Waarom vergeten zoveel te belonen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Waarom vergeten zoveel te belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 13:34

Van de week weer. Zijn ze met een jong paard bezig, meisje was er al een keer afgestuiterd, toen ze wilde proberen te galoperen (aan de longe).
Paard snapt dit nog niet, is ook nog maar heel erg weinig met hem gedaan. Longeur staat in het midden te bleren, galop, galop, GALOP!!!! Spingt het beestje eindelijk aan, en wat doen ze? Niks... Nog niet eens "braaaaaaf" Net of het vanzelfsprekend was.

Ik ben zelf van mening dat een paard JUIST leert door het gewenste gedrag (zeker als ze het moeilijk vinden) ontzettend te belonen.
Ben ik nou zo raar?
Tuurlijk krijgt een paard van mij op zijn flikker als ie iets niet (of juist wel Haha!) doet, maar hij wordt ook beloont als ie dat gene wel (of juist niet Haha!) doet. Dan kan varieren van een aai of een woord tot een snoepje of een kriebel, maar ze worden wel beloont


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:49

Je bent helemaal niet raar

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik geef een paard ook op zijn flikker, maar dan moet hij wel weten waarom.
Maar doet hij dan wat ik wil, roep ik meteen braaf, goed zo!
En kan ik mijn handen vrij maken beloon ik hem ook met de hand.

Je moet ze toch leren begrijpen wat je van ze wilt, dat snappen ze niet zomaar.
Dus op momenten dat hij iets doet wat ik niet wil, zal ik hem streng toespreken, op het moment dat het gewenste er is, praat ik liefkozend.
En dat begrijpt elk paard heel erg snel.

Na het rijden krijgen ze bij mij ook altijd wat lekkers.
Zijn ze stront vervelend geweest, negeer ik ze, knuffel niet praat niet.
Weet je dat ze dat ook snel doorhebben. En heel erg vinden, dat is voor veel paarden een super grote straf.

Kawa staat altijd te wachten op zijn musli na het rijden, maar is hij vervelend geweest doet hij dat niet.

Hoezo, snapt een paard niet wat de bedoeling is Knipoog Haha!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:59

Dat vind ik ook hoor. Gewoon ff met een vriendelijk woordje of een aai laten weten dat hij braaf is. Kleine moeite toch? En het paard vind het leuk dus zal het volgende keer weer voor je doen.
Dennis gister ook, ik liep te teuten op stal en hij liep los. De deur naar buiten stond open en hij dacht hem ff te smeren naar de merries toe. Ik geef(op ong 20 meter afstand) het comando om te blijven staan. Hij stopt, kijkt mij aan. Denkt een keertje en kijk daarna heel trots omdat ik hem inmiddels gezegt had dat hij braaf was.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:01

Toen ik op een opfok en handelstal werkte is belonen erin ingetrapt bij me (niet letterlijk hoor Tong uitsteken ) Met name met longeren.

Dus als ik nu nog Magic aan het longeren ben, iederen overgang die ze maakt: "goed zo braaf". Volgens mij luisterd ze er lang niet altijd naar, zo vaak zeg ik het Haha!

Verder mag ik het bij het rijden wel wat vaker belonen met stem. Ik doe het vaak even met mijn binnenhand. Maar stem is toch ook wel belangrijk.

Verder verwacht Magic na het rijden ALTIJD wortels en brood. Of ze nou lief is of niet Lachen

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:05

Ben ik ook helemaal met je eens.. Heerlijk toch, om je paard belonend toe te spreken omdat hij zo netjes stil blijf staan tijdens het poetsen, of rondom zijn voetjes alvast aangeeft als je aan het krabben bent, of gewoon lekker aan het touwtje meeloopt....

Dat met die deur heb ik laatst ook een keer gehad... hij weet dondersgoed dat hij niet over het drempeltje mag... Mijn stal heeft twee deuren en een uitloop... op een gegeven moment wou ik iets van hem en hij spurt me toch de stal in... ooooh... wat was ik boos... en toen ging hij in een behoorlijk tempo regelrecht richting andere deur naar buiten toe....

NOOOOOOODSTOP bij het drempeltje dus... want daar mocht hij toch niet overheen? Braaf paard Lachen

Tijdens het rijden vind ik het ook machtig, om net dat ene oortje even iets meer naar je toegdraaid te zien worden... prachtig gewoon...

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:50

Je moet ervan uit gaan dat de taal en de woorden die wij spreken (bijv. gaaaalop) klinkt als russisch voor een paard.
Heel logisch dus, dat het paard niet meteen de bedoeling snapt.
Als hij dan toch doet wat er van hem gevraagd wordt, (zeker als het een jong paard betreft) moet je hem de hemel inprijzen!!
Dan legt hij de link vanzelf wel.
Het positieve extra benadrukken, daar is nog geen paard of mens slechter van geworden!

Ben het dus helemaal met je eens Stef!!

