Gaat naar links als ik rechtsom wil en andersom.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Gaat naar links als ik rechtsom wil en andersom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 08:55

Ik rijd al een tijdje op een jong paardje. Het probleem waar ik met dit paardje steeds tegenaan loop is, dat zodra ik begin te draven op de volte en we door het midden van de bak rijden richting de kant (op de volte) hij besluit om de andere kant op te gaan. Dit doet hij zowel linksom als rechtsom. Hij gooit eerst zijn schouder eruit en vervolgens trekt hij zijn hoofd naar buiten. Om dit op te vangen houdt ik zin eerste instantie zoveel mogelijk mijn buitenteugel en mijn buitenbeen eraan . Toch zie ik er nog geen verbetering in. Heeft iemand een idee om mij hier een stap verder mee te helpen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:14

hij is zoals je schrijft jong en snapt neem ik aan nog niet veel van je teugelhulpen.

Maak je nog maar ff niet druk over het over de schouder wegvallen enz.
Dat is nog veel te verwarrend voor hem, om daar al extra hulpen voor te gaan geven.

Met die extra buitenteugel zal je paard denken dat het gewoon sturen is, en draait hij braaf af.
Dus is hij eigenlijk heel braaf.

Dus probeer nu de eerste tijd alleen maar te sturen waar je naar toe wilt.
Als hij dat echt helemaal goed doet, leer je pas weer het begrenzen en dat soort dingen bij.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:34

ben het met kawa eens.

loopt je paard wel al op eigen benen?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:50

Je kan het paard "begeleiden" door gewoon wat eerder in te sturen. Hierbij zet je beide handen naar de kant waar je heen wilt, dus: binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals (zo neem je als het goed is de totale schouderpartij mee naar binnen). Ga ook naar de kant zitten waar je naartoe wilt (maar let erop dat je niet krom gaat zitten). En wat eerder wenden dan je gewend bent. Voor je gevoel zet je hem dan te scherp in, maar je paard komt dan beter uit in die wending. Overal even aktief houden, let hierop, want zeker als je hem meer gaat ondersteunen voor deze wendingen, kán hij wat terugkomen.

Eerst aktiviteit, dan de rest!

En zeker bij een jong paard: BELONEN!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:00

Inderdaad,De grootste fout is meestal het te laat zijn.Ben hem voor.
Kijk ook waar je heen gaat.Zodra je ogen de verkeerde kant uitkijken gaat het paard daarheen omdat je onopgemerkt dan die kant wat opstuurt.

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:04

Hoi hoi,

Ben het niet overal mee eens... Een jong paard mag best dingen niet begrijpen maar ik vind niet dat hij mag bepalen welke kant jullie op gaan. Ik ken het probleem, ben dat zelf ook tegen gekomen met een jonge pony die ik inreed. Het probleem kwam toch stiekem van mij af, terwijl ik er zelf bijna van overtuigd was dat ik het goed deed.

Wat mij erg heeft geholpen is op hem rijden terwijl iemand hem aan een longeerlijn vast hield. Op die manier kon hij maar 1 kant op en leerde hij mijn hulpen beter kennen. En op het moment dat er iets mis ging kreeg ik gelijk instructie.

Ben er grote voorstander van om met een jong paard regelmatig instructie te krijgen. Dit om te voorkomen dat er fouten insluipen... Aanleren is makkelijker dan afleren (al voelt het af en toe niet zo Knipoog )

Succes,

FvdS

Eerst denken, dan doen !!!


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:07

absoluut, Yathal! Goede instructie en het liefst zo vroeg mogelijk! Knipoog

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:09

Eindelijk iemand die het met me eens is... snik... word er emotioneel van, ghehehe...

Eerst denken, dan doen !!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:14

Nou nou, zó erg is het toch niet met je gesteld??? Ach gut

Btw: waar staat FvdS voor???

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:16

Nee, valt allemaal wel mee... Hahaha... Ben gewoon in een erg vervelende bui... Zal t voorjaar wel zijn, hahaha...

