Protest tegen buiging/kantelen wil halstrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Protest tegen buiging/kantelen wil halstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:36

Protest tegen buiging/kantelen wil halstrekken

Okee hoe leg ik dit nou uit? Pablo is dol op halsstrekken. Ik denk dat hij dat ontdekt heeft als manier om niet te werken, zodra ik hem uitnodig, schuift hij naar beneden, lekker met het neusje door het zand.
Heel fijn maar hij begint nu te hangen op de teugels.

Hoe los ik dit op?
Hij is wel voorwaarts.
Hangt niet op de voorhand, ik kan (heel flauw) de teugels opeens laten vieren maar hij valt niet op zijn snufferd. Blijft op achteren lopen en gaat wel met zijn neus naar het zand.

Hij heeft een 3 weken niet hoeven werken ivm, luchtwegproblemen en voor die tijd was ik ook wat voorzichtig ivm met beginnende hoest.

Pablo is nu beter en ik mag weer beginnen op te bouwen. Hij is heel lief, doet veel braaf. Maar eigenlijk wil hij de hele tijd halsstrekken. Als ik hem oppak gaat hij wat hangen en niet loslaten. Ik kan hem wel opdrijven maar hij is voorwaarts genoeg. Op losjes spelen reageert hij niet, hij wacht tot ik daar mee stop en mijn hand open zodat hij kan zakken.

Links om buigt hij wel fijn in en om mijn binnenbeen. Rechtsom wil hij snel kantelen en over de buitenschouder weglopen. Hij heeft geen medische reden om dat te doen. Als ik hem begrens met een hand die op de plaats blijft (dus niet terugwerken maar ook niet meegeven) en met mijn buitenbeen wordt hij boos. Echt boos, of hij trekt zijn kin op de borst zodat ik hem helemaal kwijt ben.

Ik heb altijd geleerd om naar de hand toe te drijven en bij andere paarden werkt dat ook. Maar nu werkt het even niet. Hij is wel voorwaarts, maar volgt mijn hand alleen neerwaarts en niet meer opgericht.

Vandaag was de 3e keer dat ik weer wat ging rijden, heel fris dus nog maar ik wil wel dat Pablo luistert eigenlijk. Ik wilde een simpele volte rechtsom in draf. Maar hij wilde dat niet en ik bood een sterkerbuitenbeen en weerstandbiedende hand en daarop ging meneer volop in protest. Hij liet niet los maar ging enorm hangen en toen ik niet toegaf ging hij stuiteren: soort van scheef galopperen, denk niet dat ik het er zo uit kan rijden. En stoppen en proberen te steigeren en dan een bok geven. En vervolgens wegrennen.

Het klinkt misschien een beetje vaag maar hij werd echt woedend. Ik ben rustig gebleven, ondanks dat ik op een gegeven moment voelde dat ik helemaal los kwam van het zadel door een woede bok. Ik heb hem op de volte gezet, of hij nou galoppeerde of draafde dat boeide me even niet.

Maar goed andere protesterende paarden/ponies die ik rij geven wel na als ik een weerstandbiedende hand gebruik (met benen uiteraard en alleen als ze niet zacht zijn). En dan zijn ze vw en zacht. Maar Pablo is voorwaarts en tegen de hand (in een nep krul) en gaat steigeren, stuiteren en weet ik wat om er onder uit te komen terwijl hij geen pijn heeft. Ik heb rustig spelen met mijn teugel ook geprobeerd en om heel veel overgangen rijden maar die doet hij heel braaf.

Iemand een tip of zin om eens te komen kijken?

Het is niet dat ik nu bang van hem ben maar ik wil het graag goed doen en mijn kennis schiet tekort en dat is frustrerend.


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:44

Katrien schreef:
Protest tegen buiging/kantelen wil halstrekken

Hij heeft een 3 weken niet hoeven werken ivm, luchtwegproblemen en voor die tijd was ik ook wat voorzichtig ivm met beginnende hoest.

---

Links om buigt hij wel fijn in en om mijn binnen been. Rechtsom wil hij snel kantelen en over de buitenschouder weglopen. Hij heeft geen medische reden om dat te doen. Als ik hem begrens met een hand die op de plaats blijft (dus niet terugwerken maar ook niet meegeven) wordt hij boos. Echt boos, of hij trekt zijn kin op de borst zodat ik hem helemaal kwijt ben.


Katrien,

weet je echt 100% zeker dat er geen medische redenen zijn? Is er een endoscopie op hem uitgevoerd? Sluit dat aub eerst uit, dit klinkt als iets wat ik in het verleden ook heb meegemaakt - paard bleek volkomen veretterde luchtzakken te hebben, alleen te ontdekken door endoscopie, aan de "buitenkant" merkte je er niks van - geen hoesten of neusuitvloeiing.

Veel succes met het zoeken van de oorzaak!

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:53

Hij heeft vorig jaar een en bronchoscopie gehad en fysiotherapeutischonderzoek. Dit jaar osteopaat en dierenarts. Geen endoscopie dus. Als hij zo blijft reageren zal ik dat zeker vragen.
Maar ik moet ook onthouden dat het een best verwend/bloedpaardje is en hij ook zo aan de hand reageert als hij iets niet wil. Maar ik zal een endoscopie zeker onthouden als hij niet verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-03 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:58

Ja, gewoon om het uit te sluiten - daarna kan je het in de rijtechnische hoek gaan zoeken, maar dat laatste heeft geen zin als er toch iets huist van binnen. Succes!

Extremely rare and Beyond Compare

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 08:55

Als er inderdaad geen fysieke redenen zijn, dat hij deze reactie geeft, zou ik het volgende doen:

In de lage lijn (welke hij prettig vind), korte overgangen rijden. draf/halt even wachten en goed stilstaan, dan meteen weer draf. Ook weer met het gevoel dat hij van achter het eerst vertrekt en dat hij VOOR je blijft. Uiteraard hand iets toestaan dat hij wegkan, maar niet teveel dat hij zich kan onttrekken. Idem overgangen draf/galop of draf/stap. Uiteindelijk krijg je toch het gevoel dat hij meer bergopwaarts wil lopen. Probeer hem dan tijdens de overgangen beetje bij beetje, dus heel minimaal, hem steeds iets meer op te richten. Dus dat je er geleidelijk naar toe werkt. Ik denk dat hij je net wat te vlug af is. Let er dus op bij de overgang terug (tijdens het oprichten) dat hij CONSTANT voor je blijft. Voel je dat hij er maar iets achter duikt (qua tempo, maar ook qua houding), dan meteen weer naar voren drijven. Wees hem daarin voor.
Als hij in verzet komt: meteen naar voren rijden. Hij mag geen kans krijgen om omhoog te komen, dan ben je al te laat.
Je zal hier even een paar dagen mee bezig zijn, alvorens hij dit heeft afgeleerd. Wees consequent.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 10-04-03 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:01

Ok, ik denk dat ik met deze tip zeker wat kan. Toevallig (of niet toevallig natuurlijk) moest ik een tijdje geleden ook in de les op deze manier overgangen rijden. Is dus goed om daar weer mee verder te gaan.
Dank je voor je duidelijke uitleg!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:11

Graag gedaan, hou je ons op de hoogte???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:13

Zal ik zeker doen!
(Ik denk dat ik er inderdaad ook heel goed op moet letten dat hij me niet te snel af is Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 07:38

Update: het gaat eigenlijk heel fijn met rijden. Hij is niet meer zo stout geweest iig. We rijden constant overgangen en wendingen. Prettig is dat ik dit in de les ook moet doen:hem constant de achterand laten gebruiken en bezig houden door aan 1 stuk door korte overgangen te rijden ook tjidens wendingen. Dus bijvoorbeeld paar passen schouderbinnenwaarts in draf, rechtstellen, overgang halthouden, overgang stap, kwart keertwending, rechtstellen en draf, paar passen middendraf, terug rijden en overgang naar stap, paar passen midden stap, etc. etc. We kunnen nog niet echt keihard werken (ivm met opbouwen) maar met korte overgangen komen we een heel eind. In de les moet ik vooral de overgangen terug goed rijden. Niet even laten doorkachelen maar terug is terug en wel op de achterhand. Naar voren gaat fijn, dan voel ik het van achteren komen maar terug is nog wat moeilijker. Maar er komt zeker verbetering in.
Op het moment is mijn paard erg heet, ik moet vooral geen druk op met mijn benen houden want dan vliegen we naar voren dus ik wordt meteen afgestraft als ik onbewust een hulp geef.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:20

longeren kan zo'n paard vaak veel helpen,elke keer ietsje strakker bijzetten met een slofteugel of bijzet, zo word ie zonder het gewicht(gebuts) van de ruiter nageeflijk gevraagd en omdat ie zo zijn rug beter kan gebruiken heb je kans dat ie weer beter door de hals gaat lopen, longeer minstens een keer id week.dat is voor elk paard trouwens aan te raden omdat zelfs het beste paard met de beste ruiter , ook last van zijn rug heeft.alle disciplinen zijn gewoon hard werken voor een paard.daarom is het gewoon voor iedereen verstandig om regelmatig te longeren, ten eerste zie je je eigen paard dan bewegen.hij kan zijn rug lekker ontspannen en je maakt hem er veel soepeler mee.succes gegarandeerd!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:54

crossmonster schreef:
longeren kan zo'n paard vaak veel helpen,elke keer ietsje strakker bijzetten met een slofteugel of bijzet


ik denk niet (mijn mening) dat je door een paard altijd strakker in te binden hem ontspanning kan laten krijgen. het paard moet vrij over de rug kunnen lopen en altijd strakker inbinden met bijzet belemmerd die vrijheid waardoor het paard geen ontspanning meer kan vinden. hierdoor gaat het paard vastzitten en ben je terug bij af of nog verder..[/u]

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:20

Ik ben het met Okkie eens. Ongelovelijk dat mensen denken dat, door het paard strakker in te binden, hij zijn rug beter gaat ontspannen...

Zou jij ontspannen zijn als je constant onder dwang met je kin op je borst zou moeten lopen???

