Handel in je pensionstal? *advies gevraagd*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Handel in je pensionstal? *advies gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 20:00

Zoals de meeste wel weten openen wij per 1 mei onze pensionstal.
Het is heel privé, we verhuren er ook maar 5.
Het is allemaal heel luxe en ideaal voor 'sportlui'.

Nu heb ik een heel enthousiaste dame met 5 paarden en 4 voor in de opfok.
Ideaal voor ons, want dan hebben we dus maar met 1 persoon te maken.
Maar nu het volgende:
Ze handelt dus in sportpaarden, en ook niet de goedkoopste zeg maar. Ze traint ze zelf en brengt ze ook uit, en handelt erin. Ze heeft haar eigen handelsstal, maar meer via internet zeg maar. Ze heeft een eigen internetsite.

Nu is onze angst dan een beetje, krijg je dan niet een 'bedrijf in een bedrijf'??
Want het laatste wat wij willen is dat dus.
Het is ons bedrijf, en het moet niet zo wezen dat dat omgedraaid wordt.
Zijn we ook zelf bij natuurlijk.
Maar we hebben zoiets van, als je nou een heel duidelijk contract opstelt, en het perfect geregeld hebt?
Want wij zouden het veel prettiger vinden als er gewoon eén heel serieus persoon komt te staan met dus meerdere paarden. Ook maakt ze volop gebruik van onze opfok, wat ook ideaal is natuurlijk.

Wat vinden jullie?
Ik weet dat hier meerdere zijn die heel serieus de paardensport beoefenen (dressuur) en zelf ook in prijzige goede paarden handelen.
Is het normaal dat dit soort mensen in pensionstallen staan?
Of is dit vragen om moeilijkheden?
Of is het juist heel ideaal?

Wij zijn echt in dubio, want er zit een goede en slechte kant aan, en ik wil dolgraag wat meningen hierover horen.
Het is een heel fanatiek persoon die echt in prijzige dressuurpaarden handeld.

Ik hoop op goede reacties. Lachen

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:04

ik ga voor een ahndelaar rijden die ook in pension bij iemand staat en dat gaat perfect. gewoon goede afspraken op papier zetten. mocht het na een tijd niet gaan kan je altijd me die persoon gaan praten.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:15

Volgens mij kan het geen kwaad. Zet wel duidelijke regels op papier en anders een proefperiode afspreken om te zien hoe het gaat. Succes met het maken van een keuze

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:40

Ik zou hele goede afspraken maken dan kan het gewoon goed gaan .
Doe je dat niet ja dan kan ze zo in eens vertrekken en dan ben je 5 huurders inpresiepe in een klap kwijt. Dan kan je beter 5 verschillende hebben want dan is de klap ook niet zo groot. 1 stal heb je zo maar weer vol. Maar goede afspraken en 1 eigenaar is natuurlijk ideaal,

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:45

Misschien nog iets om over na te denken:
Hoe sta je tegenover evt. kopers van de paarden die in pension komen te staan ?
Je loopt de kans dat je stal overspoeld wordt door evt. kopers, lijkt me niet echt fijn, maar het kan natuurlijk ook meevallen.
Anyhow: denk er eens over na !

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:48

wij staan op een pensionstal en bij ons zijn er meerderen die in paarden handelen.een persoon heeft zelfs zijn eigen afdeling gehuurd(14 boxen)
alles gaat gewoon door.Als wij klanten hebben ,en die vinden een van onze paarden niet goed genoeg, of weet ik veel wat,dan sturen we elkaar door.dus het is niet zo dat de handel van de pensionhouder stil ligt.het werkt super zo.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 20:49

Nee er kunnen geen kopers bij staan, want we hebben maar 5 boxen die we verhuren, en die huurt zij dan.
Dit is trouwens haar website: www.kaandorp-stables.com

Wat is jullie indruk?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:50

In principe met goede afspraken is het goed te doen, maar wel met de afspraak dat ze continu die 5 stallen huurt en niet als ze er 2 heeft verkocht die stallen een maand of wat leeg staan tot er een nieuwe aanwinst komt. Dus goede afspraken maken dan moet het goed gaan.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:50

Ja dat heb je ook nog . Er komen kopers die waarschijnlijk ook in de buurt woonen die het paard dan kopen en moeten dan ook nog een plekje hebben Die willen dan misschien ook blijven staan. en dat kan dan niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:56

Anneke schreef:
Nee er kunnen geen kopers bij staan, want we hebben maar 5 boxen die we verhuren, en die huurt zij dan.


Sorry, waarschijnlijk ben ik een beetje onduidelijk geweest.
Ik bedoel: deze mevrouw zal haar paarden op een gegeven moment willen verkopen, wat vind je ervan als ze potentiele kopers meebrengt naar jou stal ?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 20:59

Ja idd, dat vermeldde ze meteen al. Dat het dan natuurlijk wel zo is dat er af en toe eens mensen komen om dat paard te bezichtigen.
Op zich niets mis mee, maar het moet geen af en aanloop van mensen worden elke dag. Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:07

Precies, dat is wat ik bedoel !
Dit lijkt me zo'n punt om goed vast te leggen als je met elkaar in zee gaat.
Niets is vervelender dan constant "pottekijkers" in je stal en het kan een groot punt van irritatie worden.
In elk geval goed dat er al over gesproken is !
De website ziet er wel oke uit.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:12

Ha ha, mevr D, ik ga niet zeggen neem haar niet op stal, want weet niet hoe ze daarmee is, maar zakendoen kan je niet met d`r....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 21:28

Wouter, vertel eens meer?
Ken je haar persoonlijk? Wat voor type is het?
Desnoods via pb.
We willen nl echt graag weten met wat voor type we event. in zee gaan.

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:30

Hoi, het lijkt me aan de ene kant wel handig om maar met 1 persoon te maken te hebben maar aan de andere kant ook weer niet. Het lijkt me ook wel leuk om eens een ander gezicht te zien en het lijkt me gezellig om meerdere klanten te hebben.

Wat betreft de handel denk ik dat het inderdaad uit maakt of er veel kopers over de vloer komen, kan me voorstellen dat je dat niet constant wilt i.v.m. privacy. Denk dat als je het doet je daar misschien vaste tijden voor kunt afspreken.

De naam kaandorp stables komt me bekend voor, ze adverteerd veel op marktplaats.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:34

veel geschreeuw, weinig wol, meer ga ik hier niet vertellen (ook niet over pb) is nergens voor nodig. Ze komt trouwens wel heel aardig en zakelijk over. Spreek altijd een proefperiode af...,

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:35

Maar van wie is het complex op de site dan? Daar adverteren ze ook voor pensionstalling?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:10

Ratjetoe schreef:
Maar van wie is het complex op de site dan? Daar adverteren ze ook voor pensionstalling?


Ja dat viel mij ook op. En er is nog een bezwaar. Als je het met haar niet kan vinden dan wordt je een vreemde op je eigen stal. Ik zou idd liever voor spreiding kiezen, nog afgezien van de wel mooie, maar wat dubieuze site.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:12

sarabande"]
[quote="Ratjetoe schreef:
Maar van wie is het complex op de site dan? Daar adverteren ze ook voor pensionstalling?


Ja dat viel mij ook op. En er is nog een bezwaar. Als je het met haar niet kan vinden dan wordt je een vreemde op je eigen stal. Ik zou idd liever voor spreiding kiezen, nog afgezien van de wel mooie, maar wat dubieuze site.
[/quote]

Het complex op de site is van de familie broersen.
Zij huurt, huurde daar 6 stallen voor vast.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:13

Het klinkt heel leuk,maar een klant op stal.Alleen als zij onverhoopt toch weer vertrekt heb je meteen geen klanten meer.Ik zou er goed over nadenken.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:25

Misschien ben ik wel wat negatief maar ik denk dat je op den duur de zeggenschap over je eigen stal gaat kwijtraken. Juist omdat ze dan al je boxen huurt kom jij in een enigszins afhankelijke postitie terecht. Als het een wat dominant type is (en dat moet haast wel als ze haar brood verdient in de handel met paarden) zal ze dat misscien gaan uitbuiten. Feit is dat ze nu stallen huurt en het op haar site laat voorkomen alsof het allemaal van haar is, dat zegt eigenlijk al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:26

Percy haalt wel wat heel sterke punten aan.
Verder moet je maar eens nagaan of je het wel een goed idee vind dat er bij nacht en ontij allerlei potentiele koper over het erf lopen met een dame die doet alsof dat alles van haar is. *LOL*

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:41

En nog iets om over na te denken: Hoe sta je tegenover een grote wisseling van paarden in je stal? Er zit altijd een risico in dat er eentje een ziekte bij zich heeft, ofzo...
Ik persoonlijk zou niet zo blij zijn met veel verloop. Ook zou ik het niet zo prettig vinden om voortdurend potentiële kopers op mijn erf te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:02

Mijn keuze zou het niet zijn. Heb het in het verleden vaker zien gebeuren, en op een gegeven moment denken ze allemaal (heb nog nite 1 uitzondering meegemaakt in 28 jaar) dat ze koning op jouw land zijn.
Bovendien krijg je waarschijnlijk aardig wat paardverschuivingen, hetgeen ziekterisico groter maakt en gezamenlijke weidegang zo goed als onmogelijk maakt zonder blessures en onrust.

Ik zou nog eens heel goed nadenken WAAROM je een pensionstal wilt. Als je 't echt puur voor het geld doet, is dit een optie (maar zorg voor een waterdicht contract zodat het risico op leegstaande boxen niet bij jou komt te liggen) maar als je het ook voor een deel gezelligheid doet voor jou en je eigen paarden (bv in de wei/paddock) denk er dan aub nog 100x over na voor je ja zegt want ik denk echt dat je spijt krijgt......

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:54

Van een kale kip kan je niet plukken, je loopt altijd het risico dat men de rekening niet meer kan (wil?) betalen en dan zit jij wel met kosten en geen opbrengsten. Dan kan je nog zo'n dik contract hebben, als ze niet willen betalen, is het lastig verhaal halen. Ook met hulp van de rechtbank nog...

In dat economische motief is het beter te doen aan risico-spreiding. Het is nooit gunstig als je zaken doet met slechts 1 grote klant zonder kleintjes erbij. Misschien dat jullie wel een potje kunnen breken, maar wordt nooit afhankelijk van 1 grote klant. De gulden regel: 60% kleintjes, 40% groot.

Daarnaast, ik zou me al heel gauw bont en blauw ergeren als iemand op mijn erf liep de grote juf uit te hangen tegen derden. Laten we de verhoudingen te allertijd duidelijk houden. Geen directrice op jou erf...

ik ken de mevrouw in kwestie niet. En vaak gaan deze dingen gewoon goed. Voorbeelden zat. En bezoekuren van paardenkopers kan je regelen vooraf middels vastgezette tijden.