KWPN: Fokkerijraad bezorgd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

KWPN: Fokkerijraad bezorgd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 14:26

Fokkerijraad bezorgd

De Fokkerijraad Rijpaarden maakt zich zorgen over het grote aantal veterinaire uitvallers onder de aangewezen hengsten nog voordat het verrichtingsonderzoek is begonnen. Bij aanlevering in Ermelo vindt een klinische keuring plaats. Alleen fitte hengsten worden toegelaten. Al enkele jaren blijkt dit een behoorlijke hindernis. Dit is niet alleen zo bij het voorjaarsonderzoek, maar ook in het najaarsonderzoek. De hengst simpelweg ouder later worden, is niet voldoende. Kennelijk gaat er iets mis bij de voorbereiding. Afgesproken is dat er wordt onderzocht hoe eigenaren jonge hengsten in de praktijk voorbereiden op de keuring en het verrichtingsonderzoek. Vragen die daarbij aan de orde komen zijn: wanneer worden ze opgestald, hoe lang worden ze gevoerd en getraind, hoe verloopt het zadelmak maken, hoe vaak moeten ze springen en op welke bodem? Hopelijk maakt dit onderzoek trends inzichtelijk op basis waarvan er adviezen kunnen worden gegeven.

bron: KWPN.

Er stond ook een heel stuk hierover in de paardenkrant van vorige week.

Gisteren begreep ik al dat de vooral wat jongere hengsten (die nog 3 moeten worden) het erg zwaar hebben en dat er erg veel van ze gevraagt wordt ook TIJDENS de beoordeling. Terwijl ze wel fit binnenkwamen.

Zou het niet beter zijn om ipv 3 jarige het naar 4 jarige te veranderen? Ik weet dat een aantal hengstenhouders er erg positief op zullen reageren puur omhun paarden te beschermen.

Wat is jullie mening hierin?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:58

Ik ben voor,
maar denk niet dat hengstenhouders dat ook zijn zoals jij hierboven schrijft.
Het kost die mensen toch weer een jaar extra opfok en een jaar extra risico. Een 2 jarige zet je nog wel in een kudde maar met een driejarige doe je dat niet meer en individueel stallen is kostbaar.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:04

ik ben voor een korte 3weekse test als driejarige, goed genoeg? dan vervolgens een dekbeperking stellen voor alle ggk-hengsten en als 4-jarige nog een paar proeven/ competitie laten lopen met eigen ruiter, waarbij het paard ook elke keer getest wordt door een gastruiter.

oid

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:46

Citaat:
Er stond ook een heel stuk hierover in de paardenkrant van vorige week.

Gisteren begreep ik al dat de vooral wat jongere hengsten (die nog 3 moeten worden) het erg zwaar hebben en dat er erg veel van ze gevraagt wordt ook TIJDENS de beoordeling. Terwijl ze wel fit binnenkwamen.

Zou het niet beter zijn om ipv 3 jarige het naar 4 jarige te veranderen? Ik weet dat een aantal hengstenhouders er erg positief op zullen reageren puur omhun paarden te beschermen.


Mensen moeten hun paarden niet met medicijnen goed houden in de 2e en 3e bezichtiging, zoals je ook in de paardenkrant zou kunnen lezen, natuurlijk vallen ze dan door de mand.

Citaat:
en als 4-jarige nog een paar proeven/ competitie laten lopen met eigen ruiter, waarbij het paard ook elke keer getest wordt door een gastruiter.


Weet je wat die topruiters kosten ? 600 euro + in de maand ofzo, dat is niet meer te doen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:12

_Rick schreef:
Weet je wat die topruiters kosten ? 600 euro + in de maand ofzo, dat is niet meer te doen.


Ach die arme hengstenhouders en handelaars. Het kost allemaal geld he als het tijd kost. Dus dan maar gewoon de paarden stuk rijden en de snelle verdienste in de zak. Volgende lichting!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:32

Het zou wel goed zijn zodat veel laatbloeiers ook een kans kregen. Ik vind ook dat er veel beroep wordt gedaan op heel jonge paarden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:36

Desiree schreef:
Komt dit nu meer voor dan vroeger? dan is het een milieufoutje.

De hengsten werden voorheen iets later en langer getest. Maar men bedacht: korter = eerder klaar dus hetzelfde jaar nog dekken.

Alle voor en tegenstanders van jong presteren roepen allemaal, zonder stress geen probleem. Maar je net aangewezen nauwelijks 3 jarige hengst die de hele winter al getraind wordt, nog even klaarstomen voor verrichting, levert wel degelijk veel stress op voor het jonge dier.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:06

Er zijn ook hengstenhouders (VdL bijvoorbeeld) die stellen dat de grote uitval ook komt doordat de hengsten voordat ze naar Ermelo gaan al extreem worden getraind - als ze de test ingaan zijn ze dan al moe. Hij pleit voor 'bloot' aanleveren.
Het is in ieder geval een goede zaak dat er een escape is richting najaarsonderzoek.
Verder denk ik dat het wel mer voorkomt dan vroeger omdat de belangen steeds groter worden - slechte zaak! Toch kan ik me wel indenken dat pas op 4-jarige leeftijd aanleveren ook een aantal nadelen heeft - pff als ik kijk naar m'n eigen paarden of ze 3 of 4 zijn, dat maakt nogal wat uit!! Inderdaad, wat Sjuimpje zegt, een 3-jarige die gooi je niet meer even in de kudde. Dat zou betekenen dat het juist voor de gewone fokker, die af en toe een hengst heeft voor de keuring, financieel en praktisch alleen nog maar moeilijker wordt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:15

Er zijn nauwelijks particuliere eigenaars van hengsten en zo ja dan staan die allang op een trainingsadres. En dat van die training voor Ermelo, dat stelde de vorige posters ook als zijnde funest.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:32

Kendra schreef:
Er zijn ook hengstenhouders (VdL bijvoorbeeld) die stellen dat de grote uitval ook komt doordat de hengsten voordat ze naar Ermelo gaan al extreem worden getraind - als ze de test ingaan zijn ze dan al moe. Hij pleit voor 'bloot' aanleveren.
Ja dat sluit aan wat ik al onder ‘KWPN en leeftijd’ schreef. Het verrichtingsonderzoek is niet te zwaar maar veel eigenaren trainen de beesten voor die tijd kapot.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:00

Ze komen met drie jaar al naar de Hengstenkeuring en vaak zijn ze dan al goed doorgereden en is er al veel van ze gevraagd. Zonde hoor, want paarden die er niet naartoe hoeven worden in een veel rustiger tempo beleerd en die word3en niet zo 'klaargestoomd'. Ik ben wel VOOR een keuring op vierjarige leeftijd. Maar ik denk dat je dan het gevaar krijgt dat de eigenaren hun hengsten al zo ver willen doortrainen dat ze veel kunnen laten zien en ze op die manier overbelast worden.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:12

Volgens mij kun je dus haast niet voorkomen dat de hengsten voordat ze beginnen met het onderzoek erg veel getraind worden.
Want ze willen toch het paard zo goed mogelijk voorstellen. Alleen hebben ze nu zichzelf ermee, want nu worden ze alsnog eruit gegooid.
En is een hengstenhouder veel tijd en geld kwijt. Je zou logischerwijs zeggen dat ze zelf dan wel beter op zouden letten, maar blijkbaar zijn ze bereid dat risico te lopen. Wel jammer van de paarden.
Volgens mij kan het totale onderzoek best iets korter.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:25

Jurga schreef:
Ze komen met drie jaar al naar de Hengstenkeuring en vaak zijn ze dan al goed doorgereden en is er al veel van ze gevraagd. Zonde hoor, want paarden die er niet naartoe hoeven worden in een veel rustiger tempo beleerd en die word3en niet zo 'klaargestoomd'. Ik ben wel VOOR een keuring op vierjarige leeftijd. Maar ik denk dat je dan het gevaar krijgt dat de eigenaren hun hengsten al zo ver willen doortrainen dat ze veel kunnen laten zien en ze op die manier overbelast worden.


Als je de paarden pas op 4jarige leeftijd laat testen, maar je het de particuliere eigenaar/fokker alleen nóg maar moeilijker. Dan zijn die paarden namelijk al een jaar onder het zadel en is de invloed van de ruiter groot. Een kleine fokker kan dan dus helemaal niet meer zijn hengst aanhouden, omdat hij is genoodzaakt zijn paard op 3 jarige leeftijd naar een professionele ruiter te brengen. Moet je zien wat dat kost!! Zoals anderen ook al zeiden; het is dan bijna niet meer haalbaar voor de "gewone" fokker. Terwijl het juist de taak van het stamboek is om óók de "gewone" fokkers te stimuleren, iets wat niet het geval zou zijn als de paarden pas een jaar later getest zouden gaan worden.
Ik ben gewoon voorstander van het testen op 3 jarige leeftijd, en ik vind dat de paarden in de 70dgntest op een heel verantwoorde manier worden getest. Tuurlijk levert het stress op, en sommige paarden kunnen dat nog niet aan. Maar goed, als het paard kwaliteit heeft, zullen ze hem doorsturen naar het najaarsonderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 17:26

Ik ben van mening dat Leo de Bruin, trainingsleider van de 70dagentest heel goed weet wat hij doet!!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 18:46

En goed, paarden die nu uitvallen mogen het jaar daarop, of bijv. als 6 jarige gewoon weer terugkomen hoor, als mensen vinden dat hun paard zo verschrikkelijk goed is en belachelijk is dat ie niet goedgekeurd wordt.
Maar meestal zie je van die paarden nooit iets terug.

En je mag je paard ook gewoon aanleveren als 4-jarige als jij dat beter vind.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:03

_Rick schreef:
En goed, paarden die nu uitvallen mogen het jaar daarop, of bijv. als 6 jarige gewoon weer terugkomen hoor, als mensen vinden dat hun paard zo verschrikkelijk goed is en belachelijk is dat ie niet goedgekeurd wordt.
Maar meestal zie je van die paarden nooit iets terug.

En je mag je paard ook gewoon aanleveren als 4-jarige als jij dat beter vind.


En moet je kijken wat DAT dan kost voor een gewone fokker. Iedere hengst die een beetje talent heeft wordt tegenwoordig in de sport uitgebracht en niet gecastreerd. Wanneer ze dan toppers worden en veterinair in orde, dan worden ze zo weer goedgekeurd. Tegen die tijd zijn de gewone fokkers meestal allang geen eigenaar meer.

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:44

wat is het trainingsschema eigelijk in de 70 dagen test?
Ik bedoel waarom kunnen wij "onze" (in mijn geval niet mijn eigen maar toch) drie jarige wel heel houden deze periode? Tuurlijk het is een test dus ze moeten best wat van hun kunnen laten zien. Maar als je drie of vier keer in een week om een drie jarige zit moet dat toch kunnen? het gaat om de áánleg van de paarden, het karakter, de werkwilligheid, de handigheid, bewerkbaarheid, stalgedrag enz. enz. Ik vraag me af waarom zoveel paarden het niet aan kunnen. Ik denk dat als je ze gewoon doortraint na de keuring er niets aan de hand hoeft te zijn.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:05

Citaat:
En moet je kijken wat DAT dan kost voor een gewone fokker. Iedere hengst die een beetje talent heeft wordt tegenwoordig in de sport uitgebracht en niet gecastreerd. Wanneer ze dan toppers worden en veterinair in orde, dan worden ze zo weer goedgekeurd. Tegen die tijd zijn de gewone fokkers meestal allang geen eigenaar meer.


Tja, jullie zijn degene die voorstellen om als 4 jarige te doen en dan nog competities te laten lopen.

Tis gewoon een spel en een speld in een hooiberg dat je er 1 goedgekeurd krijgt, en je moet je bij een beslissing neerleggen en als je het beter weet mag je altijd terugkomen.

Voor mij is het systeem goed. In het buitenland is het net zo min allemaal rozengeur en manenschijn.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:11

Ik ben voor het "bloot" aanleveren van de hengsten op Ermelo, zo krijgt een ieder dezelfde kansen en worden de hengsten minder (en gelijk) belast.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:30

Samsam schreef:
Ik ben voor het "bloot" aanleveren van de hengsten op Ermelo, zo krijgt een ieder dezelfde kansen en worden de hengsten minder (en gelijk) belast.

Ga met je mee

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:06

sarabande"]
[quote="Samsam schreef:
Ik ben voor het "bloot" aanleveren van de hengsten op Ermelo, zo krijgt een ieder dezelfde kansen en worden de hengsten minder (en gelijk) belast.

Ga met je mee
[/quote]

Dit krijg je nooit voor elkaar, hengsten moeten al getraind worden voor de 1e 2e en 3e bezichtiging. Waar is de controle?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:12

[quote="blupDit krijg je nooit voor elkaar, hengsten moeten al getraind worden voor de 1e 2e en 3e bezichtiging. Waar is de controle?[/quote]

Nou iedere hengst die zijn ruiter in Ermelo er niet af bokt, wordt teruggestuurd Haha! Haha! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:16

Hahahaha,
voorstellen mag ook alleen nog maar aan een halstertje, als ze niet overdreven kauwen als ze het bit voor het eerst in Ermelo inkrijgen kunnen ze gelijk rechtsomkeert!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 08:45

En als ze de eerste keer dat ze bandages of beenbeschermers omkrijgen niet een beetje maf lopen, mogen ze ook niet door. Verward

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:28

Dit vind ik geen goed plan. Je weet het zelf wel, het ene jonge paard kan in het begin de werkdruk beter aan als de ander, dan is het ook niet eerlijk. En je weet zelf wel hoeveel trammelant je wel niet krijgt bij een jong paard, dan schimmel, dan bultjes bij de singel etc etc. Belachelijk plan mijns inziens.