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:54

runningkawa schreef:
Je bent helemaal niet raar

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik geef een paard ook op zijn flikker, maar dan moet hij wel weten waarom.
Maar doet hij dan wat ik wil, roep ik meteen braaf, goed zo!
En kan ik mijn handen vrij maken beloon ik hem ook met de hand.

Je moet ze toch leren begrijpen wat je van ze wilt, dat snappen ze niet zomaar.
Dus op momenten dat hij iets doet wat ik niet wil, zal ik hem streng toespreken, op het moment dat het gewenste er is, praat ik liefkozend.
En dat begrijpt elk paard heel erg snel.

Na het rijden krijgen ze bij mij ook altijd wat lekkers.
Zijn ze stront vervelend geweest, negeer ik ze, knuffel niet praat niet.
Weet je dat ze dat ook snel doorhebben. En heel erg vinden, dat is voor veel paarden een super grote straf.

Kawa staat altijd te wachten op zijn musli na het rijden, maar is hij vervelend geweest doet hij dat niet.

Hoezo, snapt een paard niet wat de bedoeling is Knipoog Haha!

helemaal mee eens.
Tos weet vaak dondersgoed wanneer hij de mist in gaat. Je merkt vaak al aan zijn oren wat hij van plan is, en zodra hij iets "flikt"zal hij het voelen/horen.
Als ik kwaad ben, gaat meneer meestal heel aanhalig doen naar andere toe, echt het zielige paardje uithangen.

En dat beest zou niet door hebben dat ik kwaad ben? ECHT WEL!

Niet belonen als een paard iets goed doet, vind ik fout.
Ik ben voor positieve training.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:56

Ik ben het met jou eens Stef!
Als Ewald eens vervelend is weet ie dat, maar als ie eht daarna weer goed doet weet ie ook dat, ik geef hem dan meestal neit eens zozeer een aai over zn hals maar praat gewoon tegen hem.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:00

Starlight reageert ook op beloningen. Als ik haar op d'r hals klop kijkt ze echt zo van: 'ha zie je wel dat ik dat kon'. En na een hoge hindernis die ze netjes sprong mag ze altijd een heel rondje galloperen. Ga er maar van uit dat ze dat helemaal geweldig vind.
Maar de beste beloning is bij starlight toch SNOEP. De paardensnoepjes zijn echt niet aan te slepen en ze komt gelijk naar het hek als je 1 keer roept. Echt lief.
Als ik kwaad ben weet ze dat gelijk en gaat ze helemaal lopen stressen. Das wel zielig..

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:02

Ik ben het ook helemaal met je eens..
Ik praat onder het rijden eigenlijk heel veel met Melano. Het is niet alleen gezellig Haha! maar ook voor Melano is het handig zodat ze weet dat ze iets goeds doet of juist misschien wel fout. Ook met niet jonge pony's doe ik het hoor. Ook gewoon die op leeftijd zijn. Ik zelf vind het ook gewoon fijner.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:27

Antoinette schreef:
Verder verwacht Magic na het rijden ALTIJD wortels en brood. Of ze nou lief is of niet Lachen


Een paard heeft ook wel eens een mindere dag, net zoals een mens. Ik heb ook niet altijd iedere dag zin me eens lekker uit te sloven. Gelukkig werk ik bij een heel fijn bedrijf. Knipoog En na zo'n "verzet" dagje pak ik ook 's avonds een lekker koekje bij de koffie!! Mijn paardje krijgt dus ook gewoon altijd zijn bakje vol ook al heeft hij liggen etteren met rijden. Die link legt een paard niet meer als je eenmaal bent afgestapt. Paarden zijn wel slim, maar je moet ze straffen op het moment dat ze iets fout doen en niet een half uur later!!

Verder prijs ik mijn knollie ook altijd de hemel in als hij iets goed doet. Alleen reageert hij inmiddels zo van ja dat weet ik nou wel Schijnheilig Mijn schijnheilige boon. Hij snapt het wel, maar heeft gewoon niet altijd zin!! Geef hem eens ongelijk...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:32

Als ik mijn paard iets moet laten doen wat hij bijvoorbeeld best eng vindt en het uiteindelijk toch doet, dan beloon ik hem zo uitbundig en overdreven dat iedereen me raar aan staat te kijken *LOL* en op de een of andere manier zie je hem dan een beetje glunderen... en meteen daarna.. okay waar blijft mijn snoepje Schijnheilig

Bij dieren moet je gewoon heel duidelijk zijn.. hemel in prijzen en als ze iets stouts doen ook duidelijk en meteen afstraffen en dan niet te lang doorgaan. Ik denk dat je met de toon/klank van je stem alleen al veel kan doen.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

spookymuts
Berichten: 78
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:50

ik denk dat het hun dan alleen maar om het rijden gaat en niet om hoe het paard leert rijden.
je kan een paard toch makelijk even belonen na het rijden?
ik snap zulke mensen niet hoor.
nou ja ik hoor wel weer verder

prompter

Berichten: 11041
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:15

Nou Stef, het wordt saai, maar ik vind ook dat je gelijk hebt! Mijn eigen paarden leren veel sneller wanneer ik ze beloon wanneer ze iets goed gedaan hebben. Vaak is alleen het woord "ja!" al voldoende, al komt er meestal nog een "goed zo" achteraan. Kleine moeite, paard weet dat hij op de goede weg zit.

Extremely rare and Beyond Compare

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 16:38

het is bij jamaica altijd zo'n mooi gezicht.... Vind ze iets moeilijk, en ineens valt het kwartje...
Goedzo wijfie!! braaaafie!!!!
Ze groeit gewoon dan! (mag ook wel, ze is maar 139 : Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 18:40

Citaat:
link legt een paard niet meer als je eenmaal bent afgestapt. Paarden zijn wel slim, maar je moet ze straffen op het moment dat ze iets fout doen en niet een half uur later!!

Ff reageren Haha!
eten krijgt hij meteen dus geen half uur later.
En hij krijgt het praktisch altijd, behalve als er letterlijk niks normaal is gegaan.
En hij weet het dus wel, want dan zeurt hij er niet om, dus dan legt hij toch duidelijk de link.

Maar voordat ik naar huis ga, ga ik hem altijd nog weer knuffelen en is alles weer gewoon vergeten en vergeven hoor.
Want anders zit ik thuis met een pokke gevoel dat ik een bitch tegen over mijn paardje ben Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:27

Ben het ook eens met Stef... sommige paarden hebben waar prestatie verlangt wordt ook een onzekerheid en juist dan is bevestiging van gewenst gedrag dmv beloning niet alleen een behoefte maar ook een tegemoetkomen naar je paard toe dat zijn best doet je te begrijpen en het gevraagde uit te voeren.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:42

Paarden zien echter het stappen aan een lange teugel na inspannend werk ook als beloning, dus dan is een klopje of een 'braaf' niet echt meer noodzakelijk. Dit betekend natuurlijk niet dat het overbodig is, het paard ziet het klopje zeker ook als beloning!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:32

Citaat:
Longeur staat in het midden te bleren, galop, galop, GALOP!!!! Spingt het beestje eindelijk aan, en wat doen ze? Niks... Nog niet eens "braaaaaaf" Net of het vanzelfsprekend was.


Het is zowiezo al heel dom om "galop,galop,galop" te bleren zolang het paard nog draaft. In de leerfase roep je pas "galop" op het moment dat het paard in galop aanspringt. Nu denkt het paard dat draven "galop" heet.
Echt een vakman/vrouw dus

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:49

Je ziet idd dat heel veel nooit of zelden belonen!
Maar dat valt dan ook vaak aan de paarden te zien Haha!

Ik beloon bijna voor alles wat hij goed doet, ik denk dat je paard daardoor ook leergierig blijft.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:00

Ik ben dus denk ik een van die personen. Als mn paardje iets uiteindelijk doet beloon ik hem natuurlijk wel (zoiets als in het voorbeeld van stef) maar anders vergeet ik het heel vaak. Ik heb dat alleen bij mn eigen pony, andere prijs ik de hemel in. Gelukkig heb ik sinds kort een instructrice die me er aan herinnert dat ik af en toe ook een aaitje moet geven.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:07

Ik vind belonen idd erg belangrijk. Maar dat hoeft niet persé door een snoepje of een aai. Zoals hierboven ook al werd gezegd kan een lange teugel ook een beloning zijn. Het is maar net welke link je paard legt (en jij dus hebt aangeleerd).
Yorghos wordt behoorlijk onzeker wanneer ik vergeet te belonen. Je ziet hem dan gewoon twijfelen: "ik deed het toch goed?"

* To Belg, or not to Belg *


Fitzroy

Berichten: 25093
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:13

Ik vind een lange teugel na inspannend rijden idd ook een beloning. Van de week was Fitz ook vreselijk aan het klooien en mocht ik pas stoppen toen hij een paar rondjes super had gelopen en een paar tip-top overgangen had laten zien. Dan is het stoppen en de lange teugel de beloning.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:39

Ik beloon mijn paardje altijd. Ik oefen nou springen met hem en als hij vaak weigert word ik echt boos op hem Boos! doet hij het goed dan krijgt hij een wortel en een knuffel,hihi.
Als mens wil je toch ook beloont worden als iets goed gaat?

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:43

Ik vind het niet meer dan normaal om je paard te belonen wanneer hij goed werk heeft geleverd.
In de lesjes die ik geef (beginnertjes tot een jaar of 10) zeg ik het ook altijd aan het einde van de les: Lange teugel, paardjes belonen!
Of als ze individueel een oefening moeten doen en het paard werkt netjes mee moeten ze hem van mij ook belonen. Zelf vergeten ze dat omdat ze zo geconcentreerd (soms wat zenuwachtig) bezig zijn.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anouk94, Dartel, Dennenboom, Laj1, Pikeur, Spritely, xRoossie95, YvonneV en 99 bezoekers