Bob spuit bloed...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Bob spuit bloed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:55

Het was vandaag toch maar raak, ik gooide bob en het paard van me vriendin op de wei, en weg waren ze, met nalatend een stofwolk..

Lekker voor ze.. even helemaal uit hun naat.. Dus ik ging even terug naar stal om mijn drinken te halen, dus ik kom terug en ik ga lekker in het gras zitten naar de paardjes kijken, dus na ongeveer 10 minuten besloot Bob iedereen even langs te buurten "Hoiiiiiii ik ben Bob !!!" Dus hij kwam bij de fjord Rijan aan, die lekker rustig stond te eten, maar die was niet gediend van een wat te enthousiaste Bob zo ineens op zijn kont, dus die gaf vol een klap met beide achterbenen tegen Bob aan..
Dus Bob keert zich opzij, en besloot het maar te laten gaan, dus ik zie hem een beetje mank lopen, maar niet veel bijzonders dacht ik... Dus een paar minuten later komen ze keihard voorbij rennen een paar keer heen en weer, dus op een begevenen moment komt bob richting het hek, ik schrok me werkelijk KAPOT ! Heel zijn linkervoorbeen was echt BLOED EN BLOEDROOD, dus ik in paniek, en Bob gewoon lekker vrolijk doordwarrelen met oortjes naar voren, terwijl het onderhand echt met liters eruit spoot, ik erachter aan, gelukkig kreeg ik hem vrij snel te pakken, ik direct ook helemaal onder het bloed van het spuiten, dus ik loop snel naar het hek, om het met een touw af te binden, maar hij wilde niet stil staan, omdat het natuurlijk pijn deed, dus het eerste wat in me op kwam, zo SNEL mogelijk naar stal, dus ik met Bob eruit, Bob nog steeds even vrolijk als hij is, met zijn oren naar voren draven, heel de parkeerplaats vol met bloed (ja het bleef spuiten ) mensen op stal direct in paniek, dus toen kwam een lesgeefster, die kneep het dicht met der blote handen, want het moet toch even "afgekneld" worden, en ondertussen haalde ik er iemand anders bij, en belde de dierenarts.. de dierenarts zou er zo zijn... zei ze...

Dus er werd al verband om heen gedaan (door onszelf) 2 verbandjes en het bleef bloeden, echt het spoot er uit.. dus wij met een beugelriem erboven het been afknellen zodat er geen bloed meer uit kon stromen, zo hebben we bijna 2 (!!!) uur moeten staan, we zijn daar echt ONTZETTEND kwaad over, want anders hadden we in de trailer gezet en naar de kliniek gebracht, want het bloedde als een rund... of beter nog een andere Vee arts bellen, wat we ook gedaan hebben want deze vee arts vertrouwen we al helemaal niet, maar dat is een lang verhaal..
Even in het kort..

2 gevallen, eerste geval was Champ, die had soort van koliek dus ze wilde hem een spuit geven, had ze hem een verkeerde gegeven waardoor hij in shock raakte, dat was echt eng om te zien, ik wil dat nopoit meer meemaken..

Tweede geval, was Seconda.. die was ziek, dus ze kwam van de week, ach het is maar een virusje.. niet dus, het paard staat nu in Utrecht en die moet geopereerd worden !!
Daarom bellen we ook met een andere dierenarts, ik ben nu net thuis, en ze komt om 9 uur weer om te kijken hoe het zit, en dan morgen weer.. het verhaal is nog langer maar ik heb niet veel tijd, ik ga straks foto's maken ervan.. akelig, maar toch leerzaam..

Bob staat ondertussen nog even vrolijk als hij is erbij (wat een stoere held nietwaar ) hij genoot werkelijk van de aandacht van wij "de dames" haha..
Maar ik ben ontzettend kwaad op de vee arts !

Update..

Het was een klein slagadertje, geen grote gelukkig dan was het stukken erger geweest..

Maar hij heeft nu nieuw verband gehad, maar nu is heel zijn been ingewikkeld, dus ik roep voor de grap "ohhhhhhh bob je loopt voor Kinderachtig woord !!!!!" dus bob keek gelijk zo van "huh echt waar dat meeen je niet !!" whehe...

Dus ze zegt ga maar een stukje lopen kijken of ie het kan, dus ik loop met hem, nou dat ging hem prima af, hij liep heel boos oren plat stamvoetend naar zijn stal, met de gedachte.. "potverdrie, loop ik mooi voor Kinderachtig woord, daar gaat mijn imago"

Haha.. nu heeft ie antibiotica gehad, en komt ze zondag weer terug, komt er weer ander verband op, en zo gaan we nog ff door !

Alles komt goed!

Het gaat al stukken beter zijn tempratuur was 37.2 dus dat is harstikke netjes !
Ik haalde hem er even uit om zijn tempratuur te meten, en foto's te maken van zijn been, hij genoot echt van de zon, best sneu hij moet 3 dagen op stal staan..

Maar binnenkort komen er foto's van zijn mooie ingepakte been

Zondag komt ze terug, en dan maak ik snel shotjes van zijn wond, want daar was ik te laat voor

Dit xijn stukjes die ik later geschreven heb voor het geval jullie het niet snappen Knipoog


Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:34

Heb jij even geluk gehad bij een ongeluk seg. Wat moet dat akelig zijn als het zo hard aan het bloeden is. Je hebt precies op de juiste manier gehandeld, kalm gebleven ondanks de vreselijke situatie, wat knap van je.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:22

Wat moet dat eng geweest zijn... overal bloed... bah! Gelukkig is het niet zo ernstig!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:15

Getsie! Lijkt me doodeng om mee te maken!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:23

Dat is inderdaad schrikken, bloed is nooit leuk en al helemaal niet wanneer je het ziet spuiten!
Wat ik alleen nog even wil zeggen:
Mocht het ooit nog eens gebeuren, of bij een paard van iemand anders (liever niet, maar toch) knel dit soort wonden niet af met een riem.
Daarmee kan je grote schade doen aan de rest van het been omdat het dan geen zuurstof meer krijgt, zeker wanneer het lang duurt voordat er iemand is om te helpen.
Wat je moet doen is een drukverband aanleggen. Dus met schone doeken de wond dichtduwen. Daarmee kan je het bloeden stoppen, terwijl de rest van het lichaam nog een voldoende bloedtoevoer heeft.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:25

ik ken nog iemand die dat heeft meegemaakt en het ziet er erger uit dan het is hoor. zij ook onmiddelijk da gebeld maar die kwam en kon er weinig aan doen enkel wachten tot het bloeden zelf stopte en drukverbandje leggen. gelukkig dat hij nog altijd even vrolijk is. en hij ernie t veel last van heeft. nog veel succes

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:38

Jantien schreef:
Dat is inderdaad schrikken, bloed is nooit leuk en al helemaal niet wanneer je het ziet spuiten!
Wat ik alleen nog even wil zeggen:
Mocht het ooit nog eens gebeuren, of bij een paard van iemand anders (liever niet, maar toch) knel dit soort wonden niet af met een riem.
Daarmee kan je grote schade doen aan de rest van het been omdat het dan geen zuurstof meer krijgt, zeker wanneer het lang duurt voordat er iemand is om te helpen.
Wat je moet doen is een drukverband aanleggen. Dus met schone doeken de wond dichtduwen. Daarmee kan je het bloeden stoppen, terwijl de rest van het lichaam nog een voldoende bloedtoevoer heeft.


Er zaten 2 drukverbandjes om heen, en dat hield het ook nietmeer, dus toen moesten we wel met de beugelriem BOVEN (!!) de wond afbinden, anders was er geen stoppen meer aan, ook met de riem hielp het bijna niet.. De vee arts zei daarna dat we goed gehandeld hadden, anders bleef het bloeden.
Het zit er echt idd veel erger uit dan het is, maar dat komt gewoon om de hoeveelheid bloed, het was gewoon 1 groot bloedbad.
Er liep een heel spoor van bloedstappen (!!) van de wei naar de stal, dat gaat over een hele grote parkeerplaats.. de stal lag vol met 3 grote dikke plassen, en ook nog eens de waterbox, en dan niet te vergeten de wei...
Heel zijn been was bloedrood, en de rest van zijn benen zat ook onder door het "spetteren", je schrikt je gewoon kapot, omdat je denkt dat de helft van zijn been eraf ligt, aangezien het zo veel bloed.