FvdS staat voor mijn naam...

Eerst denken, dan doen !!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:20

Duh.... over vervelend gesproken... Haha!


En, wat is die naaam???

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:25

Zucht... denk ik hier een beetje anoniem rond te kunnen dwalen....

Eerst denken, dan doen !!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 08:00

runningkawa schreef:
hij is zoals je schrijft jong en snapt neem ik aan nog niet veel van je teugelhulpen.

Maak je nog maar ff niet druk over het over de schouder wegvallen enz.
Dat is nog veel te verwarrend voor hem, om daar al extra hulpen voor te gaan geven.

Met die extra buitenteugel zal je paard denken dat het gewoon sturen is, en draait hij braaf af.
Dus is hij eigenlijk heel braaf.

Dus probeer nu de eerste tijd alleen maar te sturen waar je naar toe wilt.
Als hij dat echt helemaal goed doet, leer je pas weer het begrenzen en dat soort dingen bij.


Bedankt voor jullie reacties.

Hij loopt al een half jaar ook voor de wagen. Dus ik dacht, dat hij het principe van links en rechts wel moet begrijpen. Het idee van het begrenzen komt van mijn instructrice af. Maar dat werkt inderdaad nog niet.

Hij doet het soms een paar rondjes goed en vervolgens weer steeds niet.Stel dat ik een volte bij A rechtsom wil rijden. Rond zal het niet worden, maar dat geeft niet. Als ik voor X ben wil hij al naar links. Stuur ik dan de volgende volte alsof ik naar F wil, dus meer als van hand veranderen, wil hij nog steeds naar links. Hij gooit daarbij echt zijn hele gewicht in de strijd. En als ik hem dan puur op mijn rechterteugel de bocht door wil sturen, gaat hij daar vol tegenin hangen. Let wel dit alles gebeurt ook als ik met hem aan het lessen ben. Ik les al vanaf het hele begin met hem. Als het wel lukt beloon ik hem absoluut. Ik doe ook veel op stem, omdat ze dat voor de wagen ook gewend zijn.

Aan de longerlijn gaat hij op precies hetzelfde punt ook vol in de lijn hangen. Dus ik wet niet of het hem veel duidelijk zal maken als we daar gebruik van maken. Hij heeft tenslotte ook al een tijd voor de wagen gelopen. Verdere ideeën zijn welkom.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:35

Ik heb dit 'probleem' nog steeds wel eens met Tjalko en dat terwijl hij al een jaar onder het zadel is. De voltes gaan prima, maar als we bijvoorbeeld over de A-C lijn rijden, vindt hij het wel eens moeiljk om te begrijpen of we nu links of rechts gaan... Wat ik in mijn rijden altijd probeer is de openingsteugel aan de binnenkant te houden (de kant waar je naar toe gaat) en mijn gewicht op de binnenbeugel te zetten. Vooral met je gewicht kan je heel fijne hulpen geven en kan je hem zonder veel gesleur en getrek de juiste kant op sturen. Ik gebruik de gewichthulpen ook veel om de meest rare figuren en lijnen te rijden zodat Tjal ook echt gaat opletten op wat ik vraag.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:07

Hey, wat mij opvalt is dat mensen eigenlijk altijd benadrukken wat een paard niet moet doen. (ik ook nog vaak hoor)

Voorbeeldje,staat je paard op de poetsplaats (een jong paard) en gaat draaien.Veel mensen gaan er alles aan doen om zo een paard stil te laten staan.Dus, wat je doet in dit geval, je benadruk zijn 'slechte'gedrag.
Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld,als je paard gaat draaien het negeren,maar zodra het weer stilstaat belonen.

Misschien kun je dit in jouw geval ook eens proberen.
Wil jij naar rechts en gaat je paard naar links, oke,laat hem dan,maar doet ie het een keer goed,beloon hem dan.

Wat ik dus eigenlijk bedoel,laat je paard er zelf achter komen dat,wat ie doet,eigenlijk nergens op slaat. (ja dat kunnen ze hoor Tong uitsteken )
Paarden verzinnen vanalles om ergens onderuit te komen en als je hem zijn zin eens geeft, en gewoon onstpannen blijft heeft het geen nut voor hem/haar meer om dat nog vaker te gaan doen.

Even een dom voorbeeldje, stel je hebt een leuke vriendin (niet seksueel ofzo hoor Knipoog ) maar je ouders willen niet dat je daar mee omgaat.
Wat doe je, hoe harder je ouders zeiken dat je er niet mee om moet gaan,hoe meer je jezelf gaat afezetten tegen je ouders en wel met die vriendin omgaat.


Ik snap ook wel dat je consequent moet zijn,maar in sommige gevallen levert dit alleen maarstress op.

Ik hoop dat je mijn beredenering een beetje snapt Tong uitsteken en dat je er iets aan hebt.

Veel succes verder!

groetjes van kelly

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:18

KellyenXena schreef:
Misschien kun je dit in jouw geval ook eens proberen.
Wil jij naar rechts en gaat je paard naar links, oke,laat hem dan,maar doet ie het een keer goed,beloon hem dan.

Wat ik dus eigenlijk bedoel,laat je paard er zelf achter komen dat,wat ie doet,eigenlijk nergens op slaat. (ja dat kunnen ze hoor Tong uitsteken )
Paarden verzinnen vanalles om ergens onderuit te komen en als je hem zijn zin eens geeft, en gewoon onstpannen blijft heeft het geen nut voor hem/haar meer om dat nog vaker te gaan doen.

Even een dom voorbeeldje, stel je hebt een leuke vriendin (niet seksueel ofzo hoor Knipoog ) maar je ouders willen niet dat je daar mee omgaat.
Wat doe je, hoe harder je ouders zeiken dat je er niet mee om moet gaan,hoe meer je jezelf gaat afezetten tegen je ouders en wel met die vriendin omgaat.

Ik snap ook wel dat je consequent moet zijn,maar in sommige gevallen levert dit alleen maarstress op.


Hiermee maak je alles nog veel onduidelijker voor een paard! Je kan een paard nou eenmaal niet vergelijken met een mens die kan nadenken over oorzaak en gevolg, een paard handelt uit gewoonte! Op het moment dat jij de regels niet maakt, maakt je paard ze en je kan dan niet gaan zitten afwachten en hopen tot hij een keer vanzelf doet wat jij in gedachten hebt...

Daarbij ga je er nu vanuit dat het paard onder het werk uit probeert te komen door 'expres' de verkeerde kant uit te gaan... Dat lijkt me wat te eenvoudig, het is waarschijnlijker dat het paard de gegeven hulpen gewoon opvolgt en dat er dus iets aan de hulpen makeert. Dat betekent niet meteen dat de hulpen fout zijn, maar misschien niet duidelijk genoeg of is de gewichtshulp tegenstrijdig met de andere hulpen?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:03

Daar heb je helemaal gelijk in,
Maar wat, als je paard toch niet luisterd? (Ik weet natuurlijk niet haar situatie) Maar, als een paard niet luisterd wat je ook doet en toch naar rechts gaat als jij naar links wilt?
Dan kan het echt een uitkomst zijn hem gewoon eens te laten gaan.
Hij zal door hebben dat ie geen tegenstand meer krijgt, dus wat voor zin heeft het om er nog mee door te gaan?

Ik weet dat het niet de meest logische oplossing is,maar (gaat het hier om een jong paard? ik ben het even kwijt,sorry) wat heeft het voor zin om een jong paard al met stress en spanning op te voeden?

Zelf het ik jaren lang probleempaarden en jonge paarden gereden enzo,en echt waar,bij sommige paarden is dit echt een uitkomst.

