tips voor mij want me pony weigert bij de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurie_oud
Berichten: 33
Geregistreerd: 16-04-03

tips voor mij want me pony weigert bij de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 18:28

hee iedereen van bokt!

Zondag heb ik een springwedstrijd in Blokker, ik heb een palomino C pony en we springen M! het probleem is dat ze de laatste tijd weigerd en niet de trailer in wil! Boos! heeft iemand tips voor mij en Mo, want zo heet mijn pony.

laurie

Code
Cody: titel verbeterd en verplaatst naar VMR

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:31

ik denk dat dit topic bij vraag maar raak hoort... dit is in the picture, om fotos te plaatsen....

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:58

Leuke naam Mo maar niet zo lief van m dat ie in een keer de trailer niet meer in wil. Ik weet niet of er een keer iets gebeurd is in de trailer maar ik hou echt niet van dat gezeur en ik heb er nooit problemen mee gehad. Als die merrie van mij een keer zou zeuren krijgt ze een hele harde lel op haar kont en dan loopt ze er zo op!! Anders wordt dit alleen maar erger en sta je een uur te prutsen op concours...

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:08

Wat bij mijn vorige paard goed werkte was: aan 1 kant van de trailer een
longeerlijn vast maken. Pony voor de klep zetten. Een iemand begeleidt
de pony en de andere persoon brengt de longeerlijn achter de kont.
Niet te laag, maar net onder het dikste punt van de billen.
Dan trekt die persoon die de lijn vast houdt hier aan zodat de pony druk
gaat voelen en als het goed is naar voren loopt. Je houdt de lijn strak
gespannen tot hij er in staat.
Let wel goed op dat de lijn niet lager komt en als hij toch weg schiet of
zo dan meteen de lijn los laten!!!
Succes ben benieuwd of het lukt.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:11

Haaiii, ik heb er ookw een jaar last van gehad met mijn pony ( was pas 3 dus moest haar alles zelf leren) Van iedereen moest ik het met een zweepdoen of net zoals wat hier word gezegd met een longerlijn maar dat wou ik allemaal niet,
ik heb het altijd met wat lekkers gedaan, zodat als ze dan ook in de trailer stond meteen werd beloond en nou...
Ze loopt er Zoo in echt super handig!!!!
Maarjah iedereen heeft zo zijn eigenmanieren maar nja ik probeer altijd maar zacht en aardig te blijven ( al is dat heeeeel moeilijk mjaa het heeft geholpen Haha!)
groetjes Laura

LouB
Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:20

Mijn pony wou de trailer ook nooit in. Maar wij hebben het ook gedaan met een longeerlijn en dat ging harstikke goed! Het gaat steeds beter en tegenwoordig loopt hij er van zelf in!

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:43

ik deed het eerst ook met tja wat je noemt geweld. maar laast haddden we een heerlijke witte gedroogde boterham (iets lekkers wat ze bijna nooit krijgt) en ze liep er zo in! gewoon een beetje boven en voor dr neus houden:D
groetjes

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:47

Hey je zou ook eens kunnen proberen een dikke laag stro in de trailer te leggen met een net hooi (of doe je dit al?)

En dan komt ie, leg een paar drollen van je paard op de laadklep en in de trailer.
Zo ruikt ie zijn geur zo dat het al wat vertrouwder is.

succes!

groetjes van kelly!

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:47

pcies hahaha goedzoo!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 17:44

wij hadden net hetzelfde probleem. en het probleem was dat ze niet bang was maar gewoon koppig. zij liep mooi recht op de klep af en net ervoor stopte ze of liep ze erlangs. we hebben dan met meerdere mensen daar es tijd voor genomen. ze liep altij recht naast de trailer. dus stond er iemand met een longe rechts en trok die aan, dat ze voelde dat ze daar niet door kon. ging ze met heel haar gewicht naar daar, dan stond er nog iemand, die ze een enorme lel gaf. na 3 keer wist ze wel dat het niet slim was om naar rechts te gaan. ook achter liepen mensen en zo van 'kk' en aansporen. en de hele tijd opnieuw tot ze zonder aarzelen er in ging. dat is nu al een jaar geleden. op een bepaald moment heeft ze weer beginnen koppig doen. hoef je maar in je handen te klappen en ze vliegt erop Lachen

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 17:56

Tja, het klinkt misschien hard, maar een pony die M springt en dan opeens niet meer de trailer in wil , lijkt me gewoon verwend en dus gewoon een keer een tik geven met de zweep.

Met een jong paard zou ik dit zeker nooit doen!! Dan zou ik kiezen voor 1 kant aanleuning (muur) en andere kant longeerlijn.

Snoepjes, brood etc vind ik niets, omdat na verloop van tijd dit ook niet meer gaat werken en je het paard alleen maar zijn zin geeft.

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:02

Geef Rescue Remedy van Bach, heeft bij mijn paard ook geholpen. Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:51

inka schreef:
Wat bij mijn vorige paard goed werkte was: aan 1 kant van de trailer een
longeerlijn vast maken. Pony voor de klep zetten. Een iemand begeleidt
de pony en de andere persoon brengt de longeerlijn achter de kont.
Niet te laag, maar net onder het dikste punt van de billen.
Dan trekt die persoon die de lijn vast houdt hier aan zodat de pony druk
gaat voelen en als het goed is naar voren loopt. Je houdt de lijn strak
gespannen tot hij er in staat.
Let wel goed op dat de lijn niet lager komt en als hij toch weg schiet of
zo dan meteen de lijn los laten!!!
Succes ben benieuwd of het lukt.
Citaat:

ik heb ooit iemand in het ziekenhuis zien belanden hierdoor, niet doen dus....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:57

ik snap trouwens niet dat jullie jullie paarden, alleen maar doormiddel van angst de trailer in krijgen, vind ik wat raar. een trailer is voor een paard het meest enge wat er maar is, dan moet je het dus wel heel bang maken, wil ze er met dwang wel in gaan. Als je wedstrijden rijd moet er toch ook sprake zijn van enige samenwerking tussen jouw en je paard, dan moet de trailer niet zo'n opstakel zijn, zou ik zeggen....

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:32

Citaat:
ik heb ooit iemand in het ziekenhuis zien belanden hierdoor, niet doen dus....

Bij mij en bij meerder kennissen heeft het altijd goed gewerkt.
Bij een val van een paard belanden mensen ook in het ziekenhuis.
Dat is het risico met dieren.
Je hoeft een paard niet te slaan of zo je geeft hem alleen een extra
duwtje ( die sommige paarden gewoon nodig hebben) om er toch in te
gaan. Als een paard echt niet wil laat hij zich door een lijn ook niet overhalen.
Gebruik in ieder geval geen grof geweld. Als dit niet werkt ben je nog verder van huis en je paard verliest het vertrouwen in jou.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:12

Waarom weigert je pony? Is het angst, een spelletje, of uitproberen. Als het angst is gaat het echt niet zomaar over. Het kan zijn dat er iets is gebeurt op de trailer waar jij niks van weet. Met veel geduld, bixjes lieve woordjes lukt het misschien wel weer, maar voor zondag? Dat denk ik niet.
Maar zodra je zeker weet dat het onwil is mag je hem best aanpakken. Ik zou proberen zowiezo biks in de trailer te hebben liggen, een dikke laag stro, en als je een tweepersoonstrailer hebt een vriendje. Dat met veel overtuiging erin proberen te zetten, oefen het wel een paar keer van te voren. En niet te vergeten elk pasje belonen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:41

Klinkt bekend...mijn driejarige merrie heeft het ook niet zo op trailers Bang is ze niet, want ze staat heel rustig het stro eruit te eten en de klep loopt ze ook zo op, maar erin staan vindt ze duidelijk niet nodig.

Ik heb een week lang iedere dag geoefend met laden en het gaat nu een stuk beter vorige week naar de veearts stond ze zelfs op de terugweg binnen 10 minuten Party!!

Is er iets gebeurd op de trailer of loopt hij gewoon te zeuren Verward Als hij altijd makkelijk te laden is geweest moet er een oplossing voor zijn. Ik neem in ieder geval aan dat die pony al redelijk vaak meegeweest is Verward

Rij je trouwens vaak in Blokker Verward Mijn zusje en ik rijden er ook wel vaak. MIjn zusje heeft een D-pony in het Z, een valkje dus die valt wel op Knipoog Ik rijd nu bij de paarden.
Kan zo snel geen palomino in het M voor me halen, maar misschien hebben we elkaar weleens gezien. Of je moet uit een hele andere regio komen Verward