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:06

jullie moeten het niet te letterlijk nemen, ik bedoel dus, elke keer dat je longeerd hem iets meer aan een kant bijzetten zodat ie ONTSPANNEN meer buiging gaat geven.en geloof me dit werkt dus WEL.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:13

Verklaar jezelf duidelijker, Crossmonster???

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:54

ik heb heel veel probleempaarden gereden en ik deed altijd 1x id week die paarden longeren , en dan met een halsverlenger of een slofteugeltje,en dan de slofteugel tussen de benen en aan de zijkant van de singel bevestigd ,dus niet boven op de rug.en door elke keer dat ik deed longeren , de binnenzijde een stukje korter te doen , kreeg ik paarden die steeds nageeflijker werden ,omdat je zeg maar stelling vraagt dan, waarom dat longeren zo goed is,is omdat de meeste paarden last hebben van de ruiter en daarom vast gaan zitten aan een kant.en dat kin op de borst daar is helemaal geen sprake van,ik zet ze altijd lekker in de lage lijn bij,en ze worden er allemaal beter van okej er zijn mensen die hun paard enkele keren id week met de kin op de borst bijzetten en dan krijg je een gedwongen houding,maar door stukje bij beetje stelling te vragen zeg maar, krijg je een paard dat ONTSPANNNEN loopt en losser word aan die moeilijke kant.want nogmaals,meestal zit het probleem bij de ruiter, en zodra het paard makkelijker word aan die moeilijke kant,zal het voor de ruiter makkelijker zijn dit probleem op te lossen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:41

Ik ben het eens dat het probleem MEESTAL bij de ruiter zit. En een bijzet moet m.i. altijd aan de zijkant gebonden worden, zeker niet aan de onderkant.

En met het inbuigen ben ik het ook min of meer eens, zolang het paard in de hals maar niet meer stelling heeft dan de rest van het lichaam. Anders kan het paard dit fysiek niet aaan en valt deze vervolgens over de buitenschouder weg en kan hij niet zijn rugspieren ontspannen...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:23

een bijzet niet aan de onderkant????juist wel (,maar dan met zo'n longeertussenstukje aan het bit)want dan krijg je dat het paard de hals kan verlengen.maar ik bedoelde de slofteugel,sommige mensen maken die aan de zijkant (ter hoogte van de singelstoot) en bij de schoft vast, dan kriijg je een paard dat dus echt gedwongen in een hoog krulletje loopt,om misselijk van te worden!daarom kun je hem beter aan de zijkant en via het bit tussen de benen door aan de singel vastmaken, zo kan het paard in een lagere lijn gaan lopen---->ontspanning over de rug Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:29

zijkant: ja
boven-en onderkant: nee

Als het paard teveel naar de borst wordt gereden, kan het alsnog niet de rugspieren (correct) gebruiken en gebruikt hij alleen de voorhand. Ik kan me niet voorstellen dat je een paard op zo'n manier van achter naar voren kan trainen, noch bij het longeren, noch bij het rijden... Stel je maar eens voor wat er met het gewicht gebeurd als hij "op de kop" wordt bijgezet? En een bijzet bij de schoft heb ik eigenlijk nooit gezien. Vraag me af hoe je zoiets vastzet? Lijkt mij ook niets....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:07

hallo, doe maar eens een bijzet aan de onderkant van de singel en dan met een tussenstukje aan het bid.resultaat: een paard dat lekker voorwaarts neerwaarts over de rug loopt! 8-O

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:08

maar dan zul jij wel denken trouwens dat die dan strak moet fsow?????? enne bijzetten op de schoft kan wel degelijk, daar zitten ook ringetjes.alleen worden dat touwtjes gebruikt ipv leren bijzetteugels

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:17

crossmonster schreef:
hallo, doe maar eens een bijzet aan de onderkant van de singel en dan met een tussenstukje aan het bid.resultaat: een paard dat lekker voorwaarts neerwaarts over de rug loopt! 8-O


Neerwaarts en voorwaarts is 1 ding, maar of het paard hierdoor correct loopt, heb ik mijn bedenkingen bij. Zie voorgaande antwoord betreffende gewicht op de voorhand.

Een paard die met zijn hoofd omlaag loopt en aktief is, hoeft niet persé zijn rugspieren correct te gebruiken... Afhankelijk van het paard uiteraard: een compact paard heeft minder moeite om van achter naar voren te lopen (stuwen), dan een lang/jong paard.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:52

Hehe geen ruzie maken.
Tenminste niet zonder mij Haha!
Jullie kakelen over dat longeren,maar neem nou eens een ander paard(Je ziet de bui al hangen tyrza)
Men gaat dus longeren op de manier van crossmonster.Ik vertel erbij dat dit paardje muurvast zit in zijn rug en dus onregelmatig loopt.Hoe longeer je dit paardje crossmonster.en hoevaak,blablabla


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:53

Ruzie? Welnee, dit is een meningsverschil.... Kan toch? Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:55

O nee geen kwade bedoelingen ik zat alleen met lol te lezen. Tong uitsteken

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:56

Haha! idem Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers