konijnen vaccineren?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

konijnen vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 09:10

heb effe een vraagje. Wie laat hier haar konijn(en) vaccineren? Ik vind het namelijk een heel duur grapje en dat voor een diertje dat veel goedkoper of zelfs gratis gekregen is. Ik moet ook al mijn paarden en mijn hondje laten vaccineren, ook al niet goedkoop. En met mijn konijnen heb ik niet die emotionele binding als met mijn hondje en mijn paarden. Is dat vaccineren nou echt nodig? Die dierenartsen zijn ook uitzuigers, waarom doen ze het nou niet voor minder?

De hond is de betere mens


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:22

Ik deed het vroeger wel altijd met m'n konijn, maar bij nader inzien zie ik er het nut niet zo van in. Ze komen niet in contact met andere konijnen en hebben daardoor imo minder kans om ziek te worden. Als ze ziek worden en overlijden, dan is dat natuurlijk heel jammer, maar ik zou het minder erg vinden dan als mijn kat bijvoorbeeld zou overlijden.

Verder kun je de kosten drukken door met meerdere konijnen tegelijk naar de dierenarts te gaan. Het gaat er namelijk om dat hij zo'n flesje open moet maken en dat dat spul niet houdbaar is en dus weg moet gooien. Met dat flesje kunnen wel meerdere konijnen vacineren. Dit was tenminste bij mijn dierenarts vroeger zo.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:22

Ik heb nooit mijn konijnen gevaccineerd (en dat zijn er al wat geweest!).... Zie er ook niet echt het nut van in.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:27

mijn konijn wordt altijd gevaccineerd... tegen Micamatose (???) en tegenwoordig ook voor een andere konijnenziekte...

Het konijn komt niet buiten, maar ik wel.. en ik kan ook die bacteriën meenemen en haar besmetten....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 09:30

Even belangrijk over myxamortose om te weten:

Dit wordt NIET overgebracht door andere konijnen, maar ze krijgen het voornamelijk van stekende insekten zoals muggen! Dus door geen contact met andere konijnen zijn ze zeker niet gevrijwaard van deze ziekte.

En VHS schijnt ook een ziekte te zijn waartegen vaccinatie bestaat. Het is een soort ebola virus: het vernield een konijn inwendig helemaal, waardoor bloedingen ontstaan.

De hond is de betere mens

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:34

Er heersde eerst myxamorthose bij ons in de buurt, al 3 konijnen waren er aan dood gegaan, en toen zijn wij als de donder ons konijn (Walter) gaan vaccineren.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:36

( en ons konijn kruipt vaak onder de poort door als hij ontsnapt is, dus dan kan hij in besmetting raken.. Daarvoor deden wij het ook..)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:38

Dat VHS wat Desiree noemt... dat is volgens mij die ziekte waar we sinds kort ook tegen kunnen vaccineren... Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:59

Bij ons zijn vorig jaar alle konijnen die niet geënt zijn doodgegaan aan mixomotose.

:evaw:

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:10

Informeer eens bij je dierenarts. Meestal organiseren die regelmatig een konijnen-ent ochtend/middag/avond zodat er niet zoveel entstof weggegooid hoeft te worden en je daardoor ook veel goedkoper uit bent.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 10:19

farichta schreef:
Informeer eens bij je dierenarts. Meestal organiseren die regelmatig een konijnen-ent ochtend/middag/avond zodat er niet zoveel entstof weggegooid hoeft te worden en je daardoor ook veel goedkoper uit bent.

=^.,.^=


ben ik nog mee bezig. en ik ben aan het uitzoeken welke veearts het goedkoopste is, want ik vind het nog verrekte duur. Echt belachelijk. Een paardeninenting is veel goedkoper, en een paard is zoveel groter en duurder in aanschaf en onderhoud als een konijn. De verhoudingen zijn een beetje zoek.

