Aan de teugel laten KOMEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:28

Ja, ongeveer wel denk ik.
Maar HOE krijg ik haar dan zover dat ze hoger komt in de schoft?
Ja, dat achterbeen 'electrisch maken' zoals jij zegt, 'mobiliseren' zoals Johann Hinneman zegt, dat snap ik. En dat dan dmv tempowisselingen toch, en een absolute reactie eisen op je been.
Maar...miga wordt dan al snel loperig en dan heb ik eerder het gevoel dat ze door die tempowisselingen ed meer op de voorhand komt als dat ze sneller in het achterbeen wordt.
Wat doe ik verkeerd en hoe moet het wel?

In galop heb ik waarschijnlijk ongeveer hetzelfde probleem (HOEZO we gaan offtopic, sorry moddie Schijnheilig , ze wordt hectisch en strak ipv dat ze gaat dragen en ruimer wordt van voren.
Verward Verward Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:41

Meer overgangen en moeilijke tempo doen voor haar, voor haar klinkt het dus dat ze het snelle gebruikt om eronder uit te komen, dus denk ik dat je bij haar veel overgangen terug kunt proberen, dus middendraf en dan terug rijden tot ze bijna stapt en dan mag ze niet zelf gaan stappen en ook proberen actief te houden, na een volte bv dat langzame weer vooruit arbeidsdraf daar vanuit halthouden, blijf erop letten dat je niet inene gewicht in je handen krijgt.
Zodra het erop gaat lijken dat ze op de voorhand wil remmen, weer vooruit laten lopen, gebruik stemhulp en eventueel kleine ophoudinkjes.
Blijf contact houden met je been.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 09:56

Moeilijk onderwerp hoor! Ik had instructie van iemand gehad waar ik amper tot geen contact met de mond mocht hebben met als gevolg dat meneer met zijn hoofd begon te zwaaien heen en weer errug lastig en het enigste wat zij zei dat als hij gaat trekken ik mee moest geven. Ja hallllllllooooooo dat is dus echt geen oplossing geven hoor. Maar misschien is dit allemaal niet wat jullie bedoelen. Van mijn nieuwe instructrice moest ik meer contact maken met de mond, veel meer en elke keer als hij probeerde te trekken of te irriteren met zijn hoofd pakte hij alleen zichzelf in zijn mond. Dit geklier is nu over. Barbiano maakte gewoon misbruik van teveel teugelvrijheid. Barb heeft nu eenmaal zwakke achterbenen waar we medicijnen voor geven die goed helpen. Hierdoor wordt de achterhand eronder rijden bemoeilijkt. Ik rij hem nu in aan een langere teugel om hem goed neerwaarts te laten gaan en zijn rug losser te laten worden. En ja hierbij 'speel' ik een beetje met de teugels. Daarna pak ik hem iets korter en meer opgericht. Dit werkt goed naar mijn idee maar uiteraard streef ik naar minder druk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lisette op 2001-08-07 10:35 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 15:20

Ik ben het nogal met Zep eens. Het aan de teugel lopen in natuurlijk een gevolg van het verzamelen en het paard dat zichtzelf draagt door wat onder te komen. Dus moet je eerst aan die dingen werken voordat je (idd!) je paard zmaar 'in de krul trekt'.

Als je het juist aanpakt, wordt je paard niet in een krul getrokken, maar gaat hij in op de UITNODIGING om zijn hoofdje naar beneden te doen. Dit kan hij alleen maar als de rest van zijn lichaam goed meewerkt.
Er zijn inderdaad veel mensen die denken: 'als het kopje goed zit, is de rest ook oké' maar daar zit nu juist de fout. Je werk in principe in de verkeerde richting dan.
Daarom ben ik ook zo tegen allerlei hulpteugels om hem goed te krijgen.

Volgens mij, xyzutu2, heb je heel erg gelijk, wanneer je tegen dat soort mensen optreed. En er zijn er genoeg op de wereld om chagrijnig van te worden.
Maar als je eerst zorgt dat je paard goed loopt en je vraagt het dan (door zachtjes te spelen met het bit) kan je volgens mij niets verkeerds doen. Je beweegt het bit een heel klein beetje en een goed paard reageert daar al op. Dat is voor mij een redelijke manier, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet!


Ik denk dat we elkaar begrijpen, niet? Verward
Femke

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 20:58

Ja, maar hóe verzamel je een paard?
Voor mij is een voorwaarde daarvoor dat het paard aan de teugel is, en als het goed is dus over de rug gaat, anders kun je toch niet verzamelen.
Vicieuze cirkel?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 10:56

Heb net de hele discussie gelezen en als ik het goed begrijp gymnastiseert Xyzutu2 de achterhand van haar pony's eerst door middel van oefeningen, zodat het gewicht automatisch meer op de achterhand komt en de pony zelf mooi in de houding komt. Niks mis mee.

Ik denk dat iedere, serieuze ruiter bezig is met het sterker maken van de achterhand zodat het paard voor lichter wordt en de aanleuning steeds mooier. Alleen rijdt de een slechts met een licht contactteugeltje en vraagt nog helemaal niets en de ander wil wat meer contact en wisselt wat in de hoofd/halshouding. Volgens mij ook niks mis mee, zolang je niets forceert en hem niet naar beneden trekt.

