We hebben weer eens wat....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

We hebben weer eens wat....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 21:49

Vanmiddag ben ik gezellig bij Thea op bezoek geweest, kijken naar haar mooie nieuwe boerderij, en de Grande Dame, EN de nieuwe aanwinst U Too. Thea, je boft maar! Jullie hebben het goed voor elkaar!

Daarna via een omweg naar huis gegaan. Het had al een beetje geregend onderweg, en thuis aangekomen was het idd al nat geweest. Heerlijk, de hele tuin was te ruiken, zo lekker fris . ik heb meteen mijn camera gepakt om [naam verwijderd]'s eerste regenbui te fotograferen (nee geen digi, wachten dus!)...ze was zo snoepig met haar natte donspakje Lovers

Vervolgens maar de stal uitgemest, de dames hadden er weer een mooi zootje van gemaakt. "Hou de baas van de straat", onder dat motto. Harry stond in de keuken, ons eten te bereiden. Komt ie ineens gillend naar buiten "[naam verwijderd]!...[naam verwijderd]!'. Alarmfase 1. Ik snel naar buiten, en zie [naam verwijderd] liggen op het land. Meteen er op af (ik kan nog steeds de 100m. sprint onder de minuut Knipoog ), [naam verwijderd] kwam niet overeind. Toen ik er vlakbij was, lukte het haar eindelijk, maar wel op 3 voeten. Stokkreupel. Huilen
Naar de box toegehinkt, ze kon nog wel iets lopen, maar alleen met de toon aan de grond, niet meer de hoef plat. De gewrichten lijken nog gaaf. [naam verwijderd] had liggen rollen, en is bij het opstaan uitgegleden met linksachter. Harry heeft het gezien.

We hebben haar been meteen maar 15 minuten afgespoeld met koud water, maar echt veel beter is ze er niet van geworden. Ook niet slechter. Ik heb sterke vermoedens dat ze haar pees heeft geblesseerd, die achterste. De voorste was nog duidelijk te zien, maar die achterste niet, terwijl [naam verwijderd] ultradroog beenwerk heeft. Mooi snert dus. Verklaart wel waarom ze de voet niet meer plat aan de grond wil zetten. Scheve mond

Maar goed, dit is nu de 3e keer pech met de merrie en het veulen. Ik weet eigenlijk niet wat ik voor [naam verwijderd] kan doen, anders dan even afspuiten een paar keer per dag. Ik zou normaal Arnica druppels voeren, maar ik kan niet overzien of dat het veulen kwaad kan, dus doe ik dat maar niet. Stappen lukt vandaag niet, en dat zal morgen wel grenzen aan diermishandeling. Met veulen mee op de trailer naar een kliniek is ook zielig, dat arme paard heeft het al moeilijk genoeg op 3 benen, en het bijna 4 weken oude veulen meteen een paar uur achterlaten is ook niet echt een optie.
ik zal vanavond maar Liniment op de pees smeren, de coolgeltest lezen in de BIT, en morgen maar richting Divoza...die hadden toch al aanbiedingsweek Knipoog Da's het nuttige met het aangename combineren }>

Als iemand nog tips voor me heeft, graag. En alle anderen, duimen voor [naam verwijderd]!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:30

Welkom bij de 'onze paarden hebben altijd wat'club. Nerd Knipoog
Ik weet precies hoe je je voelt, ik heb ook zo'n meut die het altijd voor elkaar weet te krijgen dat ik niets met haar kan. Geweldig. Lips are sealed

Kan de veearts niet langs jou komen?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:53

Join the club inderdaad!!! Ik zou de pees goed koelen, liefst een paar keer per dag een coolpack er omheen. Als het dik blijft zou ik toch de veearts even bellen.
Sterkte ermee en ze hebben inderdaad altijd wat... . Ik voel met je mee.
Bij dit soort dingen vraag ik mij toch vaak af wie de spreuk ' zo sterk als een paard' heeft verzonnen Knipoog Die was niet goed wijs...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:54

Oh djiezzzzz Dees, heb je niet de neiging om ze per paard een stalletje van 1 bij 1 te geven zodat ze niks kunnen uitvreten?
(bij wijze van dan...voordat ik boze PB'tjes krijg Knipoog )
Wat een ellende steeds, 't is niet te hopen dat het echt een fikse peesblessure is, dan ben je wel een behoorlijk tijdje zoet.
Succes morgen en hou ons maar op de hoogte!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:56

Een veearts langs laten komen die het kan scannen,
maar daar kan je gerust mee wachten tot na het weekend als je tot die tijd haar het been maar niet laat belasten.

Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 02:03

Antiflogistine erop, dan een krant daarover een plastic zakje, en daarom heen een bandage............gaat flink broeien en werkt goed bij peesblessures. Maar pak haar been eens op en voel zachtjes langs de pezen, als ze op een bepaalde plek flink gevoelig is, dan is het zeker weten de pees.
En dan werkt bovenstaande erg goed. En maandag even de veearts bellen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 08:42

Als het een peesblessure is, kunnen ze pas na een week scannen, anders zien ze vaak niets op de scan. Het schijnt te moeten "rijpen" als het ware. Ik wens je veel succes. Misschien kan je bij de dierenarts horen hoe het met die arnicadruppels en de melk zit.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:18

Klopt Jet, als het heel "vers" zit er nog veel vocht etc. omheen en dat vertekent het beeld, ze kunnen de schade pas echt goed beoordelen als de zwelling een beetje afgenomen is.
Koelen is heel goed, coolpacks werken het makkelijkst, maar gewoon met de slang gaat het ook goed, maar dat kost veel tijd. Doe alleen nooit een coolpack direct op het been, altijd iets ertussen, anders krijg je vriesblaren. Action heeft speciale 'houders' ervoor, die werken fijn, anders gaat het ook met een flink lange bandage. Naar beneden bandageren, coolpack ertegenaan en weer terug omhoog.

De tip van Pipo is op zich wel effectief, ik heb dat ook gedaan bij Gips toen het net gebeurd was, maar laat het alsjeblieft niet te lang zitten en hou het goed in de gaten, anders gaat het nl. in de categorie 'blisteren' vallen en hou je een paard met een kaal been over...

In pezen lopen niet veel zenuwen, de echte pijn en dus de kreupelheid is meestal vrij snel weer over (tenzij er echt iets verscheurd is natuurlijk), maar dat betekent nog absoluut niet dat de pees ook weer belast kan worden!

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 11:01

o jee.
Dat meen je niet.
hoop nu dat het echt over is met de ongelukjes (komt meestal in drieen dus dit is de laatste keer laten we hopen)

En idd. het was erg gezellig gisteren kom gauw bij je om je Weelde te bekijken en paula in de lappen mand.

Sterkte er mee dit weekend.
En qua behandeling staan hierboven veel goede tips.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:01

Jeeeeetje! Die paarden van jouw hebben idd de laatste tijd nogal pech he?
Eerst Weelde 2x en nu Paula....
Ik heb geen tips, maar wens je wel sterkte en beterschap voor Paula!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 13:23

Dank voor de reacties!
Vanmiddag lijkt het wat gunstiger voor [naam verwijderd]. Het is idd praktisch zonder twijfel dat het de achterste pees betreft, die is ietsjes dikker. Maar het valt me reuze mee eigenlijk, ik had vanmorgen echt een olifantsbeen verwacht. Paard staat nu op 3 en een half been. Ze belast het been af en toe wel, meestal alleen met de toon, soms lijkt het een beetje met de hele voet. Bij het afspuiten blijft ze staan, dat is voor mij een teken dat ze het fijn vind, de afkoeling. Normaal is ze erg onrustig als ze stil moet staan. Echt het been oppakken en uitgebreidt beknijpen en zwachtelen is er bij [naam verwijderd] nooit bij (gebrek aan opvoeding als jong paardje waarschijnlijk) maar toen ik ze gisteren toch even beetpakte om te voelen of het ook heet was, was ze idd pijnlijk op de pees. Net boven de kogel.
Ze is vandaag wel zo veel beter dat ik denk dat het niet heel ernstig is. Ik heb ze maar weer in het veldje gezet. het veulen moet er immers ook uit, en [naam verwijderd] is redelijk rustig op de wei. Zeker met een zere voet; [naam verwijderd] zorgt altijd wel goed voor haar zelf.

Over de dierenarts bij ons thuis. Ik heb een goede dierenarts, zeker weten, maar wat kan de man doen? Als het ergens (gedeeltelijk) gebroken is moet je al naar de kliniek om dat vast te leggen. En als het de pees is, zegt ie toch: kijk het eerst maar 14 dagen aan, en houd de merrie rustig.
Maar Antiflogistine zal ik gaan halen! dAt is idd goed spul. En zal maandag de veearts ook bellen, misschien heeft hij idd wel een mobiele scanner...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:43

Jeetje zeg Dees, wat een ongeluk weer. Schiet echt niet op. Hopen dat de middeltjes allemaal een beetje helpen en dat paula snel opknapt.