Mijn pony wordt gek van de jeuk! Wat kan dit zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Mijn pony wordt gek van de jeuk! Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 12:59

Haai,
Gisteravond kwam ik op stal aan en mijn pony was onwijs druk! (het paard dat naast hem staat had het ook) Heel zijn staart had ie echt helemaal kapot geschuurd en zijn manen ook! Ik zag sinds gister wel allemaal kleine mugjes/vliegjes op stal. En hij heeft pas sinds gister zoveel jeuk. Ik heb hem maar met jeukstillende schampoo gewassen en dat hielp gelukkig wel een beetje. Wat zou dit kunnen zijn? Ik dacht eerst aan zomereczeem, maar dan moet ie het toch al altijd gehad hebben?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:11

Nee hoor, het kan ook ineens opzetten.. Lijkt inderdaad verdacht veel op zomereczeem, maar hier zijn al tig topics over geweest, dus zoek even in de oude topics..

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:13

denk aan:

zomereczeem
een staart die niet goed uitgewassen is
allergie (steek van insect, voedsel,...)
wormen
.....

Teletubbie

Berichten: 54
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:24

Weet iemand een lieve verzorg pony ??
Het moet ergens in Nuenen Oost staan !
Ik wil er natuurlijk op de fiets naartoe kunnen !

Ik rijd bijna 7 jaar en poetsen kan ik ook
Ik ben 13 jaar en ben ongeveer 1.65 (klein dus Scheve mond)

WEET IEMAND EEN LIEVE VERZORG PONY ??? *LOL*
Mail me dan naar : llljjj@wish.net

KUZZZ Party!! Larissa

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:42

Ik denk ook aan zomereczeem. Het kan ineens komen, net als allergieen bij mensen, die kunnen ook 'zomaar 'ontstaan.

Teletubbie schreef:
Weet iemand een lieve verzorg pony ??
Het moet ergens in Nuenen Oost staan !
Ik wil er natuurlijk op de fiets naartoe kunnen !

Ik rijd bijna 7 jaar en poetsen kan ik ook
Ik ben 13 jaar en ben ongeveer 1.65 (klein dus Scheve mond)

WEET IEMAND EEN LIEVE VERZORG PONY ??? *LOL*
Mail me dan naar : llljjj@wish.net

KUZZZ Party!! Larissa


Ik kom dit berichtje inmiddels vrijwel overal tegen lijkt wel!
Kijk eens op marktplaats ofzo? Veel succes!

Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 14:47

haha..ja beetje vreemd..

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:22

Paarden ontwikkelen vaak pas op latere leefdtijd zomereczeem.
Dat komt doordat je eerst met een stof in aanraking moet komen voor je een allergie er tegen ontwikkeld.
Dus kan zijn dat je pony vorig jaar veel gestoken is en nu de allergische reactie erop geeft.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:58

ja maar he was gewoon niet normaal meer hoe jeuk die had.... Hans werd heelmaal gek en wist gewoonniet waar die het zoeken moest van de jeuk...

ook schuurde hij zijn manen helemaal kapot, maar ook ging die echt in zijn eigen benen bijten!

maar hij heeft geen schilvers ofzo
wat zie je bij zomereczeem?

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:59

wormenkuur heeft die ook gewoon op tijd gehad... ja en niet goed uitgewassen kan het ook niet zijn!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:43

kan het geen schurft zijn? Is besmettelijk en krijgen ze ook enorme jeuk van. Weten ze niet waar ze het zoeken moeten.
wat dat betreft: wassen met imaverol en veearts bellen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:55

Bij zomereczeem kan je kleine schilfertjes zien zitten. Het kan ineens opkomen bij paarden en het is eigenlijk ongeneeslijk. Dit is wel zo'n beetje de tijd van het jaar om te beginnen met schuren.
De mugjes die zomereczeem veroorzaken kan je zien vliegen rond de schoft bij zonsondergang (en zonsopgang, maar euhm... dan slaap ik nog Knipoog ). Het zijn echt piepkleine dingetjes, bijna puntjes en ze 'zwemelen' zo wat rond.
Deze mugjes mijden wel de stal. Dus de paarden hebben er het meeste last van als ze op de wei staan.

Ik zou toch eens een dierenarts laten kijken naar dit probleem.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:31

piet (shet) heeft dat ook, hij heeft heel z'n kont kaalgeschuut en z'n schouders. Hij ziet er nou dus echt vreselijk uit.
Het baasje denkt dat het jeuk is van de winterharen. Misschien heeft die van jou dat ook? Ik denk toch eerder aan zomereceem, dat kan ie altijd ineens krijgen.
Ik zou ook de da even laten kijken

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:10

als ze het één keer hebben ontwikkeld,kunnen ze er dan later ook weer overheen groeien?
waneer is het bij jullie begonnen dit jaar? moonlight krijgt knoflook en heeft tot nu toe nergens last van, ik ben nieuwschierig of het nog komen gaat of dat het echt helpt.....

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:26

visje schreef:
De mugjes die zomereczeem veroorzaken kan je zien vliegen rond de schoft bij zonsondergang (en zonsopgang, maar euhm... dan slaap ik nog Knipoog ). Het zijn echt piepkleine dingetjes, bijna puntjes en ze 'zwemelen' zo wat rond.

Die vliegjes zijn toch zo klein dat je ze niet kan zien Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:44

Wel ja, nauwelijks. Ze zijn ook echt klein. Waarschijnlijk 1mm of kleiner, maar als je goed kijkt, op het juiste moment, kan je ze wel zien.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:49

Joop heeft ook heel erg veel jeuk, de mugjes zie je bijna niet maar ze zitten in z`n manen enzo.
Sinds een paar dagen loopt hij met een Bucas Buzz-off en wij zijn daar heel erg tevreden over! Eindelijk heeft hij nu niet meer zo`n stress door al die mugjes...

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:25

Paarden kunnen op elke leeftijd zomereczeem krijgen ook is het het ene jaar erger dan het andere. Ik zou het goed in de gaten houden

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:05

S van de vliegjes denk ik. Knilels vorig jaar ook gehad, in 2 dagen tijd heel stuk uit zn manen. Vliegendek met hals op, en azijn sprayen, en knoflook voeren Haha!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:11

bij wie is het dit jaar al begonnen?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:41

kan het niet komen door het verharen ,daar heeft die van mij ook heel erg jeuk van.

Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 12:01

We zijn al weer ff verder, maar hij heeft er al een tijdje geen last meer van...Ik snap niet dat het alleen die ene dag was dat ie jeuk had...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:21

Bij Andrew gisteren voor het eerst... Had hem al regelmatig vanaf de middag zijn dek om, maar was eigenwijs en dacht: het is nat en waait, het kan nog wel: Niet dus!!! Hij stond flink te schuren met zijn hals in het gat voor zijn hoofd... Sommigen hebben zich in 1 nacht kaal als ze plots beginnen met schuren... Kan heel snel gaan dus!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 07:41

Is de stal niet toevallig de carboleum gezet, of het hek van de bak/wei. Aangezien zijn buurman het ook heeft en 2 paarden die spontaan exceem krijgen is wel heel bijzonder.
Viv

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:35

Weet iemand nog wat het kan zijn?
De mijne heeft het ook en die staat naast die van marjolein (romargo) en ze staan samen in de wei met andere paarden. Vandaag hadden ze het weer, ze hadden niet echt geschuurd maar je ziet gewoon dat ze jeuk hebben, ze staan te stampen en te draaien en te bijten (gewoon overal op lichaam) en ze wilden niet dat we ophielden met poetsen... Het lijkt wel of ze t op heel hun lichaam hebben maar dat kan ook komen omdat we staart en manen hebben gewassen met anti jeuk, dat ze daarom niet schuren
Vorige keer hadden ze het toen het geregend had, vandaag heeft het weer geregend, kan het daar iets mee te maken hebben?
We hebben de staarten weer gewassen met anti jeuk shampoo dus ff kijken hoe het morgen gaat.
Die van mij heeft wel bultjes op zn hals maar dat kan ook wel komen doordat ie aan t spelen is in de wei en gebeten word enzo, vandaag was dat al minder als gister
We hebben ook het idee dat het s'avonds is..
Pff het is zo raar, er zitten verder geen schilfers ofzo, zie je bij zomer exceem iets zitten?
Wormenkuur hebben ze ook op tijd gehad...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:55

bij zomerexceem heb je ook bultjes (olifantenhuid) , later schuren ze dioe open