De hond is de betere mens

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:01

Die van mij worden alleen geënt tegen cocsidiose ( hoe schrijf je dat Verward ) en myoxomotose.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:04

Ik heb m'n hele leven zowat al konijnen en nooit geënt ergens tegen.
1 konijn is zelfs ong 6 jaar geworden. De konijnen die ik nu heb zijn nu 2 jaar en zitten buiten in de ren waar veel muggen zijn(hangt een lamp in.. maar die is niet vaak aan hoor).
Ik vind het gewoon te duur, meestal gaan m'n konijnen namelijk dood van giftige dingen eten(mogen vaak los door de tuin, dan maar eerder dood dan saai het hele leven in een hokje )

LLLLaura
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-12-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:40

Mijn knijn is nu 3 jaar en heb er niet 1 seconde over nagedacht om hem inteëten.
Hij heeft een fijn leven heeft zo ongeveer 5 bij 2 meter om lekker in te rennen en te doen wat hij de hele dag wil doen. hij hoeft niet de hele dag in een hokje en als hij het nu naar zijn zin heeft en daardoor misschien wel dood gaat door myxamortose die door de muggen zijn overgebracht dan (klinkt misschien vals) is tie dood ja, maar heeft wel een fijn leventje gehad. ik ga niet zoveel geld uitgeven om hem inteëten.

....

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:52

Ik liet mijn Nijntje ook vaccineren tegen Myxomatose. Zo duur vond ik het niet en het was toch een stukje meer zekerheid..

Galactica Wadim X Gemini

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:58

Toen ik mijn konijntje kocht was ie al ingeënt. Lachen En het moet nog 1 keer herhaal worden ofzo.
Maja als het niet gedaan was had ik het denk ik toch niet gedaan. Kost veel geld, en zo'n beestje word niet ineens zo snel ziek dus. Lachen

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 17:05

Ik laat mijn konijn ook altijd enten, nou is deze pas 1 jaar, maar m'n vorige konijnen heb ik ook altijd 2 keer per jaar laten enten.
Mijn konijn wordt geënt tegen myxomatose en RHD (volgens mij ook wel bekend als Chinese ziekte) die laatste is heel erg geniepig, 's ochtends is je konijn nog helemaal gezond, 's avonds is ie dood.

De prijs van het enten is wel omhoog gegaan de laatste paar jaren. De eerste keer, een jaar of 6 terug, kostte het 5 gulden voor beide entingen, inmiddels is het gestegen tot 10 euro voor beide entingen. Maar op zich vind ik dat niet zo erg, deze dierenarts kon namelijk niet achterblijven, hij was bijna 8 keer zo goedkoop als de andere dierenartsen hier in de buurt.

Ik laat mijn konijnen dus 2 keer per jaar enten, 1 keer rond dierendag en 1 keer rond de nationale kinderboerderijdag. Op die dagen is het namelijk konijnen enten op de kinderboerderij hier in Venlo.
Dan worden er op een dag tijd een stuk of 60 konijnen geënt, iedereen die dan wil kan zijn konijn voor die 10 euro laten enten, ipv de 40 euro die je anders kwijt bent (omdat de dierenarts dan idd een heel flesje entingsvloeistof moet openmaken voor alleen jouw konijn en nu deel je dan de kosten met iedereen uit dat flesje). En iedereen die niet op die dag kan, kan dan later die week nog bij de dierenarts zelf terecht om zijn konijn alsnog te laten enten, dan is het alleen ietsje duurder, nl 12,50 Dan komen er ook nog een stuk of 30 mensen.

Als je konijn wilt laten enten, moet je dus even kijken of je niet zo'n dag kunt regelen, iets afspreken met de dierenarts en evt een advertentietje zetten ?

ik zou m'n konijn wel laten enten, zodat je niet ineens een dood konijn vindt. Maar als je niet zo'n band hebt met je konijn, dan is het natuurlijk je eigen keuze om hem niet te laten enten en dan vind ik dat ook goed te begrijpen hoor.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:24

ik liet mijn konijn altijd enten op die speciale dagen dat het goedkoper was! Maar eigenlijk de laatste tijd niet meer...Mijn menneke is al 7 jaartjes jong en net papa geworden!

Trouwens op De Stek (mijn stageplek) enten ze de konijnen ook niet in!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:29

Ik heb mijn konijntje nu ook al zo'n 3 jaar, en nog nooit wat mee mis geweest. Maar omdat wij langs de kust wonen, en de dierenarts zo'n actie had waarbij hij goedkoper veel konijnen te gelijk inente, heb ik d'r ook maar in laten enten. Vanwege die konijnensterftes op de wadde eilanden.

Let love shine so bright

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:52

Ik vind het niet terecht hoe jij praat over de dieren. Alle dieren hebben dezelfde waarden, misschien niet voor jouw maar ik vind het onterecht dat je wel je hond en paarden laat vaccineren maar niet je konijn.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:56

Desiree schreef:
Even belangrijk over myxamortose om te weten:

Dit wordt NIET overgebracht door andere konijnen, maar ze krijgen het voornamelijk van stekende insekten zoals muggen! Dus door geen contact met andere konijnen zijn ze zeker niet gevrijwaard van deze ziekte.


