starten in Duitsland ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bluezarka

Berichten: 142
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: way up north!!

starten in Duitsland ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 20:31

Hoi,
Aangezien bijna alle wedstrijden in Nederland komen te vervallen in verband met de vogelpest ben ik benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met starten op een wedstrijd in Duitsland.
In Duitsland worden namelijk enorm veel wedstrijden georganiseerd en ook niet zover over de grens.
Ik ben alleen erg nieuwschiering naar jullie ervaringen omdat ik daar nog nooit gestart ben.

Wie weet wat???


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:15

Tja, wat wil je weten... ik ben meerdere keren in Duitsland geweest, en het bevalt mij goed, ik ga dit jaar naar minstens 4 wedstrijden, waarvan 3 dubbele puntenshows zijn, en de vierde het EK (voor Paints dus).
Betalen is lastig in Duitsland omdat ze daar checks willen, maar ik bel of schrijf ruim vantevoren altijd om te vragen of ik mag betalen als ik daar aankom. Meestal is dat geen probleem, maar je moet het wél even vragen.
Wat kan ik er verder over zeggen... het zelfde als hier, ietsje groter, ietsje meer deelnemers, ietsje verder weg, en in het Duits...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

wgirl

Berichten: 556
Geregistreerd: 22-09-02
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 08:13

Francis, is het niveau vergelijkbaar met Nederland? Ik rij nog niet zo lang wedstrijden, en ik wil liever niet echt uit de toon vallen! Altijd slecht voor het zelfvetrouwen..

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:12

Een wedstrijd in Duitsland meerijden of lopen is op zich nog niet zo'n gek idee vind ik. Wie weet waar je info vandaan kunt halen om te zien waar de wedstrijden zijn en wanneer? Gelden de punten van Duitsland dan ook in Nederland? Domme vraag misschien maar ik ben nog maar een leek op wedstrijdgebeuren.
Wel is het goed om ook eens goed navraag te doen bij de RVV hoe het zit met hun goedkeuring. Ik heb hier laatst iemand gehad om mijn paard te laten keuren voor transport naar het buitenland.
Die man vertelde dat je voor elke gelegenheid dat je de grens over gaat met je paard, je eigenlijk de RVV in moet schakelen voor een bewijs van goedkeuring. Dus zelfs voor een wedstrijd. Als je in een grensgebied woont kun je een bewijs krijgen waarmee je een aantal kilometers aan de overzijde van de grens bent vrijgesteld. Ik weet niet precies hoe het zit. Wie wel? Als de regels niet nageleefd worden kan dit wel grote gevolgen hebben. Van het uitdelen van boetes tot in het slechtste geval in beslag name van het paard. Nu zal dit ws. niet zo snel gebeuren maar toch. Wel iets om even bij stil te staan.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:28

Wat ik weet van Duitsland is dat het niveau (vind ik) hoger ligt dan hier in Nederland en ik zeg niet dat we slechte ruiters hier hebben maar het niveau van de Duitsers is hoger en wat Francis al zei veel meer starts in 1 klasse vaak.
En je moet iets van een paspoort hebben een paarden paspoort ofzo volgens mij een beetje hetzelfde of hetzelfde als wat missgoldy zei.
Maar ik zou zeggen succes en we horen het wel als je met de prijzen komt.

Groetjes Trin

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 11:45

In Duitsland ligt het niveau over het algemeen wel iet hoger als in Nederland, maar ik praat dan wel over de rassenshows. Voor open shows zou ik het niet weten. Het westernrijden is daar ook al veel langer bekend en populair dan hier in Nederldand. Voor rassenwedstrijden kun je naar de Duitse rasvereniging sites.
Als je APHA of AQHA wedstrijden rijdt, krijg je gewoon die punten, dat maakt niet uit. 'Duitse' punten krijg je alleen als je lid bent van de betreffende vereniging, en dan mag je ook je paard niet scheren aan neus en oren (hoe dat precies zit kun je in het topic over Halteren lezen).
Om naar het buitenland te gaan (en eigenlijk dus ook binnen Nederland) heb je een paspoort nodig waarin je paard is ingeschetst, óf het chipnummer is opgenomen, in Duitsland kan daar n.l. wel op gecontroleerd worden. Officieel moet je inderdaad ook elke keer dat je de grens over gaat een invoerings-keurrapport van de RVV hebben, maar dat heb ik nooit gedaan en bijna iedereen die ik ken en de grens over gaat doet dat nooit. Wordt op de grens, voor zover ík weet, ook niet meer op gecontroleerd, en ook niet 'in het land' zeg maar. Dit kost behoorlijk wat geld (ruim €100 dacht ik) en het is maar één of twee weken geldig). Maar ik wil natuurlijk niemand aanzetten illegaal te handelen. Knipoog
Wel moet je natuurlijk je entingen up to date houden, ik laat ze in het paspoort zetten, zodat je maar één boekje mee hoeft te nemen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:56