Ik begrijp jouw standpunt,je moet consequent zijn tegen een paard,maar soms kan je er ook voor kiezen om consequent gedrag dat je niet wenst te negeren.En juist gedrag te belonen.
Wat heeft het voor zin,dat als je paard toch niet gaat,toch te blijven sjorren en trekken en trappen etc.
Hiermee krijgt je paard echt geen respect voor je hoor.(mijn mening)

Ik streef altijd naar een prettige omgang,waarbij mijn paard mij als leider ziet. Dit doe ik door inderdaad consequent te zijn, ongewenst gedrag te negeren en goed gedrag uitbundig te belonen.
Ik wil dat mijn paard naar me luisterd,omdat ie dat graag voor me doet en niet uit angst voor een ruk aan de teugel of een schop in zijn buik.


Natuurlijk gaat dit met strubbelingen en natuurlijk proberen paarden mij ook eens uit.
Maar je moet onderscheid kunnen maken tussen een communicatie fout,of misschien moet je concequenter zijn,of een beest eens flink aanpakken,of eens even zijn eigen gang laten gaan.


Tuurlijk denken paarden niet als mensen,maar mensen kunnen wel gaan denken als paarden.
Daarom, zolang je tegenstand blijft geven is het voor het paard de moeite om moeilijk te blijven doen.(LET OP, niet in alle gevallen natuurlijk he,het is niet zo dat ik nu probeer te vertellen dat je een paard altijd zijn gang maar moet laten doen,absoluut niet)

Maargoed, Hopelijk begrijp je mijn standpunt.En nogmaals tuurlijk is dit niet in alle gevallen een oplossing,maar het heeft mij toch weleens verbaast doen staan hoe een paard verandert als je geen nadruk meer legt op ongewenst gedrag.

groetjes!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 23:07

Tyrza schreef:
Nou nou, zó erg is het toch niet met je gesteld??? Ach gut

Btw: waar staat FvdS voor???


Sorry ik moest zooooooooo lachen om die smilies........heb ze nog niet eerder opgemerkt. hahahaha.

FF on topic, um dit heb ik bij mijn jonge paard ook gehad, streken kunnen het zijn lekker uitproberen onder het werk uit te komen.
Je moet doorzetten, ik weet niet of je een binnenbak hebt, maar dan is het makkelijker, je blijft volhouden dat je rechts wil of links, laat hem maar tegen de kering aanwandelen maar jij WIL rechts of links. En niet op het laatste moment denken ow jee.
Probeer van te voren hem voor te zijn en niet gespannen gaan zitten van ow jee dadelijk gaat ie weer, gewoon rechtop je paard en ervoor rijden, luistert hij niet gewoon volhouden en dus maar tegen de muur ophoog.
Klinkt hard maar hij zal moeten begrijpen dat jij niet van die smoesjes gediend bent. Goe je buitenteugel erbij been eraan en met je binnenhand aangeven welke kant je op wil.

Ik verwacht namelijk dat het dus echt streken zijn.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 23:10

Marijn4045"]
[quote="KellyenXena schreef:
Misschien kun je dit in jouw geval ook eens proberen.
Wil jij naar rechts en gaat je paard naar links, oke,laat hem dan,maar doet ie het een keer goed,beloon hem dan.

Wat ik dus eigenlijk bedoel,laat je paard er zelf achter komen dat,wat ie doet,eigenlijk nergens op slaat. (ja dat kunnen ze hoor Tong uitsteken )
Paarden verzinnen vanalles om ergens onderuit te komen en als je hem zijn zin eens geeft, en gewoon onstpannen blijft heeft het geen nut voor hem/haar meer om dat nog vaker te gaan doen.

Even een dom voorbeeldje, stel je hebt een leuke vriendin (niet seksueel ofzo hoor Knipoog ) maar je ouders willen niet dat je daar mee omgaat.
Wat doe je, hoe harder je ouders zeiken dat je er niet mee om moet gaan,hoe meer je jezelf gaat afezetten tegen je ouders en wel met die vriendin omgaat.

