ineens enorme kale plekken op zijkant hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

ineens enorme kale plekken op zijkant hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 15:11

Hoi allemaal,

Opeens (van de een op andere dag, echt waar) heeft mijn paard op de zijkant (wangen) van zijn hoofd enorme kale plekken. Al het haar is er af en de huid is enorm droog en schilferig. Het loopt ongeveer vanaf ooghoogte tot ongeveer 5 cm boven zijn mondhoeken. Aan de ene kant is het iets erger dan aan de andere kant. En nu begint het ook achter zijn oren kaler te worden.
Ik heb geen nieuw hoofdstel of halster. Heb alles gecheckt of het niet schuurt of te strak zit, heb niet net ingevet of geolied (tuig is wel soepel en goed onderhouden) en gebruik het hoofdstel en halster al bijna een jaar lang!
Ik houd het nu vettig (2 x per dag) met Yellow Cream, al sinds hij het heeft (plusminus 2 weken), maar zie nog geen verbetering.
Iemand dit ook wel eens gehad of iemand tips?
Want als dit nog langer duurt bel ik mijn veearts. Buiten dat het wel jeukt (paard schuurt meer met hoofd) is het een zeer lelijk gezicht! Boos!

Vast bedankt voor jullie reacties.


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:15

Schimmel? Was het eens met imaverol, dat vet houden helpt blijkbaar niet, of wassen met betadine en dan citroensap erop, helpt ook wel eens, of hydrocortiderm, anders ff de da bellen. succes ermee

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:18

Was eerst eens met betadine, helpt dat niet dan is het wschl een schimmel en heb je imaverol nodig.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 16:20

Ok, ik ga gelijk wassen met betadine, maar moet ik de shampoo gebruiken of de betadine scrub??

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:23

Maakt niet zo heel veel uit, alleen is de shampoo wat prettiger voor z'n huid. Op de scrub kunnen paarden wel eens reageren.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:35

ik weet wat het is dnek ik
fay heeft het namelijk ook en bij fay zei de Da dat het gewoon verharing was.

ik denk dat het het zelfde is
ja kan toch gewoon lettelijk de haren uit zijn hoofd trekken?

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 16:41

Nee, dat lukt niet. De haren zijn al weg en de rest wat er nog gewoon wel zit, zit gelukkig muurvast. En voor de rest is hij al door zijn wintervacht (had ie bijna niet) heen en zit heel kort in zijn haar.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 17:10

het is niet onverstandig om ook met imaverol te wassen,dat ontzmet net als betadine maar dood ook schimmels.heel belangrijk: was ook je halster en doe met een sponsje je hoofdstel liefst elke dag ff af ,zodat je hem niet opnieuw kan besmetten.schimmel komt heel vaak voor, en als je er niet vroeg genoeg bij bent kan ie er goed ziek van worden of helemaal kaal.waar paarden ook wel eens last van kunnen hebben is die paardenmuesli (bultjes, dikke benen,kale plekken) of verandering van brok.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:06

ouw dan is het niet het zelfde dan is het dus waarschijnlijk schimmel
wat je moet doen is dacht ik een shampoo ofzo kopen en wat je zelf moet doen maar dat weet je vast wel alle spullen wassen en je paard gewoon peosten maar voordat je aan een ander paard kmt eerst je hande wasse anders draag je het over

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:44

jah en de borstels en halster en hoofdstel en dekje + singel NIET bij andere paarden gebruiken, ook je borstels een paar keer goed wassen met imaverol of met dat poeier om spullen mee te ontsmetten ...ben ff helemaal de naam kwijt(ruikt naar chloor) maar iig HYGIENE is superbelangrijk

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:07

wassen met Imevarol kan, maar wat mijn dierenarts geadviseert heeft is om met een wattenstaafje de plek gewoon met onverdunde Imevarol in te smeren. verspil je namelijk minder dan met wassenen het werkt direct op de plek in.


Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 07:34

Bedankt voor jullie reacties. Gisteravond was er toevallig een dierenarts op stal en die heb ik even naar mijn paard laten kijken. Het is een allergische reactie en ik moet wassen met betadine en daarna insmeren met calendulan zalf. Ook een keer wassen met imaverol kan geen kwaad zegt hij. Er zit ook wat vocht in zijn gezicht dus magnesium geven om dat af te helpen drijven. Ik heb weer goede hoop dat ik straks weer een gezond en knap paard heb.
Nogmaals bedankt allemaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ, Efri, Googlebot, Mariett, NienkeThella, Zunzuncito en 22 bezoekers