Foto van een 'valse knik'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-01 14:11

Ik vraag me af hoe dat eruit ziet. Het schijnt dat mijn paardje ook ooit zo loopt. Heeft hier iemand een foto van?? Of kan iemand me misschien uitleggen hoe ik dit kan zien.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lisette op 2001-08-07 15:46 ]</font>


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 14:14

[img]../upload/273/mooilopen.jpg[/img]

Hier loopt Rocky in een valse knik. Dit was voor ik les heb gehad. Toen ik les kreeg zag ik in dat ik hem heel anders aan de teugel moest rijden.
Rocky kropt zich namelijk nogal snel op.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 14:40

Ik had een boek van de bib waar een foto daar van instond spijtig ik heb het nu niet

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-01 14:49

Shaienne, waar moet ik op letten bij de foto want ik zie het niet.

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 14:50

volgens mij dat hij niet helemaal aan de teugel loopts. klopt dat? (dat het alleen zo lijkt)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 14:52

Ja ik ben niet zo goed in uitleggen. Als een paard goed aan de teugel loopt, is het hoogste punt niet zijn oren, en dat is met Rocky op de foto wel zo. Sorry ik kan het moeilijk uitleggen, ik weet er zelf ook weinig van. Er zijn op dit forum veel mensen die veel meer weten van dressuur dan ik doe.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 15:18

Hier zit de knik vlak achter de oren in plaats van dat het een soepele ronde hals is.


Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 15:33

M'n oudoom (al heel lang geleden gestorven) had een paard (Miss Pixy ofzoiets) met een valse knik in d'r hals. Ik heb 'r wel een foto van, maar de scanner staat niet aangesloten Boos!

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 16:30

Is het niet precies andersom: Dat een valse knik betekent dat het hoogste punt tussen de derde en vierde halswervel ligt, en dat bij een correct aan de teugel gaand paard het hoogste punt achter de oren moet zijn.


Al begrijp ik dat bij een voorwaarts-neerwaarts gereden paard dit verhaal niet opgaat, maar je moet hem vanuit die voorwaarts-neerwaarts weer op kunnen richten.

Bij veel paarden lijkt het dus alsof ze aan de teugel lopen, maar je kunt ze als controle niet je hand laten volgen, dan lopen ze volgens mij met een valse knik.

Beetje vaag verhaal, misschien kan iemand het duidelijker uitleggen?

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 16:37

Dat had ik altijd toen ik Robin net had.. Zijn hals is dan niet rond ofzo.. Nu is Robin';s hals meestal wel rond.. maar heel soms heeft ie ook een valse knik Party!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 16:57

Robin heeft toch zz gelopen ofzo?? Beetje raar dat hij dan meteen met een valse knik loopt als jij hem net hebt ??????????

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 17:04

Ja ik had hem net.. en toen op het begin reed ik hem nooit aan de teugel.. en toen begon ik het een beetje te proberen en deed hij het zo.. en nu probeer ik het gewoon écht en doet hij het goed!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 17:44

Valse knik houd idd in, Marja zei het al, dat het verbindingspunt ophoud bij de derde/vierde halswervel omdat die gebogen is ipv dat de verbinding mooi rond afloopt.

Paarden met een valse knik kunnen vaak achter of voor de teugel komen, je kunt het checken, je hebt namelijk geen controle over de begrenzing.

[img]../upload/19/knikvoorbeeld3.jpg[/img]


Is slechts een soort van indicatie waar het op lijkt, van een foto kun je dat toch heel moeilijk beoordelen.



_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-08-08 20:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-08-08 21:20 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-08-08 21:22 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 23:49

Over een valse knik spreken we wanneer een paard niet gebogen is in de hals maar alleen afbuigt vlak achter zijn oren waardoor zijn hoofd toch aan de loodlijn komt. Dit wordt vaak veroorzaakt door sterk rijden. Het paard wordt aan de teugel getrokken ipv van achter naar voren gereden.

