Kreupel-Hoe lang rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Kreupel-Hoe lang rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 23:16

Hallo,
Mijn bijna 4 jarige fjord was opeens kreupel. ('s morgens liep hij al onregelmatig dachten ze bij naar de schrale wei brengen, 's avonds was het erger).
Gewoon op de wei gezet.
Nu, na 2 dagen gaat het beter.
We dachten, omdat hij goed op zijn 4 benen bleef staan en voetjes geven enz. geen probleem was, dat het in de schouder zat.
Ook was er niets dik of warm.
We waren rustig aan begonnen met rijden, om de 2, 3 dagen, veel stappen enz.

Vandaag liep hij nog wel onregelmatig bij uit de wei halen.
Hoe lang zal ik hem rust geven?
1, 2, 3 dagen? Weken?
Normaal doe ik dagelijks grondwerk (Parelli) met hem.
Op de wei is het het fijnste voor hem denk ik.

Wat zouden jullie doen?
Esther


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:11

Bij kreupelheden (niet hoefzweren) is het eigenlijk zo dat na een dag of 5/6 weiderust het probleem over moet zijn. Is dat niet het geval dan kan je er beter een DA bijhalen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:16

Ik geef standaard bij elke onregelmatigheid 2 weken rust. Dwz stappen aan de hand, weidegang indien mogelijk.
Als het goed is, is er na een dag of 6,7 niet zo heel veel meer te zien, mear voor de zekerheid laat ik het paard dan nog een volle week staan, om zeker niet te vroeg weer te beginnen.

Het is een beetje mijn regel, maar er zijn heel veel elementen die het beter maken om juist wel door te rijden, of juist helemaal niet meer uit de box te halen. dus het hangt allemaal wel af van wat er juist met jou paard aan de hand is. Als je dat zelf niet kan bedenken, bel dan de dierenarts.
Maar een dikke voet waar het paard kreupel aan is, zonder verder weel reden tot paniek...die geef ik standaard 14 dagen vrij.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 15:45

Hallo, de kreupelheid is al stuk minder. Toch zeker nog week rust geven, of echt 2 weken?
Hij staat toch op de wei overdag.
Geef jij dus altijd 2 weken standaard rust?
Bedankt trouwens voor je reactie!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:52

zowiezo altijd nog een aantal dagen rust geven, ik zou een week doen.want ook al zie je het niet die (lichte) blessure is nog steeds aanwezig, stappen op het harde en toch goed hoeven nakijken,zoeken naar onregelmatigheden (bultjes ofzo) want als ie voor een klein bultje heeft op zijn voorbeen , op de pijp, dan kan het goed zijn dat ie daar een schieffel krijgt.die zijn meestal onschadelijk zeg maar , behalve als er een pees overheen loopt.een schiefel word later een harde bult en veroorzaakt dan geen pijn meer, als ie door komt dan kan dat wekl ff zeer doen.maar het kan natuurlijk zoveel oorzaken hebben aleen heeft ie wel de leeftijd voor een schieffel.als je het niet vertrouwd, dierenarts laten kijken!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emmaollie2, Firesolo13, M_ontana, troi en 85 bezoekers