scheef gaan in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

scheef gaan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 18:16

Sinds kort loopt mijn paard ontzettend scheef (travers-achtig) in de (rechter-)galop, iets wat hij nog nooit heeft gedaan.
Heeft iemand tips om dit te verhelpen, naast veel schouder-voor en meer binnenbeen?

paardrijden is simpel, maar het is zo moeilijk om simpel paard te rijden (vrij naar Cruyf)

KNHS Federatievertegenwoordiger
KNHS Dressuurjury B L
FNRS jurylid t/m F20


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:22

verminder de stelling eens en hou je buitenteugel goed eraan

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:09

Ik zou idd ook zeggen, buitenteugel en binnenbeen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:41

Zit je zelf wel recht? Probeer eens goed te voelen of je echt op allebei je billen zit in het zadel. Probeer je beide benen in je beugels te drukken, dan kan je merken of dit aan 1 kant moeilijker gaat. Vermoedelijk ontlast je dan ook die kant en ga je op de andere kant meer gewicht brengen, waardoor je paard hierop reageert.

Het hoeft niet alleen een rijtechnisch probleem te zijn. Wellicht dat een been gevoeliger is en hij deze wil ontzien?

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 19:59

opsluiten . bene er tegelijk aan en opvange buite teugel te hard? volte

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:01

ehm... kan je een beetje op je spelling letten? Het leest een beetje moeilijk zonder bepaalde leestekens. Bovendien denk ik dat je info iets te gebonden is... Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:15

Veel voltes 10 meter rijden,
Schouder voor proberen te houden, daarbij goed je binnenbeen er aan houden.... tja, het algemene advies zeg maar....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:17

Ik ben het niet eens met de voltes 10 meter. Als je paard travers achtig loopt (dus scheef en niet in balans) zou ik zeker nog even geen scherpe wendingen rijden....

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:34

nou tyrza...

een paard HOEFT niet uit balans te zijn om scheef te gaan.
het kan ook een rijtechnisch probleem van de ruiter zijn.
Dus op het moment dat je je wat meer concentreert op het rijden van voltes (en de hulpen die daarbij horen) verandert de zit van de ruiter daarbij OOK.

door het rijden van voltes in het algemeen krijg je het paard beter om het binnenbeen gebogen - als je de volte weer "uitgaat" is het paard voor het goed zijn in de juiste stelling gereden waardoor het travers rijden in de galop volgens mij vrijwel uitgesloten is.

Maar ik heb de wijsheid niet in pacht dussss

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:05

Als een paard scheef loopt, en dus niet recht is, is hij uit balans. Dit kan een fout van de ruiter zijn, uiteraard.

Een volte rijden heb ik ook geen problemen mee, als ze maar niet zo klein zijn als 10 m. Mijns inziens hoort een paard eerst correct recht en dus in balans te lopen (hier hoort ook bij: schoudervoor, en aan het been), alvorens men deze scherpe wending gaat rijden.

Als een paard een volte uitkomt, hoeft hij niet per definitie zijn achterhand eronder te hebben.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:07

Wat jij wilt Tyrza.....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:11

ik sluit me geheel bij tyrza aan.de kans is groot dat het paard problemen heeft van fysische aard, wel of niet te danken aan de ruiter.desalniettemin ontziet hij dus zijn rechterachterbeen, ga je dan kleine voltes rijden , dan maak je het alleen maar pijnlijker voor hem én zo verdoezel je het probleem!! opsluiten zou dus ook geen optie zijn naar mijn idee.ik zou proberen om binnenhoefslag te rijden en dan buitenteugel er aan klein beetje binnenbeen , en evt een klein beetje schoudervoor rijden , op die binnenhoefslag.maar als je dan teveel naar het schouderbinnenwaarts aanrijd, dan verdoezel je dus weer het probleem , ondertussen loopt ie nog steeds niet op het binnenachterbeen, alleen bedriegt je gevoel je dan.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:57

Daar heb ik ook last van, maar als ik met lange teugels rijd loopt Jamy wel recht, dus het ligt aan mij. Ik hou haar teveel vast op een kant waardoor ze scheef gaat lopen.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:29

tyrza loop eens niet zo te zeuren iedereen kan toch zijn of haar mening of sugesties geven of niet dan. laat lekker staan ,kijk die gene zlef kan zlef zijn informatie er uti halen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:31

starletta schreef:
tyrza loop eens niet zo te zeuren iedereen kan toch zijn of haar mening of sugesties geven of niet dan. laat lekker staan ,kijk die gene zlef kan zlef zijn informatie er uti halen!


Je bericht leest niet erg prettig.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:33

haar reactie`s zijn ook niet fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:36

starletta schreef:
haar reactie`s zijn ook niet fijn


Dat is jouw mening, maar je kunt niet ontkennen dat ze goed leesbaar zijn.
Je eigen boodschap geldt misschien ook wel voor jezelf?

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:39

ja ik typ soms wat snel met spel fouten en dan plaats ik hem ,maar dan zitten de fouten er nog in, maar je begrijpt wel wat er staat je kunt er toch wat uit halen , maar ok ik zal er op letten als het voor jullie fijner leest..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:40

Het gaat al beter Starletta, maar het kan nog netter en het zou inderdaad fijn zijn als je er op zou letten.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:42

sorry offtopic.

starletta: en iets met inhoud schrijft...
tyrza geeft zover ik weet altijd goed advies waar mensen iets aan hebben. maar goed ieders eigen mening daarover.

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 16:51

Even voor de duidelijkheid; mn paard loopt net zo scheef als ik em met lange teugel laar galopperen (halsstrekken). Daarnaast zit ik recht (naar zeggen, hihi). Als ik hem recht, dus schouderbinnenwaarts rij, zit ik scheef... nog iemand tips ?

paardrijden is simpel, maar het is zo moeilijk om simpel paard te rijden (vrij naar Cruyf)

KNHS Federatievertegenwoordiger
KNHS Dressuurjury B L
FNRS jurylid t/m F20

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:43

je kunt proberen of het helpt om veel binnenhoefslag te rijden, en goed buitenteugel binnenbeen.ik leste eerst vaak bij fried van stiphout, die loste dit ook op deze manier op.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:01

Waarschijnlijk is hij in het ene achterbeen minder actief en ondertredend dan in het andere achterbeen. Je zult waarschijnlijk in de mond voelen, dat hij aan de kant waar hij zijn billen naar binnnen doet dat hij lichter is. Scheef dus..................kan zowel rijtechnisch als medisch zijn. Maar meestal is het rijtechnisch, stel hem in de galop maar eens wat naar buiten, en probeer met je binnenbeen de achterhand wat naar buiten te plaatsen, verder weet ik niet hoe je tempo is, maar ik denk dat je ook iets meer in de vooruit moet galopperen.

jeanny
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:33

probeer de voorhand ervoor te krijgen en niet de achterhand erachter anders plakt hij aan de muur

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:45

binnenhoefslag dus!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers