Paard laat zich niet pakken!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Paard laat zich niet pakken!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 10:09

Onze kruising Shire/hackney is een superleuk paard, maar hij heeft (denk ik een beetje van de hackneykant) een vervelend trucje overgehouden. Hij laat zich vaak niet vangen als hij in de wei staat. Hij heeft dit altijd al gedaan, vanaf veulentje. Soms hebben we er weken lang geen last van en opeens steekt het weer de kop op!
Dit jaar deed hij het voor het eerst toen onze merrie de dag ervoor in de wei ernaast geveulend had. Ballouk bleef achter in zijn wei en stond echt stokstijf stil. Toen Jane klaar was en het veulen eenmaal stond, kwam hij toch even kijken en kon ik hem gewoon even knuffelen. De dag erna wilde ik gaan rijden en ballouk dacht dus: Doe dat zadel maar op je eigen rug! Heel raar maar de volgende dag was er niets meer aan de hand. Pas toen m'n baas met de wagen wilde rijden begon het weer... Ballouk stond in een kleine wei en na een uur proberen hadíe h'm nog niet!
Dit is echt vervelend, ik laat hem nu voor de zekerheid een halve dag voordat ik les heb gewoon binnen staan. dan weet ik tenminste zeker dat ik kan rijden..

Zijn er meer mensen met dit probleem? Wat doen jullie eraan?
Ik haal Ballouk nu elke avond binnen, tot nu toe lijkt het te werken..

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:54

die van mij deed dit ook, bleef keurig netjes staan tot ik bijna bij haar was en dan 10 passen in draf en weer gaan eten.... frustrerend!

het enige wat werkt is hem heel hard laten rennen door zijn landje.... dus je gaat hem pakken en hij loopt weg, nou dan doe je geen moeite meer om hem te pakken maar jaag je hem in hoog tempo zijn hele landje door, tot hij het opgeeft en dan kun je hem pakken en belonen.

Wel blijven jagen, als je te vroeg stopt dan heeft het geen nut. al moet je een uur jagen, door blijven gaan tot hij zakt met zijn hoofd, en rustig gaat draven of stappen, en dan nog 2 rondjes! Lachen

dus geef hem het idee dat jij de zaak onder controle hebt, en dat hij je niet meer te slim af is. daar bij moet hij nog rennen ook en dat is een paar rondjes leuk, maar daarna begint dat al rap af te zakken!

groetjes tessa

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:41

dat heb ik ook meegemaakt met mijn shetje in het begin.
ben anderhalf uur bezig geweest maar t heeft wel heholpen.

ik zei tegen haar: ja dag als je niet wilt dan blijf je maar lekker staan daggg.....en liep met mijn rug naar haar toe weg.
beetje lopen ik de wei en grazen met mijn voet,dan weer richting haar en kijken hoe dicht ik in de buurt kon komen zodat ze niet weg liep.
dan weer omdraaien en grazen.ben even gaan zitten in de wei en kijken wat ze deed.weer naar haar toegelopen ,maar ze liep weer weg.toen ik dit een aantal keer herhaald had kon ik steeds dichterbij komen en haar aaien,maar ik heb haar niet gepakt!!
ik ben toen weer weggelopen en weer naar haar toe gelopen ,ze werd toen een beetje nieuwsgierig en toen ik bij haar was kon ik zo haar halster om doen.
sindsdien komt ze naar me toe draven als ze me aan ziet komen!!en kan ik haar zo pakken...

het is een beetje een raar verhaal,maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
je moet een beetje met je paardje meedenken,en zeker niet opgeven hoelang het ook duurt!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:33

Wat ik deed telkens als die stil stond naar dr toelopen van kom maar. Dus ja hij bleef lopen zo lang hij zin had. Daarna rijden todat ze sterretjes zag. Nou staat ze zelfs bij het hek!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:48

ik loop gewoon naar een ander paard toe en negeer die van mezelf helemaal.
En dan komt ze na een paar minuten vanzelf aanlopen want aandacht geven aan anderen in plaats van aan haar!!!!
Dat is natuurlijk niet iets wat je als paard zomaar kan pikken van je baas.
En als ze dan kwam belonen, zo mak als een lammetje loopt ze dan mee.
En als er geen ander paard aanwezig is, gewoon negeren en na een paar minute op haar af lopen.
Mijn paard is zo blonT dat ze dan alleen maar schaapachtig staat te kijken en alles toe laat Haha!

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:52

De leider van een kudde drijft ook zijn kudde voort. Indien je hem gaat achterna hollen en hem telkens (zelf als hij stil staat) weg drijft, dan gaat hij jou na een tijdje als de leider aanzien. Automatisch stopt hij dan en komt zelfs naar jou toe!! Ik kon dit trucje ook moeilijk geloven maar het werkt echt wel!! Bij het ene paard duurt het 5min eer hij naar je toekomt, bij het andere paard kan het de eerste keer 1u duren. Het is belangrijk dat je dit regelmatig herhaalt, hij gaat sneller en sneller naar je toekomen. Ik had dit probleem bij één van onze merries ook, eerste keer 1u, dag erna wat minder lang, nu komt ze na één toertje al naar mij toe, ik hoef enkel een touw over haar hald te leggen.

Zeer belangrijk: pas stoppen met jagen indien hij zich naar jou toedraait, stopt en zijn lippen likt, anders heeft het geen zin en is het enkel een spelletje voor hem.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:40

haal hem er ook uit om gewoon even te poetsen (voor zover je dat nog niet doet)
Of doe zijn halster aan, lekker knuffelen (maar wel vast!) en weer los.
Vergeet het belonen niet als ie zich wel laat pakken, waar we het dinsdag over hadden.
Ook al haalt ie het bloed onder je nagels vandaan, als je hem uiteindelijk hebt is ie braaf

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:50

Mijn eerste pony deed het ook vaak, zo irritant !
Telkens als je dacht hem te pakken te hebben, stond ie weer aan de andere kant van de wei.
Bij deze pony werkte de "negeer-truck" heel goed.
Zelf weglopen en geen aandacht meer aan schenken, grote kans dat hij uiteindelijk je toch nog achterna komt.
En natuurlijk wel belonen als hij komt, het moet tenslotte wel een beetje interessant blijven ! Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:00

Niet bij alle paarden werkt de negeer-truck.
Als je het echt niet meer weet, dan kun je hem met halster en een lang touw eraan in de wei laten lopen. Na verloop van tijd heeft het paard vanzelf door dat wegrennen geen zin meer heeft, aangezien je hem gewoon bij het touw kan pakken.

Meestal is het maar een bepaalde periode dat ze dat wegrennen doen.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:04

stef schreef:
haal hem er ook uit om gewoon even te poetsen (voor zover je dat nog niet doet)
Of doe zijn halster aan, lekker knuffelen (maar wel vast!) en weer los.
Vergeet het belonen niet als ie zich wel laat pakken. Ook al haalt ie het bloed onder je nagels vandaan, als je hem uiteindelijk hebt is ie braaf

Precies wat ik wilde zeggen Haha!

Loop ook eens naar hem toe in de wei, zonder hem te pakken, geef hem een knuffel en ga weer weg.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:14

Helpen snoepjes en ander lekkernij niet?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:38

Saar schreef:

Loop ook eens naar hem toe in de wei, zonder hem te pakken, geef hem een knuffel en ga weer weg.


ff voor Ladyjane Haha! Dit kan dus gewoon, zolang je geen touwtje bij je hebt.... (heb dinsdag nog met hem staan knuffelen, zonder touwtje)

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:46

stef"]
[quote="Saar schreef:

Loop ook eens naar hem toe in de wei, zonder hem te pakken, geef hem een knuffel en ga weer weg.


ff voor Ladyjane Haha! Dit kan dus gewoon, zolang je geen touwtje bij je hebt.... (heb dinsdag nog met hem staan knuffelen, zonder touwtje)
[/quote]

Dan dus hetzelfde proberen, maar dan met touwtje Knipoog

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 16:26

Saar"]
[quote="stef"][quote="Saar schreef:

Loop ook eens naar hem toe in de wei, zonder hem te pakken, geef hem een knuffel en ga weer weg.


ff voor Ladyjane Haha! Dit kan dus gewoon, zolang je geen touwtje bij je hebt.... (heb dinsdag nog met hem staan knuffelen, zonder touwtje)
[/quote]

Dan dus hetzelfde proberen, maar dan met touwtje Knipoog
[/quote]

proberen we al, voor zover het lukt, met het touwtje in je kontzak, maar hij merkt het...en is wegggggg!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 16:26

Bedankt voor alle tips, ik ga zeker het een an ander uitproberen!