Ruin "dekt" hengstige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Ruin "dekt" hengstige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 20:13

Carina staat samen met en ruin in de wei. Ruin is iets van 12 jaar geleden ruin "geworden" Knipoog
Nu is Carina hengstig, en toen ik haar vanmiddag na het rijden terug in de wie zetten, gingen ze echt zo samen klooien. Staart omhoog, jullie kennen het vast wel...
Maar goed, toen kreeg die ruin dus een paal, en maakte anstalten om erop te springen. Wat hij uiteindelijk volgens mij niet gedaan heeft.

Nu vraag ik me dus af, of een ruin eigenlijk wel "mag" reageren op een hengstige merrie? Er zal toch niets mis gegaan zijn bij zijn castratie? Dat hij dus niet zoveel ruin is als we denken... Scheve mond

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:08

Mijn fjordje is een jaar geleden geruind,maar die wil ook nog wel eens op bepaalde merries springen,misschien oversext!

Paardentaxi Zeeland

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:22

Als een ruin het trucje geleert heeft toen hij nog hengst was is er een grote kans dat hij het altijd zal blijven doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:24

Ilet heeft ook wel eens de neiging om bovenop Blossem te springen.
Zie je het al voor je Haha! hij probeerd haar een beetje te klemmen
met zijn voorbeen, de draak.
Maar ja Blossem zou Blossem niet zijn als ze flink van zich af
zou bijten Haha! Ilet is ook een beetje te groot voor haar Clown

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:36

Je ziet het wel vaker bij ruinen. Dan springen ze erop en dan weten ze het opeens niet meer. Dan zie je ze denken: "Tja... wat moest er nu ook alweer?"


Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:40

Mijn pony wist nog dondersgoed wat hij moest doen. Ik weet niet hoe oud hij geruind was maar hij "dekte"echt nog hoor!! Haha!

XANTHA

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:41

Dendro heeft ook Fleur wel eens gedekt terwijl hij toch al 15 jaar ruin is. Na een paar keer steken vindt hij het wel genoeg en gaat rustig verder met eten maar Fleur kan er geen genoeg van krijgen en blijft maar voor zijn neus dralen.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:59

Sterker nog, een kennis van me had een ruin die nooit naar de merries keek, totdat ze hem een maand in opleiding deed. Hij kwam terug en dekte de eerste de beste merrie waar ie op mocht, niet alleen springen maar ook de rest.......
Mijn merrie is door verschillende ruinen gedekt. Hoewel er een geringe kans op problemen is, zou ik me er niet druk om maken. Wel zeggen tegen de ruin-eigenaar die ie op de hygiëne let. *LOL*

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:26

Bij ons op stal ook altijd zo, snap het ook niet helemaal, het zaakje gaat er ook echt in..

Als ze het maar gezellig hebben en er geen veulen komen vind ik het best Haha! Haha! Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:38

Viking schreef:
Mijn fjordje is een jaar geleden geruind,maar die wil ook nog wel eens op bepaalde merries springen,misschien oversext!

En Banjer vond het maar wat lekker... Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 01:16

Aan de ene kant kan het geen kwaad en het is vrij normaal dat sommige ruinen dit gedrag vertonen.
Anderszijds is het ""dekproces"" natuurlijk een vrij blessuregevoelige aangelegenheid wanneer dit gewoon tussen de dieren in de wei plaatsvindt. Er wordt immers hier en daar nog wel eens geschopt en getrapt wanneer b.v. de merrie net wel/niet hengstig is.
Alleen daarom al kan het verstandig zijn hengstige merries niet bij ruinen te weiden.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:00

Bij ons zijn der ook wel wat ruinen die er boven op springen hoor *LOL*...Vorige keer ging 1 van de 1 naar de ander maffe beesten Tong uitsteken..
Alleen springt 1 ruin ook al tijd achter op andere ruinen Nerd Haha!

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:03

hahaha nou laatst heeft jewel ook bijna gedekt, ik laat m niet te ver gaan hij kan natuurlijk wel een paar tikken krijgen van die dametjes..verder is ie nog helemaal up to date hoor! Tong uitsteken

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:32

Bij ons op stal staat er ook en ruin die niet alleen dekt maar echt hengsten gedrag vertoond, ik heb Dar bij hem uit de wei gehaald, ze zat nl elke keer als ze hengstig was onder de wondjes en z'n leuter word nooit schoongemaakt, ik had er geen zin in dat Dat straks onvruchtbaar werk door dat geklier, de staleigenaar heeft trouwens contact gehad met de DA om hier wat aan te doen, de paarden staan nu nog geen week buiten en hij is al twee keer door het draad gevlogen, elke ruin die hij ziet valt hij aan, bij hem is het echt een drama.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 10:28

Nee, zo erg is het geulkkig niet...

Maar als ik het goed begrijp kan het eigenlijk niet zoveel kwaad, en heft het niets te maken met niet goed gecastreerd zijn?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:35

Nimber mijn ruin die doet het ook. Maar die MOET wel, als Dien hengstig is duwt ze net zolang haar staart in zijn gezicht totdat hij haar dekt. Op een gegeven moment zie je hem echt zo staan van Moet je nou alweer ?

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:10

Het kan niet zoveel kwaat, in dat er geen veulentjes van komen... maar ja, een net niet hengstige merrie kan nog wel eens van dat lekkere wisselende gedag vertonen en dan er bijvoorbeeld op los gaan meppen... Of een ruin kan springen en even lekker de halsspier vastpakken... erg blessure gevoelige aangelegenheid lijkt me...

Mijn ruin is ook bloedirritant met merries, die ook spontaan hengstig worden als ze hem zien... eerlijk gezegd neem ik zelf liever het risico niet.

Ruinen bij ruinen en merries bij merries heeft bij mij de voorkeur.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:26

carina schreef:
Nee, zo erg is het geulkkig niet...

Maar als ik het goed begrijp kan het eigenlijk niet zoveel kwaad, en heft het niets te maken met niet goed gecastreerd zijn?


Dat heb je inderdaad goed begrepen Knipoog Met niet goed gecastreerd zijn heeft het in elk geval niets te maken.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:37

Dit soort nukken heeft mijn ruintje gelukkig niet.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 20:22

Gelukkig hoef ik dus niet bang te zijn voor veulens Haha!

Op zich vond ik het wel vreemd. Carina is wel vaker hengstig geweest, en dan keek hij nooit op of om. Carina wel met de staart onder zijn nues maar dan liep hij gewoon weg, maar gister maakt hij aanstalten om erop te springen Verward

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:27

Mijn haflinger stond dus op de vorige stal met allemaal paarden in de wei. En als ze dan hengstig was vond ze dat wel best die ruinen Tong uitsteken
Maar wat dus het geval was...er kwam een tinkerruin bij (pas een paar maanden ervoor gecastreerd)(en die mensen waren niet bepaald hygiënisch met hem) en dat vond Sabientje wel leuk en hij ook. Dus toen had Sabientje een blaasontsteking gekregen....

Maar ik ken nog genoeg andere ruinen die dit ook doen...Verward

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:28

Mijn ruin doet het ook nog steeds... Bloos
Hij wordt echter wel afgestraft hoor door zijn "vriendinnetje", want die vindt het minder geslaagd Haha!

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:20

Mijn ruin doet het ook, alleen hij is pas 2 jaar geleden gecastreerd (hij is nu ca 15 jaar) Vorig jaar heeft hij een shetlandmerrie van 95cm gedekt, hij is zelf 1.70m!! Haha!
Mijn paard komt dan ook niet meer met merries in de wei, hoe groot (of klein) ze ook zijn!!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:30

Mijn New Forest van 8 is al 4 jaar ruin en dekt ook nog. Ook mijn 4 jarige Welsh ruin dekt nog. Ach, zij mogen ook nog wel eens gebieten.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:12

baloe doet het ook gewoon hoor, ik heb het alleen liever niet, want ben bang voor infecties


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 bezoekers