Maar gelukkig gaat het nu beter !

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:40

Heb je heel erg geluk mee gehad ja. Ik zou best wel nerveus worden denk ik als het mijn paard was. Niet van het bloed, maar ik zou denken dat het heel erg is als het eruit spuit. Bloos Hoop voor je dat Bob snel opknapt!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:19

jeetje wat een schrik............

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:25

Jantien schreef:
Mocht het ooit nog eens gebeuren, of bij een paard van iemand anders (liever niet, maar toch) knel dit soort wonden niet af met een riem.
Daarmee kan je grote schade doen aan de rest van het been omdat het dan geen zuurstof meer krijgt, zeker wanneer het lang duurt voordat er iemand is om te helpen.
Wat je moet doen is een drukverband aanleggen. Dus met schone doeken de wond dichtduwen. Daarmee kan je het bloeden stoppen, terwijl de rest van het lichaam nog een voldoende bloedtoevoer heeft.


Drukverband helpt het niet altijd tegen een slagaderlijke bloeding. Die druk is veelste groot en spuit dwars door het verband heen. Je moet of hem echt dichtdrukken om te voorkomen dat het blijft bloeden/ spuiten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:03

Manda"]
[quote="Jantien"]Mocht het ooit nog eens gebeuren, of bij een paard van iemand anders (liever niet, maar toch) knel dit soort wonden niet af met een riem.
Daarmee kan je grote schade doen aan de rest van het been omdat het dan geen zuurstof meer krijgt, zeker wanneer het lang duurt voordat er iemand is om te helpen.
Wat je moet doen is een drukverband aanleggen. Dus met schone doeken de wond dichtduwen. Daarmee kan je het bloeden stoppen, terwijl de rest van het lichaam nog een voldoende bloedtoevoer heeft.
[/quote]

Drukverband helpt het niet altijd tegen een slagaderlijke bloeding. Die druk is veelste groot en spuit dwars door het verband heen. Je moet of hem echt dichtdrukken om te voorkomen dat het blijft bloeden/ spuiten.
[/quote]


Lees graag even goed:
[quote="Jantien schreef:
Dus met schone doeken de wond dichtduwen. Daarmee kan je het bloeden stoppen, terwijl de rest van het lichaam nog een voldoende bloedtoevoer heeft.


Maar ik zal het de volgende keer wat duidelijker neerzetten.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:39

Jakkes, wat vreselijk eng, zeg.
Maar je hebt wel goed en snel gehandeld! Ik ben blij dat ik zoiets nooit mee gemaakt heb.

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:24

Jantien"]
[quote="Manda"][quote="Jantien"]
Mocht het ooit nog eens gebeuren, of bij een paard van iemand anders (liever niet, maar toch) knel dit soort wonden niet af met een riem.
Daarmee kan je grote schade doen aan de rest van het been omdat het dan geen zuurstof meer krijgt, zeker wanneer het lang duurt voordat er iemand is om te helpen.
Wat je moet doen is een drukverband aanleggen. Dus met schone doeken de wond dichtduwen. Daarmee kan je het bloeden stoppen, terwijl de rest van het lichaam nog een voldoende bloedtoevoer heeft.
[/quote]

Drukverband helpt het niet altijd tegen een slagaderlijke bloeding. Die druk is veelste groot en spuit dwars door het verband heen. Je moet of hem echt dichtdrukken om te voorkomen dat het blijft bloeden/ spuiten.
[/quote]


Lees graag even goed:
[quote="Jantien schreef:
Dus met schone doeken de wond dichtduwen. Daarmee kan je het bloeden stoppen, terwijl de rest van het lichaam nog een voldoende bloedtoevoer heeft.


Maar ik zal het de volgende keer wat duidelijker neerzetten.
[/quote]

Ik heb het goed gelezen. Zelf wel eens een slagaderlijke wond dichtgedrukt met doeken? Lukt niet altijd hoor....