Maar ehhhh......dat afgelasten van die wedstrijden hier is toch bedoeld om de vogelpest verspreiding tegen te gaan? als iedereen vervolgens alsnog vanuit allerlei plekken in Nederland naar Duitsland rijd, is dat toch vragen om moeilijkheden? dat vervoersverbod is er toch ook niet voor niks?

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:01

Hoi Diana! Ga jij starten of vraag je het voor Sil? Alles goed bij jullie? Hier wel, ik ben nu klaar met school, dus ben aan het werk! Groetjes aan iedereen daar! Gaby

Don't dream your life, live your dreams!


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:59

Loky schreef:
Maar ehhhh......dat afgelasten van die wedstrijden hier is toch bedoeld om de vogelpest verspreiding tegen te gaan? als iedereen vervolgens alsnog vanuit allerlei plekken in Nederland naar Duitsland rijd, is dat toch vragen om moeilijkheden? dat vervoersverbod is er toch ook niet voor niks?


Er is geen vervoersverbod voor paarden, (tenzij je kippen hebt, dan wel) maar alléén binnen het toezichtsgebied een 'samenscholingsverbod' en Dat de wedstrijden binnen het toezichtsgebied worden afgelast is dus wel logisch ja. Maar buiten het toezichtsgebied mogen ze gewoon door gaan, en paarden van buiten de gebieden mogen ook gewoon naar wedstrijden. Paarden van binnen het gebied mogen ook gewoon de weg op, zolang ze niet van een bedrijf met kippen komen. Ze mogen alleen niet naar wedstrijden en shows e.d. Maar bijvoorbeeld wél naar een andere manege. Wat is dan het verschil of ik met m'n paard naar een wedstrijd ga, of ik ga met haar naar bijv. manege Wenekers, waar meer dan 250 paarden staan...
Dat de wedstrijden buiten het gebied ook afgelast worden vind ik dus ook eigenlijk onzin. Het hoeft dus ook niet van het ministerie. Organisaties zijn denk ik alleen bang dat er te weinig deelnemers komen en lasten het daarom af ofzo.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:15

heb al even rond gekeken bij de dqha en de ewu.....man in duitsland kan je pas starten!!! tig keer op 1 wedstrijd en echt veel disiplines.
Kan ik eindelijk western riding en superhorse starten naast de trail en horsemanship.
De start gelden lopen wel erg uiteen van 8 euro per start tot 40 euro per start maar op die duurdere wedstrijden hennen ze dan wel weer iets dat als je meer dan 3 keer start je een bedrag van ongeveer 80 euro betaald al start je 12 keer!!!
dan is het eigenlijk veel interesanter om wat verder te rijden en je kan vanalles starten!
ben helemaal blij en zal zeker in mei of juni ergens in duitsland gaan starten, lekker ervaring op doen en geen spanning er is toch geen hond die me kent!!!
maar goed aanvulling op alle info is nog steeds noodzakelijk dus kom op met die tips (vond die over het betalen erg goed!)
groeten bluezarka in naam van sil

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:28

sil schreef:
heb al even rond gekeken bij de dqha en de ewu.....man in duitsland kan je pas starten!!! tig keer op 1 wedstrijd en echt veel disiplines.... maar op die duurdere wedstrijden hennen ze dan wel weer iets dat als je meer dan 3 keer start je een bedrag van ongeveer 80 euro betaald al start je 12 keer!!!


