 = 0,26 per kilo
7(dag) x 2(kilo) x 4(week)= 7 x 0,52 x 4= 14,56 per maand

138,91 + 14,56 = 153,47
148,37 + 14,56 = 162,93

extra per maand erbij:
100/150 euro

klopt dit dan wel zo ongeveer?
[/quote]

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:48

ik kan rondkomen met 150 euro per maand , maar dan staat m'n paardje wel gewoon thuis en betalen mijn ouders het stro etc.
Maar het tuig enzo koop ik wel zelf, ik heb van m'n zelfverdiende centjes met folders gooien een recreatiewagen, 2 zadels, leren laarzen, te veel borstels en nog meer zooi gekocht. En ik ben nog lang niet blut! Haha! maar dit zijn dan ook dingen die je niet elke week ofzo moet kopen, anders was ik nu allang blut geweest!
Maar ik snap best dat je voor stalling bij een manege/pensionstal veel meer geld kwijt bent.
Wat dat betreft heb ik best geluk daarmee Haha! anders had ik misschien niet eens een paardje gehad!

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 15:29

Botervlieg schreef:
Voor de hoefsmid zou ik trouwens 1x per 6 weken aanhouden. Kan het alleen maar meevallen, toch?

Idd, maar het is ook even afzien hoe de hoeven van de pony zijn, nog even navragen om de hoeveel tijd zij het doet.

Citaat:
Wat ik nog mis is... Frusty yoh, yoh, de paardentandarts! Ben je misschien nog niet mee bekend, maar die is voor paarden net zo zinnig als voor mensen! Zoek maar info. op, of ga een keer naar een lezing (NVVR organiseert dit soort dingen wel).


Idd daar had ik bijna niet aan gedacht Bloos
Maar hoeveel is dat ongeveer?
En heeft het een bepaalde tijd, dus zoals om de tijd naar de hoefsmid etc, of 1-2xper jaar?
Wat zijn de bedragen ongeveer voor noord-holland?
En de dierenartsen doen dat toch vaak ook al?

Citaat:
Misschien wil 1 van je lesklanten wel bijrijden? Da's dan iemand die je kent! En je kunt ook bijrijders (op proef) zoeken, via Bokt bijv., of jullie eigen buurtsuup(s). Voor het bijrijden kun je een vergoeding vragen.

Dat moet ik dan even vragen natuurlijk Haha!
Ook eenhandige tip natuurlijk.
Hoeveel vinden jullie een reeel bedracht, ligt het er ook aan wat ze er mee kunnen/mogen doen?
Het niveau van het paard etc?
Of bedenk je dat ter plekke, niet te letterlijk nemen Haha!

Citaat:
En als je paard de bijrijdster lief vindt, dan ben je toch alleen maar blij met een extra mensenvriendin voor hem (i.p.v. aan jezelf denken)?


Idd, dat moet iig, anders heb je eigenlijk niks aan de bijrijder, vind ik dan weer, ja je vangt het geld, maar toch je paard heeft er dan ook geen plezier in.

Sanne

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:32

Ik heb pas een eigen paard gekocht toen ik werkte. Er zijn nl. best wel aardig wat kosten verbonden aan een eigen paard. Ik sta dan op een manege met vol pension.
Per maand is dat ongeveer:
- Stalling 300,=
- Hoefsmid 25,=
- Ontwormen 5,=
- Verzekering 63,=
- Lessen 180,=
Komt dus op 573,= in een maand en dat is voor 1 paard. Hierbij komen dan nog de dingen als geld opzij leggen voor nieuwe spullen. Ander punt wat ik dan heb gedaan is een wat duurdere verzekering. Puur om de eventuele kosten van behandeling(en) door een DA te verkleinen. Die rekeningen zijn nl. niet leuk. Ook als je de lessen eraf zou halen zou je nog uitkomen op 393,=.

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 15:49

Arno:
Ik neem aan dat je het paard laat beslaan, omdat je denk om de 2-3 maanden de hoefsmid hebt, en niet per maand, dan zou het 25 voor bekappen zijn, toch?

En dan heb je nog een duurdere stal.

Hoeveel dagen per week krijg jij dan les? Priveles neem ik aan, en dan een hoger niveau?

Dan klopt mijn berekening aardig goed, omdat ik niet veel dure, maar wel goede, dingen heb.


Dan heb ik een vraag omdat jullie het nu nog over het kwijt zijn hebben... Hoeveel houden jullie apart/ernaast?

Sanne