Enne: Zep heeft gelijk: die bult achter de kaak is de speekselklier. Die puilt naar buiten uit als je paard weinig ruimte achter de kaak heeft (weinig nek heeft dus).

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-08-08 10:58 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 14:14

Rieja, ik denk echt dat je het daar verkeerd hebt. Het heeft geen zin om het hoofd van een paard ' in de juiste houding' te zetten vooraleer het zichzelf leert dragen. Daarom moet je ook bij een jong paard eerst oefenen op dat aspect vooraleer je zijn hoofd gaat buigen. Uiteraard gaan die 2 dingen min of meer samen, maar je moet absoluut vertrekken van een min of meer verzameld paard. Veel tempowisselingen enzo doen al veel en je paard moet goed aan het been zijn.
Lees misschien het boek 'natuurlijk paardrijden' van KLaus Hemphling eens. Het is geen 'modelboek' en het is ook niet perfect, maar daarin wordt het principe van het aan de teugel komen door middel van verzameling heel goed in uitgelegd. *LOL*
Femke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 16:33


Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 22:33

Ja maar......wil toch nog even reageren op Visje.
Met aan de teugel bedoel ik niet het hoofd in een bepaalde houding zetten, maar het paard van voor naar achter over de rug laten komen. daar komt hij idd min of meer vanzelf als je hem aan het been hebt en evt. wat speelt met stelling ed.
Pas als het paard over de rug is en je en verbinding hebt van achter naar voor kun je verzamelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 22:45

en daar heb je imo ook helemaal gelijk in (en tuurlijk kun je reageren anders had ik wel een slotje geflikkerd Extreme duivel Haha! ). "Aan de teugel" is niet per defenitie gelijk aan "hoofd aan de loodlijn" Volgens mij kan een paard ook perfect "aan de teugel"zijn met zijn met zijn hoofd ver àchter de loodlijn. ben wel benieuwd naar meningen daarover..

(is dit nog on-topic trouwens Verward nou ja, het hangt toch allemaal samen met elkaar)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 22:54

Ik ben het met je eens, natuurlijk (LOL)
Als een paard van achter naar voor over de rug is, maar je buigt hem alleen iets verder over de bovenlijn, waarom zou dat niet 'aan de teugel' zijn? MITS je die verbinding houdt natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 23:35

nee, dat bedoel ik dus, wat jij zegt. Maar veel mensen zijn het daar niet mee eens heb ik in de praktijk gemerkt. (dit is eigenlijk een topic over rond en diep=> wel off topic dus)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 11:58

Wat is voor jou het verschil tussen het van achter naar voor over de rug zijn en het actief voorwaarts rijden op de achterhand? Verward Je benadrukt toch alleen maar een ander aspect van hetzelfde doen?

Ik begrijp het pleiten van xyzutu2 tegen mensen die hun paard in de vorm wringen heel goed, maar ik ben er van overtuigd dat er ook mensen zijn die het juist aanpakken, en daar ben jij, Rieja, zeker bij.
En ik denk dat als je echt hoge dressuur rijdt, je er alleen maar komt als je het op een juiste manier doet, niet?

Maar dat het maar eens moet gedaan zijn met mensen die gewoon wat zagen in de mond van een paard, daar zijn we het waarschijnlijk wel allen over eens.
Zo, ik ga door, want ik heb nu rijles Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 21:04

Was een weekje op vakanties ik heb net weer helemaal bijgelezen. Een bult net achter de kaak is inderdaad een opgezwollen speekselklier. Bij [***] is het echter echt zijn onderhals waar ik het over spreek maar die was zo overontwikkeld dat die al erg snel achter de kaak begon en vervolgens naar onderen gebogen van al die spieren naar de borst liep. Dat is nu allemaal 'verdwenen'.

Deze topic is inderdaad vooral tegen het gejengel in de paardenmond gericht als het beestje weer zonodig in de krul moet lopen. Ik vind die krul persoonlijk erg sjiek staan zolang het paard er maar zelf voor kiest en dus zichzelf draagt. En dat kan alleen door de achterhand te activeren (door overgangen, versnellen/vertragen en oefeningen) en in mijn ogen niet door een paard nog voor die oefeningen even in het houding te 'rijden'.

En inderdaad zijn ook onze beestjes liever lui dan moe. Die verzameling is ook niet iets wat ik vanzelf zal krijgen want daar moet ook ik aan werken. Maar dat wil ik niet door te spelen met de teugels maar door de oefeningen te verzwaren. Dus verzamelde draf waarbij ik geen kilos in de hand wil meezeulen. En als je in de verzamelde gangen nauwelijks contact hebt is dat toch het resultaat van een verzamelde achterhand en een paard dat zichzelf draagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 13:57

Als laatste wil ik er nog over kwijt dat een fijn aangeleund, nageeflijk paard het RESULTAAT is van je rijden en niet het enige doel.