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:56

Jantien, als je knelt en zo nu en dan losdraait, is dat dan wel okay?

Bij een slagaderlijke bloeding en een paniekerig paard met losse achterbeentjes kan dichtduwen met een doek best wel eens link worden...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:18

Lieverds,
Ik probeer alleen wat uit te leggen van het hoe en waarom.
Tuurlijk, je moet jezelf niet dood laten schoppen door welk paard dan ook, en wanneer het echt, maar dan ook echt helemaal niet gaat (en het door je doek heen blijft spuiten) moet je soms wel eens.

Waar ik voor probeerde te waarschuwen zijn de acties zoals ze in boeken en films voorkomen waar de held met z'n stropdas een been afbindt bladiebla.... En voordat iedereen begint bij een wond met 'm compleet afbinden dacht ik het uit te leggen.
Het is nu eenmaal niet een optimale manier. En als een andere manier beter werkt, gebruik die dan.

Trouwens, het is niet pinnig bedoelt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:25

Oh, ik ben ook absoluut niet van plan om me dood te laten schoppen en zeker niet door iemand anders zijn paard.... Ik had het ook niet pinnig opgevat ofzo... ik reageerde alleen op wat jij zelf zei.

Maar goed... ik begrijp uit je reactie dat afbinden en zo nu en dan even wat losser draaien ook een acceptabele manier is, alleen dat gewoon dichtduwen beter is.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:29

Ja, Manic, zo bedoel ik het ook! Haha!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:34

Gotchya Knipoog

Europe is our playground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:32

Het dichtduwen hielp niet, een intructrice heeft het eerst geprobeerd dicht te drukken met blote hand daar was het ook te krachtig voor, daarna hebben we er verband om heen gebonden, daar ging het ook doorheen, en toen hebben we boven de wond het been afgebonden met een beugelriem, om het bloedtoevoer iets te stoppen. Na een tijd hebben we losgelaten maar na enkele seconden begon het door het verband heen te spuiten en aan de bovenkant uit te komen, dus toen hebben we weer gebeld en mochten we het niet meer los laten, dat risico wilde ik ook gewoon niet nemen, hij had al ontzettend veel bloed verloren.

Toen de vee arts kwam vertelde ze ons ook dat we goed gehandeld hadden, omdat het zo hevig was..
Binnenkort heb ik foto's !

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:12

ow ik ben wel benieuwd naar de fotows

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:43

bij reyerbos.... ik zag het in je profiel... dan kom ik eens kijken bij hem hoor... maar brrrr echt eng....

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 18:25

Dit is deel 1 van de foto's de anderen moeten nog ontwikkeld worden, daar is het verband eraf en zie je een dik michelin mannetjes been :wink:

Toen was ik nog alleen, en was dus Bob aan het "koesthouden" haha Haha!
Afbeelding

Even van dichtbij, je ziet de bebloede hoef nog, en op zijn rechterachterbeen de bloedspetters, het bloedde echt heel hevig..
Afbeelding

Beetje ongelukkige foto en houding, maar hij was natuurlijk best heet van het stilstaan ! En het gaat toch om het been !
Afbeelding

Niet zo mooi.. maar ach.. het beentje staat er wel mooi op :wink:
Afbeelding

Wat een stuk is het toch Haha! Ik blijf verliefd op hem :wink:
Afbeelding

Lief toch Lachen
Afbeelding

Let niet op zijn manen, die laten we groeien, maar het is nog niet lang genoeg om te trekken !
Afbeelding

Jammer van de vlieg op zijn neus en de auto's op de achtergrond !
Maar deze laat ik wel uitvergroten !
Afbeelding

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 18:27

mm het been is in ieder geval goed ingepakt en hoe gaat het nu met hem?

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:34

Wow da's schrikken zeg!
Gelukkig gaat eth beter met hem, en is hij vrolijk gebleven.
Wel raar hoor, kan jij zijn been nog wel buigen in al dat verband? ('t ziet er zo stijf uit...)

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, scoebje, Zippo_M en 24 bezoekers