Hangen op de teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Hangen op de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 21:42

Wie herkent dit probleem? Mijn paard gaat de laatste tijd nogal hangen aan de teugel. Ik rijd hem dan goed voorwaarts maar dit helpt niet. Heeft er iemand een andere oplossing???

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:51

Niet alleen voorwaarts rijden, maar vooral ook veel aan overgangen werken. Heb net in een ander topic een heel verhaal neergezet daarover, zal nog even in het kort herhalen Haha!
Begin met de gewone overgang stap-draf-stap-draf enz., let daarbij op dat je een directe reactie op je hulpen krijgt. Als dit goed gaat, ga je verder met de overgang stap galop en draf-halt-draf. Ook hierbij direct reactie eisen en ook een vlotte draf.
Als het goed is zal hierdoor de achterhand er beter onderkomen, waardoor je paard minder aan de teugels gaat hangen...

Controleer overigens ook even of het geen medische oorzaak heeft...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:40

Hoi,

Veel overgangen is zowieso goed om te rijden, wat is goed voorwaarts? loopt ie lekker door of loopt ie ook goed door aan het been, loopt ie in balans en evenwichtig of kan ie dat alleen op jouw hand?
Veel mensen die een paard rijden met dit 'probleem' hebben de neiging om de teugel strakker in de hand te nemen of zelfs terug te gaan hangen, dan ga je dus een strijd aan die je alleen maar blaren oplevert, misschien kun je proberen om de teugel juist meer mee te laten geven als je voelt dat ie gaat hangen, niet de teugel los gooien maar overdreven meegaan in de hangbeweging van het paard en hem net voor zijn, dus als je denkt nu gaat hij hangen dan ben je eigenlijk al te laat, je moet proberen je paard tegen het halsstrekken aan te rijden en hem dus alleen op je been te rijden als dit goed gaat pak je de teugel er beetje bij beetje bij. dit werkt bij sommige paarden maar natuurlijk lang niet bij allemaal . misschien is het een idee.

Is trouwens moeilijk uit leggen wat ik precies bedoel zo via de comp.
maar daar zullen meer mensen last van hebben denk ik,

idd. check effe of het medische oorzaak kan hebben, wat dr_jacksel al zei, beetje knullig tegenover je paard als ie bv. last van z'n tandjes heeft of zoiets.
veel suc6 ermee

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:09

Hoe oud is je paard? Wat voor bouw heeft ie? Als hij jong of langgelijnd is, is het logisch dat hij op de hand vast kan zitten, oftewel: hij valt op de voorhand. Zaak is dan om het gewicht naar de achterhand te verplaatsen. Afhankelijk van wat voor paard het is, kan ik je wellicht enige tips geven?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:05

Inderdaad is het niet makkelijk om op deze manier tips te geven.
Voorwaarts wil niet zeggen dat je het tempo moet verhogen tot hij niet meer hangt.Dit werkt niet.
Ook wil het niet helpen als hij hangt en jij gaat terug hangen.
De meeste problemen(niet altijd dus) komen van achter uit.
Het paard kan dan wel een redelijk hoog tempo hebben maar als het niet macheerd zal het probleem niet weggaan.
Men werkt met kleine ophoudinkjes en een actief been(van het paard)
Dit berijk je door goed met je zit te rijden en echt streng voor je zelf te zijn dat hij elke pas zijn been meeneemt.Kuit is reactie en niet 4 a 5 passen er over doen.De achterhand van het paard is een punt wat vaak vergeten wordt.
Een paard wat hangt is een probleem wat je niet een twee drie zelf op kunt lossen.Les is dan ook iets wat jou kan helpen.
Maar goed via de pc is het alleen een denkwijze.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:28

Iemand zei ooit eens tegen mij dat als je paard heel erg hangt en weinig dingen nog maar helpen dat je dan de teugels los moet gooien en het paard in één keer flink naar voren moet drijven, zodat 'ie' over als het ware struikelt over z'n eigen benen, dan doet ie het nooit meer.
Heeft idd bij diegene geholpen en het paard doet het nu ook nooit meer.
Toch zal het niet mijn 1e oplossing zijn... Ik sluit me aan bij de rest, je paard goed actief houden en bezig zijn dmv figuren enzo.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:05

Kyralovertje schreef:
Iemand zei ooit eens tegen mij dat als je paard heel erg hangt en weinig dingen nog maar helpen dat je dan de teugels los moet gooien en het paard in één keer flink naar voren moet drijven, zodat 'ie' over als het ware struikelt over z'n eigen benen, dan doet ie het nooit meer.


...als alles zó makkelijk ging....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:52

whaha idd!maar naar mijn idee niet de manier, de manier om je nek te breken misschien ?:S

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:14

Hoi hoi,

Kom ik weer aan... Ben het met veel van bovenstaande eens..
Wat ook kan helpen is balkjes lopen (stap/draf/galop).

En dan op het moment dat hij er overheen gaat en hij probeert te hangen dan gooi je je teugels los en dan ga je samen plat op je bek... Of was dat niet de bedoeling? Wel leuk voor mensen in de kantine...!!!

Kan wel briljante dingen gaan roepen maar dat heeft Tyrza toch al gedaan?! Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:19

Haha! hoor ik daar enig sarcasme??? Haha!

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:26

Ikkuh? Zoals de waard is vertrouwt ie z'n gasten...!!!
Sarcasme... Zou niet durven...!!! (Is dit overigens wel hoor Knipoog )