Huh, joh, weet je dat zeker?
Wij hebben jaren konijntjes in de tuin gehad. Ze hadden een eigen stukje grond waar ze hele holen in groeven en ook ondergronds woonden.
We zijn er nu sinds 2 jaar uiteindelijk mee gestopt omdat ze constant myxamortose kregen. Wij wonen aan het bos, en namen aan dat ze besmet werden door wilde konijnen. Onze eerste konijnen werden nog ingeënt, maar omdat ze niet veel in handen kwamen werden ze knap lastig om te vangen en zijn we er uiteindelijk mee gestopt. Het leek ook niet veel uit te halen, ze werden toch wel ziek.

Dat vergeet ik nooit meer, dat beeld van zo'n ziek beestje... Eerst kregen ze een snotneus, daarna werden de oogjes langzaam dikker en dikker tot te zo dik waren dat de beestjes niks meer zagen. Alles zat vol met snot en pus, uiteindelijk at het konijn niet meer en zat alleen nog maar rillend en sniffend stil, tot het doodging.. Verdrietig

Een andere plaag waren vossen/weet ik wat die ze de nek omdraaiden. We hadden een extreem goede omheining, ingegraven en al, maar het mocht niet baten.

Ik ben blij dat we uiteindelijk dus, na alles geprobeerd te hebben gestopt zijn. Vreselijk waren dat soort dingen.

Maar dat is offtopic, alleen is ben serieus verbaast van het gequote stukje. Hier zijn helemaal niet veel muggen en insecten over het algemeen..
Niet dat ik je niet geloof, maar dan hebben wij er al die jaren naast gezeten

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 20:00

Als konijnen ziek worden gaan ze toch wel. Kan ik mijn parkieten ed ook wel gaan enten. Bij mij is er onlangs nog een konijn overleden op de respectabele leeftijd van acht jaar. Die heeft wel wat ziektes overleefd, had een weerstand waar je u tegen zegt. Ik heb bij mijn konijnenstapel ook weleens een ziekte gehad, kon haast niet anders want binnen drie weken gingen er een stuk of vijf. Gaat een beetje ver hoe je het zegt Dennis. Kun je mij ook wel veroordelen als gediplomeerd dierverzorgster.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 20:13

Wij hebben ook nooit onze konijnen geënt. Tsja, niet zo'n big deal. De emotionele binding is minder en die diertjes gaan zó snel dood. Als ze iets hebben kun je ze vaak gelijk afschrijven (mijn eigen ervaring) en dat kan veel zijn. Het konijn wat ik nu heb is al zo'n 5/6 jaar oud en een echte bitch. Ze heeft myxomatose gehad en het overleefd. Sindsdien is ze wat maffer dan eerst, maar ze leeft nog en hoe!
Voor mijn konijn haal ik er eigenlijk nooit de DA bij, voor mijn paard al als hij 1x zn neus ophaalt. Waarom weet ik eigenlijk niet zo goed. Na dit konijn komt er ook geen nieuwe, ben er een beetje overheen gegroeid.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 10:35

grassie schreef:
[alleen is ben serieus verbaast van het gequote stukje. Hier zijn helemaal niet veel muggen en insecten over het algemeen..
Niet dat ik je niet geloof, maar dan hebben wij er al die jaren naast gezeten
[/quote]


Dit is wat de dierenarts tegen mij zei. En in bossen zitten ook vaak insekten. Ik weet niet wat de aanstekers in jouw geval waren, wilde konijnen of insekten.

Myxermotose geeft een langere lijdensweg en dan zou ik niet te beroerd zijn om een konijn in te laten slapen. Maar nou zegt Laui weer dat haar konijn het heeft overleefd dus nou zou ik twijfelen. Ik vind Dennis ook nog al kort door de bocht met zijn uitspraak. Op een gegeven moment is je geld gewoon een keer op. Ik ben geen onuitputbare bron dus ik heb het niet altijd voor het zeggen. en dan laat ik mijn konijnen gewoon niet zo snel inenten.

De hond is de betere mens

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:34

Ik laat mijn konijntje volgende week inenten. Hij heeft nu de juiste leeftijd ervoor. Ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen dat hij zou sterven aan een pijnlijke ziekte of überhaupt een ziekte als ik hem daartegen had kunnen enten en het daarmee had kunnen bestrijden.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...