[LO] Bijzetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

[LO] Bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 22:15

Ik neem aan dat jullie je paard met longeren ook niet meteen op t eerste rondje bijzetten, maar wanneer besluit je dat ie wel los genoeg is...?

T kan zijn dat ik het verkeerd zie en dat je m meteen al bij kunt zetten.

Ik begin helemaal los, ff stappen, beetje draven, wat overgangen stap-draf en halt- stap en halt- draf en andersom, en een galopje op beide richtingen.
Daarna ga ik m pas zachtjes aan bijzetten, waarbij ik mn touwtjes steeds iets korter maak.

Overdrijf ik?

Na t zien van een aantal longeerfoto's op ITP ging ik me ook afvragen hoe jullie allemaal denken over t bijzetten in t algemeen. Ik ben van mening dat een hulpteugel bij t longeren echt DWINGEN is, en dat vind ik maar nix.
Gebruik zelf altijd een gogue, maar die durf ik dus niet strax te zetten, Knilles houdt in draf altijd ruimte over, terwijl ik weet dat het bedoeld is voor constante aanleuning...


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:17

als hij klaar is met bokken en stoer doen. dus als hij redelijk ontspannen overkomt. ene keer is dat snel de andere keer niet.

ik vind 'dwingen' een erg groot woord hoor. als je je paard niets wilt dwingen, hou hem dan alleen op het land. je bent bezig met trainen, toch?

ik heb eerst ook veel met een gogue gelongeerd, steeds iets strakker. nu longeer ik met het touwtje. die vind ik prettiger omdat je 'm op verschillende manieren kan vastmaken en de hals zo zelf kan stellen.

Amor Vincit Omnia

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:35

Idd als Magic de meeste energie kwijt is. Als ze niet meer bokt springt enz. Al doet ze dat lang niet altijd aan de lijn.

Meestal laat ik haar eerst een aantal rondjes stappen/draven. Dan even een galopje. Meestal als ik dan weer terug ga naar draf begint ze lekker te ontspannen, halsje te strekken en met haar neusje bijna door het zand.

Als zo zo eventjes gelopen heeft is het voor mij een teken dat ze klaar is voor het 'echte' werk Knipoog


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:08

Het verschilt per paard. Als je een paard hebt die eerst even gaat springen en bokken enzo gaat het touwtje erom als ie daarmee klaar is, anders gaat ie vanaf het begin en stel ik m steeds iets strakker in. Dus ik begin met een losse -vwnw en dat gaat steeds iets strakker totdat ie op de hoogte loopt dat ik m wil hebben. Dat verschilt ook per paard. Als het paard hoger in de training staat en ik wil m dus ook dmv longeren trainen (en niet alleen soepel houden) zal ik m meer op laten richten dan een jong paard of een keertje longeren op ontspanning, waarbij het longeren meer op voorwaarts-neerwaarts gericht zal blijven.
Let wel ten alle tijden op dat je de achterhand erbij houdt!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:55

Ik laat hem altijd eerst een paar rondjes stappen en draven en dan doe ik de bijzet er losjes aan. Ik vind het belangrijker dat hij goed met de achterhand eronder loopt, de halshouding komt dan vanzelf wel.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 18:38

SuperPepeijn schreef:
ik vind 'dwingen' een erg groot woord hoor. als je je paard niets wilt dwingen, hou hem dan alleen op het land. je bent bezig met trainen, toch?



Dat bedoel ik niet Lachen
Ik bedoel dat als je zn hoofd 'vastzet', hij dus geen kant meer op kan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:06

met een hulpteugel kan hij echt wel een kant op hoor. dat is i.i.g. wel de bedoeling Lachen

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers