Springen met dressuurzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Vind jij dat je kan springen met een dressuurzadel?

Ja
22 (61%)
Nee
14 (38%)

Totaal aantal stemmen: 36


Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 11:12

Ik spring zelf met dressuurzadel omdat ik geen veelzijdigheid heb. Zelf vind ik het wel gaan tot een bepaalde hoogte. Voor mijn gevoel zit ik ook steviger in een dz, geeft mij wat meer zelfvertrouwen (heb ik wel nodig bij het springen Haha! ).

Nu hoor ik wel regelmatig van anderen (vooral van de fanatieke springers) dat ik niet moet springen met dz en er een vzh op moet leggen, omdat mijn pony anders niet goed kan springen door gebrek aan schoudervrijheid ofzo. Maarja, ik spring toch niet hoog en enkel recreatief dus ik zie het nou ook niet zo zitten om hier speciaal een vzh voor aan te schaffen. Scheve mond

Vind jij dit kunnen? Waarom wel/niet?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:16

Af en toe een laag hindernisje in een dz kan prima, maar verwacht niet dazt je er een heel parcours mee zult afleggen...
Misschien lukt het je wel, maar je paard zal springen ONDANKS je zadel. In een dressuurzadel blijf je gewoon per definitie iets achter in de sprong van je paard. Da's voor het beestje niet fijn. Als je er goed om denkt dat je goed mee naar voren komt boven op de sprong, kan eht af en toe wel. Maar zeker bij het landen krijg jij een soort tik tegen je knieen en bovenbenen aan die gewoon niet fijn voelt. Je raakt uit balans.
Als je op wekelijkse basis gaat springen, en meer hindernissen dan 1 of 2, kan ik je de aanschaf van een ander zadel echt aanraden.
Maar voor eens een laag hindernisje in club-verband...ach, dat kan ok wel met je dressuurzadel. Wel de stijgbeugels korter maken, uiteraard.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 11:20

Ik spring meestal niet hoger dan zo'n 60 cm, en meestal 1 of 2 keer in de 2 weken (om de 2 weken hebben we een springles op de ponyclub). Uiteraard maak ik mijn beugels wel een stukje korter, want met lange beugels wil al helemaal niet springen... Volledige (hoge) parcoursen spring ik niet, enkel op de springles maar dat is niet erg hoog...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:25

60cm is voor een A-tje wel hoog hoor, maar is je pony een D of E maat valt het idd wel mee.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 11:26

Het is een E Knipoog

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:26

Mijn paard springt vaak veel hoger dan ze moet doen en dat gaat echt niet met mijn dressuurzadel. Ik heb er een springzadel bijgekocht. Ik vind dit ook fijner in het bos. En je springt makkelijker even over een boomstammetje.
Bij veel dressuurzadels komt je knie over de kniewrong van het zadel als je de beugels korter maakt. Dan heb je juist heel erg weinig steun.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:36

Ik spring ook wel eens met een dressuurzadel, tot zn 60 cm. Maar ik heb een zadel waarin je nog best vrij zit en niet echt in een dressuurhouding gedwongen wordt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:45

op mijn wintectje pro gaat het prima want die zit is niet retediep Haha! maar op een écht dressuurzadel vind ik het geen zak waard, dan zit de vorm in de weg.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:57

ik vind mijn dressuurzadel veel fijner springen dan m'n vzh. (zal wel weer aan mij liggen) ik heb wel een diepe zit, das wel minder, maar ik heb er geen last van.
M'n pony springt trouwens beter met dressuur, maar dat kan toeval zijn.
ik heb gehoord dat het geen flikker uitmaakt wat voor zadel het is, als je niet te hoog gaat, want dan is je zit niet goed.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:21

Heb nog nooit met een dressuurzadel gesprongen dus dat weet ik niet maar wel eens met een westernzadel en dat doek nooit meer!!!!!....(pijnlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:27

Ligt eraan hoe hoog je springt en wat je ervaring is.
Helaas zie ik veel ruiters die in een springzadel al moeite hebben om het paard niet de hinderen op de sprong.
vaak geven ze niet genoeg mee met de hand.

met een dresuurzadel word het netjes mee naar voren gaan bemoeilijkt
Vooral omdat je je beugels al niet kort genoeg kunt maken.

Dus springen met een dresuurzadel gaat wel, maar niet als je wat vaker van plan bent om te gaan springen.
En al helemaal niet als je aan een parcours springen denkt.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:43

ik spring ook meestal met een dressuurzadel hoor, maar volgens mij heb je wel meer steun met een spring/vhz.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:29

Ik spring af en toe ook wel eens met mij dressuurzadel. Maar alleen als ik maar een paar sprongetjes ga maken. Ik krijg dan namelijk altijd last van mijn knieen. In een springles of iets dergelijks leg ik er altijd een ander zadel op.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:41

Ik ben absoluut geen goede springruiter, en ga daarom zeker niet met mijn dressuurzadel springen. Ik denk namelijk dat het dan alleen maar moeilijker word! Met een springzadel gaat het allemaal net wat makkelijker!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:00

met een dressuurzadel met een diepe zit ben je naar mijn idee altijd net te laat in de verlichte zit om je paard zijn rug minimaal te belasten boven en vooral na de sprong.je kunt hem nooit dezelfde vrijheid geven als met een veelzijdigheid of springzadel.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:38

Zo af en toe een laag sprongetje zal vast wel gaan.
Het is wel zo dat een dressuurzadel je min of meer in een verkeerde springhouding dwingt.
Ook al zul je voor je gevoel veel steun hebben, dit is eigenlijk een verkeerde soort steun die bij het springen niet echt gewenst is.
Je kunt bewust proberen om je houding aan te passen, bijv. door je beugels korter te maken en heel bewust mee te gaan op de sprong.
Zolang de hindernis niet te hoog is en je pony de hindernis netjes springt zal het waarschijnlijk allemaal best gaan.
Alleen als ie een noodstop maakt of totaal niet uitkomt voor een hindernis en een noodsprong maakt, dan is het echt minder fijn.
Als je met je m*ts bovenop de voorkant van je zadel landt ben je waarschijnlijk voorgoed genezen van springen met je dressuurzadel Knipoog
Maar zoals gezegd: spring met mate en wees je bewust van je houding en de risico's van springen in combinatie met een dressuurzadel, en met een beetje mazzel zal het allemaal wel lukken.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:23

ik vind van niet, althans niet hoger dan een cm of 50. Ik heb zelf altijd met een vzh zadel gesprongen (t/m M) en dat beviel prima. Maar nu heb ik een paar keer een springzadel mogen lenen en dat verschil merkte ik ook wel heel duidelijk. Dus dat wordt sparen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 bezoekers