Sil of Bluezarka Haha! : houd wel in de gaten dat je per dag niet meer dan X onderdelen mag starten. Bij de AQHA staat eea precies in de regelementen beschreven.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:19

Persoonlijk vind ik het niveau in Duitsland hoger dan in Nederland (en in sommige klassen veel hoger).

Het is inderdaad wel zo dat in Duitsland wedstrijden georganiseerd worden met meer 'organisaties' tegelijk. Dus en AQHA/DQHA en NRHA/NRHA of Germany en NSBA en NCHA. Daardoor kun je inderdaad vaker starten.

Niet vergeten dat je geen Novice Amateur mag starten als je een hengst rijdt en dat de meeste duitsers die zich inschrijven in de Novice Amateur ook in de Amateur klasse starten (dit m.b.t. het 'niveau' van rijden).

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:47

Diaan, ga jij of sil starten? Of allebei?
Ga dan in juni, dan kan ik mee *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:08

Citaat:
Er is geen vervoersverbod voor paarden, (tenzij je kippen hebt, dan wel) maar alléén binnen het toezichtsgebied een 'samenscholingsverbod' en Dat de wedstrijden binnen het toezichtsgebied worden afgelast is dus wel logisch ja. Maar buiten het toezichtsgebied mogen ze gewoon door gaan, en paarden van buiten de gebieden mogen ook gewoon naar wedstrijden.

Dank je Francis, ik snapte er zo langzamerhand al geen bal meer van. Iedere dag hoor ik tegenstrijdige berichten. Voor iedereen die gaat starten: Suc6

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:49

ik denk dat zowie zo geen novice amatuer mag starten maar bedankt voor de tip! en waar vindt ik hoevaak ik mag starten?? ben al een grote meid en mijn peerdje ook al maar goed wat niet mag dat mag niet !
groeten sil

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:32

Ik heb me net wezenloos zitten zoeken in het regelboek, maar ik kan het niet (meer) vinden.
Er stond me zoiets bij dat je per dag niet meer dan X-onderdelen mocht starten in het kader van 'horse-welfare'.
Maar misschien was dit een oude regel en is hij geschrapt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:52

Dat is wel met 3 jarige paarden zo...je mocht geloof ik niet meer dan 3 onderdelen per show en er stond ook een maximaal aantal shows per jaar geloof ik Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 07:32

Even op de DQHA site gekeken, wat een overdaad aan wedstrijden!!
Ik ben er wel een beetje jalours op, hoor!
Voordat we in Nederland zover zijn.... dat duurt wel een aantal jaren.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 07:45

we waren anders dit jaar goed op weg heb de lijst bekeken van alle wedstrijden in de diverse bladen en dat was echt niet mis maar die vogelpest he.

groetjes Trin

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 08:24

Bokkers met een appaloosa, zijn jullie wel eens in duitsland gestart of gaan jullie dit jaar? Zijn daar ook weleens wedstrijden waarbij paints, quarters en appies mogen starten? (kan ik misschien met een andere muts mee Lachen )

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:41

cornelie schreef:
Bokkers met een appaloosa, zijn jullie wel eens in duitsland gestart of gaan jullie dit jaar? Zijn daar ook weleens wedstrijden waarbij paints, quarters en appies mogen starten? (kan ik misschien met een andere muts mee Lachen )



Ik ben nog nooit met mijn appie gestart in duitsland!
Lijkt me wel heel spannend! Maar ik denk niet dat ik dat ga doen. Mijn appie heeft wel ervaring in Duitsland. Maar dat is al lang geleden, en toen was hij ook nog niet van mij. Misschien in de toekomst met mijn quarterhengstje! Maar die is nog maar een jaar oud, dus dat duurt nog wel even. Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:13

Is er al iemand de grens over geweest? Ik moet namelijk volgende week naar Duitsland en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen ivm de vogelpest. Zijn jullie aangehouden of konden jullie gewoon doorrijden?

Kortom, hoe ging het?

Ben je een Bokker of een Jokker....


Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:12

Dus je kan makkelijk de grens over? Ik zie dat je in Limburg woont, ik neem aan dat je ook daar de grens overgaat?

Ben je een Bokker of een Jokker....



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fantast en 7 bezoekers