zagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

zagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 09:57

Ik zie soms dat mensen "zagen" om hun paard aan de teugel te krijgen.Ik zou niet weten hoe ik als paard zou reageren als iemand zo in m'n mond bezig is,maar aan de teugel lopen is toch wel het laatste dat ik zou doen.Bestaat er een uitleg over waarom ze dat wél doen?of is het gewoon een onverklaarbaar feit?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:03

Als je lang genoeg gaat zagen, gaan ze vanzelf naar benenden met hun koppie om het zagende gevoel te ontlopen. Maar het gewenste resultaat krijg je niet. Zulke mensen denken alleen maar aan het koppie naar beneden lopen, en niet dat een paardje ook goed loopt, en niet op zo'n knik letten. Gewoon kop naar beneden dwingen, en dat is het.

Wat ik wel heb geleerd dat ik heel kleine kneepjes moet geven met mijn buiten teugel en binnenbeen er bij moet houden. Dit werkte prima. Paardje ging ook meteen lekker ontspannen lopen, een ander resultaat dan als je ze met zagen naar beneden dwingt. Waarom ze het doen? Gewoon om ze het mooi vinden dat het paardje zijn kop naar beneden heeft. Ik ben er ook zo'n eentje geweest hoor. Er zijn genoeg mensen die het doen, en ik heb het ook zo geleerd op de manege. Een foute maier dus.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:10

Ik zie het ook heel veel gebeuren.
Vaak is het een kwestie van niet weten hoe ze een paard aan de teugel moeten krijgen. In de les wordt dan zoiets gezegd van: speel met de teugels. Wanneer hun paard dan nog niet aan de teugel loopt gaan ze "harder" werken, met die teugels. Resultaat: zagen.
In dit geval zie je dus dat er geen duidelijke uitleg gegeven wordt en dat er niet wordt uitgelegd dat het paard aan de teugel krijgen een combinatie van meerdere faktoren hoort te zijn.

Of mensen zien anderen hun paard aan de teugel rijden, willen dat zelf ook maar nemen niet de moeite om na te lezen/vragen hoe dat moet en beginnen zelf te kl**ien, als het dan niet lukt gaan ze steeds harder met die teugels werken...op het moment dat ze stoppen met "werken" komt het hoofd weer omhoog. Dat vinden ze dan vreemd Verward Ze vergeten dat de ontspanning totaal niet aanwezig is.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:03

hehe hoe bekend...

ik zie het ook erg vaak, moet toch minsten een paar keer per dag zeggen dat ze niet moeten zagen, maar spelen. moet ik dit natuurlijk ook eerst weer uitleggen, maar meestal gaat het dan wel weer even goed.

het verschild natuurlijk per paard hoeveel druk je moet geven, bij de ene is het bewegen van je ringvinger al genoeg, bij anderen moet je toch flink inwerken met je hele armen, maar dit dus omdat ze zo ontzettend stijf zijn, en gewoon hun volle gewicht aan die teugels ophangen, niet fijn dus.

maarja, sommige paarden moeten het nog leren, sommige hebben het al geleerd, anderen hebben het alweer afgeleerd en die zijn juist het moeilijkst om weer aan de teugel te krijgen. dan zetten ze hun nek vast, en daar ga je dan met je ontspanning. gaat die nek omhoog, hoofd nog hoger, en een spanning in die rug...

maargoed, die mensen die zagen, hebben nog een hoop te leren!!

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:19

Maar wanneer is het dan zagen??
Bij sommige pony's(heb het over manege) moet je wat harder zijn, maar als je daarna weer loslaat(en verder gaat met voorzichtig vragen) lopen ze wel. Is dat dan ook zagen?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:01

Je moet juist niet hard zijn, want dan blijven ze hard. Je moet dat helemaal met je been oplossen, niet met je hand. Mijn vorige paard was ook heel moeilijk in haar mond, ik leerde eerst ook alleen maar met mijn handen te rijden. Toen ik van iemand anders les kreeg, die met veel been werkte, ging het ineens veel beter!!!


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:00

Ik vind dit toch altijd wel leuk; Iedereen constateerd dat een ander zaagt, maar niemand die zoiets doet......

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:56

Unity schreef:
Ik vind dit toch altijd wel leuk; Iedereen constateerd dat een ander zaagt, maar niemand die zoiets doet......


Ik denk dat bijna iedere ruiter ooit als zager begonnen is, waaronder ikzelf
Zeker als je net rijdt dan zie je om je heen paarden mooi aan de teugel lopen, en wat is er mooier dan zelf ook zo te kunnen rijden ?
Dat vraagt natuurlijk om imitatie !
De stap naar het zagen is dan snel gemaakt, je moet toch wat als je wel een krul wilt maar totaal nog niet over de capaciteiten beschikt om het rijtechnisch goed voor elkaar te krijgen.
Heel fout natuurlijk (maar ook heel begrijpelijk), maar ik denk dat wanneer iedereen eerlijk is, bijna iedereen wel kan beamen dat hij/zij ooit als zager begonnen is.
Het is alleen de kunst om de zaagperiode achter je te laten en op een verantwoorde manier je paard nageeflijk en aan de teugel te krijgen.
Bij veel ruiters lukt dit (met goede begeleiding), en sommigen blijven altijd in de zaagfase hangen.
Jammer, maar that's life !

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:01

laatst reed een vriendin van me op bel. Die wilde bel ook even naar beneden krijgen door te zaqgen. Ik zei er dus ook al wat van, maar voordat ik dat zei was bel al aan de kletter gegeaan. En dan hoef je niet te denken dat ze terug komt door aan de teugels te gaan trekken }> . Netjes opgevoed, toch }> Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marjelle1992, monsera, Rijsa en 29 bezoekers