Ik snap ook wel dat je consequent moet zijn,maar in sommige gevallen levert dit alleen maarstress op.


Hiermee maak je alles nog veel onduidelijker voor een paard! Je kan een paard nou eenmaal niet vergelijken met een mens die kan nadenken over oorzaak en gevolg, een paard handelt uit gewoonte! Op het moment dat jij de regels niet maakt, maakt je paard ze en je kan dan niet gaan zitten afwachten en hopen tot hij een keer vanzelf doet wat jij in gedachten hebt...

Daarbij ga je er nu vanuit dat het paard onder het werk uit probeert te komen door 'expres' de verkeerde kant uit te gaan... Dat lijkt me wat te eenvoudig, het is waarschijnlijker dat het paard de gegeven hulpen gewoon opvolgt en dat er dus iets aan de hulpen makeert. Dat betekent niet meteen dat de hulpen fout zijn, maar misschien niet duidelijk genoeg of is de gewichtshulp tegenstrijdig met de andere hulpen?
[/quote]

Je moet gewoon duidelijk zijn, africhten die hap. Je laat je hond toch ook niet het eten vd tafel jatten en dan maar laten doen en dan als ie het niet doet belonen............???

EEN paard is wat dat betreft gewoon een hond, africhten herhalen en belonen. Luistert ie niet dan moet je daarop inhaken.

Een paard kan niet nadenken..........een hond ook niet.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:32

hahahahahaha!!!!
Een paard kan niet nadenken! Wat geinig,waarom denk je dat ie zich zo gedraagt? Omdat ie onder het werk uit wilt komen.Dus hij denkt! Tong uitsteken
Geloof me, paarden zijn menselijker dan je denkt hoor Knipoog

Maargoed, daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening over.Die moet worden gerespecteerd.

groetjes!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:59

KellyenXena schreef:
hahahahahaha!!!!
Een paard kan niet nadenken! Wat geinig,waarom denk je dat ie zich zo gedraagt? Omdat ie onder het werk uit wilt komen.Dus hij denkt! Tong uitsteken
Geloof me, paarden zijn menselijker dan je denkt hoor Knipoog

Maargoed, daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening over.Die moet worden gerespecteerd.

groetjes!


Denken is denken over gevolgen. Een paard denkt niet van goh nou heb ik geen zin en nou ga ik niet werken en zal ik mijn ruiter ff dwarsbomen.
En de volgende dag van goh nou zal ik mijn ruiter een plezier doen.
Hij moet leren dat hij bij een bepaalde handeling iets moet doen. En dat is een kwestie van herhaling van de goede hulpen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:44

Inderdaad, dat snap ik ook wel.

Het enigste wat ik probeerde te doen is eens een andere kant te laten zien.
Helaas zien mensen niet dat ook dit weleens kan helpen.Natuurlijk, duidelijke hulpen en consequentie is vereisd.Maar ik heb al een aantal mensen met de handen in het haar gezien,deze hadden niets als strijd met de paarden.Sinds ik hen les ben gaan geven,is het helemaal over.

Soms is het ook beter niet te kiezen voor strijd,ookal is het niet het meest logisch,in sommige gevallen werkt het.

Nogmaals,jullie weten ook wel dat een goed advies geven vanaf een computertje haast onmogelijk is.
EN helemaal met wat ik hierboven zet.Dit kun je natuurlijk lang niet altijd toepassen.
Maar in sommige gevallen wel......

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:20

Je kan natuurlijk ook je gewicht naar binnen hangen als je de volte op gaat. Een jong paard is hier meestal wel gevoelig voor. Ik ga er dan van uit dat hij de extra druk op de buitenteugel dan opvat als sturen. Dus geen druk op de buitenteugel en extra gewicht naar binnen. Ik denk niet dat dat paard nou al dingen weet om onder het werk uit te komen...

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:04

Hmm, ik heb net een topic geplaatst met een soortgelijk probleem.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 36 bezoekers