Alleen de voorbeeld fotootjes van Orri begrijp ik niet Verward Je kunt op zulke detail fotoos nooit bepalen of een paard wel of geen valse knik geeft.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 06:47

dacht ik ook al. Zulke uitvergrotingen zijn net moderne kunst Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-01 08:08

Heel erg bedankt allemaal, ik zie het nu duidelijk vervolgvraag komt in rijtechnische problemen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 08:57

Trouwens, lijkt mij dat het paard op de usericon van Jippie geen valse knik heeft, maar opgericht is....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 10:21

Die foto van Orri was een duidelijk voorbeeld van valse knik. Het paard buigt alleen maar tot de 3e wervel, de rest blijft gewoon recht en ongebruikt. Je moet vooral bij jonge paarden en paarden die je losrijdt ervoor zorgen dat ze voor de schoft buigen, dus het nekstuk voor de schoft het hoogste punt laten zijn. En daarnaast lengte houden in de hals. Valt alleen nog niet mee bij Paddy...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 17:22

zie ook:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=8&13

wat naar mijn mening hier veel met elkaar verward wordt is de "valse knik" en het "ronder ingestelde paard" Bij een paard met een valse knik is van aanleuning geen sprake, de achterhand treedt niet onder, er is geen verzameling.
Bij een wat ronder ingesteld paard is dat allemaal wèl voor elkaar, alleen is het paard uit trainingsoogpunt niet met de nek als hoogste punt gereden. Een paard met een valse knik loopt achter de teugel, een rond ingesteld paard loopt aan de teugel (ook al loopt ie met zijn kin op de borst!! er is namelijk sprake van aanleuning.)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 18:32

valse knik versta ik als een paard zijn rug vast houd,
het liefst zijn hals niet uit wil schuiven en een stuk hals in zijn schouder wil houden.
Om onder hulpen uit te komen knikt hij idd niet achter de oren maar een stukje erachter.
Ik vond het er altijd uit zien als de oprichting zonder dat er ook maar iets van nagevelijkheid bij kwam kijken.
Het paardje van iemand op stal gaat heel snel in een valse knik lopen het ziet er zo leuk uit maar ik heb echt helemaal niets in mijn hand.Vreemde is ook dat wanneer ik mijn hand wegsteek bij hem hij die niet volgt maar pas na 3 of 4 passen ineens zijn hoofd omhoog doet.Wat ik zelf ook altijd vind is dat zo'n paard totaal geen lengte in de hals houd ze kroppen zich op.
een paard in de oprichting houd een mooie bovenlijn.
Zo is het mij altijd verteld en uitgelegd.


Ik heb hier 2 foto's hoop dat dit een beetje is wat je bedoeld?
[img]../upload/20/moon1.jpg[/img]
[img]../upload/20/moon2.jpg[/img]
Ze zijn wat onduidelijk.
de eerste is heel duidelijk te zien dat ze geen ruggebruik laat zien en dat ze haar hals erg kort houd.
Mijn instructeur noemde het altijd dat ze met een mooi opgeprikt nekkie kon lopen.
Hier was ze trouwens net een paar weken onder het zadel.Let maar niet op mijn houding ze was nogal wegschieterig toen vandaar ook de cap Lachen
Ik had da vrijwel niets in m'n hand.
Op de 2de foto zou je zeggen dat het er nog niet eens zo gek uit zagmaar het voeld3e voor geen meter ik kon geen milimeter dieper of hoger/lager instellen zo kon ze 'mooi' lopen zonder ook maar iets te doen.

[img]../upload/20/moon3.jpg[/img]

zo zijn we toen te werk gegaan om het eruit te rijden:
handen breed zetten dan van achter been en van voren niet terug werken maar weerstand biedende hand die zodra ze een milimeter dieper (ookal was het te diep) ging meteen meeging.
Veel longeren met bijzet heeft ook geholpen.
Vlak voor ik d'r verkocht was ze in stap en draf goed nagevelijk te rijden alleen de galop vond ze zoooo moeilijk.

Wel leuk trouwens dit topic ik merk dat ik nog steeds dingen leer van bokt die ik niet wist of op een andere manier benoemde vind de plaatjes van orri ook erg leuk Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:40

Valse knik kun je als ruiter merken doordat het paard de hand niet wil volgen.
Zie verder topic op rijtechnisch.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers